Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe brukt 2019 mod Ioniq pris?

Startet av Nero, onsdag 11. november 2020, klokken 21:49

« forrige - neste »

Nero

Hei, har i dag en hybrid ioniq fra 2017 og har fått høre at jeg kan få ca 150.000 i innbytte for den. Ser at prisen på en brukt 2019 elektrisk ligger til rundt 250,000 med relativt lav km-stand. Noen her som har erfaringer med å kjøpe brukt elbil? Syns prisen virker fornuftig da 2020 ligger på rundt 310,000.. Ellers lurer jeg på om jeg skal gå for en 2017 modell, de ligger til rundt 210,000

Noen som har noen tanker?

automat

Husk at 20-mod er oppdatert i forhold til 19-mod. Med større batteri, app og større skjerm. Så de kan ikke direkte sammenlignes.

Men de gamle er bedre på hurtiglading, noe som kan være med på å holde bruktprisen på disse høyere enn normalt for biler av forrige generasjon.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Edison

Sjølv valgte eg å kjøpe 2019-modell. 2017-modellen er ganske lik, men med 2019 har du 3-4 år igjen av garantien, og ubegrensa km. 2020-modellen har større batteri og litt andre oppgraderingar, men har lest at den ladar treigare enn dei «gamle» på hurtigladar. På min 2019 får eg alltid 45-48 kW (60+ på lynladar), og sidan bilen har lavt forbruk betyr det at langturar går veldig greit. Hadde nettopp ein 70-mils tur med 3 fjellovergangar i dårleg vær der eg lada totalt 1,5 time.

Det meste med bilen er veldig bra. Alt virkar, alltid. Nærlysa er gode, men fjernlysa er dei dårlegaste eg har vore borti. Kan vel fiksast med LED-bar. Det einaste andre som irriterer meg er at det er elendig sikt ved rygging i regnvæ pga. dogg på sidespegl og ryggekamera.

Som alternativ til Ioniq har eg sett litt på Mazda MX-30 til 270 000 ny, og dei ulike modellane frå PSA med 50 kWh-batteri som du kan få til rundt 300 000. Det byrjar å bli mange fine bilar å velga i!

Nero

Sitat fra: Edison på onsdag 11. november 2020, klokken 22:23
Sjølv valgte eg å kjøpe 2019-modell. 2017-modellen er ganske lik, men med 2019 har du 3-4 år igjen av garantien, og ubegrensa km. 2020-modellen har større batteri og litt andre oppgraderingar, men har lest at den ladar treigare enn dei «gamle» på hurtigladar. På min 2019 får eg alltid 45-48 kW (60+ på lynladar), og sidan bilen har lavt forbruk betyr det at langturar går veldig greit. Hadde nettopp ein 70-mils tur med 3 fjellovergangar i dårleg vær der eg lada totalt 1,5 time.

Det meste med bilen er veldig bra. Alt virkar, alltid. Nærlysa er gode, men fjernlysa er dei dårlegaste eg har vore borti. Kan vel fiksast med LED-bar. Det einaste andre som irriterer meg er at det er elendig sikt ved rygging i regnvæ pga. dogg på sidespegl og ryggekamera.

Som alternativ til Ioniq har eg sett litt på Mazda MX-30 til 270 000 ny, og dei ulike modellane frå PSA med 50 kWh-batteri som du kan få til rundt 300 000. Det byrjar å bli mange fine bilar å velga i!

Gode innspill. Har i dag som sagt ioniq hybrid og er kjempefornøyd med bilen i seg selv. Men ønsker å bytte til hel-elektrisk bil nå. Bare så synd at min har falt markant mer i pris i forhold til den elektriske. Kan jeg få spørre hva du måtte ut med for din? Norsk/Import? Km? Skinn/soltak?

Har snust litt på den MX-30 og syns det absolutt virker som en fin bil, men den går akkurat endel over mitt budsjett. Har akkurat kjøpt meg leilighet og så ønsker ikke stort mer enn 100,000 i billån nå.

Zimon

Er som de andre sier gammel vs ny Ioniq.
Nye har større battere 38 vs 28, men den har også litt høyere forbruk (ikke så mye) enn den gamle. Dette pga at bilen er litt tyngre + at den har litt kraftigere motorer enn gamle. Så du får ikke fullt 100% utelling på 10kWh større batteri. Det derimot taler  mest negativt for nye Ioniq er at den lader mye tregere enn gamle, så om du bare skal ha en pendler bil og veldig sjeldent langturer som trenger hurtiglading så vil nye evt være ett godt valg, men om du ofte skal kjøre langt og bruke hurtiglading ofte så kjøp heller gammel Ioniq. Ny har også app, som ikke den gamle har, men det har jeg ikke savnet.

Har den gamle Ioniq EV og er strålende fornøyd med min. :)

Men som også nevnt gå for en litt "nyere" gammel Ioniq evt, da har du flere år garanti å gå på om noe skulle gå galt. Men det har vært ganske lite trøbbel med de gamle Ioniq'ene og tror også nye er ganske stabil også.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Nero

Den nye ioniq er ikke aktuell på grunn av prisen, ønsker å gjøre et godt kjøp på en 2019 modell. Rekkevidden gjør meg ingenting, trenger kun bilen egentlig til og fra jobb. Hva tenker dere om en 2019 ett år gammel bil til 260,000? Er det en god pris eller burde jeg se om jeg kunne fått tak i noe billigere?

finnarne

Var i Stjørdal og hentet en 2018-modell sist helg, til omtrent prisen du oppga for 2017-modellen. Den er godt sånn passe langt (~60'), valgte den fordi jeg likte fargekombinasjonen, rød bil med sort "grill".

Fornøyd så langt, har kjørt den ca 105 mil, inkludert turen ned fra Stjørdal til Sørlandet. Ladet som en idiot, og hadde 5 ladinger på turen på 80mil. Jeg kunne helt sikkert spart litt tid og strøm ved å lade smartere, og kanskje kjøre smartere. holdt stort sett fartsgrensen hele veien på cruisekontrollen.

Nero

Er bare kjipt at det ikke er noen til salgs her på Vestlandet, så jeg må i så tilfelle kjøre til østlandet med min, i innbytte..

Storfe

Bare for å nyansere dette med ladefart på 2020 vs 2019 og eldre, selv om 2020 har dårligere laderfart, så må du kjøre ca 400 km eller mer før en 2019 kommer raskere frem (i en kjøretur). Avhengig av kjøremønster, er det ikke sikkert at det har så mye å si, samt at alle turer opptil rundt 400 km vil være raskere i 2020, selv om ladefarten er dårlig.

2019 lader også såpass raskt at det i realiteten ikke er tid til middagsrast (hvertfall ikke med familien på slep), det blir flere kortere stopp, kontra færre lengre stopp.

2020 er også online og kan forvarmes fra mobil i motsetning til 2019.

Nero

Sitat fra: Storfe på torsdag 12. november 2020, klokken 11:46
Bare for å nyansere dette med ladefart på 2020 vs 2019 og eldre, selv om 2020 har dårligere laderfart, så må du kjøre ca 400 km eller mer før en 2019 kommer raskere frem (i en kjøretur). Avhengig av kjøremønster, er det ikke sikkert at det har så mye å si, samt at alle turer opptil rundt 400 km vil være raskere i 2020, selv om ladefarten er dårlig.

2019 lader også såpass raskt at det i realiteten ikke er tid til middagsrast (hvertfall ikke med familien på slep), det blir flere kortere stopp, kontra færre lengre stopp.

2020 er også online og kan forvarmes fra mobil i motsetning til 2019.

Forstår dette, men som sagt 2020 modellen er uaktuell grunnet pris. Ser ikke behovet med større batteri for mitt forbruk enn det som allerede er på tidligere modeller av ioniq.

Tjafsaren

Om du ser på 2019 til 260, så er vel ikke hoppet så stort om du får rente på 1,99 i periode + pruter til deg litt stuff?

Nero

Sitat fra: Tjafsaren på torsdag 12. november 2020, klokken 12:00
Om du ser på 2019 til 260, så er vel ikke hoppet så stort om du får rente på 1,99 i periode + pruter til deg litt stuff?

Hoppet er jo fort 50,000 uavhengig. Jeg tenkte mer å prute på en 2019 modell ned i kanskje 230,000

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA