Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Langtur hurtiglading Ampera-e

Startet av andreash, fredag 01. oktober 2021, klokken 11:35

« forrige - neste »

andreash

Hei,
Da ble det en Opel Ampera-e på meg ja..

Skal hente og kjøre bilen fra Torp,Snadefjord til Bergen i morgen.

Siden de er litt laderestriksjoner inntil disse bilene får nye batterier har jeg et spørsmål.
Hvordan ville dere planlagt hurtiglading på denne turen?
Antar å starte med 80-90% på batteriet hvis selgeren lader opp til 90 før vi møtes.
Og hvis jeg har lest rett, bør bilen ha ca 120km igjen ved neste lading. da kommer jeg vel kanskje opp mellom Veggli og Dagali en plass.. og lade opp til 80-90% igjen..

Så et nytt stopp på vestlandet en plass.. Eidfjord? Voss?
Hvilke ladeapper bør jeg ha registrert meg hos i forkant? Har BKK app, men ingen andre foreløpig.
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

RJK

Grattis med bil.

La inn bilen i ABRP, og fikk denne turen, med 5 % degradering, 70 C ute, 10 % margin, og eller 20% ved ankomst og ved ankomst lader, med 10 % slingringsmonn.

Det gir ladestopp på Rødberg (Koble) og Eidfjord (BKK).

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=9e0c1634-c1ef-4a4b-b273-24feadf6351a

Anbefaler at du registrerer deg hos både Recharge, Fortum om det fremdeles er mulig (gir litt bedre pris en recharge), Mer, Circle K og Kople som et minimum. Alltids greit å ha dette klart før du mottar bil og drar og henter den, så er det uansett gjort.

Så kan du se an om du føler behov for InCharge, CloudCharge, Mer Sverige og Danmark, Plugsurfing og Plugshare etterhvert, spesielt om du tenker å kjøre utenlands.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

andreash

Takk for ruteforslag.
Det ble nesten den planen.
Startet med anslått rekkevidde på 365km, og ankom Rødberg meg rett under halvt batteri. 46% stod det på laderen. ladet til 85% eller der om kring.
Når jeg var på Geilo hadde jeg såppas mye igjen, og visste at det ikke var så mye oppover til toppen av Hardangervidda at jeg planlagte for et stopp på Voss.
Så der kom jeg med 30% og ladet opp til 75%. Fortsatt 50% når jeg kom hjem..

Basert på tidligere erfaringer med Nissan Leaf synes jeg denne bilen var natt og dag i forskjell på beregning av gjenværende batteri når man kjører litt lange motbakker..

Men en ting jeg lurer på som Nissan ikke var vanskelig på...: Ladeplugg Type1 vs Type2. Nissan sin ladeplugg er jo bare å trykke på en knapp, så glir "pistolen" lett ut av bilen. Men Type2 pluggen, som jeg første gang testet på Rødberg... skal den sitte så fast? og at man må vrikke og vrenge den ut av bilen?
Burde kanskje opprettet eget innlegg på siste spørsmål men tok det her..
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

Orbit

De Ampera-e'ene jeg har kjørt har krevd at en frigjør kabelen med egen knapp på nøkkelen. Brukte du denne knappen?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

De fleste bilene jeg kjenner til, låser pluggen til man låser opp kjøretøyet. Og bruker du for lang tid med å ta ut kabelen, så låser den igjen, og man må låse opp med nøkkelen, selv om bilen er åpen allerede.

Og noen (de fleste?) ladere låser kabelen til man har avsluttet ladingen skikkelig. Prøver man for tidlig (lader jobber ennå), så er den låst likevel. Bare vente litt, så hører du et klart "klikk" når laderen slipper låsen.

Ca samme lyd når lading startes, og den låser kabelen før man faktisk får noe strøm.

Jeg lader gjerne før jeg begynner de verste bakkene, om jeg tror jeg når toppen med lite strøm igjen. Men ser jeg at jeg kommer over uten problemer, så venter jeg til jeg er kommet ned på andre siden. Må jo ha plass til all strøm som batteriet kan motta på vei nedover igjen. ;)

Av samme årsak rister jeg på hodet når jeg hører folk lade over 90 % når de er på hytta i fjellet. Lader man til 100 %, så får man ikke noe særlig regenerering fordi det ikke er plass i batteriet, og regenerering er gjerne litt dårligere på noen biler om batteriet er kaldt.

I tillegg er det ikke spesielt godt for bilen og batteriet om man kjører i lengre strekk nedover uten forbruk, og med masse regenerert strøm som vil inn på batteriet, men må "forkastes" fordi det er fullt. Dessuten er det sløsing å betale for de siste 5-10 %-ene som du ville fått igjen ved regenerering ned fjellsidene og nedover dalene.

Bruk gjerne litt strøm på forvarming om du kan, for selv om kupéen er varm etter 5 minutter, er resten av bilen, inkludert drivverket kaldt. Da får du lavt forbruk=lang rekkevidde og med plass i batteriet, regenerering og derved "gratis" påfyll.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

andreash

Takker for svar.
Jeg fant etterhvert ut at det er en opplåsing på nøkkelen..
Tror ikke bilen har tatt skade av mine to forsøk på å dra ut pluggen uten å låse opp. ::)

Er forøvrig godt fornøyd med bilen hittil.



Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA