Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva trenger jeg?

Startet av Tjomsas, tirsdag 10. november 2020, klokken 23:19

« forrige - neste »

Tjomsas

Heisann!

Jeg ønsker å få installert ladeboks i carporten, og har bestemt meg for en Easee Home.

- Avstand på ca. 15 meter fra sikringsskap til carport
- IT-nett
- Trenger maks 7,4 kW effekt
- Ingen eksisterende kurs(er) i carport

Problemet er at jeg ikke aner hva jeg trenger i sikringsskapet, og dermed hva dette eventuelt vil komme på.

Har lagt ved bilde av sikringsskap, så om noen ser om jeg mangler noe - skrik ut.

TB

Installatør / elektriker vil gi deg nøyaktig pris, det kan være smart å spørre flere for å unngå å bli "lurt".

Noen forlanger å levere ladeboksen (Easee Home) selv. Men, det er også mulig å finne de som monterer en du har kjøpt selv. Men, om sistnevnte tar høyere pris er det ikke sikkert en tjener på det..

Det som normalt kreves er:
- Sikring 32 - 40A i sikringsskap for 7,4 kW på IT / en fase.
- Eller, en trefase sikring, da kan noen biler lade raskere. 
- Kabel fremført til carport. Fremføringen kan variere mye i hvor tidkrevende den er.
- Jordfeilbryter type B kreves ikke da Easee (og flere andre) ladeboks har innebygget jordfeil vern (RCD)
- Det er gjerne et krav om overspenningsvern. Kan ikke se du har det i skapet idag?

Om du ønsker kan du skrive du ønsker å gjøre noe egeninnsats, som å gjøre klar trase der kabel skal trekkes.
Avhenger også om hvordan du ønsker å fremføre kabel, kan den legges synlig er det ikke så mye å spare. Må en åpne opp en del for å få den skjult vil det vere mer å spare.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA