Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Performance vs Long range - Kjørekomfort

Startet av stue, torsdag 12. november 2020, klokken 11:48

« forrige - neste »

Zara

Sitat fra: pekle på lørdag 14. november 2020, klokken 19:37
Sitat fra: Zara på lørdag 14. november 2020, klokken 19:20
Sitat fra: pekle på lørdag 14. november 2020, klokken 19:01
Sitat fra: Zara på lørdag 14. november 2020, klokken 18:21
Blir litt bekymret for bakkeklaringen på M3 (LR) nå. Har opplevd å "ta nedi" ved prøvekjøring av Prius bl.a.,
Aldri vært nedi noe på 35k. Men det finnes sikkert verre krøtterstier i landet enn de jeg kjører på. Men da du var nedi med Prius, var det midt under bilen, eller leppa foran?

Det var under. På en kupert grusvei.
Ok. 3 har 17cm lenger akselavstand enn Prius, så i spesielle tilfeller kan den ta lettere nedi, på den andre siden har LR noe større bakkeklaring (Prius har bare 12,3cm, mot 14 på LR), så som oftest vil LR klare seg bedre.

Takk skal du ha! Skal prøve å senke skuldrene, og bare glede meg til bilen kommer :-)

lightscribe

Sitat fra: RJK på lørdag 14. november 2020, klokken 18:25
Mulig vi snakker forbi hverandre, men en bil kan gynge både sideveis og opp-og-ned

Ah, nå forstår jeg hva du mente.

Burde ha nevnt at de gangene bilen har treffet bakken har det vært to voksne og to barn pluss bagasje i bilen og da har den jo ikke 14cm bakkeklaring.  Men det er jo sånn man bruker bilen når man er på familietur...

Contango

Artig å lese hvor forskjellig folk opplever bilen. Vi har en sleeper med 19' sommer og 18' vinter hvorav de siste med kina dekk. Bilen er MYE mer komfortabel både støymessig og ift stivhet med vinterdekkene. Men den kjører mye bedre med sommerdekkene. Vi slår aldri nedi med bilen, hverken i fartsdumper eller på grusveier, men så har vi aldri full bil heller.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

LeafSwe

Vi har en sr+ med 18" och en performance med 20".
Nästan ingen skillnad på fjädringskomfort och ljudnivån märker vi ingen skillnad på alls.
3P+
3SR+

stue

#19
Sitat fra: LeafSwe på søndag 15. november 2020, klokken 21:32
Vi har en sr+ med 18" och en performance med 20".
Nästan ingen skillnad på fjädringskomfort och ljudnivån märker vi ingen skillnad på alls.
Det er veldig interessant å høre. Da blir performance mere aktuell for min del ihvertfall.




hemi

model 3 er ingen S klasse, thats for sure, men den er overaskende OK.

Forskjellen mellom LR og performance er ikke så stor heller på komfort biten. Iaf ikke stor nok til at det skulle telle negativt for en performance.

Motorwatt

Er det noen som kan forklare hvorfor man betaler 50K for mindre komfort, mere støy, og mindre rekkevidde?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hemi

Samme grunn til at folk velger bmw m3, over en 340, og at høy ytelses sedaner/couper og lignende er en greie.

Overaskende mye TM3P på banekjøring om dagen også.

Rosstopher

Sitat fra: Motorwatt på mandag 16. november 2020, klokken 12:59
Er det noen som kan forklare hvorfor man betaler 50K for mindre komfort, mere støy, og mindre rekkevidde?

Fordi man også får bedre ytelse?
Gjør man det samme med f.eks. BMW 3-serie betaler man 600k ekstra (og ender opp med en tregere bil). Jeg ser likevel stadig M3er på veien, så syns ikke det er så rart at folk vil betale for M3P.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

helge89

Mesteparten av komfort og lydnivå sitter i dekkene.

Jeg har 18" felger som passer Performance uansett. De nye felgene bør ikke være de verste å selge om det blir uutholdelig med 20".

Steffinho

#25
Sitat fra: Motorwatt på mandag 16. november 2020, klokken 12:59
Er det noen som kan forklare hvorfor man betaler 50K for mindre komfort, mere støy, og mindre rekkevidde?

SitatForskjellene fra LR til P i tillegg til prisforskjellen på 91.300,- 50.000 ,- er i korte trekk:
0–100 km/t på 4,7 s 4,4 s vs. 0–100 km/t på 3,7 s 3,3 s
233 km/t vs. 250 km/t 261 km/t topphastighet
18" vs. 20" sommerfelger
Performance bremser
Aluminium pedalsett
Carbon spoiler
Track mode (Oppgradert siden 2018)
544km 580 km vs. 530km 563 km rekkevidde WLTP

I tillegg har vel Performance bedre sommerdekk (altså dekkene isolert sett), sportsunderstell og er senket 1 cm.
Dette er et innlegg jeg skrev i en annen tråd, og oppsummerer forskjellene ganske bra tror jeg. Det som er strøket over er fra Q4 2018, og det andre er fra i dag.

Jeg mener det ikke var verdt det i 2018. I dag så er prisen nesten halvert og man får faktisk litt mer "performance" i forhold til det man fikk den gangen. Om det er verdt 50k må nesten være opptil hver enkelt, men om man ikke trenger hengerfeste så begynner Performance å bli ganske fristende for mange nå tror jeg.

Det å kjøpe LR uten hengerfeste er neppe lurt mtp på videresalg, og det å kjøpe vinterdekk til LR andre steder for å spare 2k vs Tesla hadde jeg giddet nå på vinteren. Men når det gjelder Performance så kjøper jeg heller vinterdekk et annet sted både pga pris og for å få 18". Så reell prisforskjell blir på 40k tenker jeg. Og da ble det Performance på meg.
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA