Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)

Startet av Amatøren, lørdag 14. november 2020, klokken 08:27

« forrige - neste »

automat

Fra artikkelen som kan være interressant for norske Bolt-eiere:

«Disse skal i utgangspunktet gjennom den samme oppdateringen, men dette ligger utenfor Opels ansvar og eie.

Eierne av disse bør derfor kontakte den svenske GM-distributøren KW Parts i Sverige, og bli veiledet derfra til hvor og hvordan de skal gå frem. Hvorvidt KW Parts vil få dette gjennomført av norske Opel-forhandlere, eller om eierne må til Sverige for å få dette gjort, har ikke Elbil24 kjennskap til.»
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

#31
Fra US. Tilbakekjøp pågår :+1:


Kopi:
GM Is Buying Back Dozens of Chevy Bolt EVs That Pose Fire Risk Due to 'Rare Manufacturing Defect'
Some Bolt owners aren't so lucky, though.

BY PETER HOLDERITH MAY 27, 2021


Og videre står dette:

Reddit users and various forum posters have reported being involved in the process, and so far the results seem mixed, but mostly good. The buyback process takes about two months, but GM apparently pays the vehicle's full sticker price once it's returned. Interestingly, that full sticker price number still applies even if the owner received the $7,500 EV tax credit, so some buyers may end up profiting. At least one owner on Reddit claims to have made money selling back their vehicle.

https://www.thedrive.com/news/40825/gm-is-buying-back-dozens-of-chevy-bolt-evs-that-pose-fire-risk-due-to-rare-manufacturing-defect


Tom E.

Det kan da umulig stemme. Ikke et ord om noe slikt på hjemmesiden til Opel.

Daniel_0007

Sitat fra: Tom E. på fredag 16. juli 2021, klokken 11:24
Det kan da umulig stemme. Ikke et ord om noe slikt på hjemmesiden til Opel.

Tviler på om opel gidder å skrive om ampera-e heller lenger, for dem så er den en modell de ikke bryr seg om lenger
Model 3 2019 LR Rwd

1317142119

Sitat fra: Tom E. på fredag 16. juli 2021, klokken 11:24
Det kan da umulig stemme. Ikke et ord om noe slikt på hjemmesiden til Opel.
Stein Pettersen er sitert på at norske Opel Ampera-E skal parkeres utendørs og ikke lades på natten også.

https://www.tv2.no/broom/14119285/

Bzzlink

Det må vel kunne anføres som en vesentlig mangel, når man ikke kan lade på natta?


Electric cars in Norway

#37
Har kjørt de begge to Bolt/Ampera-e, og det er flotte biler. Synd at dette skjer! Men men slik skjer jo med flere bilmerker om dagen ala Kona og Ioniq.

Se bilder. Om det samme som er nevnt ovenfor. Om at GM US varsler bileiere. Fra VG papiravis fredag 16.7.21. Og fra TU.no samt elbil24.no.

Erklærer eier det som ble sendt ut i april så er jo alt greit :+1: Fant det bildet på bilens FB gruppe nå nettopp, men det er fra april.

Opel har varslet om en risiko og kan ikke klandres dersom man kke følger pålegget eller anbefalingen.

Men jeg er mer usikker på om hvor lenge eier kan akseptere at denne begrensningen i rekkevidde kan aksepteres å vare, før de er berettiget til en erstatning, siden bilen ikke har den rekkevidden den ble solgt med.

Det murres sikkert nå hos flere eiere?... kansje det kommer et gruppesøksmål ala det vi ser Tesla eiere i Danmark har på  gang? Hvem vet? Jeg bare gjetter. Men ser det skrives meninger som dette på FB gruppen.

Jeg tenker at både NAF og elbilforeningen kan sikkert komme med viktig støtte til eiere her! Viktig at bilforhandlere viser sitt ansvar her!

https://www.tu.no/artikler/risiko-for-brann-i-bolt-og-ampera-e/511976

https://www.elbil24.no/nyheter/mulig-brannfare-anbefaler-a-unnga-lading-om-natten/74024314



Tom E.

Og det som uroer meg litt:

The Chevy Bolt EV has been recalled twice for the risk of battery fire after a dozen fires in a little more than a year. The first recall was in November, with a fix provided in May, which did not fully work. GM then recalled them again in July after another fire on July 1 and a second on July 2. This recall has restricted vehicles to about 60% of the battery capacity, and vehicles should not be charged unattended or parked indoors. No fix is currently available.

Betyr dette at vi nå må akseptere at bilen kun vil lade til 60%? Mye av hensikten med bilen blir da borte hvis man kun har 60%, må parkere utendørs og ikke lade bilen uten tilsyn.

Daniel_0007

Syns dette er dårlig håndtert av gm, Hyundai har valgt å bytte helle batteri pakka på berørte modeller, det samme bør gm gjøre, siden det er usa så lukter jeg at det kommer et gruppe søksmål om ikke lenge.
Model 3 2019 LR Rwd

Tellus

Det var nytt for meg at GM nå installerer programvare som reduserer kapasiteten til kun 60%. Har lest et sted at GM anbefaler å lade til kun 90% og unngå kjøre batteriet under ca 30%. Det er jo ikke akkurat det samme som å installerer programvare som forhindrer eiere å utnytte de siste 40%.

Regner med at der går mot nytt batteri for alle nå.


sjokomelk

Dette er vel ikke så rart, siden batteripakken fra LG er den samme som også brukes av Hyundai , og der må LG bytte batteripakker nå.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA