Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stolar me på hurtigladarane?

Startet av kvignes, mandag 14. mai 2012, klokken 21:37

« forrige - neste »

kvignes

Etter to månadar med el-bil har eg gått på min første hurtigladarsmell. I går kveld då eg kom til Aksdal med ganske tomt batteri, virka ikkje ladaren, og det vart nokre herlege timar med "nødlading" på 10A. Eg har og høyrt historier om folk som har kome til ikkje fungerande ladarar både på Randaberg og Høg-Jæren i det siste. Er det eit generelt råd at ein ikkje kan stola på at hurtigladarane fungerar, rett og slett? Dei er jo for dei aller fleste berre eit supplement til den vanlege ladinga, men på meg verkar det som om dei ikkje er stabile nok til å vere heilt til å stole på ennå.
Leaf sidan mars 2012

Aspiranten

Kom til ikke-fungerende lader i ålesund i dag. Disse hurtigladerene må folk slutte å investere i- de fungerer ikke! Minimum 99% pålitelighet er en nødvendighet.
Nissan Leaf

Lars C. Krogenæs

Er det en type som utmerker seg som upålitelige, eller varierer dette?

Kan noen fylle ut hvilke som ikke har fungert? (og hvis noen vet hva problemet har vært, er jo det også +)

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

flux

Chademo laderene er komplekse og foreløpig ikke driftsikre nok virker det som. Alle hurtigladepunkter bør utvides med Mennekes 44kw, 400V/63A, 200km/t ladepunkter. De har minimalt med elektronikk og vil ha lavere innkjøp, installasjon og driftskostnader. Renault nye Zoe vil lade med denne std, samt andre nye europeiske elbiler som kommer.

cra

Da jeg testet laderen i Ålesund på lørdag kom det en feilmelding etter at jeg trykte stopp på laderen. Bilen ble ladet så lenge den stod der; det var noen mil ekstra på GOM etterpå, men laderen måtte visstnok "resettes" vha en hovedbryter inne, så om dette hadde vært etter stengetid ville ikke den som kom etter meg kunne ha ladet.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

flux

Kan de som oppdager hurtigladere som ikke virker, ta et bilde av den og poste med sted og tidspunkt på en tråd her? Så kan vi se om det er enkelte varianter som feiler oftere.


kvignes

Ut frå svara så langt, ser det ut for at svaret på spørsmålet mitt er "nei". Og det er jo litt smertefullt. Ladaren på Aksdal er forøvrig ein ABB-ladar. Det viser seg at den og var ute av drift fredag 11. mai. Og så altså att søndag 13. mai. Det er ikkje bra.
Leaf sidan mars 2012

Aspiranten

De fleste er vel abb sine, ref artikkel her om dagen.
Nissan Leaf

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: flux på mandag 14. mai 2012, klokken 23:33
Chademo laderene er komplekse og foreløpig ikke driftsikre nok virker det som. Alle hurtigladepunkter bør utvides med Mennekes 44kw, 400V/63A, 200km/t ladepunkter. De har minimalt med elektronikk og vil ha lavere innkjøp, installasjon og driftskostnader. Renault nye Zoe vil lade med denne std, samt andre nye europeiske elbiler som kommer.
Helt enig. Ihvertfall bør det gå opp til 400V/32A.

Med en Tesla med 85 kWh så i verste fall om en 90 kW ladestasjon er nede, og man har 22 kW lading så vil man i hvert fall kunne dra etter 3 timer, i stedet for 45 minutter. Det overlever man.

Hvis man skal lade med 230V/16A, så er det snakk om 18 timer på å få 70%. Det er poengløst, da kan man like godt dra til nærmeste hotell med lademulighet og glemme å fortsette turen den dagen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

i_expect

Igjen må jeg reklamere for www.choosev.com i Danmark. Der får man en app hvor man kan sjekke ladestatusen, 3 forskjellige typer abonnementer med forskjellige pakker etter ulike behov. Og dette i et land som definitivt ikke har de elbilgodene vi har i Norge. De skal i tillegg bygge mer enn 60 hurtigladere bare i år.  :-[

Oljesmurte Norge er mest opptatt av at bensinstasjonene ikke skal få konkurranse virker det som...

Nå er det riktig nok noen geografiske forskjeller mellom landene, men ærlig talt  ???
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

svingen

har ikke e-bil selv men kan ikke si att det her var noe imponerende lesing.
Hva blir gjort videre? ville det vært noe fordel og kontakta "media" får og få litt mere ut til "folket" eller vil det bare skade eilbil salget,slik att folk tenker "ja var det jeg tenkte e-bil fungere ikke"  eller vil man tviinge noen til og få det mere stabilt.
utrolig kjedlig når slike ting skjer.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Aspiranten

Vanskelig å si...

Jeg vil helst stanse arbeidet med å sette opp flere av disse defekte laderene jeg da, for å spare penger til det kommer infrastruktur som faktisk fungerer. Men samtidig vil jo det stenge for markedet og utviklingen av produkter som faktisk fungerer...

Å gå til media vil bare fyre opp under "haha elbil er no herk looool" tullet.

Det er produsentene av hurtigladerene som må få fingern ut. En ting kan være press fra elbilforeningen. Vi kan ikke akseptere å være beta testere av produkter som er såpass dyre og som er såpass viktige for kjøreturene våre (de brukes på langturer- da kan vi ikke bare kjøre videre igjen). Feilene virker også å være ganske enkle, noe annet ville selvfølgelig vært med feil som forekommer under spesielle forhold, men ut ifra tilbakemeldingene virker det som om det er helt ordinære feil- som burde vært funnet og luket ut under selskapets egne tester før lansering og salg.
Nissan Leaf

erikf

Virker som det er litt ustabile tendenser og jeg foreslår at vi bare må anta at dette er startgropsyndromer. Har selv forsøkt hurtiglading ca 10 ganger, der 3-4 av dem har gått i vasken pga laderen har gått i heng. Når jeg da tar kontakt med eierne og leverandørene har de bra serviceinnstilling og forstår viktigheten av at jeg må kunne stole på dem.

Etter hvert vil hurtigladestasjonene være en viktig del av transportinfrastrukturen i norge og oppetid/stabilitet være av viktighet på høyeste nivå. Leverandørene kan ikke kødde med dette her, folk vil være rimelig avhengig av at systemet funker.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Rio

Jeg tror vi setter hurtigladerfabrikantene i et lite predikament: Vi ønsker nasjonal utrulling "i går" av de nyeste og beste hurtigladerne fra forrige uke, og vi ønsker samtidig at de skal ha 10 års erfaring og pålitelighet!

:D

Det tar nok noen "runder" før alt er på stell. Jeg har ikke brukt de ofte, men der det har vært litt trøblete har det som regel vært selve kontakten.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

rundre

Nei! Jeg skulle gjennomføre første langtur med bruk av hurtiglader lørdag. Kjøre fra Oslo til Larvik for å sykel Farrisrunden - med hurtiglading på Rygge før fergen Moss-Horten. Ute av drift! Slukøret måtte jeg innse at jeg ikke kom til å rekke frem. Ble en dagstur til Tønsberg i steden. På returen trengte også litt strøm og valgte å kjøre innom BNH Ski for å prøve hurtigladeren der. Den fungerte heller ikke! Inntil infrastrukturen blir bedre, blir det nok fossilbil på langturer fortsatt. Synd. :(
Oslo, rød Nissan Leaf fra mars 12

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA