Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Styrefølelse på glatta? Erfaring?

Startet av Bmw_Tryne, lørdag 14. november 2020, klokken 19:18

« forrige - neste »

tromsø

#15
Thomas, normalt kjører jeg bilen forsiktig og tenker på forbruket. Men jeg har lenge likt at av og til kjøre aktivt (har tidligere kjørt litt rejsing på motorsykkel). Så hvis du finner deg en svingete vei ute på landet der du tester aktiv kjøring så vil du merke stor forskjell på comfort og dynamic. Styrefølelsen blir mer direkt (trenger mindre utslag) og chassit (egentlig fjæringen) mer stivt i dynamic => man får bedre kontroll på bilen, kan kjøre raskere i svinger og bilen svarer mer direkt.

Bare prøv så kanskje du får en mer artig relasjon til bilen :)!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Sitat fra: tromsø på tirsdag 17. november 2020, klokken 11:57
Thomas, normalt kjører jeg bilen forsiktig og tenker på forbruket. Men jeg har lenge likt at av og til kjøre aktivt (har tidligere kjørt litt rejsing på motorsykkel). Så hvis du finner deg en svingete vei ute på landet der du tester aktiv kjøring så vil du merke stor forskjell på comfort og dynamic. Styrefølelsen blir mer direkt (trenger mindre utslag) og chassit (egentlig fjæringen) mer stivt i dynamic => man får bedre kontroll på bilen, kan kjøre raskere i svinger og bilen svarer mer direkt.

Bare prøv så kanskje du får en mer artig relasjon til bilen :)!

Takk, @Tromsø :+1:

Da fikk jeg endelig en litt mer konkret og fysisk forklaring på hva som ligger i begrepet "mer aktiv styring":
-Mindre rattutslag nødvendig for å komme rundt samme typer kurver

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Dynamic: tyngre styring (mindre servostøtte) og stivere demping (økt kompresjonsdemping) samt senking (lavere tyngdepunkt).
Hva som skjer med fjærrate når luftfjæringen har lavere luftvolum vet jeg ikke, men ville tippe den heller blir mykere enn stivere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

KSG

Helt enig med de øvrige erfaringene om at styringen er veldig uorganisk. Man før ingen følelse av veien gjennom rattet, noe som gjør at man må vær ekstra obs på å holde øyne på veien (man merker ikke at bilen skifter retning).

Forhåpentligvis så er det mulig å gjøre noe med dette i individuell instillingene.

Også litt skuffet over at det ikke er mulig å kjøre på nivå 4 eller 5, hele tiden (den senker seg ned når man kommer over en viss hastighet).

Spørsmål: hvilke innstillinger anbefaler dere for bedre styringsfølelse?
2020 Audi e-tron 50

daktari

Dynamic senker bilen, strammer opp dempere og gir en tung, direkte styring.  Merker glatta lettere da. På individuøa velger man sportslig styring.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: KSG på tirsdag 24. november 2020, klokken 10:52
Helt enig med de øvrige erfaringene om at styringen er veldig uorganisk. Man før ingen følelse av veien gjennom rattet, noe som gjør at man må vær ekstra obs på å holde øyne på veien (man merker ikke at bilen skifter retning).

Forhåpentligvis så er det mulig å gjøre noe med dette i individuell instillingene.

Også litt skuffet over at det ikke er mulig å kjøre på nivå 4 eller 5, hele tiden (den senker seg ned når man kommer over en viss hastighet).

Spørsmål: hvilke innstillinger anbefaler dere for bedre styringsfølelse?

Her er litt informasjon om automatisk senking i forskjellige nivåer/moduser:
https://elbilforum.no/index.php?topic=50797.0

Nivå 5 «lift» fungerer opp til 35 km/t, jeg tror ikke jeg har kjørt fortere enn 10 km/t i den modusen. Nivå 4 «allroad/offroad» fungerer opp til 80 km/t før den senker seg et halvt nivå, til du når 100 km/t, da senker den seg til Nivå 3, som jeg synes fungerer helt prima både med tanke på sikkerhet, kjørefølelse og forbruk.

Det er f.eks. ikke sjelden jeg glemmer å senke bilen etter jeg kommer fra kjerreveien og ut på asfalten på hytta, hvor det går i 80-100 km/t.. Vil nødig ta elgtesten eller oppdage at det er glatt etter noen km. i Nivå 5. Selv om de 22 cm. bakkeklaring, eller hva det er, ikke er ekstremt mye, og tyngdepunktet er lav, så sitter man høyere enn bakkeklaringen skulle tilsi, oppå batteriet, og man veier kanskje 3 tonn med skiboks på taket og fire sykler bak.. :o

Om noe, skulle jeg ønske bilen senket seg tidligere til Nivå 2 og 1 i kjøreprogram Auto. Sånn som det er nå, må man opp i hhv. 120 og 140 km/t. Det samme gjelder vel i Individual? Det kunne godt vært 90 og 110 km/t i Norge. På grunn av dette kjører jeg ofte i Dynamic (uten Sport), eller Efficiency (med Sport), selv om det ikke er helt det jeg ønsker. Og det blir mer manuell skifting enn nødvendig. Skulle også gjerne skiftet fra rattet, som i Taycan.

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA