Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Altfor høy pris på ID3

Startet av advale, onsdag 11. november 2020, klokken 12:47

« forrige - neste »

telcontar

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 15. januar 2021, klokken 10:21
Sitat fra: Hansi på fredag 15. januar 2021, klokken 02:04
Enig. Litt til deres forsvar var de uheldig med timing og kronekursen da de satte prisene på ID.3. Hvordan blir prisen på ID.3 med den minste batteripakken mon tro? Snakkket med en på serviceavdelingen hos en forhandler som sa den minste batteripakken kanskje ikke ville tas inn til Norge, det syns jeg hadde vært veldig synd i så fall.

Vil tippe de ikke ønsker å ta den inn pga konkuransen, i segmentet med biler på rundt 50kwh batteri er ganske hardt og tror ikke de ønsker å prise seg ut, tipper prisen hadde nok startet på 299 000 og selv det hadde vært for høyt når man kan få zs ev til 50 000 mindre

Tror de kan tåle å ligge 50k høyere i pris enn visse merker. Jeg ville f.eks ikke kjøpt MG om den var 100k billigere enn de kjente merkene (ikke bare VW).

Daniel_0007

Sitat fra: telcontar på fredag 15. januar 2021, klokken 10:57
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 15. januar 2021, klokken 10:21
Sitat fra: Hansi på fredag 15. januar 2021, klokken 02:04
Enig. Litt til deres forsvar var de uheldig med timing og kronekursen da de satte prisene på ID.3. Hvordan blir prisen på ID.3 med den minste batteripakken mon tro? Snakkket med en på serviceavdelingen hos en forhandler som sa den minste batteripakken kanskje ikke ville tas inn til Norge, det syns jeg hadde vært veldig synd i så fall.


Vil tippe de ikke ønsker å ta den inn pga konkuransen, i segmentet med biler på rundt 50kwh batteri er ganske hardt og tror ikke de ønsker å prise seg ut, tipper prisen hadde nok startet på 299 000 og selv det hadde vært for høyt når man kan få zs ev til 50 000 mindre

Tror de kan tåle å ligge 50k høyere i pris enn visse merker. Jeg ville f.eks ikke kjøpt MG om den var 100k billigere enn de kjente merkene (ikke bare VW).

3720 er ikke enig med deg  ;D Men ja er ikke bare mg, du har alle bilene til psa pluss zoe,leaf,honda e, i3 og mx30
Model 3 2019 LR Rwd

telcontar

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 15. januar 2021, klokken 12:12
Sitat fra: telcontar på fredag 15. januar 2021, klokken 10:57
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 15. januar 2021, klokken 10:21
Sitat fra: Hansi på fredag 15. januar 2021, klokken 02:04
Enig. Litt til deres forsvar var de uheldig med timing og kronekursen da de satte prisene på ID.3. Hvordan blir prisen på ID.3 med den minste batteripakken mon tro? Snakkket med en på serviceavdelingen hos en forhandler som sa den minste batteripakken kanskje ikke ville tas inn til Norge, det syns jeg hadde vært veldig synd i så fall.


Vil tippe de ikke ønsker å ta den inn pga konkuransen, i segmentet med biler på rundt 50kwh batteri er ganske hardt og tror ikke de ønsker å prise seg ut, tipper prisen hadde nok startet på 299 000 og selv det hadde vært for høyt når man kan få zs ev til 50 000 mindre

Tror de kan tåle å ligge 50k høyere i pris enn visse merker. Jeg ville f.eks ikke kjøpt MG om den var 100k billigere enn de kjente merkene (ikke bare VW).

3720 er ikke enig med deg  ;D Men ja er ikke bare mg, du har alle bilene til psa pluss zoe,leaf,honda e, i3 og mx30

Utenom MG og Leaf, så er de fleste konkurrentene god del mindre i prisklassen sub 300k (e208, zoe, honda e og i3). Jeg vil gjerne se id3 billigere for all del, men tror ikke de dropper id3 base med minste batter til 249k. Under 300k ja, men hvor langt gjenstår å se.

Kinabilene skal få noen år på norske markedet før jeg vurderer en. Synes de har mye kult på gang, spesielt BYD Han ser bra ut.

Stikkkontakt

308.700 er prisen på ID3 Pure Performance City. Den er spartansk utstyrt og mangler blant annet varmepumpe. WLTP rekkevidde er 340 km. (347 med VP)
Jeg kjører litt MG som noen har nevnt her. Hadde tatt denne før MGen 365 dager i året. 30% mer rekkevidde og mye fastere kjøreegenskaper avgjør den saken.
Men fortsatt er ID3 for dyr. I Tyskland koster billigste med 58kwh 29.400 euro. Euroen nærmer seg 10 med stormskritt.

telcontar

Burde vært under 300k for den Pure varianten, men igjen så blir det vel rabatter i ymse grad.

Daniel_0007

rart at dinside sier 299 000 men kanskje møller regner med fraktprisen

https://dinside.dagbladet.no/motor/bestselgeren-bryter-grensa/73316890

Tipper kommer nok kampanjer etterhvert
Model 3 2019 LR Rwd

Trond.m

Så vil de fleste legge til 18.600 kr for varmepumpe og metallic. Og da er det vel stålfelger som standard. Da blir det fort 350K med vinterhjul, så det er jo ikke ekstremt billig.

hemi

betale... for metallic farge? :o nei de fleste vil nok ikke det.

30-40.000 for vinterhjul? nei folk vil nok ikke det heller.

Trond.m

#38
Sitat fra: hemi på lørdag 23. januar 2021, klokken 10:32
betale... for metallic farge? :o nei de fleste vil nok ikke det.

30-40.000 for vinterhjul? nei folk vil nok ikke det heller.
Hvem sier det ? Foreslår at du tar en titt på prislisten før du trekker dine konklusjoner 😏

https://www.volkswagen.no/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/no/priser-og-brosjyrer/id-3/Prisliste_Volkswagen_ID3.pdf

Pris ink. frakt og levering: 308.700
Varmepumpe 11.900 !!
Metallic           6.700 (ja folk flest betaler det og det gir høyere restverdi) !!
Vinterhjul  18 tom... vanskelig å komme under 15K

Fortsatt er det da bare stålfelger på sommerhjulene, men mange vil sikkert kryssbytte med vinterhjul. Uansett er man vel da omtrent på 350K før eventuelle rabatter... og langt unna 299K


nesbrygg

En rask utregning av pris med Tollvesenets avgiftskalkulator og "ordinære" avgifter gir en pris på mellom 625' og 700' for den bilen jeg har betalt 480' for. Det er står ikke i forhold til opplevelsen av kvalitet og utstyr - her blir vi i Norge lurt trill rundt.

Daniel_0007

Sitat fra: nesbrygg på mandag 25. januar 2021, klokken 20:23
En rask utregning av pris med Tollvesenets avgiftskalkulator og "ordinære" avgifter gir en pris på mellom 625' og 700' for den bilen jeg har betalt 480' for. Det er står ikke i forhold til opplevelsen av kvalitet og utstyr - her blir vi i Norge lurt trill rundt.

Nå har det vel aldri vært snakk om avgifter på elbiler slik som på fosil biler, er vel bare moms det skal komme på elbil så din bil på 480 000 ville kostet 600 000 med full moms på 25% så ja elbiler må mer ned i pris men tenker etter et år eller to når alle ville gått tilbake til diesel purka så ville nok regjeringen gjort som andre land og hatt incentiver hvor man får igjen penger f.eks etter et år på biler under 500 000
Model 3 2019 LR Rwd

trygvan

Det har vært foreslått vektavgift for elbil, omtalt som "Teslaavgiften" i 2017. Prøvde lete fram argumenter. Et motargument var at noen hundre kilo fra eller til visstnok ikke sliter stort mer på vegen. Det skal være piggdekk og tungtransport som er problem for veiene. En annen ting er energiforbruket da, men det er vel en annen skål.

Men ja, virker som elbilene er relativt dyre ja, men på den annen side så har vel bilprisene relativt sett opp mot lønnsnivå gått ned i mange år, mens nå må jo bransjen gjøre en hel del investeringer både i teknologimiljø og fabrikker.

Edison

Tar opp igjen denne tråden.

Har tenkt at ID3 er veldig dyr, men ser litt på 45 kWh-modellen med Style utstyrsnivå. Er ikkje den ganske greit prisa til 317 400? Eller er det noko essensielt denne manglar? Bortsett frå varmepumpe.

Er det andre bilar i denne prisklassen (dvs. under 350 000 levert med alt) som gir meir for pengane?

Electric cars in Norway

#43
TM3 SR+ har jo nettopp denne uken blitt satt ned 50K til 350. Den har jo VP. Men men... om det kan sammenlignes med det du spør om er noe annet. Jeg liker begge bilmerkene veldig godt.

Edison

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 17. april 2021, klokken 09:47
TM3 SR+ har jo nettopp denne uken blitt satt ned 50K til 350. Den har jo VP. Men men... om det kan sammenlignes med det du spør om er noe annet. Jeg liker begge bilmerkene veldig godt.

Takk for svar. Fikk med meg det, og det er jo ein veldig god pris samanlikna med mange andre. Trur nok fleire produsentar må ned i pris for å konkurrere med Tesla etter kvar. Her var eg i utgangspunktet meir ute etter å samanlikne same type bil, dvs. OK utstyrt "bybil" med mulighet for langtur ein sjeldan gang.
Synes det er litt vanskelig å få oversikt over kva som er inkludert av utstyr på dei ulike versjonane av ID3.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA