Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøreegenskaper på vinterføre

Startet av Skogstrollet, søndag 15. november 2020, klokken 10:17

« forrige - neste »

Skogstrollet

Hvordan oppleves EQC på vinterføre?
En ting jeg var skeptisk til før bestilling, og fortsatt er ganske spent på er kjøreegenskapene på en så tung bil med primærdrift på fremhjulene. Hva er deres erfaringer så langt? Oppleves den som understyrt, eller slår den bakre motoren inn så tidlig at det i praksis oppleves som å kjøre med permanent firehjulstrekk?

Trond.m

Det virker som om bakre motor kobles inn i begynnelsen av en sving, så jeg tror ikke forskjellen til permanent 4WD er merkbar. Men dette kan sikkert andre med mer erfaring og en annen kjørestil fortelle mer om. Selv kjører jeg defensivt i svinger på glatt føre, da fysikkens lover gjelder uansett hva slags framdrift man har 😏

Egil Fonn

I praksis som å kjøre med drift på begge akslinger. Så snart bilen merker dårlig friksjon kobles bakerste motor inn.
Jeg har Nokian R3 suv (piggfrie) på min og den oppleves veldig stødig og komfortabel på vinterføre.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Toalmar

Og jeg bare gleder meg til å få denne bilen levert på nyåret for å utforske dens kjøreegenskaper, teknikk, lydnivå og alt det andre  ;)
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Øyvind.h

Har dessverre ikke hatt mulighet til å leke enda med lange brede svinger, men merket meg noe viktig/interessant for vinter-egenskapene i dag.
På vei ned fra fjellet var det holke/speilblankt I hjulsporene før noen svinger og i noen svinger.

EQC regenererer annerledes enn jeg er vant med når bilen slipper. Inn mot et par svinger var det speilblankt, og ved kraftig regenerering blinket det i antiskrens. Dvs bilen mistet grep på ett eller flere hjul. Fra Model X, S og et par andre elbiler er jeg vant med at regenerering da kutter eller dempes kraftig og bilen triller.

EQC derimot sluttet ikke å regenerere, men jobbet tilsynelatende aktivt med regenering og brems for å ikke øke farten men samtidig gjenvinne grepet.
Litt uvant først at jeg ikke umiddelbart må bruke bremsepedalen, og erfaringsgrunnlaget er fortsatt tynt.
Men allerede i tredje hårnålssving tenkte jeg at dette er en mye bedre måte å løse slipp ved regenerering enn på andre biler jeg har testet. Vil jo ha grepet tilbake, men ikke trille fritt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

#5
Har også merket dette. Møtte en bil i en trang høyre sving i nedoverbakke i dag. det var såpe glatt, så jeg bremset det jeg kunne mens abs jobbet. Jeg slapp bremsen for å få all friksjon til å svinge bilen mer mot høyre kant, men merket at bilen fremdeles regenerte og ga dermed mindre friksjon til å svinge. Likte ikke helt at bilen prøvde å regenerere i denne situasjonen. Bilen sto i D-. Skal prøve være kjapp å sette den i D+ neste gang.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Øyvind.h

#6
Ok. Min opplevelse var motsatt. Istedenfor hastighetsøkning rett før sving (pga brå null regen/fri rulling nedover) unngikk jeg nå det fordi bremseeffekten ikke forsvant. Å trille fritt der ville fort gjort vondt verre. Heldigvis sjeldent jeg trenger kjøre ned fra fjellet under slike forhold med dårlig/fraværende strøing. Først tenkte jeg de billige vinterhjulene var overraskende glatte, inntil jeg skjønte hvor ille det faktisk var og de faktisk gjorde en god jobb. Så etterpå at hyttenaboer tipset på FB om at bakkene var såpeglatte....

Om du vipper giret kjapt over i nøytral vil jeg tro du umiddelbart oppnår det du ønsker mtp å trille helt fritt. Men da får du hastighetsøkning med på kjøpet.
Alternativt som du nevner - sett bilen i D+ før nedoverbakken om du vil styre alt med bremsen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Carboy

Prøvde meg en runde på snøføre med EQC i dag. Har hatt etron og mange andre biler med 4wd.
Synes EQC er ganske så leken og likevel stabil og trygg. Men ESP kobles automatisk inn igjen - vet ikke om mm må stå i sport eller sånt for at den skal holde seg? Ser det er ESP comfort og ESP sport.

Etron var også veldig god på vinterføre, og helt nydelig å sladde med tross ekstremt høy vekt. EQC er litt lettere og man merker i noen få anledninger at forhjulene spinner bittelitt før 4wd kobler inn, men synes det fungerer ganske bra og den har ikke understyrt karakter utover at den kan finne på å slipp-spinne bittelitt foran ved brå gassbevegelser.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Egil Fonn

Kobles EPS inn igjen under kjøring? Regner med den kobles inn når bilen startes opp på nytt.
Merker også at forhjul kan rotere litt før bakmotor kobler inn på glatt underlag. Står bilen litt skrått vil fronten fort skli sidelengs før bakhjul kobler inn. Dette er litt uheldig. Mulig den kan være mer på hugget med AWD i sport modus?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Carboy

#9
Prøvde igjen litt mer skikkelig i dag i esp sport (i kjøremodus individual kan man velge dette). Da holdt dens seg av hele tiden. Bilen er meget god å dosere i 4 hjuls-sladd og kan ta donuts om ønskelig. Man må gasse den ut i sladd og den har mer nøytralt utgangspunkt enn etronen jeg hadde ifjor vinter, men den kan sladde like bra.
Opplever den som morsommere enn f eks bmw x-drive jeg har hatt 4-5 stk av.
Eneste som er enda en anelse morsommere 4wd-bil er Porsche Panamera som er enda mer leken og rwd-orientert. Den er til gjengjeld mindre stabil.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Grosor

Artig.  :+1:

Jeg satt med et litt dårlig inntrykk av sladdevilligheten etter å ha testet på våt asfalt. Opplevde også først at ESP koblet seg inn igjen midt i sladd, når jeg koblet den ut igjen ble den av. Mulig jeg også byttet kjøreprogram.

Øyvind.h

Takk for tips! Håper å få lekt litt med bilen i helgen. Da er sladdevillig ESP helt essensielt. Ellers blir det kjedelige greier. Ga på litt oppover veiene på fjellet i dag, men kan ikke ligge bredt med 2 barn, kone og hund i bilen....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Toalmar

Etter forrige helgs prøvekjøring av forhandler sin demobil med Nokian Hakka R3 påmontert så har jeg bestemt at jeg vil gå for Michelin sine  vinterdekk på bilen. Disse er utsolgt og jeg må da utsette utlevering til midten av januar


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Maxwell_400

Sitat fra: Toalmar på lørdag 12. desember 2020, klokken 10:43
Etter forrige helgs prøvekjøring av forhandler sin demobil med Nokian Hakka R3 påmontert så har jeg bestemt at jeg vil gå for Michelin sine  vinterdekk på bilen. Disse er utsolgt og jeg må da utsette utlevering til midten av januar


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hva var det du ikke likte med Hakka R3 ?
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Toalmar

Sitat fra: Maxwell_400 på lørdag 12. desember 2020, klokken 18:22
Hva var det du ikke likte med Hakka R3 ?
Synes de var glatte ut av rundkjøringer hvor det var snødekke. syntes også de ga litt mye støy ved kjøring i 120+
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA