Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 15. november 2020, klokken 09:22

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Hva tenkes om elektriske stasjonsvogner?

Vil stasjonsvogn segmentet vil forsterke elbil suksessen?

La oss se litt langt inn frem i glasskulen, dvs om noen år frem fra nå.

Tror du Ola og Kari Nordmann vil ha elektriske stasjonsvogner i årene fremover?

Se bort fra at det nå bare er merket MG 5 som lanseres men tenk heller på at det er "segmentet stasjonsvogn", vi tenker på. Vil elektrisk stasjonsvogn fra også andre bilmerker bli en suksess i årene fremover? Vi legger til grunn at andre bilmerker vil lage stasjonsvogner seinere.

Legg til nye svaralternativer hvis du mener det må til eller skriv kommentar hva du vil ha inn - så legger jeg det inn.

Litt statistikk fra Finn.no:
Like manger stasjonsvogner (ca 11 tusen) som SUV og kombi på Finn.no til salgs nå og vi husker vel perioden rundt midten av 2000 tallet da "alle Kari og Ola Nordmann" skulle ha stasjonsvogn. Slik er det ikke nå. Vil det komme igjen?

Om MG5 - "stasjonsvogn, dette er det ingen andre bilprodusenter som kan levere" som det står.

Kopi og bilder og lenker fra to artikler om dette, begge skrevet av Rune Korsvoll.
---------------
https://www.raumnes.no/bil-og-motor/her-er-de-nye-elbilene-mange-nesbuer-sikler-etter/

Rune Korsvoll
Publisert: 14.11.2020 14:00
Sist oppdatert: 14:00

MG 5 – elektrisk stasjonsvogn
Fra null til 2.132 biler på ni måneder og en sjuendeplass på registreringsstatistikken, er det MG har opplevd i år takket være sin nye, billige, elektriske SUV. Neste år følger MG opp med en elektrisk stasjonsvogn. Dette er det ingen andre bilprodusenter som kan levere. 5, som modellen heter, er omtrent like stor som VW Golf stasjonsvogn, får en rekkevidde rundt 340 kilometer og har en motor på 160 hester. Nøyaktig når den kommer til Norge og hva den vil koste, vet vi ikke ennå. Vi tipper ned mot 200.000 kroner.


--------------
https://www.dinside.no/motor/de-nye-superbillige-elbilene/73032110

Rune Korsvoll
Publisert fredag 06. november 2020 - 11:18
Sist oppdatert mandag 09. november 2020 - 10:35

FØRSTE EL-STASJONSVOGN: MG 5 blir den første elektriske stasjonsvognen. Foreløpig er datoen for lansering i Norge ikke satt, men bilen er sterkt ønsket av den norske importøren. Foto: MG
- Folk er mindre skeptiske til helt nye bilmerker og modeller enn man tradisjonelt sett har vært i Norge. Veldig mange har valgt å kjøpe en ukjent elektrisk modell eller merke, sier adm. direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken, Øyvind Solberg Thorsen og peker på den nye, kinesiske bilmodellen MG ZS.

turfsurf

Klart mange vil ha stasjonsvogn. Praktiske biler, og med mindre høyde burde man få lavere forbruk enn en SUV. Som burde gi lavere pris for tilsvarende rekkevidde.

Helst bør det komme stasjonsvogn i type allroad utgave med luftfjæring. Da får man en bil som ikke er unødvendig høy i hverdagen, men som kan forsere dårlige hytteveier.

Det jeg håper er at man benytter mulighetene elbiler gir, og tenke litt annerledes, utnytte mulighetene elbiler gir. Lange panser bør være historie f.eks.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

02jan

Jeg er en av de som har ventet på en praktisk stasjonsvogn - med bakkeklaring , 4x4 og hengerfeste.
Slik som 80 tallets audi 100, eller 90 tallets audi a6, mb 3004matic, 2000 tallet audi a4 allroad, volvo xc70, outback, alltrack , allterrain o.l

Nå dukket skoda opp (om et år?), som jeg har bestilt usett og uprøvd  ( totalt ufornuftig), med kompromiss på at bilen sansynligvis er for kort og har for lav hengervekt , for at stasjonsvogn er et poeng for meg. Trenger min 180 cm lengde med bakseter nedfelt - slik det er for de vanlige stasjonsvogner nevt ovenfor.

Jeg er mest opptatt av praktisk nytte , SUV biler er totalt uintresant, liker å kunne bruke takstativ til diverse til frakt av ski, sykler, materialer etc. Samme med å kunne slenge ned bakseterygg for å kunne frakte det ene og andre i bilen ved behov. Bilen jeg har idag har alt dette.

Men trenden går mot mini og mellom suv, så tipper jeg også blir tvunget til å gå opp en etasje i bilseteverden, så ender nok opp med fullsize multikjøretøy som eletrisk ford f150, rivian , hummer cybertukk eller jeep gladiator.

Hadde de eksistert elektrisk golf alltrack , volvo v60CC eller audi a4 allroad hadde jeg muligens jenket noe av lengdekrav forutsatt hengervekt min 1500 og at bilparken ikke var fullstendig fylt opp med SUV.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. november 2020, klokken 09:55
Klart mange vil ha stasjonsvogn. Praktiske biler, og med mindre høyde burde man få lavere forbruk enn en SUV. Som burde gi lavere pris for tilsvarende rekkevidde.

Helst bør det komme stasjonsvogn i type allroad utgave med luftfjæring. Da får man en bil som ikke er unødvendig høy i hverdagen, men som kan forsere dårlige hytteveier.

Det jeg håper er at man benytter mulighetene elbiler gir, og tenke litt annerledes, utnytte mulighetene elbiler gir. Lange panser bør være historie f.eks.

Ja, jeg er helt enig "Klart mange vil ha stasjonsvogn".

DeepFu

Ja takk, det MÅ snart være nok bælfeite kombier på markedet. Forhåpentligvis er Mg5 starten på at det endelig løsner.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

hemi

Jeg drømmer om elektrisk SUV som kan erstatte cayenne' jeg har nå, og klare TR hemsedal i -20 + småkjøring der oppe 1 uke, uten angst.


Electric cars in Norway


RJK

Sitat fra: hemi på søndag 15. november 2020, klokken 23:00
Jeg drømmer om elektrisk SUV som kan erstatte cayenne' jeg har nå, og klare TR hemsedal i -20 + småkjøring der oppe 1 uke, uten angst.


Det er vel ingen problemer. Det er bare å definere snusted som er nært nok til at dette går greit.

Les: Du glemte å fortelle hvor du reiser til, eller fra som du sikkert tenkte på...


;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hemi

90% av de i hemsedal kommer fra oslo eller bergen, så blir litt ett fett, jeg kommer dog fra oslo 

RJK

Mulig, men jeg går ikke rundt og husker hvor folk sier de er fra eller holder til. Hadde det stått i signaturen din kunne man tatt det som utgangspunkt.  ;)


Med utgangspunkt fra Oslo, så snakker man t/r ca 400 km, og så legger man til 100 km på diverse småkjøring. Kan du lade der oppe, så ville jeg sagt at alt som gir deg ihvertfall 350 km rekkevidde burde holde greit. Men om du altså nekter å lade før du kommer hjem igjen, så kan vi si rundt 650 km, pga lavere forbruk når du skal hjem igjen. Da tror jeg at jeg har gitt rikelig med tillegg for kjøreforhold og kulde.


Skal du absolutt ha takboks eller ski på takstativ, så må du legge til i snitt 15 % ekstra rekkevidde, og jeg har utelukket henger med flyttelass (ditt store "elbilproblem" om jeg har forstått grunnlag for å gå tilbake fossilt) og høyfartskjøring (20++ fra fartsgrensen).


Men altså, det er ladere i Hemsedal man kan prøve å få ladet på mens man handler siste rest på vei opp, eller på endel av denne småkjøringen der oppe. Dessuten, tipper de fleste har schuko-kontakt på veggen, så det må vel gå greit å definere som nødlading i en periode, til du har fått montert opp lovlig schuko-kontakt for elbillading, om det er din egen hytte. Med forbehold om at du ikke må parkere et sted unna hytta, der du ikke har lademuligheter.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ferry

Sitat fra: hemi på søndag 15. november 2020, klokken 23:00
Jeg drømmer om elektrisk SUV som kan erstatte cayenne' jeg har nå, og klare TR hemsedal i -20 + småkjøring der oppe 1 uke,

Skal det være 20 minus hele veien, begge veier og hele uka? Tror du skal slite med å finne en tidsperiode som matcher. Oslo har vel ikke hatt 20 minus siden elbil kom i vanlig bruk.

hemi

Sitat fra: Ferry på mandag 16. november 2020, klokken 00:11


Skal det være 20 minus hele veien, begge veier og hele uka? Tror du skal slite med å finne en tidsperiode som matcher. Oslo har vel ikke hatt 20 minus siden elbil kom i vanlig bruk.

om vi sier -5, kommer du noe nærmere i anbefalingen din?

hemi

Sitat fra: RJK på søndag 15. november 2020, klokken 23:34
Mulig, men jeg går ikke rundt og husker hvor folk sier de er fra eller holder til. Hadde det stått i signaturen din kunne man tatt det som utgangspunkt.  ;)


Med utgangspunkt fra Oslo, så snakker man t/r ca 400 km, og så legger man til 100 km på diverse småkjøring. Kan du lade der oppe, så ville jeg sagt at alt som gir deg ihvertfall 350 km rekkevidde burde holde greit. Men om du altså nekter å lade før du kommer hjem igjen, så kan vi si rundt 650 km, pga lavere forbruk når du skal hjem igjen. Da tror jeg at jeg har gitt rikelig med tillegg for kjøreforhold og kulde.


Skal du absolutt ha takboks eller ski på takstativ, så må du legge til i snitt 15 % ekstra rekkevidde, og jeg har utelukket henger med flyttelass (ditt store "elbilproblem" om jeg har forstått grunnlag for å gå tilbake fossilt) og høyfartskjøring (20++ fra fartsgrensen).


Men altså, det er ladere i Hemsedal man kan prøve å få ladet på mens man handler siste rest på vei opp, eller på endel av denne småkjøringen der oppe. Dessuten, tipper de fleste har schuko-kontakt på veggen, så det må vel gå greit å definere som nødlading i en periode, til du har fått montert opp lovlig schuko-kontakt for elbillading, om det er din egen hytte. Med forbehold om at du ikke må parkere et sted unna hytta, der du ikke har lademuligheter.

Ikke alle har bilparkering utenfor hytteveggen, så lading utgår. Har ladet i hemsedal flere ganger med elbil da jeg har kjørt mye opp og ned nødvendigvis, det er tragisk, type 2 kontaktene fulle av snø og is, hurtigladere ut av drift,. Bruke masse tid på det er også alltid ett ork, samt man har jo ofte tilbud om en øl eller to i lunsjen, litt vin her og der osv,  hurtiglading tar mindre tid ca alltid dessverre, men særs lite gøy populære datoer.  Men det finnes jo ingen biler med de andre SUV egenskapene, så rekkevidden er jo bare ett av problemene i rekken.

Takboks er en greie på små sedaner, mens med Y feks kunne det ha gått litt bedre, ett evigvarende problem er da at skiene mine er 188-195, så å få de i coupe uten at de stikker ut og frem er og blir =)#"¤%)#%=. Igjen veldig deilig med SUV, da går det på flere av de, det gikk problemfritt på G wagen, og ymse amerikanske SUV jeg har hatt, og ca akkuratt på landcruiserne.

Min model 3 hadde snitt på 217 over 20k+ km sist jeg sjekket, litt lei av produsenter som juger på forbruk, skulle jo ha vært 135-150?  i teorien.   Jeg har vært nede i så lite som 10% gjenstående ved ankomst til hemsedal når det er kaldt.

Lusekjøre  under fartsgrensen og lage kø for å få fine forbrukstall er ikke ett alternativ, lite er så flaut som å lage kø fordi du må kjøre sakte for å komme frem i drittelbilen din fordi du har vært en gjerrig dust ved kjøp.

RJK

Å holde fartsgrensen mer eller mindre, er da ikke å lusekjøre. Og holder du den farta som køen vanligvis holder, så skal du nok se at du kommer nærmere forventet rekkevidde enn det du sier du oppnår. De oppgir jo rekkevidde basert på snill kjøring, akkurat som med ice-biler.


At ice-biler sløser mer med energien, og at de kan fylles opp raskt, gjør at du stortsett bare merker det på lommeboka, og at man må fylle litt oftere. Med en elbil som bare har med seg en brøkdel av energien, og er så effektive ved vanlig kjøring på sommeren, så vil all ekstra forbruk gå direkte ut over lageret av energi, og derved direkte gå utover restbeholdningen av energi.



Da må man ta en valg om å sløse mindre, eller ta seg en pause med energipåfylling ekstra. Gol ser jo ut til å ha både Tesla Superlader, lynladere fra BKK, Grønn Kontakt og Ionity, så godt med lademuligheter der. Basert på din egen beskrivelse, så sitter ihvertfall jeg igjen med et inntrykk av at du liker å sløse med energien og muligens er den type "påsketurist" Politiet gjerne skulle hatt en prat med. Om det stemmer eller ikke, vet bare du, så ikke ta det som noen påstand fra min side.


Klart at det finnes steder man må parkere der lading ikke er aktuelt, foreløpig. Det er såklart et problem. Og jeg kjenner absolutt på følelsen av å heller ville pakke ut av bilen, få fyr på peisen og varme i hytta, få ordnet til mat og så satt seg ned og slappet av med et glass med noe godt i. Da frister det ikke å kjøre ned mot sentrum og hurtiglader, selv om man kanskje trenger en halvtime for å få godt med strøm på tanken. Igjen, enda en grunn til å heller ta en ekstra pause på vei opp til hytta. Alternativt ta en egen tur til sentrum for å lade, og heller kombinere det med praktiske gjøremål, som å handle på matbutikken f.eks.


Om du likevel skal ta bilen ned til sentrum, uansett om det er for lunsje eller annet, så skal man vel holde seg unna alkoholen, uansett om man kjører elbil eller icebil. Ellers kan man jo ikke kjøre tilbake igjen, lovlig. Klart, er det tiden da alle andre skal til sentrum med samme planer, ser jeg at lading kan bli et problem, men som nevnt, Gol er jo bare en svipptur unna. Og har du mye opplevelser med defekte ladere og igjenfrosne AC-ladere, så skjønner jeg at det gjør livet som elbilist mindre holdbart.


Men det er tross alt et valg man gjør når man velger elbil, man må tilpasse seg for å få dette til å gå opp, eller sørge for at bruken er slik at du faktisk klarer deg med elbil uten noe særlig tilpasning. Om slike turer er et praktisk problem, så spørs det om ikke hadde passet bedre med ice-bil for langtur, og så eventuelt en Leaf eller E-Up til jobbpendling.


PS! Dette var ikke forsøk på noe moralpreken. Bare et svar på hvordan man kan "adapt and survive", eller kjøre hardt på og gjøre problemene størst mulig. Ja, man vil helst at elbil skal fungere som en helt annen bil, men så lenge energimengden man klarer å frakte med seg per nå er så begrenset, så må man tilpasse bruken, eller vite at man har godt med energi i forhold til behovet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Det er vel så enkelt at hvis praktikalitet i hverdagen veier mere enn miljø og økonomi så velger man fossil.

Hva som er mere praktisk blir jo bestemt av den enkeltes behov og muligheter. Med lademulighet på hytta så hadde f.eks en av problemstillingene til hemi vært borte.

Lademulighetene på Hemsedal er foreløpig utrolig dårlig, og å kjøre ned til Gol for å lade blir bare latterlig.

Vi har derimot hytte på Stølsvidda med lademuligheter og stopper på Rema 1000 Gol med åtte hurtigladere på utsiden. For meg ville bare fossilbil blitt mere upraktisk.

Det denne diskusjonen viser er jo at det er ett godt stykke igjen før man får med alle over på elbil, og viser og ett behov for både større rekkevidde og bedre utbygd destinasjonslading.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA