Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)

Startet av Amatøren, lørdag 14. november 2020, klokken 08:27

« forrige - neste »

Tellus

Alle Ampera-e skal være involvert så langt jeg har forstått. Nyere Bolt (produksjon fra slutten av 2019) kan være unntatt, men så langt jeg har forstått skal samtlige Ampera-e få nytt batteri.

Leser på forum i USA at GM der skriver at det skal byttes samtlige moduler. Her i Norge skriver Opel at hele batteriet skal byttes. Spiller egentlig liten rolle hva som byttes, men sikkert kjekt å få helt nytt kjølesystem osv også.

Jeg har nylig fått brev om dette i posten.

Electric cars in Norway

#61
Dagens VG. Herlig at det nå skjer noe batteribytte :+1:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lVMorG/maa-bytte-batteripakke-i-4000-elbiler-faar-stoerre-batteri-og-ny-garanti

Merk dere også dette om det jeg har satt i fet skrift om lånebil og heving av kjøp. 

Kopi under fra VG:

Forbrukerrådet: – Gratis lånebil

Forbrukerrådet krever at kundene får gratis lånebil frem til batteriene i bilene er byttet, skriver Motor. De mener det også kan være grunnlag for å heve kjøpet.


– Reparasjoner skal etter forbrukerkjøpsloven skje «innen rimelig tid» og «uten vesentlig ulempe» for forbrukeren. De bruksbegrensningene som Opel pålegger kundene er så inngripende at flere forbrukerrettigheter aktualiserer seg. De som ønsker å vente på batteribytte bør etter vårt syn bli tilbudt en lånebil. De som ikke ønsker å vente, bør raskt få alternativer innenfor lovens rammer, skriver juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet til nettstedet.

Heving av kjøpet kan da være et alternativ.

Bladet Motor har skrevet at NAF ber Ampera-e-eierne akseptere tilbud om batteriskift, men medlemsorganisasjonen råder også eierne til å ta forbehold om at det kan komme krav dersom utbedring av batteriet ikke skjer i henhold til lovverket.

Tom E.

Vel, bilen får mye pepper i media nå, og det er helt på sin plass. Men, og dette er for undertegnede et viktig men, jeg har aldri hatt en bil som er så billig i drift, og, sett bort fra dette batteristyret, med så god kvalitet. Bilen er kvikk og morsom å kjøre, kjempepraktisk og faktisk litt sjarmerende. Eneste problemet jeg har opplevd var disse ubehagelige forsetene, men jeg fant en enkel løsning på internettet som fikset det problemet enkelt for kr. 11,-.

Jeg fikk min bil i mai 17 etter nesten 17 måneder på venteliste og jeg forventer å ha den til det ikke er mer igjen av den. Den passerer 100K på telleren de neste dagene.

Tellus

Nå ser det ut som om GM også tilbakekaller alle nyere Bolt. Med andre ord kan feilen også finnes i siste generasjons batterier. Nesten så man kan begynne å tro at dette problemet også kan gjelde andre biler enn Ampera-e/Bolt og Kona. LG har levert batterier til de fleste elbilmerker (med unntak av Tesla og Nissan). Får virkelig ikke håpe problemet gjennomsyrer alt LG har produsert.

Daniel_0007

Sitat fra: Tellus på søndag 22. august 2021, klokken 22:02
Nå ser det ut som om GM også tilbakekaller alle nyere Bolt. Med andre ord kan feilen også finnes i siste generasjons batterier. Nesten så man kan begynne å tro at dette problemet også kan gjelde andre biler enn Ampera-e/Bolt og Kona. LG har levert batterier til de fleste elbilmerker (med unntak av Tesla og Nissan). Får virkelig ikke håpe problemet gjennomsyrer alt LG har produsert.

Faktisk har tesla LG batterier og nå på Model 3 LR mic og Model Y mic bruker LG batterier.
Model 3 2019 LR Rwd

sjokomelk

Batteriene LG har levert til Hyundai og Daewoo/GM er av en helt annen type enn de de har levert til Tesla. Det er store, firkanta celler i Bolt og sylindriske celler hos Tesla. Eneste likheten er navnet på produsenten.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Trekkoppbil

Her er en tilbakekalling for enkelte 2017-2019, med mange dokumenter:
https://www.nhtsa.gov/recalls?nhtsaId=21V560
General Motors LLC (GM) is recalling certain 2017-2019 Chevrolet Bolt EV vehicles previously recalled under NHTSA recall number 20V-701. The high voltage battery could catch fire when charged to full or nearly full capacity.

Remedy

Defective battery modules will be replaced by GM, free of charge. Owners are advised to take the following interim steps: Activate either the Hill Top Reserve (2017 and 2018 models) or Target Charge Level (2019 models) feature in their vehicle to limit the charge level to 90%, charge their vehicle more frequently, avoid depleting the battery to 70 miles range remaining, park outside after charging, and do not charge the vehicle indoors overnight.

RJK

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 03. september 2021, klokken 08:33
Her er en tilbakekalling for enkelte 2017-2019, med mange dokumenter:
https://www.nhtsa.gov/recalls?nhtsaId=21V560
General Motors LLC (GM) is recalling certain 2017-2019 Chevrolet Bolt EV vehicles previously recalled under NHTSA recall number 20V-701. The high voltage battery could catch fire when charged to full or nearly full capacity.

Remedy

Defective battery modules will be replaced by GM, free of charge. Owners are advised to take the following interim steps: Activate either the Hill Top Reserve (2017 and 2018 models) or Target Charge Level (2019 models) feature in their vehicle to limit the charge level to 90%, charge their vehicle more frequently, avoid depleting the battery to 70 miles range remaining, park outside after charging, and do not charge the vehicle indoors overnight.
Og Broom følger opp med status for Ampera-E, og de satser på å bytte alle batteriene innen 2022.

Interessant at det blir ny kjemi, ny garanti og lengre rekkevidde. Lurer på om dette også gir raskere lading, eller om den fremdeles er begrenset til 50 kW.

Like interessant å se detteopp mot hva Hyundai/Kia vil gjøre. Der er det intet om det vil bli ny kjemi og større rekkevidde, og ny garanti. Men tipper det er akkurat samme batteriet vi vil få, som er rammet av samme batteridefekten.

Kostnaden tipper jeg fordeles mellom LG og partnere som står for batteriet, og at både Opel, GM og Hyundai/Kia får mindre andel av totalkostnaden på dette.

https://www.tv2.no/broom/14191180/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tellus

Vil tro at bilen selv maks kan ta i mot 50 kW. Er jo en del kraftelektronikk som må være tilpasset effekten/strømstyrken fra laderen. Vi kan kanskje håpe på en noe mer aggressiv ladekurve i og med at batterietstørrelsen øker. Makseffekt tipper jeg ikke blir endret.

RJK

Sitat fra: Tellus på fredag 03. september 2021, klokken 19:58
Vil tro at bilen selv maks kan ta i mot 50 kW. Er jo en del kraftelektronikk som må være tilpasset effekten/strømstyrken fra laderen. Vi kan kanskje håpe på en noe mer aggressiv ladekurve i og med at batterietstørrelsen øker. Makseffekt tipper jeg ikke blir endret.
Spørs om det er HW eeler SW-begrenset...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Dette ser ut til å løse seg for Opel-eierne.

Men hva skjer egentlig med de norske Bolt'ene? Betalingsartikkel, så får ikke lest annet en ingressen.

Brannfeller ingen tar ansvar for
I helgen ble det kjent at Bertel O. Steen skal tilbakekalle Opel Ampera-e på grunn av fare for brann under lading. Et stort antall av søsterbilen Chevrolet Bolt solgt i Norge ser det imidlertid ikke ut til at noen tar ansvar for.

https://www.bilnytt.no/subscriber/showarticle.aspx?articleid=8560
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på lørdag 04. september 2021, klokken 13:43
Dette ser ut til å løse seg for Opel-eierne.

Men hva skjer egentlig med de norske Bolt'ene? Betalingsartikkel, så får ikke lest annet en ingressen.

Brannfeller ingen tar ansvar for
I helgen ble det kjent at Bertel O. Steen skal tilbakekalle Opel Ampera-e på grunn av fare for brann under lading. Et stort antall av søsterbilen Chevrolet Bolt solgt i Norge ser det imidlertid ikke ut til at noen tar ansvar for.

https://www.bilnytt.no/subscriber/showarticle.aspx?articleid=8560
Det ordner seg for disse også. Chevrolet har en Servicepartner i Sverige som tar seg av dette (nederste link), i tillegg til det som fremkommer i vedlagte artikkel:

https://www.tv2.no/a/11814501/

https://www.msn.com/nb-no/motor/nyheter/frykter-at-bilene-kan-ta-fyr-men-eierne-får-fortsatt-bruke-dem/ar-BB1btN0k?li=AA8jPC
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tom E.

Siste nytt i dag er at GM anbefaler alle eiere av Chevrolet Bolt om å unngå å parkere i parkeringshus eller i kjellere og å parkere i åpent lende minst 50 fot (15 meter) bort fra andre kjøretøy, bygninger og andre brennbare objekter.

Jeg er nå i full gang med å felle noen trær på eiendommen slik at jeg kan parkere hjemme på tunet i henhold til anbefalingen.

Nå syntes jeg allerede at det var litt tungvint med alle foregående råd fra GM om lading og parkering, men dette tar det hele til nye høyder.

Heldigvis har jeg 3 mål med tomt hjemme og kan parkere på jobben i havnen på utendørs lageret for tomme containere, men jeg innser nå at dette er i ferd med å bli utfordrende hvis jeg, for eksempel, ønsker å dra på et kjøpesenter eller IKEA med bilen.

Fikk siste programmvare oppdatering i går hos Opel, og indikert rekkevidde er redusert med ca. 15%.

Tormod Beck


Tellus

Ikke så mye nytt som jeg vet om. GM og LG forsøker å finne ut hvordan de skal produsere batterier uten feil.

Kan være lurt å holde et høye med dette forumet fra USA hvis man ønsker info.
https://www.chevybolt.org/forums/2017-2022-bolt-ev-battery-fire-recall.533/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA