Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 15. november 2020, klokken 09:22

« forrige - neste »

vinterdekk

Tilbake til tråden. Jeg tror ikke stasjonsvogn vil komme tilbake like fullt som tidligere, fordi elbiler på dedikerte plattformer vil kunne flytte førermiljøet/kabinen lengre fram. ID.4 synes å ha veldig god innvendig plass på sine snaue 4,6 meter. Elbil kan indirekte gi en renessanse til MPV/folkefraktere på grunn av smartere plassutnyttelse, selv om man velger å kalle modellene for SUV eller crossover.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

automat

Sitat fra: hemi på mandag 16. november 2020, klokken 00:28

Ikke alle har bilparkering utenfor hytteveggen, så lading utgår. Har ladet i hemsedal flere ganger med elbil da jeg har kjørt mye opp og ned nødvendigvis, det er tragisk, type 2 kontaktene fulle av snø og is, hurtigladere ut av drift,. Bruke masse tid på det er også alltid ett ork, samt man har jo ofte tilbud om en øl eller to i lunsjen, litt vin her og der osv,  hurtiglading tar mindre tid ca alltid dessverre, men særs lite gøy populære datoer. 

Nå må jo ikke ladestasjon henge på hytteveggen da. Det går an å installere en frittstående ladestolpe. Klart det koster en del mer, men har man råd til en Cayenne så bør man klare den investeringen.

Og hvis det absolutt ikke er mulig å få til noen ladeløsning på hytta, så bør man kanskje vurdere å selge den mens man ennå får noe for den. Og kjøpe noe annet.

Om 5 år, når ''alle'' har elbil, kommer en hytte uten lademulighet til å oppfattes som ukurrant. Folk kommer ikke til å gidde styret med hurtiglading. De vil ønske å lade på hytta.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

cra

Gjelder avstemmingen for suksessen i Norge, eller tenkest det større? I Norge tror jeg nok mange gjerne vil ha stv, men det virker som høy stv (såkalt SUV) kanskje er i ferd med å ta litt over. Globalt sett tror jeg stv er et middels til stort "meh".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

automat

Stasjonsvoger er jo ganske langt unna den aerodynamiske dråpeformen. Selv om noen modeller de senere årene er ganske lave og avrundede bak.

Elbiler er mer avhengig av god aerodynamikk enn fossilbiler. Det taler mot el-stasjonsvogner.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rosstopher

Tilbake til topic: Ja, jeg trur absolutt et godt utvalg av elektriske stasjonsvogner vil forsterke elbil-suksessen. Jeg trur ikke vi kommer tilbake til stasjonsvognens storhetstid. Veldig mange vil jo helst ha SUV nå, men et godt utvalg av elbiler i alle klasser vil jo uansett hjelpe, selv om bare et fåtall kjøper de.

Jeg fikk ikke stemt i avstemingen siden det ikke fantes et alternativ for "Nei, Ola Nordmann vil ikke ha stasjonsvogn, men jeg trur likevel stasjonsvogn-segmentet vil forsterke elbil-suksessen".
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Thomas Parsli

Vi har stort sett kjøpt stasjonsvogner siste 16 årene, fordi vi trenger plassen.

Hvis det fantes en stor stasjonsvogn på markedet med både plass og rekkevidde ville vi neppe kjøpt Model X.

I tillegg er vi veldig glade for flere enn 5 seter, siden vi ofte har med andres barn til trening - eller besteforeldre når vi er på besøk.

ID.6 kommer til å selge som hakka møkk i Norge.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jlan

Det virker som mange velger SUV fordi de er lettere å komme seg inn og ut av. Det blir jo da mye ekstra  luft å dytte vekk bare for denne fordelen. Dessuten blir evt. takboks vanskeligere tilgjengelig. Så løsningen bør være en kjapp høyderegulering, motsatt av "kneling" som endel busser har. Og så trenger man kanskje det samme for sofaen hjemme?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hemi

Veeeeldig skyldig for å like høyden, skal sies at jeg er vel av høyeste % av befolkning, så ting på tak går bra ;)

På kulere suvene kan du heve og senke, også med knapp i bagasjerom!

bmw2002

Virker som folk flest vil ha SUV. Men selv hadde jeg gjerne tatt en 5 serie touring.

Nedgangen til stasjonsvogner startet før alle skulle ha elbil.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

#25
Arthur :+1: takker. Jeg likte den stasjonsvognen.

Herlig spec :+1:

Kopi: Rekkevidden skal være på 700 kilometer, blant annet på grunn av særlig god aerodynamikk.


Bjoris

En av ulempene med SUV er at bagasjerommet blir kort. Skal enga med barnevogn så er ofte en Stv bedre så jeg har tro på at Stv har ett stort potensialet i Norge fortsatt selv om svært mange med SUV har hatt Stv eller flerbruksbiler før.

Uansett tror jeg pris blir viktigst, er en Stv priset likt med SUV i samme størrelse så går det ikke, men MG5 til litt over 200 kNOK høres ut som ett kupp

1317142119

Jeg har svart nei på spørsmålet, men jeg er usikker på hva som blir fasit. Ola Nordmann vet ikke engang selv hva han vil ha.

* Tradisjonelt var vi opptatt av minst mulig motor
* Tradisjonelt var det viktig med mest mulig utstyr og luksus i den allerede underpresterende motoren
* Tradisjonelt har vi hatt en unaturlig og på grensen til pervers elsk for stasjonsvogner sammenlignet med resten av vesten

Men, tidene har endret seg fort og brutalt siden elbilene kom på markedet for alvor:

* Ingen elbiler utenom Tesla har bra nok akselerasjon. Alt annet blir hånet for å være for tregt.
* Luksus og byggekvalitet har blitt mindre viktig, så vi løper i stedet ned dørene til bilprodusentene for å kjøpe amerikanske og asiatiske biler fra helt nye bilprodusenter med dertil manglende kunnskap om hva luksus og byggekvalitet er
* Sedan, noe som var utenkelig å kjøpe for annet enn Hans Majestet, innvandrere og drosjesjåfører i gamledager, er nå helt perfekt som familiebil så lenge den er elektrisk.

Ergo: kommer en elektrisk stasjonsvogn til å bli en game changer i Norge? Ikke godt å si. Men SUV var populært også før elbilene kom på markedet, så der er vi fjellgeiter i det minste litt på samme linje som våre europeiske naboer (også med elbilene).

ToWalkOrDrive

Største ulempen med stasjonsvogn er som folk nevner aerodynamikk. Og hvis bilfirmaene løfter opp rumpa i stedet for å skråne taket så får en jo ikke mer plass...blir bare høyere gulv...Ser at de sier at Space Vizzion får bare 20.7 cubic feet bagasjeplass (som er 586 liter). Men er jo ikke sikkert at den blir sånn. Ser på bildet at gulvet er utrolig høyt. Vet ikke hvor stor plass det er under gulvet. Fordelen med Tesla'er er at de utnytter rommet under bagasjegulvet perfekt, sånn at du får over 800 liters bagasjerom på en Model S f.eks.

Tesla Model Y ser og ut til å ha masse plass, og gjør jo veldig mye av det en stasjonsvogn gjorde før, selv om den "bare" er 4,75m lang, pga kort panser. Min drømmestasjonsvogn ville vært en Tesla Model Y som var gjort 26,5cm lenger (i bagasjerommet), 95kWh batteri, like smal, litt bedre lydisolering og litt mer påkostede støtdempere...gjerne senket et par centimeter / luftfjører.

https://www.youtube.com/watch?v=5vXlAntxxDA
Tesla Model Y                         2021-

vartli

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. november 2020, klokken 11:58
Største ulempen med stasjonsvogn er som folk nevner aerodynamikk.
Det må bare være i forhold til sedan. Nå er det jo mye SUV som folk vil ha. En SUV er høyere og ofte like brå avslutning bak som på en stasjonsvogn. Tror nok stasjonsvogna kommer godt ut av det med tanke på luftmotstand i forhold til SUV.

Selv om en SUV og en stasjonsvogn skulle ha samme Cv, vil stasjonsvognen ha mindre areal sett forfra og dermed mindre luftmotstand. SUV må altso ha lavere Cv for å komme ut likt på luftmotstand.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA