Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 15. november 2020, klokken 09:22

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vartli på torsdag 19. november 2020, klokken 12:51
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. november 2020, klokken 11:58
Største ulempen med stasjonsvogn er som folk nevner aerodynamikk.
Det må bare være i forhold til sedan. Nå er det jo mye SUV som folk vil ha. En SUV er høyere og ofte like brå avslutning bak som på en stasjonsvogn. Tror nok stasjonsvogna kommer godt ut av det med tanke på luftmotstand i forhold til SUV.

Selv om en SUV og en stasjonsvogn skulle ha samme Cv, vil stasjonsvognen ha mindre areal sett forfra og dermed mindre luftmotstand. SUV må altso ha lavere Cv for å komme ut likt på luftmotstand.

Ja, det jeg mener er at det er bedre å lage bilen lenger slik at en kan lage en form som skråner bakover, sånn at luften slipper lettere som på TMY (0,23 drag), enn å bruke kappsagen som de har gjort på e-niro (0,30 drag), Kona (0,32) og delvis på e-tron (0,28). Men det må jo multipliseres med arealet i motstandsregningen, men litt av poenget mitt er at dersom du lager bilen lenger med skrånende bak så vil du få plass til mer ting inni bagasjerommet, ha samme areal, og ha mindre drag-koeffisient. Da ser det ikke ut som en ekte stasjonsvogn lenger, men du får plass til barnevognene for det, hvis luken er festet høyt oppe bak, som på TMY...som bare mangler noen cm i lengden...selv om bagasjerommet er 108cm frem til baksetet, og 200cm frem til fremsetene når baksetet er lagt ned. Så det virker jo som det er en slags stasjonsvogn...når platen i gulvet er tatt vekk...
På den annen side blir jo batterier billigere for hvert år, og når VW Space Vizzion kommer så koster det gjerne ikke så mye rekkevidde å ha en kul bil...kan bare kompenseres med litt større batteri. Får håpe den ikke blir seende ut som en Faraday... :

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-model-y-interior-trunk-trunk-well-frunk-and-other-measurements

https://cleantechnica.com/2019/03/24/why-its-okay-that-the-tesla-model-y-kinda-looks-like-a-sedan/
Tesla Model Y                         2021-

jlan

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. november 2020, klokken 13:43
...Ja, det jeg mener er at det er bedre å lage bilen lenger slik at en kan lage en form som skråner bakover, sånn at luften slipper lettere som på TMY (0,23 drag), enn å bruke kappsagen som de har gjort på e-niro (0,30 drag), Kona (0,32) og delvis på e-tron (0,28). ...
Jeg har mer enn en gang kjørt biler med skrånende bakluke delvis åpen for å få plass til store kasseformede kolli. Da har det slått meg at det burde være enkelt å lage en løsning hvor en også kunne få låst luke og tett rom i den stillingen, altså en kombinert kombi-kupé og stasjonsvogn (eller hva det nå heter i SUV verden).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RJK

Sitat fra: jlan på søndag 22. november 2020, klokken 13:23
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. november 2020, klokken 13:43
...Ja, det jeg mener er at det er bedre å lage bilen lenger slik at en kan lage en form som skråner bakover, sånn at luften slipper lettere som på TMY (0,23 drag), enn å bruke kappsagen som de har gjort på e-niro (0,30 drag), Kona (0,32) og delvis på e-tron (0,28). ...
Jeg har mer enn en gang kjørt biler med skrånende bakluke delvis åpen for å få plass til store kasseformede kolli. Da har det slått meg at det burde være enkelt å lage en løsning hvor en også kunne få låst luke og tett rom i den stillingen, altså en kombinert kombi-kupé og stasjonsvogn (eller hva det nå heter i SUV verden).

Kan tenke meg et populært produkt ville vært en justerbar stang som kan låses på en valgfri lengde, og som festes i lås til luka og lås i døra. Ofte er ikke det man transporterer så veldig bredt, slik at det fint passer på halve bredden.

Et annet produkt kunne være festet tilsvarende, men kunne vært fast lengde, men kurvet og brettes ut som en bok, slik at døren festes i åpen stilling, og hele rommets bredde og høyde tilgjengelig for utstikkende last.

Problemet i begge tilfeller, er der lys og skilt sitter i døra, og derved ikke blir synlig for bilister bak. Nå er det jo krise om man foretar en slik tur der Politiet observerer og finner at det er trafikkfarlig. Unntak synes jo å ikke eksistere lengre, selv om lasten er sikret forsvarlig

En lys og skiltplate beregnet for tilhengerfestet kan brukes av de med tilhengerkrok, men da kan man like greit leie/låne seg en henger for transportoppdraget. De som mangler krok, har derfor et større problem.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jlan

Det kunne jo vært løst noe slik som dette (+ et vindu som ble felt ned i lemmen, og to trekanter for sidene):

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RJK

Der klarer du deg muligens bare med å felle ned lemmen...


Alternativt kunne du tatt av "skapet.


Men tenkte på en slik løsning med justerbart vinkel for bagasjeluken som festes på sidene, men innså at det var for mange løsninger på dette og forskjellige størrelser, til at man kunne funnet en mer universal løsning. Slo det derfor fra meg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo


RJK

Den løsningen fungerer på lette, men lange ting, som heller ikke er for brede og/eller dype. Blir dog problematisk med tyngre pakker eller et kjøleskap f.eks..
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hemi

stemmer! åpne vindu løsningen husker jeg at jeg hadde på min gamle 530D stasjonsvogn! ikke tenkt på at den var nyttig

elektro

Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke bare kan lade en på vei opp til Hemsedal og ev. litt på vei ned igjen, hvis man ikke kan parkere i nærheten av en stikkontakt eller får ladet på annen måte under oppholdet. Tror det handler om motvilje, tett opp mot trolling.

En e-tron f.eks. kan fint erstatte en Cayenne til denne bruken og trenger ca. 30 min lading på Gol for å ankomme Hemsedal med 85% batteri, selv i usannsynlige -20 grader hele veien fra Oslo med skiboks 10% over fartsgrensen i GPS gjennomsnitt. Nok til mye småkjøring- og til å komme tilbake til Gol. https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=4e0a79c8-2795-4275-923b-1e63f16ed540
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hemi

Skivebom elektro. Men mulig du bryr deg vesentlig mindre om tid enn meg, det er under 20 mil tur, å legge inn 20-30 min til lading  er  % messig  mye tid.


E-tron er og blir en tullesuv for meg/min bruk. Før endelig spec kom var jeg supergira, hadde sett reklamene med bilhengere, store hengere og at den kunne brukes som en vanlig suv! langt gikk den også, "mer enn 500km" husker jeg. Noen som har opplevd det? mer enn 500 biten?

Med E-tron må jo kjøpe en egen bil da bare for å få flyttet båthengern noen ganger i året, ikke tar den vanlige  boggi varehengern engang om den har last, eller bilhenger. Men tar vel vannscooterhenger, selv med bremser!, dog fort ikke om du har dobbelt hengern.   Forstår heller ikke  ikke hvordan den kan veie 2.7-2.8? tonn, og ta så liten henger. Men de oppdaget vel problemer med noe, siden de gikk tilbake på det. Ironisk siden absolutt alle, selv av de mindre(x5 og lignende) fossil/hybrid SUV'ene tar 3500kg, og veier 4-500kg mindre i egenvekt.

Mtp på at jeg synes model 3 på langtur var PITA, og kun brukte den 2 ganger som forsøk TR køben, ser jeg ikke for meg at e-tron hadde vært mye bedre?

Dobler du WLTP rekkevidden, hever hengervekt til 3500, gjør bilen litt større, gjerne også litt bedre interiør, da snakker vi og jeg kjøper på dagen. Basicly Q7 elektrisk. Kjørte Q7 med henger i mange år, funka knall. Også på turer var det alltid plass til tingene du ville ha med deg.

Jeg kjenner nå kun én som har e-tron 55, alle andre har solgt, skal sies at av veldig mange som hadde reservasjon, tok relativt få ut sin 55, og overaskende mange er over på fossil bil igjen, skal sies han ene dytta en sånn EQC på kona for miljøalibi. Andelen elbiler i nærmeste omgangskrets er faktisk ned drastisk i 2020. De få elbilene som lever nå  er stortsett feks en i3 til kona/ungene/ta møter i byen.

Jeg er lei av kompromiss tullet med elbil, og venter på at noen kommer med en ordentlig bil vi kan kjøpe fordi den faktisk utkonkurrerer sin fossile motpart. Tror første produsenten som lager en skikkelig elsuv kommer til å selge bra, selv om den koster godt over 1. tenker det samme om de som lager en skikkelig god stasjonsvogn, noe som konkurrer med 5 serie og V90

Hører du sier abetterouteplaner sier ditt og datt, jeg har opplevd å måtte lade på vei til ustaoset! Vi manglet faktisk 2-3% på model 3 performance når vi var fremme og regnet på det (ladet på gol), og det er jo bare rett over 20 mil dit!, men været og temp var ikke på vår side.  Hey, ikke jeg som kjørte engang den turen, var kompis sin bil, så kan ikke si det var kjøringen min heller.

Viljen til å forsvare sitt valg lever iaf i beste ånd her ;)


Ferry

Sitat fra: hemi på tirsdag 24. november 2020, klokken 03:41
Skivebom elektro. Men mulig du bryr deg vesentlig mindre om tid enn meg, det er under 20 mil tur, å legge inn 20-30 min til lading  er  % messig  mye tid.

Du kan umulig bry deg mye om tid når du har hytte så langt unna som Hemsedal. Eller har hytte i det hele tatt, for den del. Hva er galt med Norefjell eller Vikerfjell f.eks?
Det er nå fremdeles kjøretid som er hovedproblemet. Ikke ladetid.

DagfinnN

Sitat fra: hemi på tirsdag 24. november 2020, klokken 03:41
Viljen til å forsvare sitt valg lever iaf i beste ånd her ;)
Dette er et elbilforum. Du holder hele tiden på med å snakke ned elbil i forhold til fossil. Du om din meninger, men fordeler med fossilbiler synes jeg passer dårlig her. Det bør heller begynne å skrive i et fossilbilforum. Jeg er interessert i hvordan elbiler funker og kan brukes - ikke om fossilbiler kan trekke større henger og "lade" raskere. Det vet de fleste fra før.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Øyvind.h

På den ene siden er jeg helt enig i at det å legge opp til å måtte lade hver fredag på vei til hytta (om en bruker den ofte) er uheldig i makroperspektiv. I mikroperspektiv er det opp til hver og en om en synes at det er OK å måtte være avhengig av lading.

Jeg kan jo bare snakke for meg selv, men som en hyppig hyttebruker hele året er det uaktuelt å velge en bil som må lades når bilturen bare er rett i overkant av 2 timer (2:19 hjem fra hytta nå sist uten å kjøre spesielt fort, og bedre skal det bli når 4 felt åpner fra Moelv til Hafjell).
Jeg må rett og slett ha minst 75-80kWh netto for at det skal fungere komfortabelt hele året i passende bil. 

Ladeaktørene har også påpekt at de ikke vil bygge ut for at alle skal kunne lade fredag ettermiddag.

På den annen side - sitter en med hyppig brukt hytte uten strøm/lademuligheter og samtidig har behov for å dra store hengere over veldig lange avstander relativt ofte forstår jeg jo at fossil kan fremstå som det beste valget. Kan godt være jeg hadde vært der selv med et slikt behov.
Heldigvis har jeg hytte med strøm/lademuligheter, og tung henger drar jeg bare til hytta noen få ganger i året. Da slipper jeg å bli tvunget tilbake til fossilbil, som jeg synes er gammeldags og underlegen på flere områder.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. november 2020, klokken 12:06
På den annen side - sitter en med hyppig brukt hytte uten strøm/lademuligheter og samtidig har behov for å dra store hengere over veldig lange avstander relativt ofte forstår jeg jo at fossil kan fremstå som det beste valget. Kan godt være jeg hadde vært der selv med et slikt behov.
Heldigvis har jeg hytte med strøm/lademuligheter, og tung henger drar jeg bare til hytta noen få ganger i året. Da slipper jeg å bli tvunget tilbake til fossilbil, som jeg synes er gammeldags og underlegen på flere områder.

Det har nok mye med vilje å gjøre. Vi har nettopp denne kombinasjonen, hytte uten innlagt strøm og behov for å trekke tung henger (opptil 2,2 tonn til tider) dit hyppig. 283km og 800 høydemeter.

Vi klarer oss flott med en X75D og har aldri opplevd ladingen underveis som en ulempe. Vi lader mens vi spiser eller handler, og det er til og med nesten utelukkende på 50kW hurtigladere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. november 2020, klokken 14:16
Det har nok mye med vilje å gjøre.
Selvfølgelig, alt har med vilje å gjøre. I det store å hele så er ikke hytte noe man trenger i det hele tatt.

Men så er det nå en gang slik at vi alle har forskjellige muligheter og øsnker i.f.h.t. hva vi vil bruke tiden vår på. Det hemi godt illustrerer er at det er ett stykke til elbiler dekker behovet til alle.

Jeg er forøvrig helt enig i at det fint kunne vært dobbelt så stor batterikapasitet / rekkevidde på de store elsuvene, i tillegg til større hengervekt. T.om. vår 2012 Touareg kunne trekke 3,5T og kjøre 70 mil+. Spesielt med henger vil jeg si rekkevidde er viktig, siden det ofte er styrete å lade med henger.

Kanskje CT performance vil dekke behovene til hemi...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA