Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lufttrykk sommerdekk 16 tommer

Startet av shorizo, søndag 25. april 2021, klokken 21:51

« forrige - neste »

shorizo

Hei. Hva er anbefale lufttrykk på 16 tommer continental sommerdekk som fulgte med? Er det 2.5?

sjokomelk

Se på etiketten for lufttrykk. Den finner du i døråpningen på førersiden.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Martinschei

2,6 til 2,8 bar overtrykk står det vel på etikette avhengig av om du vil ha komfort eller rekkevidde/har tungt lastet bil. Men:...

Lufttrykk varierer med flere parametere. Blant annet hvor du fyller på luft (ved fjell, eller fjord).
Hva temperaturen i omgivelsene er når du fyller og like før du fyller.
Om dekkene har blitt oppvarmet av solen eller kjøring like før du fyller.
Om det er høytrykk eller lavtrykk.

På våren vil temperaturen stige utover sommeren og kompensere for at noe luft tapes fra dekkene.
Spesielt dersom du har slitte dekk vil faren for vannplaning, som kanskje er det skumleste på sommeren, bli mindre med økt trykk. På høsten vil vanligvis temperaturen synke mot vinteren og føre til at man bør sjekke lufttrykket oftere, eventuelt fylle i noe mer. Dette for å kompensere for at trykket i dekkene faller med fallende temperatur.

Dersom dekkene har blitt kjørt mye med feil trykk tidligere vil man kunne kompensere slitasjen ved å tilpasse lufttrykket etter dette. Hvis du har dypere spor i midten av dekket kan du øke lufttrykket litt for å øke den relative slitasjen på midten av dekket og visa versa.

Man må også passe på at man ikke overskrider maksimalt luftrykk som jeg mener er 51psi/3,5bar.
Og ikke kommer til å gjøre det på neste tur heller.
Verste senario her er at man fyller luft på en kald morgen i lavlandet mens det er høytrykk ute.
Hvis man så kjøre opp på fjellet og det blir lavtrykk samt at dekkene står i solen, og temperaturen øker, så vil relativt luftrykk i dekkene kunne øke markant. I alle fall med flere tidels bar.
Så jeg ville aldri fylt særlig mer enn 3 bar, med mindre man har kontroll på slike ting og har en spesifikk grunn for å fylle såpass.

Det samme gjelder jo andre veien om man fyller luft på fjellet etter en lang tur dit i sol, lavtrykk og varmt vær. Da vil man plutselig kunne ha for lite nå man kommer ned i lavlandet igjen.

batteribil

Hei!

Byttet til sommerdekk i mai, og varsellampen for dekktrykk har kommet på, men ser i manualen at for å nullstille varselet er prosedyren å trykke på knappen helt til venstre nede ved girspaken (ved siden av eco/eco+), men der er det jo bare en dummy-knapp.

Noen andre som opplever samme? og vet om løsning?


BatteriOgFossil

Sitat fra: batteribil på mandag 07. juni 2021, klokken 22:25
Hei!
Byttet til sommerdekk i mai, og varsellampen for dekktrykk har kommet på, men ser i manualen at for å nullstille varselet er prosedyren å trykke på knappen helt til venstre nede ved girspaken (ved siden av eco/eco+), men der er det jo bare en dummy-knapp.
Noen andre som opplever samme? og vet om løsning?

Knappen for å nullstille er i hanskerommet.

batteribil


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA