Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Videresalg av reservasjon

Startet av jarleo, tirsdag 10. november 2020, klokken 21:34

« forrige - neste »

jarleo

Hei,

Jeg bestilte en Svart Model Y Performance for en stund siden. Nå har planene mine endret seg så jeg har ikke lenger behov for bilen. Jeg ser at nå ligger prisen for denne ved reservasjon nå er en del over prisen på min reservasjon.

Er det noen som vet om det er et marked for videresalg av reservasjoner? Er det noe å tjene på dette?

Og tillater Tesla dette?

Setter pris på gode tips.

RonnyØ

Sitat fra: jarleo på tirsdag 10. november 2020, klokken 21:34
Hei,

Jeg bestilte en Svart Model Y Performance for en stund siden. Nå har planene mine endret seg så jeg har ikke lenger behov for bilen. Jeg ser at nå ligger prisen for denne ved reservasjon nå er en del over prisen på min reservasjon.

Er det noen som vet om det er et marked for videresalg av reservasjoner? Er det noe å tjene på dette?

Og tillater Tesla dette?

Setter pris på gode tips.

Tesla tillater som utgangspunkt ikke overføring av reservasjon. Det du potensielt kan tjene på er å ha is i magen, hente ut bilen når den tiden kommer og rett ut på www med et ørlite påslag.

Antagelig når først Model Y kommer hit, så kommer det trolig mange.

hemi

Lurer på samme ref prisen, men siden det ikke gikk på model 3, tviler jeg på at det går på Y. Kompis fikk model 3 performance første uka det var mulig og la for finn for 15k mer, så 10k, med 0 hell. Tesla leverer ofte så mange, så raskt, vs andre produsenter med treigere utleveringstempo, noe som gjør flippingen vanskelig

Du må kjøpe den og ta den ut for å flippe, tesla flytter ikke reservasjon.

Jeg hadde egentlig gledet meg til model Y, men kjøpte ny fossilSUV og må innrømme at jeg nok ikke gidder Y. Venter heller på at noen lager en skikkelig elektrisk SUV.


JorEl

Skikkelig SUV? TMY har da rikelig med plass, tilhengefeste for de som trenger det og 4hjulsdrift. Hva mer trenger man for at det skal være en SUV?
Jeg vet du har kontrollen hemi, men hva mangler?
OTA,SuC og tech, blir ikke så gøy med andre biler enn Tesla. I hvert fall foreløpig.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

hemi

Plass, hengervekt, rekkevidde mangler.

Nye suven min har 100liters tank (tilvalg) og tar 3500KG på kroken. Den kjører selv, gasser og bremser selv og har vindusvisker jeg kan la stå på auto hele tiden. Ingen fantombremsing, ingen brågass inn mot rundkjøringer, den holder jevn avstand til bilen forran osv. Skiluke/skipose, justerbare bakseter, 18 veis framseter, ratt varme, ekte skinn osv. Stygt å si det, men etter mange år med elbil som daily er jeg nå så happy med fossil alt det er 80-90% sjans for at jeg ikke tar ut Y, ironisk nok siden jeg akkurat har fått 3 fas ladingen i boks.


arthur

Man kan da godt selge bilen i dag så lenge kjøper er inneforstått med at selger først må ta ut bilen og deretter omregistrere den på (ny) kjøper. Ingen kostnader forbundet med det heller vel?
Omdet er lønnsomt, penger å tjene på en slik "flipp" kan bare markedet gi svaret på.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

DagfinnN

Sitat fra: hemi på tirsdag 10. november 2020, klokken 23:47
Plass, hengervekt, rekkevidde mangler.

Nye suven min har 100liters tank (tilvalg) og tar 3500KG på kroken. Den kjører selv, gasser og bremser selv og har vindusvisker jeg kan la stå på auto hele tiden. Ingen fantombremsing, ingen brågass inn mot rundkjøringer, den holder jevn avstand til bilen forran osv. Skiluke/skipose, justerbare bakseter, 18 veis framseter, ratt varme, ekte skinn osv. Stygt å si det, men etter mange år med elbil som daily er jeg nå så happy med fossil alt det er 80-90% sjans for at jeg ikke tar ut Y, ironisk nok siden jeg akkurat har fått 3 fas ladingen i boks.
Regner med at du koser deg skikkelig når du fyller de 100 literne til en nette sum av 1.400 kroner....
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Jon65

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 11. november 2020, klokken 07:57
Regner med at du koser deg skikkelig når du fyller de 100 literne til en nette sum av 1.400 kroner....

I forhold til prisen på bilen (og potensielt verditap) er nok det å regne som vekslepenger og lommerusk :)

kodax

Sitat fra: hemi på tirsdag 10. november 2020, klokken 23:47...har vindusvisker jeg kan la stå på auto hele tiden...
Du solgte nok bilen for tidlig, auto fungerer nå minst like bra som alle andre biler jeg har prøvd
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

advale

Jeg ville gamblet på å ta ut og evt flippe. Prisene er høyere nå. Og jeg tror Tesla kommer til å beholde prisen til de får levert unna den første bølgen. Eneste som kan reversere prisen er at det er lav etterspørsel og få nye bestilinger frem til Y blir utlevert.

Men Tesla er notoriske for å utnytte enhver mulighet for å tjene ekstra.

Magnus Hansen

Jeg tror Tesla kommer til å senke prisen hvis valutakursen holder seg som i dag sånn at også flipping blir mindre attraktivt. Men sitter man med en bestilling til gunstig pris, så er det jo bare å sitte stille i båten og avvente.

turfsurf

Er vel ikke tvil om at TMY er for dyr i Norge nå, sammelignet med TM3. Men jeg tror og det er en fare for at de ikke justerer prisene før de første er levert.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: kodax på onsdag 11. november 2020, klokken 09:41
Sitat fra: hemi på tirsdag 10. november 2020, klokken 23:47...har vindusvisker jeg kan la stå på auto hele tiden...
Du solgte nok bilen for tidlig, auto fungerer nå minst like bra som alle andre biler jeg har prøvd

Det gjelder ikke Model 3. Kan jo være de forbedrer på Model Y, men min Model 3 funker svært dårlig på det. Er visst større sjanse for at det funker om en har på noe vannavisende greier på vinduet, siden den generelt visker alt for sjeldent på Auto.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hemi på tirsdag 10. november 2020, klokken 23:47
Plass, hengervekt, rekkevidde mangler.

Nye suven min har 100liters tank (tilvalg) og tar 3500KG på kroken. Den kjører selv, gasser og bremser selv og har vindusvisker jeg kan la stå på auto hele tiden. Ingen fantombremsing, ingen brågass inn mot rundkjøringer, den holder jevn avstand til bilen forran osv. Skiluke/skipose, justerbare bakseter, 18 veis framseter, ratt varme, ekte skinn osv. Stygt å si det, men etter mange år med elbil som daily er jeg nå så happy med fossil alt det er 80-90% sjans for at jeg ikke tar ut Y, ironisk nok siden jeg akkurat har fått 3 fas ladingen i boks.

Vet ikke om det er "skikkelig SUV" eller "kontor-SUV med sminkespeil" du ønsker, men vil du ha skikkelig SUV vil jeg i hvert fall hatt Rivian R1S i tankene....hvis den ikke blir for stor for Europa :-)
https://rivian.com/r1s
Tesla Model Y                         2021-

kodax

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. november 2020, klokken 12:11
Sitat fra: kodax på onsdag 11. november 2020, klokken 09:41
Sitat fra: hemi på tirsdag 10. november 2020, klokken 23:47...har vindusvisker jeg kan la stå på auto hele tiden...
Du solgte nok bilen for tidlig, auto fungerer nå minst like bra som alle andre biler jeg har prøvd

Det gjelder ikke Model 3. Kan jo være de forbedrer på Model Y, men min Model 3 funker svært dårlig på det. Er visst større sjanse for at det funker om en har på noe vannavisende greier på vinduet, siden den generelt visker alt for sjeldent på Auto.
Har ikke testet auto på TM3, men kanskje mange er enig med deg: https://elbilforum.no/index.php?topic=53781.0
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA