Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)

Startet av Amatøren, lørdag 14. november 2020, klokken 08:27

« forrige - neste »

automat

Selvfølgelig fint for Ampera-eierne, men hva med Bolt-eierne?

«Stein Pettersen sier imidlertid at eierne av Chevrolet Bolt kan kontakte den svenske avdelingen av KW Parts, som håndterer GMs ettermarked i Europa, for nærmere veiledning.»

Veiledning i hvor dyrt et batteribytte er? Eller kommer GM faktisk til å ta kostnaden for disse bilene også?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Tellus

Regner med at alle Bolt blir håndtert etter GM sine retningslinjer. Hva akkurat det er nå vet jeg ikke. Opel vil bytte batteri. Det er vel nærliggende å tro at GM gjør det samme. Leste et sted at GM har gjort en avsetning på 11K USD per Bolt i forbindelse med siste recall. En såpass stor sum indikerer at de planlegger å bytte batteriet med et nytt.

automat

GM har ikke noe garantiansvar for bilene (Bolt) som ble importert til Norge. Spørsmålet da er om de likevel påtar seg kostnaden ved batteribytte på disse bilene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amatøren

Mulig det, men vil GM selge biler i Norge (og Europa) så bør de vel tenke på merkes rykte og gjøre noe med de Bolt som ble importert på si, for de er et GM merke.

'Driter' de i kunder som har Bolt selv om det er import på si, så kan de risikere at kunder skyr GM merker i frykt fra at hvis agenturet flyttes til ny importør så er de redd for manglende oppfølging på senere tidspunkt.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

sjokomelk

GM trakk seg helt ut av Europa i det de solgte Opel til PSA. De har ikke noe apparat her lenger, og har antageligvis ingen intensjoner om å komme tilbake igjen med det første. GM har all fokus på de viktige/store markedene som Kina og USA.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Tellus

Selv om GM ikke har noe garantiansvar for bilene kan de likevel ha et objektivt ansvar for sikkerhetsmessige ting. Skulle noen brenne opp i en Bolt så kan GM risikere enorme erstatningskrav og ikke minst er det mildt sagt dårlig PR at folk mister livet fordi GM nekter å utbedre en feil de er ansvarlig for.

Hadde jeg eid Bolt ville jeg følt meg rimlig trygg på at de vil bli håndtert på samme måte som Bolt i USA.

automat

Jeg ville ikke vært for sikker på noe batteribytte i Norge. Dette er en bil som GM aldri har markedsført eller solgt i Europa. Norske Bolt-eiere må altså saksøke et amerikansk selskap i USA, etter amerikansk lovgiving. Det høres komplisert, dyrt og risikabelt ut. Tror ikke GM får så veldig mange søksmål mot seg. Og GM setter garantert kostnaden ved eventuelle søksmål opp mot kostnaden ved å bytte 335 norske batterier. (34 mill nok).

Men får jo håpe for norske Bolt-eiere sin del at jeg tar feil. Og at der andre faktorer som slår inn, og sørger for batteribytte.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Tellus

Amerikansk erstatningsrett er utformet slik at erstatningsbeløpet skal svi for den som er ansvarlig. Blir fort enorme summer ut av slikt. Amerikanske advokathus kjører no cure no pay hvis de anser muligheten til erstatning til noen får prosent. De tar gjerne 50% av forsikringssummen. Kan ikke tenke meg at GM tar sjansen på å spare noen få batteriutskiftinger.

Tellus

Dette borger bra for bruktprisen for Ampera-e fremover. Hvis noen er på jakt etter en bruktbil i denne klassen så kan man sikkert fortsatt gjøre gode kjøp. Nytt batteri med nye 8 års garanti samt 8% mer kapasitet.

Fra et FB innlegg i amperagruppen.
SitatSom vi også tidligere har lovet, ønsker vi å dele informasjon om den siste tilbakekallingsaksjonen i denne gruppa.

Det betyr ikke at at dette er den eneste kanalen vi bruker, eller at vi ikke informerer forhandlerne våre. Men det gjør at dere i stor grad sitter med like mye informasjon som forhandler, og at dere vil oppleve at de på dette tidspunktet ikke sitter på utfyllende kunnskap utover det dere allerede har fått.

Vi har full forståelse for den frustrasjonen som enkelte gir uttrykk for, men gjennomføringen av en aksjon som inkluderer bytte av nærmere 4000 batterier er opplagt en krevende operasjon.

I dag har vi fått bekreftet to deler av kampanjen:

1:
Det nye batteriet får tilsvarende garanti som da bilen var ny: Det vil si 8 år og/eller 160.000 kilometer.

2:
De nye batteriene vil være en ny generasjon batterier med 8 prosent høyere kapasitet enn de som skal byttes ut. Det vil gi tilsvarende økt rekkevidde i tråd med gjeldene kjøremønster og temperaturer.

Vi jobber fortsatt nært med produsent og Opel sentralt for å få på plass en tidslinje samt løse andre spørsmål som naturlig dukker opp som en del av denne prosessen.

Ber om forståelse at denne kanalen ikke vil bli benyttet til diskusjon av enkeltsaker, men at vi jobber forløpende med å avklare andre aspekter og behov for løsninger så raskt som overhodet mulig.

Inntil videre ber vi at man fortsatt følger anbefalingene som er gitt i det utsendte brevet - noe som ikke minst inkluderer en oppgradering til nyeste versjon av programvaren.

Stein Pettersen
Opel Norge

Daniel_0007

Sitat fra: Tellus på torsdag 19. august 2021, klokken 08:56
Dette borger bra for bruktprisen for Ampera-e fremover. Hvis noen er på jakt etter en bruktbil i denne klassen så kan man sikkert fortsatt gjøre gode kjøp. Nytt batteri med nye 8 års garanti samt 8% mer kapasitet.

Fra et FB innlegg i amperagruppen.
SitatSom vi også tidligere har lovet, ønsker vi å dele informasjon om den siste tilbakekallingsaksjonen i denne gruppa.

Det betyr ikke at at dette er den eneste kanalen vi bruker, eller at vi ikke informerer forhandlerne våre. Men det gjør at dere i stor grad sitter med like mye informasjon som forhandler, og at dere vil oppleve at de på dette tidspunktet ikke sitter på utfyllende kunnskap utover det dere allerede har fått.

Vi har full forståelse for den frustrasjonen som enkelte gir uttrykk for, men gjennomføringen av en aksjon som inkluderer bytte av nærmere 4000 batterier er opplagt en krevende operasjon.

I dag har vi fått bekreftet to deler av kampanjen:

1:
Det nye batteriet får tilsvarende garanti som da bilen var ny: Det vil si 8 år og/eller 160.000 kilometer.

2:
De nye batteriene vil være en ny generasjon batterier med 8 prosent høyere kapasitet enn de som skal byttes ut. Det vil gi tilsvarende økt rekkevidde i tråd med gjeldene kjøremønster og temperaturer.

Vi jobber fortsatt nært med produsent og Opel sentralt for å få på plass en tidslinje samt løse andre spørsmål som naturlig dukker opp som en del av denne prosessen.

Ber om forståelse at denne kanalen ikke vil bli benyttet til diskusjon av enkeltsaker, men at vi jobber forløpende med å avklare andre aspekter og behov for løsninger så raskt som overhodet mulig.

Inntil videre ber vi at man fortsatt følger anbefalingene som er gitt i det utsendte brevet - noe som ikke minst inkluderer en oppgradering til nyeste versjon av programvaren.

Stein Pettersen
Opel Norge

Ja spesielt når de skal bruke 3 år på å bytte 4000 batterier

https://motor.no/aktuelt/forbrukerokonom-mener-elbilen-ampera-e-har-blitt-nesten-ubrukelig/206411

Erstatningsbil
Kunder kan ifølge forbrukerkjøpsloven kunne kreve både erstatningsbil og å få heve kjøpet eller selge bilen tilbake til forhandler, dersom ulempene med bruksbegrensningene er store, og batteriskiftet tar så lang tid som Bilnytt skriver.

Ulempen at de el bilene opel har idag er ikke like bra som ampera-e så kan ikke se for meg noen bytte fra ampera-e til mokka-e, ja interiør messig er et stort hakk opp men man ofrer rekkevidde og plass.
Model 3 2019 LR Rwd

Tellus

#55
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 19. august 2021, klokken 10:54

Ja spesielt når de skal bruke 3 år på å bytte 4000 batterier

https://motor.no/aktuelt/forbrukerokonom-mener-elbilen-ampera-e-har-blitt-nesten-ubrukelig/206411


Nå står det faktiskt 2 år og ikke 3 år i den artikkelen, men det høres fortsatt mye ut. Jeg regner med at tidsperspektivet blir kommunisert om ikke så alt for lenge. Hva er tidsperspektivet for bytte av batteriene til Kona ? Har de startet i Norge ?

Daniel_0007

Sitat fra: Tellus på torsdag 19. august 2021, klokken 11:40
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 19. august 2021, klokken 10:54

Ja spesielt når de skal bruke 3 år på å bytte 4000 batterier

https://motor.no/aktuelt/forbrukerokonom-mener-elbilen-ampera-e-har-blitt-nesten-ubrukelig/206411


Nå står det faktiskt 2 år og ikke 3 år i den artikkelen, men det høres fortsatt mye ut. Jeg regner med at tidsperspektivet blir kommunisert om ikke så alt for lenge. Hva er tidsperspektivet for bytte av batteriene til Kona ? Har de startet i Norge ?

Vel jeg regner med fra de har annonsert  til de faktisk bytter, er som om man kjøper et hus som blir ferdig om 3 år men byggingen starter om 1 år, da sier man ikke at det tar 2 år å bygge ferdig huset.

Dessuten vil ikke arbeidene starte opp før neste år.

Det betyr at det er 2024 før alle bilene har fått nye og trygge batterier.
Model 3 2019 LR Rwd

Tellus

Det er helt OK å synse så lenge det klart fremgår.

En bedre fremgangsmåte er kanskje å se på status på bytting av batterier til Hyundai Kona. Ser ut som de fleste har fått indikert bytte i løpet av neste år.

Da synes jeg det er svært pessimistisk å legge 3 år til grunn. Bolt/Ampera ligger vel rundt drøye 6 måneder etter Kona i løpet. Med andre ord er det lov å håpe på at de første batteriene blir skiftet allerede neste år og at samtlige har fått nytt batteri i løpet av 2023.

RJK

Sitat fra: Tellus på torsdag 19. august 2021, klokken 11:40
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 19. august 2021, klokken 10:54

Ja spesielt når de skal bruke 3 år på å bytte 4000 batterier

https://motor.no/aktuelt/forbrukerokonom-mener-elbilen-ampera-e-har-blitt-nesten-ubrukelig/206411


Nå står det faktiskt 2 år og ikke 3 år i den artikkelen, men det høres fortsatt mye ut. Jeg regner med at tidsperspektivet blir kommunisert om ikke så alt for lenge. Hva er tidsperspektivet for bytte av batteriene til Kona ? Har de startet i Norge ?
Så vidt jeg vet, er de ikke helt i gang med byttet, men de begynner nå i høst. Selv har jeg fått estimat på uke 17/22. Jeg fikk min bil utlevert i slutten av mars-19, og det er vel få 2020-modeller som skal væreberørt, da det ikke skal gjelde på refresh-modellene.

Mulig det heller ikke gjelder biler bygget i Østerrike på fabrikken til Magna Steyr, som og bygger Jaguar I-Pace.

Mitt gjett er at de er ferdige med de norske bilene i løpet av 2022.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

zbk

Jeg har ikke hørt noe fra Opel etter "reverseringen" av cripple mode i sommer. Er alle Ampera-e involvert eller bare enkelte tidsrom? Har selv første utleverte bil i Rogaland, så den er fra lass #1.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA