Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Utlevering av iX3

Startet av 1317142119, fredag 13. november 2020, klokken 12:07

« forrige - neste »

1317142119

I følge InsideEVs, så skal det bare leveres 12000 BMW iX3 i hele Europa i løpet av 2021. Høres veldig rart ut synes jeg. I så fall blir iX3 en ytterst sjelden bil å se på norske veier  :-1:

https://insideevs.com/news/453971/1600-bmw-ix3-europe-2020-12000-2021/

JorgenM

At den blir sjelden og kanskje ikke dukker opp hos naboen bør vel gis tommel opp? :)
I alle fall min mening.

Skulle gjerne hatt ID.3 jeg, men populariteten gjør den uaktuell for oss. Vi vurderer heller e-208.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

StormFurby

#2
er vel ikke akkurat den mest populære bilen i landet der alle tror de må ha AWD, som også er et av de største markedene utafor Kina. men er det nå så farlig hvor mange andre som kjøper samme bil, så lenge du er trygg på at det er rett valg for det? kan vel føye til at det var helt andre ting enn popularitet som gjorde at id.4 ble valgt bort

1317142119

Det er ikke snakk om hvor populær (eventuelt upopulær) bilen er. Det er snakk om at det ryktes om svært få tilgjengelige biler. Noe som gjør at det kan bli vanskelig å få tak i den, som igjen kan resultere i høyere verditap etter noen år fordi den blir så usynlig på markedet. Hjelper ikke om den blir verdens mest attraktive bil så lenge ingen får den utlevert.

Jeg personlig driter i om nordmenn ikke kan kjøre bil.

hemi

Jeg synes det er knall at vi får fler med 4x4 med nye elbiler, slipper vi masse folk som lager unødvendig kø.

Mangel på 4x4 på ix3 er total skivebom, som nok reflekteres i salgstall her til lands, min bmw selger var fortvilet og sa rett ut at han ikke har solgt mange.

Er du ikke på 1.3x på rudskogen og 7 min BTG på ringen, kan du ikke kjøre bil :p sånn da har vi satt lista!

hELgenen

Sitat fra: hemi på fredag 13. november 2020, klokken 14:26
Jeg synes det er knall at vi får fler med 4x4 med nye elbiler, slipper vi masse folk som lager unødvendig kø.

Sikkert et voldsomt problem med kø som følge av 2WD biler i dette landet...
Ser at det kan treffe deg en ekstremt sjelden gang dersom du er på feil sted til feil tid - men i bunn og grunn er dette et ikke problem mhp kø. Derimot har det kanskje ikke så mye stort utvalg på 4x4 elbiler - det kan nok være.

Øyvind.h

Stå fast bak 2wd biler skjer bare noen få ganger i året for min del. Men har alltid slepetau i bilen så jeg kan hjelpe til :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

moonbuggy

Sitat fra: JorgenM på fredag 13. november 2020, klokken 12:12
At den blir sjelden og kanskje ikke dukker opp hos naboen bør vel gis tommel opp? :)
I alle fall min mening.

Skulle gjerne hatt ID.3 jeg, men populariteten gjør den uaktuell for oss. Vi vurderer heller e-208.
Godt vi er forskjellige ;)
For meg er det et pluss at bilen jeg velger selger godt. Det gir masse positive synergieffekter. Stor ekspertise, 3. parts tilbydere satser på nettopp denne bilen p.g.a. antallet. osv. osv...

hemi

ekspertisen på id.3 og polestar er jo allerede i gang i form av masse issues :p

e-tron også

på min e-golf stod jeg i kø for å rette samme problem som alle andre, kan ikke si jeg følte det som en kjempefordel

Trond.m

Antall solgte biler i Europa betyr lite når det er en velrenommert leverandør med et godt utbygd serviceapparat som står bak. Er ikke sikkert at e-tron 50 kommer så godt ut med hensyn til verditap den dagen et stort antall skal bytte til Q4 eller andre med lengre rekkevidde.

bobakka

Sitat fra: 1317142119 på fredag 13. november 2020, klokken 13:59
Noe som gjør at det kan bli vanskelig å få tak i den, som igjen kan resultere i høyere verditap etter noen år fordi den blir så usynlig på markedet.
Jeg mener jo at elementær økonomisk teori og empiri om tilbud og etterspørsel tilsier det motsatte, hvis lite salg er pga få biler tilgjengelig til den prisen som er satt, og etterspørselen overstiger det, så vil verditapet bli lavere (og ikke høyere).
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Daniel_0007

Virker som ix3 er egentlig en bil ment for kina men siden eu truer med bøter så må de sende noen hit og mens ix er egentlig den som er ment for europa siden den bygges her og.
Model 3 2019 LR Rwd

JorgenM

BMW ligger langt under grensa for bøter så det høres ikke sannsynlig ut.
BMW er #1 på hybrid/elbil i Europa.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Trond.m

Jeg tror nok iX3 også vil være viktig for salget i Norge. Det kan nok gå et år før iX kan leveres i noe volum, og den vil nok ligge en prisklasse som er utsatt for mva. Dessuten er det nok et marked som ønsker en mer klassisk BMW SUV, og som foreløpig synes iX blir litt prangende. Men volumet vil nok være klart størst i kina. Selv med en grei markedsandel i Norge skal det litt til å konkurrere med Kina  ;)

bobakka

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 16. november 2020, klokken 14:38
Virker som ix3 er egentlig en bil ment for kina men siden eu truer med bøter så må de sende noen hit og mens ix er egentlig den som er ment for europa siden den bygges her og.
Hvordan "virker" det slik?
Hva bygger du dette på?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA