Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Performance vs Long range - Kjørekomfort

Startet av stue, torsdag 12. november 2020, klokken 11:48

« forrige - neste »

stue

Er det noen som har litt erfaring med konkret forskjellen på kjørekomfort på disse to bilene?
Er Performance merkbart mindre komfortabel enn long range?
Ser at mange amerikanere påpeker at Performance er stivere og stuttere, og dette er noe man må være klar over.

Hvordan er dette for norske forhold? J

Erlingni

Dette lurer jeg på også.
Har LR AWD og har bestilt Performance.

Jeg synes i hvert fall at det er overraskende liten forskjell på 20" sommerhjul og 18" vinterhjul på LR.

Hadde e-golf før, og der var forskjellen i dekk/felg størrelse veldig merkbar. Både på støy og kjørekomfort.

RJK

Fjærene er stivere, for å takle mer aggressiv kjøring. Det vil nok merkes langt bedre enn dekkforskjellen i gater med asfalthull og fartshumper man passerer i sakte fart. Til gjengjeld gynger den ikke like mye når man kjører litt friskt på svingete landevei.


De som tester og har kjørt begge, kommenterer at det er en viss forskjell, på samme måte som hos Polestar 2 med eller uten Performance Pack. Forskjellen er at P2PP kan man selv stille inn mykere, og derved knapt merke forskjellen, eller skru til det fasteste om man faktisk har frisk kjøring i tankene for neste tur.


Men har ikke kjørt noen av de selv, så dette er hentet fra testere. Prøv gjerne bil hos Tesla eller bekjente, alternativt nabobil eller lignende tjenester, om du trenger å få vite før du faktisk bestemmer deg for hva du vil ha.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jokke

Performance er nydelig å kjøre, 20 vinterdekk på nå og det er smekkert.
Glad jeg ikke valgte LR, for det hadde jeg angret på

Handyman

Sitat fra: jokke på torsdag 12. november 2020, klokken 16:35
Performance er nydelig å kjøre, 20 vinterdekk på nå og det er smekkert.
Glad jeg ikke valgte LR, for det hadde jeg angret på
Helt motsatt for meg ;-)
Ja det er merkbar forskjell. P er mer sportslig. LR er mer komfortabel.
Som med så mange ting, det kommer an på hva man vil ha.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Daniel80

Jeg har LR med 20" hjul og H&R senkefjærer, og jeg synes den er komfortabel!  :D :+1:
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

lightscribe

Har Sleeper, altså LR understell, og synes bakkeklaring er for lite da den slår i bakken på grusveier. 

Kjører av og til aktivt og merker ikke at den gynger.

RJK

Har du i det hele tatt lest det du skriver?


Den slår av og til i bakken på grusveier, men den gynger ikke?


Er dette en ren, klassisk fornektelse? Hadde du hatt P eller sportsunderstell ville den forhåpentligvis ikke slått i bakken lengre, om du ikke kjører virkelig gris.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

lightscribe

Bakkeklaring på grusvei og gynging på flotte svingete veier er jo helt uavhengige egenskaper.

Selvfølgelig kjører vi sakte på humpete grusveier men den slår i bakken likevel.  Derfor ville vi ikke vurdert en senket Model 3.  Kan være vært å vite for de som er i tenkeboksen.

Zara

Blir litt bekymret for bakkeklaringen på M3 (LR) nå. Har opplevd å "ta nedi" ved prøvekjøring av Prius bl.a., og det gjorde meg negativ til den bilen.

Hvilke erfaringer har dere som har kjørt M3 lenge?

RJK

Mulig vi snakker forbi hverandre, men en bil kan gynge både sideveis og opp-og-ned (/gynger/rokker), og stivere oppsett hjelper på dette, men går selvsagt ut over komforten.


Men klart, om hjulene går nedi huller i veien, så kan jo bilen slå i bakken uavhengig av stivt oppsett eller ikke. Og klart, det skjer fortere med en bil som er senket.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Autowinder

Jeg tar nedi med standard Nokian Hakka vinterhjul på aeorfelg 18'' hvor jeg ikke tar tar nedi på Hankook dekk på 19'' originalfelg. Det er bare såvidt det subber på plastlistene under. Det er kun ett sted med en god knekk i en innkjøring til en bygård i Oslo, hvor jeg har opplevd dette. Men 13cm er klaringen, så det er ikke uvanlig lavt. Når det gjelder fartshumper har dette aldri vært et problem. Jeg opplever TM3 mye stivere enn biler jeg ligger bak i slike humper. Merker det på ettersvikten eller gyngingen i bilen, vs det jeg ser på andre biler samme sted. Mer som en stivere avfjæret BMW. BMW i3 jeg hadde var også stivere dempet enn VW/Audi og det synes som 85-90% av andre merker har det samme mykere oppsettet uten at jeg har dokumentasjon å fremlegge. Men så er TM3 også en bil som innbyr til mer kjøreglede enn de fleste biler jo mer svingete veier den møter ;)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

pekle

Sitat fra: Zara på lørdag 14. november 2020, klokken 18:21
Blir litt bekymret for bakkeklaringen på M3 (LR) nå. Har opplevd å "ta nedi" ved prøvekjøring av Prius bl.a., og det gjorde meg negativ til den bilen.

Hvilke erfaringer har dere som har kjørt M3 lenge?
Aldri vært nedi noe på 35k. Men det finnes sikkert verre krøtterstier i landet enn de jeg kjører på. Men da du var nedi med Prius, var det midt under bilen, eller leppa foran? Priusen har vel lenger overheng foran enn 3, så den kan fort subbe litt der. Sjelden man tar nedi under bilen på noenlunde normal vei. På unormal vei bør man ta forholdsregler eller kjøre suv  ;)

Zara

Sitat fra: pekle på lørdag 14. november 2020, klokken 19:01
Sitat fra: Zara på lørdag 14. november 2020, klokken 18:21
Blir litt bekymret for bakkeklaringen på M3 (LR) nå. Har opplevd å "ta nedi" ved prøvekjøring av Prius bl.a., og det gjorde meg negativ til den bilen.

Hvilke erfaringer har dere som har kjørt M3 lenge?
Aldri vært nedi noe på 35k. Men det finnes sikkert verre krøtterstier i landet enn de jeg kjører på. Men da du var nedi med Prius, var det midt under bilen, eller leppa foran? Priusen har vel lenger overheng foran enn 3, så den kan fort subbe litt der. Sjelden man tar nedi under bilen på noenlunde normal vei. På unormal vei bør man ta forholdsregler eller kjøre suv  ;)

Det var under. På en kupert grusvei.

pekle

Sitat fra: Zara på lørdag 14. november 2020, klokken 19:20
Sitat fra: pekle på lørdag 14. november 2020, klokken 19:01
Sitat fra: Zara på lørdag 14. november 2020, klokken 18:21
Blir litt bekymret for bakkeklaringen på M3 (LR) nå. Har opplevd å "ta nedi" ved prøvekjøring av Prius bl.a.,
Aldri vært nedi noe på 35k. Men det finnes sikkert verre krøtterstier i landet enn de jeg kjører på. Men da du var nedi med Prius, var det midt under bilen, eller leppa foran?

Det var under. På en kupert grusvei.
Ok. 3 har 17cm lenger akselavstand enn Prius, så i spesielle tilfeller kan den ta lettere nedi, på den andre siden har LR noe større bakkeklaring (Prius har bare 12,3cm, mot 14 på LR), så som oftest vil LR klare seg bedre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA