Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde Etron S

Startet av hybrid88, lørdag 28. november 2020, klokken 12:19

« forrige - neste »

hybrid88

Er det noen som har erfaring med Etron S og vet noe mer om rekkevidde?
Etron 55
E-golf
911 GT3

elektro

#1
Har ikke erfaring med den, men vil tro hovedgrunnen til at e-tron 60 S har vesentlig kortere oppgitt rekkevidde enn andre modeller med tilsvarende batteri, er at den har 285 mm. brede dekk rund baut.. Det ser ikke ut til at man får bestilt den med smalere, i alle fall ikke sommerhjul, men man kan velge mellom 21 eller 22-tommers felg. :)

Ingen annen elbil har så vidt jeg vet like stort «fotavtrykk», med unntak av Taycan Turbo S med største hjul. Selv den har imidlertid smalere dekk og  felg foran, som gir visse aerodynamiske fordeler.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på søndag 29. november 2020, klokken 00:31
Har ikke erfaring med den, men vil tro hovedgrunnen til at e-tron 60 S har vesentlig kortere oppgitt rekkevidde enn andre modeller med tilsvarende batteri, er at den har 285 mm. brede dekk rund baut..
Bredere dekk spiller selvsagt stor rolle, men den har vel tre motorer og ekstra vekt også? Så ekstra tap i drivverk, og ekstra tap i bakker og svinger.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

#3
Sitat fra: turfsurf på søndag 29. november 2020, klokken 10:01
Sitat fra: elektro på søndag 29. november 2020, klokken 00:31
Har ikke erfaring med den, men vil tro hovedgrunnen til at e-tron 60 S har vesentlig kortere oppgitt rekkevidde enn andre modeller med tilsvarende batteri, er at den har 285 mm. brede dekk rund baut..
Bredere dekk spiller selvsagt stor rolle, men den har vel tre motorer og ekstra vekt også? Så ekstra tap i drivverk, og ekstra tap i bakker og svinger.
Det stemmer. Finner ikke vekten, men Audi har i følge elbil24 flyttet den største motoren i e-tron 55 fra bakenden til fronten, og satt inn to frontmotorer bak. Det er klart, det har sin pris.

Man kan spørre seg om det er verdt det, hvis man kun kjører på offentlig vei.. Jeg synes kjøreegenskapene i e-tron 55 quattro allerede er upåklagelige, det er og blir vekten og biltypens natur som setter begrensningene. Og dekkenes grep, derav dekkdimensjonene på e-tron S (vet ikke om den har andre bremser.) Dog først og fremst fartsgrensene- og hensynet til andres og egen sikkerhet. Men moro at de har laget den! :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Stikkkontakt

Worst case 55 har 369 km
Worst case 60 S har 343 km
Samtidig har best case 60 S 364 km.
Så forskjellen er ikke veldig stor.
Det er for øvrig 20" 285/45 som standard på 60 S.
Det går nok fint med smalere dekk, men usikker på om vanlige e-tron hjul passer pga annet innpress.

daktari

Det blir vel 50% økning i motstand fra drivverk med en 3. motorenhet. E-tron bruker planetgir, jeg mistenker det er mer motstand i en sånn pga. mange fler tannhjul, men kanskje noen ingeniører kan oppklare?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hybrid88

Jeg kjører idag Limited 55 fra tidlig tidlig 19(før de gjorde en endring som ga et par mil til så vidt jeg vet)
Den går med 275/40R22 på sommer og 285/40R22 pigg på vinterstid og skiboks. Brede dekk og også noen % mer rulleomkrets. Rekkevidden holder for mitt bruk til og fra hytta.

Spørsmålet er egentlig om S 60 kommer til å ha noe særlig dårligere rekkevidde enn jeg har idag. Jeg lurer på å bytte til S60,

Hvis endel av oppgitt rekkevidde ligger i hjula så kjører jeg jo allerede på store dimensjoner idag. Samt at det skjedde vel en justering på tilgjengelig kapasitet på biler etter oktober 19 eller noe?
Etron 55
E-golf
911 GT3

hybrid88

Vekten på S60 er i følge tekniske spesifikasjoner 2695 kg. Altså 100kg mer.

18" bremseskiver bak, sortlakkerte bremsekalipere
19-tommers skivebremser foran, sortlakkerte bremsekalipere, S-logo


Etron 55 S line 2595 kg
Bremser etron 55 finner jeg ikke noe info på men ettersom du får den med 19" hjul går jeg ut ifra at bremseskivene ikke kan være 19 tommer foran på en 55 8)
Etron 55
E-golf
911 GT3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA