Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Videresalg av reservasjon

Startet av jarleo, tirsdag 10. november 2020, klokken 21:34

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: advale på onsdag 11. november 2020, klokken 23:07
Jeg ville gamblet på å ta ut og evt flippe. Prisene er høyere nå. Og jeg tror Tesla kommer til å beholde prisen til de får levert unna den første bølgen. Eneste som kan reversere prisen er at det er lav etterspørsel og få nye bestilinger frem til Y blir utlevert.

Men Tesla er notoriske for å utnytte enhver mulighet for å tjene ekstra.
Flipping er jo et veddemål. Vi snakker om et lån på 500.000 for kanskje å ta en gevinst på 5-10% i beste fall.
Hva kan man få til med 500.000 i aksjelån? større avkastning kanskje med samme risiko?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Sitat fra: daktari på torsdag 12. november 2020, klokken 13:31
Sitat fra: advale på onsdag 11. november 2020, klokken 23:07
Jeg ville gamblet på å ta ut og evt flippe. Prisene er høyere nå. Og jeg tror Tesla kommer til å beholde prisen til de får levert unna den første bølgen. Eneste som kan reversere prisen er at det er lav etterspørsel og få nye bestilinger frem til Y blir utlevert.

Men Tesla er notoriske for å utnytte enhver mulighet for å tjene ekstra.
Flipping er jo et veddemål. Vi snakker om et lån på 500.000 for kanskje å ta en gevinst på 5-10% i beste fall.
Hva kan man få til med 500.000 i aksjelån? større avkastning kanskje med samme risiko?
Mer enn 5-10% på aksjelån på noen uker?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: kodax på torsdag 12. november 2020, klokken 13:27
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. november 2020, klokken 12:11
Sitat fra: kodax på onsdag 11. november 2020, klokken 09:41
Sitat fra: hemi på tirsdag 10. november 2020, klokken 23:47...har vindusvisker jeg kan la stå på auto hele tiden...
Du solgte nok bilen for tidlig, auto fungerer nå minst like bra som alle andre biler jeg har prøvd

Det gjelder ikke Model 3. Kan jo være de forbedrer på Model Y, men min Model 3 funker svært dårlig på det. Er visst større sjanse for at det funker om en har på noe vannavisende greier på vinduet, siden den generelt visker alt for sjeldent på Auto.
Har ikke testet auto på TM3, men kanskje mange er enig med deg: https://elbilforum.no/index.php?topic=53781.0
Har lagt merke til at det er ganske forskjellige oppfatninger på både vindusviskerautomatikk og autopilot. Har en mistanke om at de som har mottatt selve bilen i senere tid er mer fornøyd, så mistenker at hardwaren har blitt bedre...evt blitt påvirket av bedre CPU-ting.
Tesla Model Y                         2021-

hemi

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. november 2020, klokken 12:18
Sitat fra: hemi på tirsdag 10. november 2020, klokken 23:47
Plass, hengervekt, rekkevidde mangler.

Nye suven min har 100liters tank (tilvalg) og tar 3500KG på kroken. Den kjører selv, gasser og bremser selv og har vindusvisker jeg kan la stå på auto hele tiden. Ingen fantombremsing, ingen brågass inn mot rundkjøringer, den holder jevn avstand til bilen forran osv. Skiluke/skipose, justerbare bakseter, 18 veis framseter, ratt varme, ekte skinn osv. Stygt å si det, men etter mange år med elbil som daily er jeg nå så happy med fossil alt det er 80-90% sjans for at jeg ikke tar ut Y, ironisk nok siden jeg akkurat har fått 3 fas ladingen i boks.

Vet ikke om det er "skikkelig SUV" eller "kontor-SUV med sminkespeil" du ønsker, men vil du ha skikkelig SUV vil jeg i hvert fall hatt Rivian R1S i tankene....hvis den ikke blir for stor for Europa :-)
https://rivian.com/r1s

Ser fin ut, men litt lei jesusbiler og tomme løfter. e-tron kunne trekke henger helt til den faktisk ble levert, da ble den kastrert. Alle PR bilder viste at den trakk rundt på stor bilhenger. Så kom produksjonsversjonen. NO HENGER FOR YOU.

Må ha plass, rekkevidde(betyr 150-200kwh på stor suv), og trekke 3500kg så er jeg happy. Jeg kommer 1200(autobahn/by til 1600km (oslo trondheim TR noen ganger) på én tank nå, eller ca 800km med 12 meter lange hengern min på 3500kg'ish.  evnt fint ned til nurburgring uten å fylle med vanlig bilhenger.

kodax

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. november 2020, klokken 13:58
Sitat fra: kodax på torsdag 12. november 2020, klokken 13:27
Har ikke testet auto på TM3, men kanskje mange er enig med deg: https://elbilforum.no/index.php?topic=53781.0
Har lagt merke til at det er ganske forskjellige oppfatninger på både vindusviskerautomatikk og autopilot. Har en mistanke om at de som har mottatt selve bilen i senere tid er mer fornøyd, så mistenker at hardwaren har blitt bedre...evt blitt påvirket av bedre CPU-ting.
Ja, ideelt sett burde spørsmålene også tatt med når bilen ble produsert og hvilken HW man har, men det hadde jo mangedoblet spørsmålene, så det får være grenser:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

arthur

Sitat fra: daktari på torsdag 12. november 2020, klokken 13:31
Sitat fra: advale på onsdag 11. november 2020, klokken 23:07
Jeg ville gamblet på å ta ut og evt flippe. Prisene er høyere nå. Og jeg tror Tesla kommer til å beholde prisen til de får levert unna den første bølgen. Eneste som kan reversere prisen er at det er lav etterspørsel og få nye bestilinger frem til Y blir utlevert.

Men Tesla er notoriske for å utnytte enhver mulighet for å tjene ekstra.
Flipping er jo et veddemål. Vi snakker om et lån på 500.000 for kanskje å ta en gevinst på 5-10% i beste fall.
Hva kan man få til med 500.000 i aksjelån? større avkastning kanskje med samme risiko?

Hvorfor ikke selge bilen videre FØR man selv får levering av denne? Solgte selv både en Kona og en Niro til en oppkjøper og hadde pengene på min konto dagen før jeg selv måtte betale ut bilene. Begge biler ble registrert på meg om omregistrert dagen etter, kostnadsfritt.

Ser ikke hvorfor man ikke kan gjøre det også med en Tesla som det her er snakk om.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hemi

mtp på at man ikke fikk solgt model 3 for 10-15k over, var ikke oppkjøpere intressert heller, jeg hørte med flere venner i bransjen når model 3 kom.

Det var også likt på e-tron.


ToWalkOrDrive

Sitat fra: hemi på torsdag 12. november 2020, klokken 14:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. november 2020, klokken 12:18
Sitat fra: hemi på tirsdag 10. november 2020, klokken 23:47
Plass, hengervekt, rekkevidde mangler.

Nye suven min har 100liters tank (tilvalg) og tar 3500KG på kroken. Den kjører selv, gasser og bremser selv og har vindusvisker jeg kan la stå på auto hele tiden. Ingen fantombremsing, ingen brågass inn mot rundkjøringer, den holder jevn avstand til bilen forran osv. Skiluke/skipose, justerbare bakseter, 18 veis framseter, ratt varme, ekte skinn osv. Stygt å si det, men etter mange år med elbil som daily er jeg nå så happy med fossil alt det er 80-90% sjans for at jeg ikke tar ut Y, ironisk nok siden jeg akkurat har fått 3 fas ladingen i boks.

Vet ikke om det er "skikkelig SUV" eller "kontor-SUV med sminkespeil" du ønsker, men vil du ha skikkelig SUV vil jeg i hvert fall hatt Rivian R1S i tankene....hvis den ikke blir for stor for Europa :-)
https://rivian.com/r1s

Ser fin ut, men litt lei jesusbiler og tomme løfter. e-tron kunne trekke henger helt til den faktisk ble levert, da ble den kastrert. Alle PR bilder viste at den trakk rundt på stor bilhenger. Så kom produksjonsversjonen. NO HENGER FOR YOU.

Må ha plass, rekkevidde(betyr 150-200kwh på stor suv), og trekke 3500kg så er jeg happy. Jeg kommer 1200(autobahn/by til 1600km (oslo trondheim TR noen ganger) på én tank nå, eller ca 800km med 12 meter lange hengern min på 3500kg'ish.  evnt fint ned til nurburgring uten å fylle med vanlig bilhenger.

Ja, jeg hadde ikke heller valgt elbil om jeg skulle kjøre 12 meter lang henger til Tyskland jevnlig, selv om Rivian gjør et meget godt forsøk. Det er vel 135kWh batteri på de versjonene de selger nå (til $70-80.000), som har rekkevidde på 482km EPA. Med 3500kg henger så er du sikkert nede på 265km. De skal vel og selge et 180kWh etterhvert.

Nå når de åpner bestillingssidene på mandag, og de skriver 3500kg hengervekt på Rivian SUV'en, og 5000kg på Rivian pickupen, så tipper jeg de klarer å beholde 3500 på SUV'en.

Men har vært lite snakk om produksjonslokalene i Normal, Il, så spørs om de klarer å produsere nok biler. Virker generelt veldig manuelt det jeg har sett så langt av produksjon, så jeg skjønner ikke hvordan de skal få opp dampen snart.

Har vært mye "kommer snart" med Rivian, men nå har de spikret et løp i USA med leveringsmåneder
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Sitat fra: hemi på torsdag 12. november 2020, klokken 15:05
mtp på at man ikke fikk solgt model 3 for 10-15k over, var ikke oppkjøpere intressert heller, jeg hørte med flere venner i bransjen når model 3 kom.

Det var også likt på e-tron.

Er vel ikke helt sammenlignbart. De som reserverte tidlig ligger vel 40-50000 under prisen som Tesla nå annonserer. Så da kan man underby Tesla og fremdeles tjene penger.

hemi

vi vet jo ikke helt hva tesla gjør med priser før Y faktisk leveres, men det er en X faktor ja, har selv en Y performance bestilling inne, spent på hva som også skjer med hengerfeste. Problemet er nok at det potensiel blir mange flipere om det er prisdiff

er det en 40-60k prisdiff, er det håp.

Hvor mange mnd etter lansering i norge, dumpa tesla prisene på 3erne? var ikke veldig mange?

e-tron fikk jeg tilbud om "billig" first ed, dvs fikk litt rabatter fra forhandler og, men ingen ville ha den for å flippe, så vi får se.

kodax

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 12. november 2020, klokken 19:53...De som reserverte tidlig ligger vel 40-50000 under prisen som Tesla nå annonserer. Så da kan man underby Tesla og fremdeles tjene penger.
Min grå, AWD, 20", FSD er ca.80K under dagens pris. 555K vs 635K
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

advale

#26
Sitat fra: hemi på torsdag 12. november 2020, klokken 15:05
mtp på at man ikke fikk solgt model 3 for 10-15k over, var ikke oppkjøpere intressert heller, jeg hørte med flere venner i bransjen når model 3 kom.

Det var også likt på e-tron.

Du nevnte at det var en P, prisen på P var egentlig absurd høy på den første batchen, noen som gjorde at Tesla satt ned prisen. LR tror jeg må være en helt annen historie. Ja, man fikk fortsatt høyere pris etter et år(!)

E-Tron mente jeg var flere som prøvde å flippe på Finn. Og tenker nok det ble solgt endel til overpris uten å vite sikkert.

Sitat fra: arthur på torsdag 12. november 2020, klokken 14:52
Flipping er jo et veddemål. Vi snakker om et lån på 500.000 for kanskje å ta en gevinst på 5-10% i beste fall.
Hva kan man få til med 500.000 i aksjelån? større avkastning kanskje med samme risiko?

Altså, flipper man bil til 30 000 på 2 uker og omregner årlig for å sammenligne med aksjer betyr det avkastning på 150 %. Man skal være grisefornøyd hvis man får 20-30 % avkastning årlig i aksjer. I aksjer kommer det også 22 % skatt.

geear

Sitat fra: hemi på tirsdag 10. november 2020, klokken 23:47
Plass, hengervekt, rekkevidde mangler.

Nye suven min har 100liters tank (tilvalg) og tar 3500KG på kroken. Den kjører selv, gasser og bremser selv og har vindusvisker jeg kan la stå på auto hele tiden. Ingen fantombremsing, ingen brågass inn mot rundkjøringer, den holder jevn avstand til bilen forran osv. Skiluke/skipose, justerbare bakseter, 18 veis framseter, ratt varme, ekte skinn osv. Stygt å si det, men etter mange år med elbil som daily er jeg nå så happy med fossil alt det er 80-90% sjans for at jeg ikke tar ut Y, ironisk nok siden jeg akkurat har fått 3 fas ladingen i boks.
Basert på beskrivelsen regner jeg med det er en suv fra Stuttgart. I så måte sammenligner du biler i vidt forskjellige verdener. Jeg har heller ikke spesielt stor interesse for Y, men bilen din koster fort et par hundre tusen per år å eie og bruke, mens en Y kanskje vil ligge på 30-50k, så sammenligningen blir ganske fjern.

hemi

Sitat fra: geear på lørdag 14. november 2020, klokken 20:42

Basert på beskrivelsen regner jeg med det er en suv fra Stuttgart. I så måte sammenligner du biler i vidt forskjellige verdener. Jeg har heller ikke spesielt stor interesse for Y, men bilen din koster fort et par hundre tusen per år å eie og bruke, mens en Y kanskje vil ligge på 30-50k, så sammenligningen blir ganske fjern.

Du er første som gjetter rett, så det er jo bra! :) som du sier er nok ikke kostnadene helt like, men min TM3P kostet over 10k i tap per mnd i snitt, (2x20 og FSD som eide regnestykket) men hadde jo flaks og solgte før prisfall etter info på ny modell, den hadde jo fort tapt seg 100 til på 1-2 mnd til. Viser dessverre at P og FSD+ org felger = 100% borkasta penger, men var jo gøy å småsladde litt og sånn, bilen var jo bra.

geear

10k per måned var høyt. Og ca. dobbelt så høyt som verditapet har vært på vår Model X over tre år nå.

Og at jeg er første som gjetter rett er elendig på alle andres vegne  :P. Jeg kan egentlig ingenting om Porsche, men skal ikke så mye til for å legge sammen 2+2 med detaljer som 18-veis og 3500kg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA