Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 i transitt har muligens nye Panasonic-batterier

Startet av Vegard_br, tirsdag 10. november 2020, klokken 20:22

« forrige - neste »

Nickelilltroll

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. november 2020, klokken 09:27
Hvor mye buffer vil du at Tesla skal sperre av i topp og bunn som gjøres utilgjengelig for deg?

5% i respektive felt hade gjort seg strålende for meg :) Men, the more, the merrier  8)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Øyvind.h

Hehe. Hva med 10% i bunn og 10% i topp? Enda bedre levetid og enda bedre ladehastighet i toppen :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rosstopher

Jeg ønsker meg 20 % i hver ende. Jeg tar heller 40 % redusert rekkevidde enn å måtte trykke tre ganger på skjermen de få gangene jeg skal på langtur. /ironi
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Nickelilltroll

#18
Eksakt! Ladehastighet opp og regenerering fra kaldt og oppstart, ja takk! Er ikke i3 ledende med 10% på topp? Har ikke sett noen statistikk fra dem og noen års normalbruk. Hade varet intressant og sett degraderingen på batteri der ja. Men jeg er av den typen som lever etter 20-80 prinsippen med Tesla, altid gjort detta. Men kunne varet fint med en mer "normal" buffer enn den vi har idag ja :)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Øyvind.h

Kremt. Hverken regenerering eller ladehastighet påvirkes overhodet da en sitter med nøyaktig samme batteri, bare avstengt fra å bruke det.
i3 har en annen kjemi i sine batterier. De har valgt en tyngre/mindre energitett kjemi, i hvert fall på de første i3 som kom.

Du får sette en tapebit over de øverste 10% på lade-slideren og late som du aldri har tilgang til dem :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nickelilltroll

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. november 2020, klokken 10:59
Kremt. Hverken regenerering eller ladehastighet påvirkes overhodet da en sitter med nøyaktig samme batteri, bare avstengt fra å bruke det.
i3 har en annen kjemi i sine batterier. De har valgt en tyngre/mindre energitett kjemi, i hvert fall på de første i3 som kom.

Mener og ha lest at E-tron har regenerering fra 100% og kaldt ute? Trodde detta var takket vare buffert? Har jeg missførstådd noe?
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Øyvind.h

#21
Ja regenerering ved 100% skyldes buffer i topp. Og solid regenerering i kulde kommer av hvor aggressiv behandling av batteriet BMS tillater.

Poenget er at det i praksis kan være begrensende å låse av store deler av batteriet fra bruk. E-tron bør jo heller ikke lades til 100% fast, for det er alt for høy reell SOC ift når degradering gjør seg gjeldende.
Med liten buffer kan du jo bare sette slideren til 80%, og få samme margin ift regenerering, som du ville fått om 20% var avlåst og bilen viste 100%.

Du kan selv velge det bruksintervallet som passer ditt behov. Når det låses stor buffer i topp avskjæres du derimot fra å bruke batteriets kapasitet de gangene i året du gjerne skulle startet med mest mulig rekkevidde. Mens du resten av året bare kan ha slideren fast på 80-90% og oppnå nøyaktig det samme som hvis kapasiteten var helt avsperret.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nickelilltroll

Skjønner :+1: :) Alt som medfører mindre degradering av mitt batteri tas emot med åpne armer. Har opplevd noe av det styggeste jeg sett på en Model S :o  Som sagt, 20-80 og denna fippling med slider er vardagsmat nå ;)

Derfor, buffert...ja takk!
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Stikkkontakt

Sitat fra: Nickelilltroll på onsdag 11. november 2020, klokken 11:01
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. november 2020, klokken 10:59
Kremt. Hverken regenerering eller ladehastighet påvirkes overhodet da en sitter med nøyaktig samme batteri, bare avstengt fra å bruke det.
i3 har en annen kjemi i sine batterier. De har valgt en tyngre/mindre energitett kjemi, i hvert fall på de første i3 som kom.

Mener og ha lest at E-tron har regenerering fra 100% og kaldt ute? Trodde detta var takket vare buffert? Har jeg missførstådd noe?

Samme på I-Pace. Jeg har regenerert 0,5kwh etter at forbruksmåleren gikk til 0,0 etter oppstart med fulladet batteri. Dvs ved fulladet batteri kan batteriet ta imot enda mer dersom energien kommer fra regenerering.

turfsurf

Sitat fra: Nickelilltroll på onsdag 11. november 2020, klokken 11:27
Skjønner :+1: :) Alt som medfører mindre degradering av mitt batteri tas emot med åpne armer. Har opplevd noe av det styggeste jeg sett på en Model S :o  Som sagt, 20-80 og denna fippling med slider er vardagsmat nå ;)

Derfor, buffert...ja takk!
Det er jo bare å la slideren stå på 80% så har du bufferet ditt.

Skjønner ikke hvorfor det er bedre å få begrensninger.

Men en annen ting er at det blir litt feil å sammenligne rekkevidde på Tesla med andre biler grunnet mangelen på buffer. Det var sjelden jeg gadd å lade over 90% på våre.

Men det var greit å ha den muligheten når vi stod på toppen av Stelvio passet med 9% igjen på batteriet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Nickelilltroll på onsdag 11. november 2020, klokken 10:55
Er ikke i3 ledende med 10% på topp? Har ikke sett noen statistikk fra dem og noen års normalbruk.
I3 har vel rett over 4,1V som maks på cellene. Tilsvarer noe sånt som 92-93%.

Eneste jeg har sett av tester der var en 2018 94Ah som hadde degradert 20% eler noe. Kom dårligst ut av samtlige.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Nickelilltroll

Grunnen til at jeg ønsker en buffert fra fabrikk er at de kun er dem som er over middels intressert av elbil som "tar vare" på batteriet og skjønner hva det handler om.

Bruktmarkedet begynner nå og bli stort i Norge, mye fine elbiler og få  :D Hvor mange av disse som tatt godt vare på batteriet har jeg ikke tall på, men er vel et styggt tall? Har selv erfart i tidig elbil-alder at få tatt over en bil der batteriet fått MYE juling....var vondt og se, enn mindre og leve med.

MEN jeg lærte meg noe av det ;)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

turfsurf

Sitat fra: Nickelilltroll på onsdag 11. november 2020, klokken 12:16
Grunnen til at jeg ønsker en buffert fra fabrikk er at de kun er dem som er over middels intressert av elbil som "tar vare" på batteriet og skjønner hva det handler om.

Det kan vel lett løses med å automatisk stille ned landegrensen til 90% ved start. Så må man inn på menyen hver gang man vil lade til 100%.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

chargedup

https://www.dinside.no/motor/redd-for-utslitt-elbil-batteri/72724405
Her kan du se den eneste undersøkelsen jeg har lest om angående batterilevetid på bmw i3. Som sagt tidligere viser den at i3 ikke holder seg noe bedre enn de respektive konkurrentene til tross for stor buffer i topp. i3 har stor buffer i topp og BMW anbefaler lading til 100%. Tesla anbefaler vel lading til mellom 80-90% og har mindre buffer i topp.

Om person x synes det er slitsomt/dumt å endre i appen til mer enn 80-90% før langtur, tror jeg person x tilhører mindretallet her inne. Det eneste negative med å ha mer av total batterikap tilgjengelig er at man med bruktbil ikke vet om forrige eier har brydd seg om advarselen man får når man slider over 90% i app.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA