Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)  (Lest 1427 ganger)

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2278
    • Vis profil
Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
« Svar #15 på: Mandag 07. Desember 2020, klokken 21:41 »
Noen som har hørt noe fra opelforhandlere ? Jeg har ikke hørt noe vedrørende min 2017 modell Ampera-e.

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2278
    • Vis profil
Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
« Svar #16 på: Onsdag 09. Desember 2020, klokken 17:40 »
Ser ut som om LG tar ansvaret her:

LG Chem Recalls Certain Home Batteries Over Fire Concerns
https://www.greentechmedia.com/articles/read/lg-chem-recalls-certain-home-batteries-over-fire-concerns

saphran

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 74
    • Vis profil
Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
« Svar #17 på: Onsdag 23. Desember 2020, klokken 17:59 »
Kom brev i posten nå om Ampera hvor de ikke har noe bedre foreløpig å si enn at de ber oss om ikke å fullade....ganske latterlig. Hva med alle dem som faktisk trenger den rekkevidden, det er ikke som om bilen greier særlig lang kjøring på vinterstid. De burde ha bestemt og annonsert umiddelbart at her skal batteriene byttes, da hadde det vært greit at man mens man venter på byttet bes om å ikke lade fullt.

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2278
    • Vis profil
Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
« Svar #18 på: Onsdag 23. Desember 2020, klokken 18:44 »
Når det kommer en løsning i USA får vi kreve samme her i Norge av Opel. Har fortsatt ikke fått noe brev, men jeg antar min 2017 model er berørt.

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2652
    • Vis profil
Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
« Svar #19 på: Onsdag 23. Desember 2020, klokken 19:15 »
Ja, Opel bør ta ansvar for Ampera-e.

Nå har en forhandler i Norge ordnet avtale med GM så Chevrolet Bolt kan fikses:

Sitat fra: ABC nyheter
Noen regulær importør av amerikanske Chevrolet-biler finnes ikke i Norge for tiden, men nå tilbyr Opel-forhandleren Bil & Gummiservice AS i Ørsta på Sunnmøre en vederlagsfri løsning på denne innkallingen for alle norske Bolt-eiere.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

Electric cars in Norway

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1800
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
« Svar #20 på: Onsdag 23. Desember 2020, klokken 19:26 »
Håper det blir flere enn Ørsta :+1: :+1:

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2278
    • Vis profil
Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
« Svar #21 på: Onsdag 23. Desember 2020, klokken 19:51 »
For importerte Bolt tar nok GM ansvaret, men jeg tipper at GM krever at Opel tar kostnaden og jobben med sine Ampera-e selv.

Electric cars in Norway

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1800
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
« Svar #22 på: Fredag 25. Desember 2020, klokken 13:15 »
Hentet bildene fra FB Ampera-e gruppen om brev BOS har sendt ut. Legger ut dette her i tilfelle.....
« Siste redigering: Fredag 25. Desember 2020, klokken 13:21 av Electric cars in Norway »

amps

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 57
    • Vis profil
Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
« Svar #23 på: Fredag 08. Januar 2021, klokken 16:15 »
https://www.mychevybolt.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=9418&start=20

Ser at de fortsatt jobber med en fiks, men at de mener 90% løsningen er trygg. Det betyr vel at hvis de ikke får til noe annet så er 90% det som de går for.

Da vil man sikkert få tilbud om tilbakekjøp eller en sum penger for å beholde bilen med 90%. I USA er det jo noen som allerede har fått tilbud om tilbakekjøp eller en 2020 Bolt med mellomlegg.

Problemet i Norge er jo at GM/PSA ikke har noen erstatningsbil for de som må ha en bil med 60kwh batteri.  Alternativer som ID3 koster jo 100-200k mer.

Ser at det er endel som vil takke ja til en Bolt EUV med mellomlegg i USA, hvis det er det man ender opp med. Det håper jo jeg også på haha.. men ikke spesielt realistisk for EU. Men hva gjør de med de som vil ha en bil med 60kwh batteri i Europa?

Jeg synes det blir kjipt hvis de i USA får et bra tilbud på en 2020 Bolt eller Bolt EUV, mens vi i Europa bare får tilbakekjøp eller noen titusner i erstatning. Tilbakekjøp betyr jo at man må ut på et marked der tilsvarende biler er  mye dyrere.
« Siste redigering: Fredag 08. Januar 2021, klokken 16:38 av amps »

Daniel_0007

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 706
    • Vis profil
Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
« Svar #24 på: Lørdag 09. Januar 2021, klokken 02:47 »
https://www.mychevybolt.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=9418&start=20

Ser at de fortsatt jobber med en fiks, men at de mener 90% løsningen er trygg. Det betyr vel at hvis de ikke får til noe annet så er 90% det som de går for.

Da vil man sikkert få tilbud om tilbakekjøp eller en sum penger for å beholde bilen med 90%. I USA er det jo noen som allerede har fått tilbud om tilbakekjøp eller en 2020 Bolt med mellomlegg.

Problemet i Norge er jo at GM/PSA ikke har noen erstatningsbil for de som må ha en bil med 60kwh batteri.  Alternativer som ID3 koster jo 100-200k mer.

Ser at det er endel som vil takke ja til en Bolt EUV med mellomlegg i USA, hvis det er det man ender opp med. Det håper jo jeg også på haha.. men ikke spesielt realistisk for EU. Men hva gjør de med de som vil ha en bil med 60kwh batteri i Europa?

Jeg synes det blir kjipt hvis de i USA får et bra tilbud på en 2020 Bolt eller Bolt EUV, mens vi i Europa bare får tilbakekjøp eller noen titusner i erstatning. Tilbakekjøp betyr jo at man må ut på et marked der tilsvarende biler er  mye dyrere.


Tviler på det blir noen annen løsning enn 90 løsningen i europa, samme greia var jo diesel gate til vw, i usa måtte de kjøpe tilbake bilene mens i europa så trengte de bare å nedgradere ytelsen litt.
Model 3 LR Rwd

KjellF.

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
« Svar #25 på: Onsdag 13. Januar 2021, klokken 20:55 »
Dårlig erfaring med Trio bilsenter, Stjørdal

Jeg har stilt inn ladebegrensningen på min Ampera til bakketoppreserve (90%) slik jeg fikk brev om fra importøren. Syntes ikke dette var så problematisk siden innstillingen er reversibel og jeg ved behov kunne gå tilbake til 100 % ladning når jeg hadde bruk for maksimal rekkevidde. Da jeg satte bilen på verksted på grunn av en annen feil, foretok verkstedet (Trio bilsenter, Stjørdal) en omprogrammering uten å varsle eller spørre meg slik at muligheten for bakketoppreserve forsvant og ladningen ble konstant begrenset til ca. 95% (batteriindikatoren viser 19 av 20 streker ved full oppladning). Siden jeg da mistet muligheten til å lade 100 % ved spesielle behov, ønsket jeg ikke å ha denne løsningen, og ba verkstedet avinstallere "oppgraderingen" (som i virkeligheten er en nedgradering). Først ville de ikke, men etter en ubehagelig diskusjon ga de seg og tok inn bilen på nytt. Men så viste det seg at dette visstnok ikke er mulig. Verkstedet har altså helt uten min viten og godkjenning nedgradert rekkevidden på bilen. Det verste er at de ikke en gang vil beklage det de har gjort, og mener de er i sin full rett til å forandre programvaren mot eierens ønske. Så les dette som en advarsel hvis du skal inn på verksted med bilen og ønsker å beholde muligheten for av og til å lade til 100%: presiser at du ikke vil ha "oppgraderingen" som gjør dette umulig.