Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)

Startet av Amatøren, lørdag 14. november 2020, klokken 08:27

« forrige - neste »

Tellus

Noen som har hørt noe fra opelforhandlere ? Jeg har ikke hørt noe vedrørende min 2017 modell Ampera-e.


saphran

Kom brev i posten nå om Ampera hvor de ikke har noe bedre foreløpig å si enn at de ber oss om ikke å fullade....ganske latterlig. Hva med alle dem som faktisk trenger den rekkevidden, det er ikke som om bilen greier særlig lang kjøring på vinterstid. De burde ha bestemt og annonsert umiddelbart at her skal batteriene byttes, da hadde det vært greit at man mens man venter på byttet bes om å ikke lade fullt.

Tellus

Når det kommer en løsning i USA får vi kreve samme her i Norge av Opel. Har fortsatt ikke fått noe brev, men jeg antar min 2017 model er berørt.

Amatøren

Ja, Opel bør ta ansvar for Ampera-e.

Nå har en forhandler i Norge ordnet avtale med GM så Chevrolet Bolt kan fikses:

Sitat fra: ABC nyheterNoen regulær importør av amerikanske Chevrolet-biler finnes ikke i Norge for tiden, men nå tilbyr Opel-forhandleren Bil & Gummiservice AS i Ørsta på Sunnmøre en vederlagsfri løsning på denne innkallingen for alle norske Bolt-eiere.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Electric cars in Norway


Tellus

For importerte Bolt tar nok GM ansvaret, men jeg tipper at GM krever at Opel tar kostnaden og jobben med sine Ampera-e selv.

Electric cars in Norway

#22
Hentet bildene fra FB Ampera-e gruppen om brev BOS har sendt ut. Legger ut dette her i tilfelle.....

amps

#23
https://www.mychevybolt.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=9418&start=20

Ser at de fortsatt jobber med en fiks, men at de mener 90% løsningen er trygg. Det betyr vel at hvis de ikke får til noe annet så er 90% det som de går for.

Da vil man sikkert få tilbud om tilbakekjøp eller en sum penger for å beholde bilen med 90%. I USA er det jo noen som allerede har fått tilbud om tilbakekjøp eller en 2020 Bolt med mellomlegg.

Problemet i Norge er jo at GM/PSA ikke har noen erstatningsbil for de som må ha en bil med 60kwh batteri.  Alternativer som ID3 koster jo 100-200k mer.

Ser at det er endel som vil takke ja til en Bolt EUV med mellomlegg i USA, hvis det er det man ender opp med. Det håper jo jeg også på haha.. men ikke spesielt realistisk for EU. Men hva gjør de med de som vil ha en bil med 60kwh batteri i Europa?

Jeg synes det blir kjipt hvis de i USA får et bra tilbud på en 2020 Bolt eller Bolt EUV, mens vi i Europa bare får tilbakekjøp eller noen titusner i erstatning. Tilbakekjøp betyr jo at man må ut på et marked der tilsvarende biler er  mye dyrere.

Daniel_0007

Sitat fra: amps på fredag 08. januar 2021, klokken 16:15
https://www.mychevybolt.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=9418&start=20

Ser at de fortsatt jobber med en fiks, men at de mener 90% løsningen er trygg. Det betyr vel at hvis de ikke får til noe annet så er 90% det som de går for.

Da vil man sikkert få tilbud om tilbakekjøp eller en sum penger for å beholde bilen med 90%. I USA er det jo noen som allerede har fått tilbud om tilbakekjøp eller en 2020 Bolt med mellomlegg.

Problemet i Norge er jo at GM/PSA ikke har noen erstatningsbil for de som må ha en bil med 60kwh batteri.  Alternativer som ID3 koster jo 100-200k mer.

Ser at det er endel som vil takke ja til en Bolt EUV med mellomlegg i USA, hvis det er det man ender opp med. Det håper jo jeg også på haha.. men ikke spesielt realistisk for EU. Men hva gjør de med de som vil ha en bil med 60kwh batteri i Europa?

Jeg synes det blir kjipt hvis de i USA får et bra tilbud på en 2020 Bolt eller Bolt EUV, mens vi i Europa bare får tilbakekjøp eller noen titusner i erstatning. Tilbakekjøp betyr jo at man må ut på et marked der tilsvarende biler er  mye dyrere.


Tviler på det blir noen annen løsning enn 90 løsningen i europa, samme greia var jo diesel gate til vw, i usa måtte de kjøpe tilbake bilene mens i europa så trengte de bare å nedgradere ytelsen litt.
Model 3 2019 LR Rwd

KjellF.

Dårlig erfaring med Trio bilsenter, Stjørdal

Jeg har stilt inn ladebegrensningen på min Ampera til bakketoppreserve (90%) slik jeg fikk brev om fra importøren. Syntes ikke dette var så problematisk siden innstillingen er reversibel og jeg ved behov kunne gå tilbake til 100 % ladning når jeg hadde bruk for maksimal rekkevidde. Da jeg satte bilen på verksted på grunn av en annen feil, foretok verkstedet (Trio bilsenter, Stjørdal) en omprogrammering uten å varsle eller spørre meg slik at muligheten for bakketoppreserve forsvant og ladningen ble konstant begrenset til ca. 95% (batteriindikatoren viser 19 av 20 streker ved full oppladning). Siden jeg da mistet muligheten til å lade 100 % ved spesielle behov, ønsket jeg ikke å ha denne løsningen, og ba verkstedet avinstallere "oppgraderingen" (som i virkeligheten er en nedgradering). Først ville de ikke, men etter en ubehagelig diskusjon ga de seg og tok inn bilen på nytt. Men så viste det seg at dette visstnok ikke er mulig. Verkstedet har altså helt uten min viten og godkjenning nedgradert rekkevidden på bilen. Det verste er at de ikke en gang vil beklage det de har gjort, og mener de er i sin full rett til å forandre programvaren mot eierens ønske. Så les dette som en advarsel hvis du skal inn på verksted med bilen og ønsker å beholde muligheten for av og til å lade til 100%: presiser at du ikke vil ha "oppgraderingen" som gjør dette umulig.     

Moggen

Er det ikke dags att vi går til aksjon sammen nå? Vi bør jo kræve en fast ordning med gratis  erstattningsbil de ganger 90% rekkevidde ikke er nok (for meg blir det dyrere og mer komplisert å kjøre til hytta ellers feks). Med kostnader som børjer løpe så vil de nok starte å tenke ut en langsiktig løsning, ellers får jo vi stå for hele kostnaden her.
Noen som har fått en slik ordning allerede i det tyste?

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Tellus

GM har filet en ny safty recall report ho NHTSA.

https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2020/RCLRPT-20V701-6414.PDF

SitatOwner notifications of the final remedy
are estimated to occur in two phases; the first on April 20, 2021 and the
second on May 14, 2021.

Tellus

Da er løsningen endelig på plass. Alle Ampera-e tilbakekalles og sjekkes. Hvis batteriet er i orden blir de installert en programvarebit som setter bilen tilbake til 100% batterikapasitet samt forbedrer overvåkingen av batteriet.
Blir det funnet noen feil i batteriet blir det nytt batteri/nye batterimoduler.

https://www.elbil24.no/nyheter/opel-tilbakekaller-ampera-e/73707541?fbclid=IwAR2_kPOtJWWrVI-Zfe_YRPra9It4Z42vmhXuYQEzMrmU-Y0rkifOw_a2_Q8

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA