Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Utlevering av iX3

Startet av 1317142119, fredag 13. november 2020, klokken 12:07

« forrige - neste »

JorgenM

iX3 på vei til Europa. Skal være 1600 stk på denne båten.

Kinesisk:
https://dalian.runsky.com/2020-11/11/content_6091934.html

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Trond.m

Stilig bilde. Kineserne er glad i å lage formasjoner  ;)

1317142119

Sitat fra: bobakka på fredag 13. november 2020, klokken 21:49
Sitat fra: 1317142119 på fredag 13. november 2020, klokken 13:59
Noe som gjør at det kan bli vanskelig å få tak i den, som igjen kan resultere i høyere verditap etter noen år fordi den blir så usynlig på markedet.
Jeg mener jo at elementær økonomisk teori og empiri om tilbud og etterspørsel tilsier det motsatte, hvis lite salg er pga få biler tilgjengelig til den prisen som er satt, og etterspørselen overstiger det, så vil verditapet bli lavere (og ikke høyere).
I utgangspunktet har du rett.

Bortsett fra at vi har erfaring med hva som skjer med biler ingen får tak i når det finnes alternativer. En gang i tiden var det en superpopulær elbil som ingen fikk tak i. Var en kjent europeisk bilprodusent som solgte den og folk gråimporterte søstermodellen i et tappert forsøk på å dekke etterspørselen.

Siden ingen fikk tak i den sank etterspørselen raskere enn Estonia og prisene på både nye og brukte gikk rett i dass. Man skal ha et ganske overlegent produkt (eventuelt dummere kjøpere) for å klare å holde etterspørselen oppe på en elbil det ikke er mulig å få tak i i 2021.

Det håper jeg å unngå med iX3, for det er familiebilen jeg har mest lyst på akkurat nå.

1317142119

De 1600 på båten over her er de 1600 InsideEV mener kommer til Europa i år. Det blir ikke noen flere leveringer i år i følge artikkelen.

bobakka

Sitat fra: 1317142119 på mandag 16. november 2020, klokken 17:56
Sitat fra: bobakka på fredag 13. november 2020, klokken 21:49
Sitat fra: 1317142119 på fredag 13. november 2020, klokken 13:59
Noe som gjør at det kan bli vanskelig å få tak i den, som igjen kan resultere i høyere verditap etter noen år fordi den blir så usynlig på markedet.
Jeg mener jo at elementær økonomisk teori og empiri om tilbud og etterspørsel tilsier det motsatte, hvis lite salg er pga få biler tilgjengelig til den prisen som er satt, og etterspørselen overstiger det, så vil verditapet bli lavere (og ikke høyere).
I utgangspunktet har du rett.
Siden ingen fikk tak i den sank etterspørselen raskere enn Estonia og prisene på både nye og brukte gikk rett i dass.
Jeg regner med at det er Ampera-e du henviser til - og det stemmer ikke det du påstår.
De som kjøpte Ampera-e i 2017 betalte omtrent det samme som jeg gjorde for min i3 FC.
På Finn så ligger 2017 Ampera-e betydelig høyere i pris enn min 2017 i3 FC.

iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

1317142119

Sitat fra: bobakka på mandag 16. november 2020, klokken 18:38
Sitat fra: 1317142119 på mandag 16. november 2020, klokken 17:56
Sitat fra: bobakka på fredag 13. november 2020, klokken 21:49
Sitat fra: 1317142119 på fredag 13. november 2020, klokken 13:59
Noe som gjør at det kan bli vanskelig å få tak i den, som igjen kan resultere i høyere verditap etter noen år fordi den blir så usynlig på markedet.
Jeg mener jo at elementær økonomisk teori og empiri om tilbud og etterspørsel tilsier det motsatte, hvis lite salg er pga få biler tilgjengelig til den prisen som er satt, og etterspørselen overstiger det, så vil verditapet bli lavere (og ikke høyere).
I utgangspunktet har du rett.
Siden ingen fikk tak i den sank etterspørselen raskere enn Estonia og prisene på både nye og brukte gikk rett i dass.
Jeg regner med at det er Ampera-e du henviser til - og det stemmer ikke det du påstår.
De som kjøpte Ampera-e i 2017 betalte omtrent det samme som jeg gjorde for min i3 FC.
På Finn så ligger 2017 Ampera-e betydelig høyere i pris enn min 2017 i3 FC.
Bruktprisene følger av åpenbare grunner nybilprisene. Da Ampera-E kom  kostet den mindre enn en i3 FC. Men så skøyt prisen på nye biler i taket og etterspørselen gikk ned. De 2017-modellene som ligger på Finn, så skal du ikke veldig langt ned på første side (sortert fra dyrest) før vi finner biler med over 100 000 i verditap. Sammenlignet med i3, som kostet 50 000 mindre nye og ligger ute til samme pris. Jeg tar da utgangspunkt i at du ikke betalte fullpris for i3 (ingen med vettet i behold gjør det når man vet hvor store rabatter man kan få).

bobakka

#21
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 19. november 2020, klokken 08:39
Sitat fra: bobakka på mandag 16. november 2020, klokken 18:38
Sitat fra: 1317142119 på mandag 16. november 2020, klokken 17:56
Sitat fra: bobakka på fredag 13. november 2020, klokken 21:49
Sitat fra: 1317142119 på fredag 13. november 2020, klokken 13:59
Noe som gjør at det kan bli vanskelig å få tak i den, som igjen kan resultere i høyere verditap etter noen år fordi den blir så usynlig på markedet.
Jeg mener jo at elementær økonomisk teori og empiri om tilbud og etterspørsel tilsier det motsatte, hvis lite salg er pga få biler tilgjengelig til den prisen som er satt, og etterspørselen overstiger det, så vil verditapet bli lavere (og ikke høyere).
I utgangspunktet har du rett.
Siden ingen fikk tak i den sank etterspørselen raskere enn Estonia og prisene på både nye og brukte gikk rett i dass.
Jeg regner med at det er Ampera-e du henviser til - og det stemmer ikke det du påstår.
De som kjøpte Ampera-e i 2017 betalte omtrent det samme som jeg gjorde for min i3 FC.
På Finn så ligger 2017 Ampera-e betydelig høyere i pris enn min 2017 i3 FC.
Bruktprisene følger av åpenbare grunner nybilprisene. Da Ampera-E kom  kostet den mindre enn en i3 FC. Men så skøyt prisen på nye biler i taket og etterspørselen gikk ned. De 2017-modellene som ligger på Finn, så skal du ikke veldig langt ned på første side (sortert fra dyrest) før vi finner biler med over 100 000 i verditap. Sammenlignet med i3, som kostet 50 000 mindre nye og ligger ute til samme pris. Jeg tar da utgangspunkt i at du ikke betalte fullpris for i3 (ingen med vettet i behold gjør det når man vet hvor store rabatter man kan få).
Da er vi enige om at manglende tilgang på biler for Ampera-e medførte langt lavere verditap for de som tross alt fikk tak i biler våren 2017, enn for min 2017 FC.
Jeg sier ikke at det samme vil skje på iX3 da jeg regner med at det blir tilgang for alle som vil ha biler.
Men - jeg er ikke veldig bekymret for bruktbilprisen når jeg engang skal selge min iX3 om tilgangen på biler blir strupet mens etterspørselen øker. Snarere tvert om!
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

daktari

Forskjellen i 2017 og nå er at Ampera-e var første bilen under 600.000 som kunne gå mer enn 20 mil i alle forhold. Den var alene på markedet. iX3 derimot konkurrerer fra sommeren av med ID4, Enyaq, e-Niro, Kona, Id3, etron 50 og 55, ipace 320 og 400, Tesla 3, X og S og Y, EQC, EQS, Byd Tang, Xpeng, Q4, Ariya, Peugeot og Citroen, Polestar og XC40 pluss Ampera-E! Noen dyrere og noen billigere, størrelse osv, 4wd osv, uansett er det stor forskjell fra 2017 i valgfrihet samt et mye mer rikholdig bruktmarked. Spørsmålet om bruktpris er ikke volum, men heller om iX3 vil bli oppfattet som ukurrant for den prisen folk ønsker å selge brukt for.
Nyere BMW har generelt høye bruktpriser og høye priser nytt, men husk at det blir gode rabatter på tyske importerer som har stått et halvår i Tyskland og samlet miljørabatt på tusener av €.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på torsdag 19. november 2020, klokken 09:40
Forskjellen i 2017 og nå er at Ampera-e var første bilen under 600.000 som kunne gå mer enn 20 mil i alle forhold. Den var alene på markedet. iX3 derimot konkurrerer fra sommeren av med ID4, Enyaq, e-Niro, Kona, Id3, etron 50 og 55, ipace 320 og 400, Tesla 3, X og S og Y, EQC, EQS, Byd Tang, Xpeng, Q4, Ariya, Peugeot og Citroen, Polestar og XC40 pluss Ampera-E! Noen dyrere og noen billigere, størrelse osv, 4wd osv, uansett er det stor forskjell fra 2017 i valgfrihet samt et mye mer rikholdig bruktmarked.

I dette innlegget forutsetter du at det eneste som betyr noe for en elbilkjøper er at den kan gå 200 km om vinteren.
Jeg tror det er utrolig få som lider valgets kvaler om de skal kjøpe e-C4 eller iX3.
X3 i nyeste tapping er skikkelig luksuriøs og vil appelere til folk som faktsik er interessert i å betale litt ekstra for et premium interiør,lavt støynivå og gode kjøreegenskaper parret med akseptabel plass for en familie.
Om flere tester bekrefter det lave forbruket/lange rekkevidden vil nok denne finne sine kunder. Både som ny og brukt.

hELgenen

Sitat fra: daktari på torsdag 19. november 2020, klokken 09:40
Nyere BMW har generelt høye bruktpriser og høye priser nytt, men husk at det blir gode rabatter på tyske importerer som har stått et halvår i Tyskland og samlet miljørabatt på tusener av €.

Leser jeg deg rett her så kan vi altså i andre halvår 2021 få se flere import BMW iX3 til svært
gode priser? Jeg er litt i tvil da antallet som kommer med første båt var vel kun 1600.
Mulig det kommer noen større leveranser i mars? Så kan en anta at noen av disse går rett til lager i 6 mnd, og  at de deretter vil dukke opp på finn.no fra midten av sept og ut året??

Gitt at moms på elbiler kommer i 2022 - så vil det helt sikkert være svært lett å selge lagerbiler/nesten nye biler i Q4 2021. Så momsspøkelset vil jo kunne sette en demper for eventuelle pris-kupp i Q4 2021.....Men det er jo klart - kommer ikke etterspørselen og mange har produsert/kjøpt inn mye å levere til Norge i Q4 - vel så kan det jo være duket for virkelige store kupp..........

bobakka

Sitat fra: daktari på torsdag 19. november 2020, klokken 09:40
husk at det blir gode rabatter på tyske importerer som har stått et halvår i Tyskland og samlet miljørabatt på tusener av €.
Det som var starten på diskusjonen var om lite tilgjengelige iX3 i et marked som etterspurte iX3 ville gi høyere eller lavere bruktbilpriser. Konklusjonen er vel at alt annet likt så vil det gi høyere bruktbilpriser.
Det andre som forblir ubesvart inntil videre er hvor etterspurt blir iX3 som bruktbil. Der har vi naturlig nok ulikt utgangspunkt - vi som har bestilt bilen og de som ikke vil vurdere den en gang. Vi får bare se.
Det tredje som dukker opp nå er om dette er lurt å kjøpe ny bil i det hele tatt eller vente på "brukte" biler fra Tyskland. Dette vil i såfall påvirke alle priser på brukte elbiler, iX3 men også hele listen over. Her er det veldig mange ukjente - både mva og tilgang på biler er jokere. Vi får se.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

bobakka

Sitat fra: bobakka på torsdag 19. november 2020, klokken 11:19
Her er det veldig mange ukjente - både mva og tilgang på biler er jokere. Vi får se.
Det er vel ennå flere ukjente - både mva i Norge, tilgang på biler i Europa, prising av bilene i de ulike landene, "bindingstid i Tyskland", markedet for elbiler neste høst er viktige faktorer - og vi kjenner bare noen av dem nå.
PS - hva er ordningen med "miljørabatt" i Tyskland - i € og bindingstid - og prising av iX3 i Tyskland?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

daktari

#27
Om miljørabatten i Tyskland https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/elektromobilitaet/kaufen/foerderung-elektroautos/
Må eie bilen i 6 måneder, får opptil €9000,- avhengig av bilpris. iX3 får kanskje €7500 rabatt.

Poenget mitt var at bruktprisen avhenger ikke bare av antall iX3 til salgs men antall andre gode nye og brukte elbiler. Selvfølgelig i hovedsak samme klasse, hvis ikke den oppleves som ukurrant.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

bobakka

Sitat fra: daktari på torsdag 19. november 2020, klokken 12:07
Om miljørabatten i Tyskland https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/elektromobilitaet/kaufen/foerderung-elektroautos/
Må eie bilen i 6 mindre, får opptil €9000,- avhengig av bilpris. iX3 får kanskje €7500 rabatt.
Ikke helt stødig i tysk, men her står det da vel at BMW iX3 akkurat presses under grensa på €65.000 for å få miljørabatt.
https://www.bimmertoday.de/2020/11/04/bmw-ix3-grundpreis-sinkt-auf-66-300-euro-bzw-58-800-euro/
Antar at det ikke er FC modellen, som da vil få €0 i miljørabatt.



iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Stikkkontakt

Sitat fra: bobakka på torsdag 19. november 2020, klokken 13:14
Sitat fra: daktari på torsdag 19. november 2020, klokken 12:07
Om miljørabatten i Tyskland https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/elektromobilitaet/kaufen/foerderung-elektroautos/
Må eie bilen i 6 mindre, får opptil €9000,- avhengig av bilpris. iX3 får kanskje €7500 rabatt.
Ikke helt stødig i tysk, men her står det da vel at BMW iX3 akkurat presses under grensa på €65.000 for å få miljørabatt.
https://www.bimmertoday.de/2020/11/04/bmw-ix3-grundpreis-sinkt-auf-66-300-euro-bzw-58-800-euro/
Antar at det ikke er FC modellen, som da vil få €0 i miljørabatt.

BaFa-støtten tar utgangspunkt i nettopris for basismodell. Så iX3 er langt innafor uansett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA