Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elendig tekst-editor på forumsidene og andre feil og mangler

Startet av RJK, onsdag 11. november 2020, klokken 14:37

« forrige - neste »

RJK

Hei. Opplever ofte at ved redigering og innliming av lenker, så kommer resultatet ut i mikri-liten font.


Dette leder til neste problem, det er ingen mulighet for å hverken kopiere font, eller merke tekst å se hvilken skrifttype og skriftstørrelse som er standard på forumet. To ting som jeg egentlig forventer er standard av formateringsverktøy i ethvert tekstfelt.


Så har vi både det med å legge inn lenker til bilder man har lastet ned på PC. Eller bilder fra andre nettsteder der det er HTTPS i bruk.


Og samtidig er det særdeles vanskelig å legge til video, slik at den faktisk vises som video, og ikke en veldig lang lenke, samt at metadata-lenker skjønner den nesten ikke. Det er bare lykketreff om man får satt inn en youtubevideo med satt startpunkt, slik at den kan sees i forumvinduet.


Samme med å kunne copy-paste innhold som ikke nødvendigvis er lagret lokalt


Håper noen av drifterne kan se på dette, og få til en snarlig og enkel løsning på disse punktene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

cra

Lim inn inn som ren tekst; det er ingen grunn til å dille med egne fonter e.l. Mulighet for å utvehe/fremheve tekst med både fet og kursiv skrift er vel i praksis nok nok til forumbruk? (Jeg ser nytten av monospace-font hvis man prøver å legge inn noe der plasseringen har litt å si, f.eks. lister/"tabeller".) Der er forresten både understreking og gjennomstreking samt noen (slik jeg ser dem i alle fall) mindre nyttige tekst-effekter.

Hvis du kopierer inn tekst fra en kilde som "forurenser" resultatet når du limer inn så anbefaler jeg å lime inn i en så simpel tekst-editor som mulig først, f.eks. notepad eller tilsvarende og så kopiere det derifra igjen.

Lenker til bilder lokalt på din PC kan og vil aldri fungere (og det skal du forsåvidt være glad for!  :laugh:), men jeg er enig i at problematikken rundt https er slitsom. Det er imidlertid lite relatert til hvordan forumet er satt opp, men hvordan sikker kommunikasjon skal fungere. Jeg ser ikke helt hvordan det skulle kunne løses i praksis slik tung fungerer, men enten må nettsiden med bildet støtte publisering av bilder med http, eller så må man nok lagre og laste opp bildene.  :-\

Usikker på hva du mener med copy/paste innhold som ikke er lagret lokalt? Er det problemstilling med at innlimt tekst er "forurenset" i slike tilfeller du refererer til? I så fall gå via notepad som nevnt over.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RJK

Sitat fra: cra på onsdag 11. november 2020, klokken 15:24
Lim inn inn som ren tekst; det er ingen grunn til å dille med egne fonter e.l. Mulighet for å utvehe/fremheve tekst med både fet og kursiv skrift er vel i praksis nok nok til forumbruk? (Jeg ser nytten av monospace-font hvis man prøver å legge inn noe der plasseringen har litt å si, f.eks. lister/"tabeller".) Der er forresten både understreking og gjennomstreking samt noen (slik jeg ser dem i alle fall) mindre nyttige tekst-effekter.

Hvis du kopierer inn tekst fra en kilde som "forurenser" resultatet når du limer inn så anbefaler jeg å lime inn i en så simpel tekst-editor som mulig først, f.eks. notepad eller tilsvarende og så kopiere det derifra igjen.

Lenker til bilder lokalt på din PC kan og vil aldri fungere (og det skal du forsåvidt være glad for!  :laugh: ), men jeg er enig i at problematikken rundt https er slitsom. Det er imidlertid lite relatert til hvordan forumet er satt opp, men hvordan sikker kommunikasjon skal fungere. Jeg ser ikke helt hvordan det skulle kunne løses i praksis slik tung fungerer, men enten må nettsiden med bildet støtte publisering av bilder med http, eller så må man nok lagre og laste opp bildene.  :-\

Usikker på hva du mener med copy/paste innhold som ikke er lagret lokalt? Er det problemstilling med at innlimt tekst er "forurenset" i slike tilfeller du refererer til? I så fall gå via notepad som nevnt over.


For å ta det siste først, det er av og til innhold man finner som man ønsker å ta med, som f.eks. en PDF, som man ikke ønsker å lagre lokalt først. Det kan og være et utsnitt av et bilde man har i utklippstavlen, igjen der man ikke ønsker å fylle opp egen downloadmappe ført.


Ellers så mener jeg det burde være unødvendig å være nødt til å gå via notepad og lignende for å fikse slikt. Men problemet tror jeg i mitt tilfelle er ett eller annet rart forumeditoren gjør. Selv det å flytte tekst ved å klippe ut for å lime inn ett anntet ste, skaper problemer for meg. Jeg kan altså ikke skylde på "søppel" fra en lenke. Dessuten,


jeg får også problemet om jeg åpner f.eks. bildet i egen fane for å hente lenken som legger seg i adresse-feltet. Igjen, så mistenker jeg at problemet ligger i dette forumets editor, da jeg ikke opplever problemet andre steder og i andre forum. Kun her i elbilforum.


Jeg kan dog informere om at det fungerte fint tidligere, men at det endret seg etter at jeg prøvde å rette opp i formateringskrøll, og nå virker det som det har blitt husket på en eller annen måte, uten at jeg ser hvor jeg kan nullstille dette.


Men hvorfor skulle vi ikke få se hva som er standard font, størrelse og farge? Det kunne jo vises der du velger disse, og hvor det nå står hhv "skrifttype" Skriftstørrelse" og "Endre farge". Når du markerer tekst, bør den gjenkjenne fontatributtene og vise verdiene som gjelder på den markerte teksten, og heller blankt når det er forskjellige verdier i den markerte teksten. Dette er jo standard funksjonalitet så mange andre steder. Samme med den fontkopi-knappen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Ja, nå skulle jeg skrive inn litt tekst, og alt ser helt fint og flott ut til jeg postet, så kom denne:


Ved 25:07 legger han seg ut igjen, og drar fra 123 km/h til 163 km/h ved 25:13, altså en økning på 40 km/h på 6 sekunder der, selv om jeg ikke er helt sikker på at han virkelig drar bånn pedal, eller om han er i sportmodus.Så stoppet jeg å se igjen noen sekunder senere, etter at han kommenterte hvor stille den er ved ca 170 km/h[size=78%].[/size]

Altså ingen innliming i det hele tatt.

I normal font:

Ved 25:07 legger han seg ut igjen, og drar fra 123 km/h til 163 km/h ved 25:13, altså en økning på 40 km/h på 6 sekunder der, selv om jeg ikke er helt sikker på at han virkelig drar bånn pedal, eller om han er i sportmodus.Så stoppet jeg å se igjen noen sekunder senere, etter at han kommenterte hvor stille den er ved ca 170 km/h
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

cra

Har du prøvd å bruke en annen nettleser? Bare for å sjekke om det kan være kombinasjonen av nettleser + editoren? Har jobbet en del med tilsvarende problematikk tidligere, og noen nettlesere har av og til hatt quirks med ulike online-editorer. Kan ikke uttale meg om akkurat denne.

Får du forresten noe om formatering hvis du redigerer innlegget ditt som inneholder variasjoner?

Og forstår jeg deg rett i at teksten "ved 25:07.......ved ca 170km/h" ble lagt inn uten at du trykket på lim inn?? Det er i så fall høyst besynderlig. Kan du ha noen plugins, clip-board enhancere e.l installert som "hjelper deg" på noe vis? Jeg har en multi-clipboard på min mac som lar meg lime inn de siste 60 tingene jeg kopierte/klipte ut. Den har noen ekstra taste-comboer som det tok litt tid å venne seg til.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hanche

Jeg skjønner ikke hva du (RJK) mener med «ingen innliming i det hele tatt». Teksten er limt inn, den, men med fontstørrelsen satt til 2px. Og dét er jo i minste laget. Så jeg skjønner godt at du klager, men diagnosen din virker litt feil.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Sitat fra: cra på torsdag 12. november 2020, klokken 10:03
Har du prøvd å bruke en annen nettleser? Bare for å sjekke om det kan være kombinasjonen av nettleser + editoren? Har jobbet en del med tilsvarende problematikk tidligere, og noen nettlesere har av og til hatt quirks med ulike online-editorer. Kan ikke uttale meg om akkurat denne.

Får du forresten noe om formatering hvis du redigerer innlegget ditt som inneholder variasjoner?

Og forstår jeg deg rett i at teksten "ved 25:07.......ved ca 170km/h" ble lagt inn uten at du trykket på lim inn?? Det er i så fall høyst besynderlig. Kan du ha noen plugins, clip-board enhancere e.l installert som "hjelper deg" på noe vis? Jeg har en multi-clipboard på min mac som lar meg lime inn de siste 60 tingene jeg kopierte/klipte ut. Den har noen ekstra taste-comboer som det tok litt tid å venne seg til.


Bruker Opera i siste versjon, og det er lite eller intet av tillegg installert på denne.


Nå skriver jeg i Chrome, bare for å teste.


Tilfeldig inliming av tekst fra en webside:


An open-source, browser-based plain text editor built entirely with HTML, CSS and JavaScript:

Og lenken til denne siden:
https://github.com/browserpad/browserpad

Og kopiering av egn tekst fra innlegget, før det postes:


Tilfeldig innliming av tekst fra en webside

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: hanche på torsdag 12. november 2020, klokken 10:26
Jeg skjønner ikke hva du (RJK) mener med «ingen innliming i det hele tatt». Teksten er limt inn, den, men med fontstørrelsen satt til 2px. Og dét er jo i minste laget. Så jeg skjønner godt at du klager, men diagnosen din virker litt feil.


Nei, dette var tekst jeg skrev i det opprinnelige innlegget, som fikk denne formateringen. Jeg kopierte teksten fra det innlegget, før jeg rettet opp det originale innlegget.  Altså, her er noe krøll som har kommet inn, og som slår til selv om jeg ikke limer inn teksten.


Men i innlegget jeg skrev her, er det selvsagt limt inn nøyaktig slik det kom i innlegget før editering.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: cra på torsdag 12. november 2020, klokken 10:03
Har du prøvd å bruke en annen nettleser? Bare for å sjekke om det kan være kombinasjonen av nettleser + editoren? Har jobbet en del med tilsvarende problematikk tidligere, og noen nettlesere har av og til hatt quirks med ulike online-editorer. Kan ikke uttale meg om akkurat denne.

Får du forresten noe om formatering hvis du redigerer innlegget ditt som inneholder variasjoner?

Og forstår jeg deg rett i at teksten "ved 25:07.......ved ca 170km/h" ble lagt inn uten at du trykket på lim inn?? Det er i så fall høyst besynderlig. Kan du ha noen plugins, clip-board enhancere e.l installert som "hjelper deg" på noe vis? Jeg har en multi-clipboard på min mac som lar meg lime inn de siste 60 tingene jeg kopierte/klipte ut. Den har noen ekstra taste-comboer som det tok litt tid å venne seg til.


Forsøker meg på samme forsøket som i sted, men nå fra Opera:


An open-source, browser-based plain text editor built entirely with HTML, CSS and JavaScript
[/size]
[/size]https://github.com/browserpad/browserpad
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Her gikk det besynderlig fint i begge forsøk. Hmm, tro om det kan ha hjulpet å logge meg inn i Chrome og skrive noe, og så gå tilbake til Opera.


Jeg får se det an, og se om jeg opplever problemet igjen  nå, eller om det nå faktisk løste seg eller bare var rent tilfeldig at det plutselig gikk fint.


EDIT: Opera tok en restart på nettleseren i natt, så kan og ha vært bugfix gjort der, når jeg tenker meg om.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA