Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladefart

Startet av andy76, lørdag 21. november 2020, klokken 18:00

« forrige - neste »

andy76

Har en ecitigo. Batteri skal være på brutto 36.8Kw, netto 32,3Kw. Jeg antar netto er det jeg kan få fyllt opp.
Satt til lading nå, og Iht appen så har Batteri en resterende kapasitet på 21% og den stipuler 4timer10 min til ferdig ladet.
Dette syns jeg er litt for fort da dette indikerer at den kunne ladet 0-100% på ca 5timer15 minutter- og da er vi oppi en ladefart på ca 6000 watt.
Jeg vet at bilen kan ta i mot 3 fas men meg bekjent har jeg bare 1 fas her hjemme.
Ladekabel er Mennekes 3 fas 20A
Ladestasjon er justert ned til 22A max effekt, sikret av sikring på 25A.

Hvis appen stemmer (noe den pleier) så lader den jo ca 6000 watt i timen.
Hvordan er dette mulig?
Så lenge ladekabelen er på 20A så skulle den vel ikke klart mer enn ca 4600 watt?
(Dette stemmer opp mot eSoulen som ikke har 3 fas- her fremkommer det i dispay ladefart på ca 4500watt med nevnte kabel).

Siden det fremstår som at citigo'n lader raskere enn esoul- har jeg 3 fas? Jeg har bare 1 fas 230V IT inn i huset iallfall men vet at EL satt opp ladestasjon i garasjen med påtegning i sikringsskap "underfordeling" sikret med kabeltversnitt 3x6 og sikring 25A.
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

KjellG

Noe er feil i beskrivelsen din.
Bilen synes å ha et batteri på 36,8 kWh
En ombordlader for én spenning på 7,2kW/32A ved 230V
Med et strømuttak på 22A har du max 5000W. Teoretisk ladetid 36,8/5=ca 7,5h
Ser ingenting om 3-faselading av denne bilen.
Uansett, med 1-fase til huset vil du kun lade med 1-fase til bilen med mindre det er innebygget en frekvensomformer i ladeuttaket, det er det neppe. En frekvensomformer kan heller ikke trylle, den vil trekke like mye effekt på 1-fasesiden som den leverer på 3-fasesiden. Max ladeeffekt er uansett 7,2kW =>32A på enfase

Noraf

3x6mm stemmer nok bra det, L1/N/Jord

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA