Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Altfor høy pris på ID3

Startet av advale, onsdag 11. november 2020, klokken 12:47

« forrige - neste »

femail

De som påstår at Kona er mellom Polo og Golf,kan umulig ha sittet i disse😳At id3 er på størrelse med eNiro innvendig ?? Bare å sette seg inn og måle.Flere eNiro går som taxi, id3 som taxi!?😄

Stikkkontakt

Sitat fra: femail på mandag 16. november 2020, klokken 12:16
De som påstår at Kona er mellom Polo og Golf,kan umulig ha sittet i disse😳At id3 er på størrelse med eNiro innvendig ?? Bare å sette seg inn og måle.Flere eNiro går som taxi, id3 som taxi!?😄

TV2 skriver dette om Kona i test mot e-golf og Leaf
"Dette er den minste bilen i testen. Plassen i baksetet er best egnet for barn og heller ikke bagasjerommet imponerer, med sine 322 liter."

https://www.autozeitung.de/bmw-i3-hyundai-kona-elektro-kia-e-niro-vw-id3-vergleichstest-199040.html

AZ skriver at ID3 har best baksetekomfort. Men jeg er enig i at det nødvendigvis ikke betyr mest plass. Men gjerne mest behagelig sittestilling. At baksetet i en ID3 er mye større enn i en Golf er utvilsomt. Og det går mange Golfer som taxi. Riktignok Golf Variant, men den har samme baksete som vanlig Golf. Den har større bagasjeplass og det samme gjelder for eNiro, noe som gjør den bedre egnet som drosje.

Bjoris

#17
Jeg har hatt ENiro, den er nå solgt i påvente av ID 4. Jeg syns det er helt magisk at vi kan få en ID4 med org vinterhjul for 430 samtidig som vi selger vår ENiro 18 mnd gml kjørt 32.000 for 372. 58 i mellomlegg for 2 år nyere bil med helt nye dekk, ikke behov for service før om 2 år etc. På toppen av at det er nesten en klasse opp fra Niro hva gjelder plass. (og sikkert en klasse ned når det gjelder driftssikkerhet ;)

Dette gir ikke mening, enten så går ID4 opp i pris ellers må ENiro ned i pris. Antakelig skjer begge deler, VW var avhengig av en pangstart på ID4 og det må de ha fått med disse prisene, også MAX er utrolig mye bil for pengene når en ser alt utstyret.

ID3 blir ett annet marked, betalingsviljen for Golf har alltid vært høy og VW flyter på dette. Det er jo sånn at det hjelper lite at ID4 er mer bil for pengene om det er ID3 som er rett bil. Samtidig hadde det nok blitt solgt vesentlig færre ID3 i Norge om ID4 ble lansert med disse prisene først!!

Vi får se når ID6 kommer, kanskje vi med ID4 da tenker, shiiit😂😂


femail

For noen av oss, som vurderer både det ene og det andre, og tenker beholde bilen 3-4 år,er det ganske så utrolig at man kan si så mye om plass,kvalitet osv på id4, når den ikke engang er tilgjengelig for normal prøving??Tatt ibetraktning av div. ikke helt gode omtaler av id3, er dette ganske så utrolig? Ikke engan prøvekjørt,prøvesittet, testet reel rekkevidde os,osv. Det hevdes 430 inkl vinterdekk? Javel, når grunnprisen er 427.,++ Vel, vel,og får man nesten like mye for eNiro etter nesten2 år som den kostet ny, så er det jo helt fantastisk?For all del,id4 blir sikkert en hit salgsmessig men er veldig usikker på uprøvde, såkalte moderne plattformer, kvalitet,driftsikkerhet.
En topp utstyrt id4, med bakhjulsdrift kommer på 510, + vinterhjul osv.
1st tror jeg vel kan være et bra kjøp, men nå i 21 kommer det mye bra.

ihaal

Hvis man har prøvekjørt ID3 vet man ganske mye om ID4 allerede. I 1st er skjerm og software (minus barnesykdommer) helt likt og man får dessuten et godt inntrykk av beinplass osv da akselavstanden er den samme. At ID4 jevnt over blitt mer romslig er kjent, også blir alle kvalitetshopp fra ID3 (feks bedre seter og mindre hardplast som mange har påpekt) en bonus.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Bjoris

#20
Sitat fra: femail på mandag 16. november 2020, klokken 21:44
For noen av oss, som vurderer både det ene og det andre, og tenker beholde bilen 3-4 år,er det ganske så utrolig at man kan si så mye om plass,kvalitet osv på id4, når den ikke engang er tilgjengelig for normal prøving??Tatt ibetraktning av div. ikke helt gode omtaler av id3, er dette ganske så utrolig? Ikke engan prøvekjørt,prøvesittet, testet reel rekkevidde os,osv. Det hevdes 430 inkl vinterdekk? Javel, når grunnprisen er 427.,++ Vel, vel,og får man nesten like mye for eNiro etter nesten2 år som den kostet ny, så er det jo helt fantastisk?For all del,id4 blir sikkert en hit salgsmessig men er veldig usikker på uprøvde, såkalte moderne plattformer, kvalitet,driftsikkerhet.
En topp utstyrt id4, med bakhjulsdrift kommer på 510, + vinterhjul osv.
1st tror jeg vel kan være et bra kjøp, men nå i 21 kommer det mye bra.

Det finnes veldig mye info på nettet, det er mange som har fått prøvekjørt premodellene også. Når det gjelder omtale av ID3 etter å ha sett mye så skryter alle av plass, komfort, kjøreegenskaper, bilen er relativt stillegående. Det det klages på er ikke bygg kvaliteten i seg selv, men at det er veldig mye hardplast samt at det også ser litt billig ut, ikke en VW verdi ser jeg mange sier. Vi vet at ID4 har mindre hardplast og de som har sett det sier at det oppleves mye mer premium, uten at det er noe halleluja, tenker at Enyaq blir hakket bedre faktisk her. Dersom du jakter på en premium opplevelse så tror jeg du blir skuffet. For oss som ikke er så innmari opptatt av dette, men som liker at ting er skikkelig og at det ikke er blikklyd i dører og andre ting så tror jeg dete er innanfor, men kan jo ta feil, men tror ikke det når så mange sier det samme om at det er ett bra hakk opp i ID4. Jeg har sett ID3 selv og er enig at det var litt skuff, men ikke så voldsomt som mange har kommentert. Du går jo ikke rundt å kakker over alt i bilen hele tiden for å høre hvilken lyd som kommer:)

I tillegg kommer den uferdige SWen som delvis nok er årsaken til at infotainment ofte blir kritisert. Her er det jo mye som kan bli bedre med tiden slik det har blitt hos Tesla, med OTA oppdateringer så jeg er ikke så veldig bekymret for dette selv om VW burde klart å ha dette klart før de leverte ut bilene, men vi vet jo alle hvorfor de ikke kunne vente ifht disse straffegebyrene.

Når det gjelder pris på ID4 så får noen rabatt og andre ikke, 430 med vinterhjul bør ikke være umulig om du går til flere forhandlere, noen gir som sagt ingenting andre gir mye. Beste jeg har hørt er 417 med vinterhjul, men det var en veldig bra stor-kunderabatt som jeg tror forhandler misforstår. Det skal være en helt annen % avslag på ebiler siden disse jo ikke har avgift, enn på fossilbiler, men jeg har sett kopi av kontratkter der noen har fått 8% avslag, det sykt mtp at bilen er utrolig godt priset fra før, iflg alle andre konkurrenter.

Så det er ikke så vanskelig å si ganske mye om denne bilen før en har prøvd den... MEN, det er jo helt forståelig om en ønsker å prøve bilen før en kjøper, kan nok være lurt å se litt ann nå, jeg ville bytte snarest i tilfelle ENiro falt veldig nå som ID4 kom så billig ut, ser ut som prisene på finn.no ikke har falt, men snakket med en som måtte ned i 350 for å få solgt så det går nok den veien. Det er ellers riktig, jeg gav 392 for min ENiro da fikk jeg tak i org.felger/dekk på vinter billig ved en tilfeldighet. Jeg tenker at dekkene var ca halvslitt nå og at en derfor kan trekke fra minst 10 bare der så vipps har det nesten vært gratis bil, men skyldes jo at det er få brukte og at de nye har blitt altfor dyre. Det er flott bil, men 450 for en ENiro nå er ikke riktig

Nilsern

#21
Ser at det er mange nesten nye ID3 på Finn til langt under offisiell nypris. Til og med merkeforhandlere selger til rundt 350k for plus utgaven med vinterdekk. Tipper at det er for mange Plus utgaver på lager. Max og basusmodellen holder seg bedre. Kommer det snart prisreduksjon eller enda bedre kampanjer på nye biler?

advale

Noen som har fått med seg denne?

https://motor.no/bilbransjen-elbil-rabatt/frykter-flom-av-subsidierte-elbiler-til-norge/189381

Flom av subsidierte elbiler vil snart komme til Norge. Samt norsk kronen er sterk nå, i motsetning til ved lanseringen av ID3.


Electric cars in Norway

#23
Slik var det jo med elbiler via Sverige for noen år siden og hvis det skjer med ID.3 - ja da er det vel slik da :D ;D :D 8) 8)

Kopi:

"Støttes dobbelt opp

Fordi elbilene har avgiftsfritak Norge kan en slik bil altså importeres avgiftsfritt til Norge, på toppen av at den allerede har fått subsidier i landet den først ble solgt."

Bjoris

#24
Dette er ikke noe nytt, men mulig omfanget kan bli mye større. Når det gjelder akkurat ID3 så er det vel slik at det er ekstra med varmepumpe i de fleste andre land og er det noe nordmenn er redd så er det elbil uten varmepumpe:)

MEN, det blir ett spennende år. Til den som har kjøpt bil så er det ikke mye en får gjort med det uten å glede seg over bilen. De fleste beholder bilene sine i mange år og prisen ved innkjøp betyr ikke stort mer enn litt såret stolthet av ikke å ha fått den laveste prisen mulig:)

Electric cars in Norway


ihaal

Ser at Møller nå selger unna siste rest av ID3 1st Plus til 390 000 kr inkludert vinterdekk. De sa vel i sommer at den ikke kom til å bli billigere enn det man fikk tilbudom da...  ::)
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

hemi

skal vel ned enda mer når ID4 begynner rulle ut og?

Hansi

Enig. Litt til deres forsvar var de uheldig med timing og kronekursen da de satte prisene på ID.3. Hvordan blir prisen på ID.3 med den minste batteripakken mon tro? Snakkket med en på serviceavdelingen hos en forhandler som sa den minste batteripakken kanskje ikke ville tas inn til Norge, det syns jeg hadde vært veldig synd i så fall.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Daniel_0007

Sitat fra: Hansi på fredag 15. januar 2021, klokken 02:04
Enig. Litt til deres forsvar var de uheldig med timing og kronekursen da de satte prisene på ID.3. Hvordan blir prisen på ID.3 med den minste batteripakken mon tro? Snakkket med en på serviceavdelingen hos en forhandler som sa den minste batteripakken kanskje ikke ville tas inn til Norge, det syns jeg hadde vært veldig synd i så fall.

Vil tippe de ikke ønsker å ta den inn pga konkuransen, i segmentet med biler på rundt 50kwh batteri er ganske hardt og tror ikke de ønsker å prise seg ut, tipper prisen hadde nok startet på 299 000 og selv det hadde vært for høyt når man kan få zs ev til 50 000 mindre
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA