Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plassering Autopassbrikke?

Startet av peranders25, torsdag 12. november 2020, klokken 15:42

« forrige - neste »

trykkertor

Sitat fra: oivindg på lørdag 14. november 2020, klokken 21:05
Tror ikke det står noe i avtalen om hvor brikken skal monteres.
I avtalen står det at jeg får tilsendt en brikke som skal monteres i bilen.
Når brikken ankommer, står det hvor den typisk monteres og refererer til bilens eierhåndbok.
I eierhåndboken står det om plassering av brikken.
Og for dem som ikke får opplyst det, så er til høyre for midtspeilet en flott monteringsplass.

Derav "hold på hatten....."
Som at hvis du ikke vil gjøre deg spesiell, så vet selv svigermor hvor side brikkene normalt skal være.

Vil du gjøre deg spesiell, så er det bare å være "kreativ" og diskuterte alle mulige andre løsninger for å rettferdiggjøre å...
I give up.  :D

Ingeniøren

Skjønner veldig godt at man ikke vil ha den fæle Kiagrå brikken i vinduet  :).

Selv hadde jeg den i frunken på min I3 i mange år og det fungerte strålende. Det fungerer ikke i I-pace så da ble den lakkert svart med gummi spray og plassert i vinduet - tilnød spiselig.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tafsern

Sitat fra: Barrabas på lørdag 14. november 2020, klokken 18:21
Sitat fra: Tafsern på lørdag 14. november 2020, klokken 10:04
Hold på hatten, for dette er sjokkerende info: den kan plasseres i øvre del av frontruta eller ved siden av projektoren til Polestarstjerna i panoramataket.

Blir litt forundret og lurer på om folk her gidder å lese gjennom innleggene. Jeg gjentar fra mitt innlegg nummer 2, legg brikken i frunken, alle eventuelle problemer løst....

Frunken er hit'n miss hva gjelder avlesninger.

mroek

Sitat fra: Barrabas på lørdag 14. november 2020, klokken 18:21
Sitat fra: Tafsern på lørdag 14. november 2020, klokken 10:04
Hold på hatten, for dette er sjokkerende info: den kan plasseres i øvre del av frontruta eller ved siden av projektoren til Polestarstjerna i panoramataket.

Blir litt forundret og lurer på om folk her gidder å lese gjennom innleggene. Jeg gjentar fra mitt innlegg nummer 2, legg brikken i frunken, alle eventuelle problemer løst....

Det er vanskelig å forstå at brikken faktisk vil bli lest om den ligger i frunken, og det er da også flere som rapporterer at den ikke blir det. Panseret er av stål, og Autopass jobber på 5.8 GHz, så det skal ikke mye til for å skjerme bort så høye frekvenser.

Har du faktisk sjekket at passeringene dine blir avlest via brikken, og ikke via skiltgjenkjenning? Hvis ja, hvor stor andel (grovt sett) går via brikken?

Når det gjelder panoramataket, så har jeg også sett folk som har testet den plasseringen uten suksess. Jeg tipper det er en metallisk film i glasset som gjør at radiobølgene også her blir (delvis) skjermet.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

oivindg

Hørte om folk som hadde problemer med brikken med enkelte typer oppvarmet frontrute også for noen år siden. Men det er kanskje ikke noe man kan få på Polestar 2?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Barrabas

#20
Sitat fra: mroek på søndag 15. november 2020, klokken 11:35
Sitat fra: Barrabas på lørdag 14. november 2020, klokken 18:21
Sitat fra: Tafsern på lørdag 14. november 2020, klokken 10:04
Hold på hatten, for dette er sjokkerende info: den kan plasseres i øvre del av frontruta eller ved siden av projektoren til Polestarstjerna i panoramataket.

Blir litt forundret og lurer på om folk her gidder å lese gjennom innleggene. Jeg gjentar fra mitt innlegg nummer 2, legg brikken i frunken, alle eventuelle problemer løst....

Det er vanskelig å forstå at brikken faktisk vil bli lest om den ligger i frunken, og det er da også flere som rapporterer at den ikke blir det. Panseret er av stål, og Autopass jobber på 5.8 GHz, så det skal ikke mye til for å skjerme bort så høye frekvenser.

Har du faktisk sjekket at passeringene dine blir avlest via brikken, og ikke via skiltgjenkjenning? Hvis ja, hvor stor andel (grovt sett) går via brikken?

Når det gjelder panoramataket, så har jeg også sett folk som har testet den plasseringen uten suksess. Jeg tipper det er en metallisk film i glasset som gjør at radiobølgene også her blir (delvis) skjermet.

Jeg har ikke fått en eneste bompenge regning etter å ha kjørt med den i frunken i 1 og en halv måned. Det var vedkommende som leverte ut bilen som tipset om det og sa at andre P2 eiere som han kjente til også gjorde det.

peranders25

Sitat fra: Barrabas på søndag 15. november 2020, klokken 17:34

Jeg har ikke fått en eneste bompenge regning etter å ha kjørt med den i frunken i 1 og en halv måned. Det var vedkommende som leverte ut bilen som tipset om det og sa at andre P2 eiere som han kjente til også gjorde det.

Takker for info 
Det var det jeg var ute etter.
:+1:

Ja, jfr, Polestar selv sier de, at der er ingen spesielle soner i vinduet man bør unngå.
(noe jeg har hatt i andre biler)

Men hater å "kluddre" til fine biler med etter min mening stygge og unødvendige dingser.
Så jeg vil legge den i frunken og  se om det funker bra.

Med dagens teknologi burde det vært et helt klart alternativ å få en brikke innebygd i selve Skiltet(eller i skiltholder), i det minste som opsjon.

Erik Ola Ulvestad

 
Sitat fra: mroek på søndag 15. november 2020, klokken 11:35
...
Jeg har ikke fått en eneste bompenge regning etter å ha kjørt med den i frunken ...
Nei, du får ikkje regning sjølv om den ikkje blir lest av! Men då går det på video. Samme rabatt, null problem. Men, strengt tatt fungerer den ikkje i frunken. Eller, dvs det kan du sjekke i loggen til passeringane dine.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Barrabas

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 15. november 2020, klokken 21:01

Sitat fra: mroek på søndag 15. november 2020, klokken 11:35
...
Jeg har ikke fått en eneste bompenge regning etter å ha kjørt med den i frunken ...
Nei, du får ikkje regning sjølv om den ikkje blir lest av! Men då går det på video. Samme rabatt, null problem. Men, strengt tatt fungerer den ikkje i frunken. Eller, dvs det kan du sjekke i loggen til passeringane dine.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Du har rett. Jeg fikk regning uten brikke på min forrige bil da jeg brukte den noen dager etter kjøp av PS2. Det var nok fordi jeg allerede hadde flyttet avtalen over. My bad. Logget inn på siden og ser at mine passeringer har gått på skiltlesning. Konklusjonen må være at pansermetallet ikke lar seg penetrere av radiosignalene dessverre. Beklager til de jeg har misguidet.

HelectriC

Det er jo helt fantastisk at vi i 2020 får utsendt en fysisk brikke å ha i bilen når skiltavlesingsteknikken bevisligen allerede er der og fungerer. Hva er poenget med den fysiske brikken? Jeg har min i hanskerommet og den blir da ikke lest av, men passeringene kommer likevel med riktig rabattert pris på samme korte reaksjonstid fra bomselskap og jeg kan se under «min side» at jeg har passert og fått rabatten.
Hva er det jeg ikke skjønner? Hvorfor skal kan ha brikke?
ioniq 5

mroek

Sitat fra: HelectriC på tirsdag 17. november 2020, klokken 08:57
Det er jo helt fantastisk at vi i 2020 får utsendt en fysisk brikke å ha i bilen når skiltavlesingsteknikken bevisligen allerede er der og fungerer. Hva er poenget med den fysiske brikken? Jeg har min i hanskerommet og den blir da ikke lest av, men passeringene kommer likevel med riktig rabattert pris på samme korte reaksjonstid fra bomselskap og jeg kan se under «min side» at jeg har passert og fått rabatten.
Hva er det jeg ikke skjønner? Hvorfor skal kan ha brikke?

Det med reaksjonstiden er ikke min erfaring. Skiltavlesing er mye tregere for meg. Da tar det gjerne dager før passeringen vises i oversikten, mens med brikkeavlesning så går det på timer. Burde jo egentlig vært instant, men det er det altså ikke.

Skiltavlesing er uansett en metode med større potensiale for feil, så slik sett kan man forstå at det brukes brikke. Om antallet feil ved skiltavlesning er så stort at det er et reellt problem vet jeg ikke, men jeg tipper det. Det er også en del manuell kontroll involvert, og det er ikke gratis. Nøyaktig hvordan de gjør det vet jeg ikke, men om jeg skulle tippe, så flagger systemet alle bilder hvor automatikken mener avlesningen kan være tvilsom, og disse må så kontrolleres manuelt.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

HelectriC

Sitat fra: mroek på tirsdag 17. november 2020, klokken 09:31
Sitat fra: HelectriC på tirsdag 17. november 2020, klokken 08:57
Det er jo helt fantastisk at vi i 2020 får utsendt en fysisk brikke å ha i bilen når skiltavlesingsteknikken bevisligen allerede er der og fungerer. Hva er poenget med den fysiske brikken? Jeg har min i hanskerommet og den blir da ikke lest av, men passeringene kommer likevel med riktig rabattert pris på samme korte reaksjonstid fra bomselskap og jeg kan se under «min side» at jeg har passert og fått rabatten.
Hva er det jeg ikke skjønner? Hvorfor skal kan ha brikke?

Det med reaksjonstiden er ikke min erfaring. Skiltavlesing er mye tregere for meg. Da tar det gjerne dager før passeringen vises i oversikten, mens med brikkeavlesning så går det på timer. Burde jo egentlig vært instant, men det er det altså ikke.

Skiltavlesing er uansett en metode med større potensiale for feil, så slik sett kan man forstå at det brukes brikke. Om antallet feil ved skiltavlesning er så stort at det er et reellt problem vet jeg ikke, men jeg tipper det. Det er også en del manuell kontroll involvert, og det er ikke gratis. Nøyaktig hvordan de gjør det vet jeg ikke, men om jeg skulle tippe, så flagger systemet alle bilder hvor automatikken mener avlesningen kan være tvilsom, og disse må så kontrolleres manuelt.

hos meg er det null forsinkelse ved skiltavlesing, så jeg kan ikke se at det er noe manuelt arbeid (eller så er jeg sterkt prioritert og de setter folk på å lese skiltene mine med en gang;-)) Passeringen ligger alltid inne dagen etter når jeg har sjekket. I de fleste andre land så er det jo også kun skiltavlesing, så jeg mener bestemt at selve brikken er en gammel ting som henger igjen og egentlig ikke er nødvenndig. Kanskje brukes den kun for å få inn depsositum. Det er ganske store beløp de har fra alle som har betalt depositum. Disse pengene kan de investere godt i aksjer eller noe annet. DET tror jeg kan være en reell grunn til at de stadig sender ut brikker til alle og sier den skal være synlig.
ioniq 5

oivindg

Sitat fra: HelectriC på tirsdag 17. november 2020, klokken 09:38
hos meg er det null forsinkelse ved skiltavlesing, så jeg kan ikke se at det er noe manuelt arbeid (eller så er jeg sterkt prioritert og de setter folk på å lese skiltene mine med en gang;-)) Passeringen ligger alltid inne dagen etter når jeg har sjekket. I de fleste andre land så er det jo også kun skiltavlesing, så jeg mener bestemt at selve brikken er en gammel ting som henger igjen og egentlig ikke er nødvenndig. Kanskje brukes den kun for å få inn depsositum. Det er ganske store beløp de har fra alle som har betalt depositum. Disse pengene kan de investere godt i aksjer eller noe annet. DET tror jeg kan være en reell grunn til at de stadig sender ut brikker til alle og sier den skal være synlig.
Jeg tipper at brikkene forsvinner etterhvert som alle bomstasjoner har fått skiltavlesning. Må jo koste en del å kjøpe inn og administrere disse brikkene. Mer enn rentene på depositumet, vil jeg tro.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

mroek

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 15. november 2020, klokken 09:37
Skjønner veldig godt at man ikke vil ha den fæle Kiagrå brikken i vinduet  :).

Selv hadde jeg den i frunken på min I3 i mange år og det fungerte strålende. Det fungerer ikke i I-pace så da ble den lakkert svart med gummi spray og plassert i vinduet - tilnød spiselig.

Dette er jo et godt tips, som jeg nå har etterfulgt. Lakkering med gummilakk/plastidip (jeg brukte Biltema sin) gir en ganske matt og sort overflate, og man kan plukke lakken av igjen om man ønsker det.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

oivindg

Sitat fra: mroek på tirsdag 17. november 2020, klokken 13:38
Dette er jo et godt tips, som jeg nå har etterfulgt. Lakkering med gummilakk/plastidip (jeg brukte Biltema sin) gir en ganske matt og sort overflate, og man kan plukke lakken av igjen om man ønsker det.
Et tips i den sammenhengen er å legge mange nok lag med plastidip. Hvis det legges for tynt er det vanskelig å få av igjen.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA