Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 15. november 2020, klokken 09:22

« forrige - neste »

hemi

Jeg har lagt av en hel tusenlapp til en CT tri motor iaf, spent på rivian også, men tipper det er fort 2 år før vi ser noe rulle på veien. Spent på om amerikanske bilprodusentene kaster seg rundt og faktisk begynner levere, tror europeiske også da vil gjøre det.

Jeg holder fast på påstanden min om at en V90/5 serie elektrisk stasjonsvogn med GOD rekkevidde vil selge bra. Samme vil en skikkelig suv gjøre.

Jeg har vel 150-200.000 ish med elektriske km bak meg, så føler jeg har forsøkt iaf. Teknologien og drivlinjen har jo uten tvil kommet for å bli, men føler vi ligger litt mellom alfa og beta i modenhet.




vinterdekk

Utvalget av elbilmodeller skal visst virkelig begynne å ta av fra 2024, så da blir det nok færre som føler at de ikke finner noe som passer (ref. innlegg hemi). Sitat (https://motor.no/a/178286):

SitatNAF mener at elbil fortsatt ikke passer for alle, blant annet fordi utvalget av elbiler ikke er godt nok. Tall fra EU viser at utvalget ikke tar seg virkelig opp før fra 2024 og utover, i følge Ryste.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

THE

Sitat fra: hemi på tirsdag 24. november 2020, klokken 15:14
Jeg holder fast på påstanden min om at en V90/5 serie elektrisk stasjonsvogn med GOD rekkevidde vil selge bra. Samme vil en skikkelig suv gjøre.

I Norge har Skoda hatt mye av stasjonsvognmarkedet de siste årene med Octavia og Superb. En e-Octavia med min. 1600 kg tilhengervekt og 600+ km WLTP rekkevidde ville nok vært prototypen på en "Norgesbil". Dessverre ser det ut til at elektriske stasjonsvogner ikke er prioritert, tilhengervekt er på de fleste elbiler en vits og 600 km rekkevidde koster skjorta. Skoda har jo også tradisjonelt vært en litt rimeligere bil, i alle fall grunnversjonene. For Enyaq er det jo ingenting å spare sammenlignet med ID.4, og det viser vel at det fremdeles er det elbiltekniske som koster, og som gjør en "billigbil" og en "premiumbil" tilnærmet like i pris gitt samme egenskaper på rekkevidde og ladeeffekt. Først når priser på batteri, kraftelektronikk og andre kjernekomponenter til elbil blir rimeligere så vil det være mulig å lage rimelige elbiler med god nok rekkevidde og ladeeffekt. Dette mener jeg også er et godt argument for å beholde kjøpsforeldene med mva. fritak for elbiler noen år til. De som trenger tilhengervekt og lang rekkevidde er henvist til premiumpriser i noen år til.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 24. november 2020, klokken 23:19
Utvalget av elbilmodeller skal visst virkelig begynne å ta av fra 2024, så da blir det nok færre som føler at de ikke finner noe som passer (ref. innlegg hemi). Sitat (https://motor.no/a/178286):

SitatNAF mener at elbil fortsatt ikke passer for alle, blant annet fordi utvalget av elbiler ikke er godt nok. Tall fra EU viser at utvalget ikke tar seg virkelig opp før fra 2024 og utover, i følge Ryste.

Jeg vil si at dersom en ikke finner en elbil som passer i 2021/2022 (med dagens avgiftssystem) så har en veldig veldig spesielle behov. Er en hel drøss med forskjellige elbiler som kommer i 2022, mens det i 2021 kommer de som kommer til å dekke mange familiers behov. Men stasjonsvogner er det foreløpig tynt med, selv om MG kommer med en litt liten en - https://www.youtube.com/watch?v=3pLJjC34o58

Kan det være at dersom du vil ha en stasjonsvogn, og 14cm med batteri under føttene, at knærne fort kommer opp under haka i baksetet? Litt sånn som på Tesla Model 3? Og dersom du da heller lager en CUV/SUV/Crossover, så kan du ha et baksete som er høyere over batterigulvet, som Tesla Model Y? Og at ulempene med høyt tyngdepunkt ikke gjelder så kraftig for en el-SUV som for en bensin-SUV, siden tyngdepunktet er lavt uansett? Så da er det ikke så mye vits i å presse bilen så lav?

Finnøy (Arne Johan Larsen) har laget en veldig fin lanseringskalender som viser hundrevis av elbiler som kommer og har kommet, med info om størrelser, hengerfeste osv.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTYF_EIY5eL7EHIwDMfEHwVM1E6CsllUXpbIcTKS8CJ21gQIgd497ke-du2qlvDiqfsEKY05gSiGdjD/pubhtml

Vises i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0

Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 25. november 2020, klokken 09:26
Finnøy (Arne Johan Larsen) har laget en veldig fin lanseringskalender som viser hundrevis av elbiler som kommer og har kommet, med info om størrelser, hengerfeste osv.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTYF_EIY5eL7EHIwDMfEHwVM1E6CsllUXpbIcTKS8CJ21gQIgd497ke-du2qlvDiqfsEKY05gSiGdjD/pubhtml

Vises i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0

Kjempefin oversikt, har bokmerket den.

En elektrisk Citroën C5 Aircross med noe hengervektkapasitet kan potensielt bli en bil uten kompromisser for min del. Det positive er at det kan komme noe fra PSA gruppen når eVMP "Electric Vehicle Modular Platform" lanseres i 2023. Og dagens PSA elbiler (e-2008 og venner) har fått mange mil på veien og dertil brukererfaringer.

Man kan nesten håpe på stasjonsvogner basert på eVMP med tanke på at det er så mange merker i PSA.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 25. november 2020, klokken 10:44
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 25. november 2020, klokken 09:26
Finnøy (Arne Johan Larsen) har laget en veldig fin lanseringskalender som viser hundrevis av elbiler som kommer og har kommet, med info om størrelser, hengerfeste osv.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTYF_EIY5eL7EHIwDMfEHwVM1E6CsllUXpbIcTKS8CJ21gQIgd497ke-du2qlvDiqfsEKY05gSiGdjD/pubhtml

Vises i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0

Kjempefin oversikt, har bokmerket den.

En elektrisk Citroën C5 Aircross med noe hengervektkapasitet kan potensielt bli en bil uten kompromisser for min del. Det positive er at det kan komme noe fra PSA gruppen når eVMP "Electric Vehicle Modular Platform" lanseres i 2023. Og dagens PSA elbiler (e-2008 og venner) har fått mange mil på veien og dertil brukererfaringer.

Man kan nesten håpe på stasjonsvogner basert på eVMP med tanke på at det er så mange merker i PSA.

Dersom C5 skulle blitt aktuelt for meg og mine lange unger måtte de trukket frontruten litt lengre frem (siden de ikke trenger bensinmotor osv), og laget litt bedre beinplass....
Tesla Model Y                         2021-

DeepFu

"Jeg vil si at dersom en ikke finner en elbil som passer i 2021/2022 (med dagens avgiftssystem) så har en veldig veldig spesielle behov."

Som Henry Ford kanskje/kanskje ikke sa: "Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is black." er nå blitt til at du kan få hvilken bil du vil, så lenge det er en suv... Og vil man ikke ha en suv (hva nå det egentlig betyr nå) så har man altså veldig spesielle behov.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

vinterdekk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 26. november 2020, klokken 13:34
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 25. november 2020, klokken 10:44
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 25. november 2020, klokken 09:26
Finnøy (Arne Johan Larsen) har laget en veldig fin lanseringskalender som viser hundrevis av elbiler som kommer og har kommet, med info om størrelser, hengerfeste osv.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTYF_EIY5eL7EHIwDMfEHwVM1E6CsllUXpbIcTKS8CJ21gQIgd497ke-du2qlvDiqfsEKY05gSiGdjD/pubhtml

Vises i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0

Kjempefin oversikt, har bokmerket den.

En elektrisk Citroën C5 Aircross med noe hengervektkapasitet kan potensielt bli en bil uten kompromisser for min del. Det positive er at det kan komme noe fra PSA gruppen når eVMP "Electric Vehicle Modular Platform" lanseres i 2023. Og dagens PSA elbiler (e-2008 og venner) har fått mange mil på veien og dertil brukererfaringer.

Man kan nesten håpe på stasjonsvogner basert på eVMP med tanke på at det er så mange merker i PSA.

Dersom C5 skulle blitt aktuelt for meg og mine lange unger måtte de trukket frontruten litt lengre frem (siden de ikke trenger bensinmotor osv), og laget litt bedre beinplass....

Ja enig med deg. Den endelige elbilvarianten må prøves, virker genialt om man kan skyve bakre sete godt bak når man trenger det.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA