Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høy fart og hurtiglade ofte, eller lav fart og hurtiglade sjeldnere?

Startet av Lars C. Krogenæs, tirsdag 10. november 2020, klokken 15:58

« forrige - neste »

hanche

Det høres skummelt ut, ja. Men jeg finner det nokså uproblematisk å ligge rundt 100 der det er 110-grense. Det er det gjerne mange som gjør uansett. Så akselerer jeg til 110 hvis jeg vil forbi noen som kjører alt for langsomt, i hvert fall hvis det kommer mer trafikk bak. Jeg kjører jo en bil som ikke er videre aerodynamisk, så det er nok en del å spare på å dempe farten litt.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Ebe

Selg bilen der den er og kjøp ny etter 600km. Eventuelt lån/lei deg en bil med henger og frakt bilen. 9kwt batteri og 600km reiseveg? 9kwt er jo knappe 60 km pr lading?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Tellus

På tofeltsveier bør man tilstrebe å holde fartsgrensen hvis forholdene ellers tilsier dette. På firefeltsvei er det uproblematisk om man legger seg litt under i høyre felt. Der går trafikken normalt saktere enn fartsgrensen uansett og alle som vil forbi kan passere på en forsvarlig måte.

Det hender jeg holder maks 100 km/t hvis jeg ønsker å nå en gitt ladestasjon. F.eks. hvis jeg ønsker å kjøre direkte til Alvdal fra Oslo vinterstid. Da sparer man en del strøm på å holde 100 i 110 sonen. Hvis jeg uansett planlegger en stopp rundt Elverum så kjører jeg som normalt.

Marius Kotsbak

Syns du heller skal ta det ladestoppet enn å irritere og forsinke andre, samt gi elbilister et dårligere rykte. Med mindre det er 4 felt på strekningen ja.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Tellus

Sitat fra: Marius Kotsbak på lørdag 23. januar 2021, klokken 13:41
Syns du heller skal ta det ladestoppet enn å irritere og forsinke andre, samt gi elbilister et dårligere rykte. Med mindre det er 4 felt på strekningen ja.

Var du noe du var uenig i her ?

SitatPå firefeltsvei er det uproblematisk om man legger seg litt under i høyre felt. Der går trafikken normalt saktere enn fartsgrensen uansett og alle som vil forbi kan passere på en forsvarlig måte.

Marius Kotsbak

Er kanskje det, om det bare skjer der man kan kjøre forbi. Selv om det er uheldig å gi et dårlig rykte til elbilister, som gjør mange ivrer for å kjøre forbi unødvendig.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Tut tut

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 22. januar 2021, klokken 16:15
Sitat fra: Tut tut på fredag 22. januar 2021, klokken 15:06
Motorveg er den vegtypen det er minst problematisk å liggja under fartsgrensa på. Dei som kjem bak kan berre leggja seg til venstre med ein gong og susa forbi. På vanlege vegar med mange svingar er det vanskeleg både å køyra forbi og å sleppa fram.

Min erfaring, etter litt for mange langturer med 24kWh Leaf er at å ligge i 70km/t der det er 90km/t er et sted mellom ubehagelig og farlig  :o
Unntaket er hvis du finner deg en trailer/lastebil å ligge bak.

Javisst er det ubehageleg å liggja langt under fartsgrensa. Men eg meiner at det er tryggare å liggja i 60 km/t på motorveg med 110-grense, fordi det er så lett å køyra forbi. Eg synest det var mykje meir slitsamt å liggja i 60 (eg hadde hengar utan bremser) på smal bygdeveg med 80-grense og utålmodige bilar bak meg. Langt mellom plassar det er trygt å køyra forbi, og ikkje alltid lett å sleppa forbi heller.

eisa01

Mulig det er «tryggere» å ligge i 60 i 110, enn 60 i 80, men det er ikke trygt!

hanche

Gevinsten ved å senke farten med 10 km/h er større jo større farten er. Så på motorvei med fartsgrense 110 liker jeg å ligge i rundt 100 (i høyre felt selvsagt), men er fartsgrensen 90 så holder jeg den. Når jeg vil forbi noen som kjører enda saktere enn meg (mest lastebiler), legger jeg meg opp til fartsgrensen mens jeg er i venstre felt. Men jeg ville føle meg meget uvel ved å holde 60 på en slik vei, nær sagt uansett omstendigheter. Veldig fort gjort å få en uoppmerksom medtrafikant inn i bagasjerommet.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

turfsurf

Sitat fra: Tut tut på fredag 07. mai 2021, klokken 19:13
Men eg meiner at det er tryggare å liggja i 60 km/t på motorveg med 110-grense, fordi det er så lett å køyra forbi.
Det er absolutt ikke tryggere å ligge i 60 på motorvei enn på landevei. Da blir hastighetsforskjellen stor, og er trafikken tett nok vil du få en flaskehals der folk må bytte fil for å komme forbi deg. Dermed må folk begynne å bremse opp, og man får trekkspileffekt bakover, og potensiell kjedekollisjon.

Å uttale noe slikt viser total mangel på forståelse for dynamikken i trafikk på motorvei. Det er ikke uten grunn at på mange motorveier er det forbudt for saktegående kjøretøy i de ytterset filene, og innimellom minimum anbefalt fart.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: hanche på lørdag 08. mai 2021, klokken 11:05
Gevinsten ved å senke farten med 10 km/h er større jo større farten er. Så på motorvei med fartsgrense 110 liker jeg å ligge i rundt 100 (i høyre felt selvsagt), men er fartsgrensen 90 så holder jeg den. Når jeg vil forbi noen som kjører enda saktere enn meg (mest lastebiler), legger jeg meg opp til fartsgrensen mens jeg er i venstre felt. Men jeg ville føle meg meget uvel ved å holde 60 på en slik vei, nær sagt uansett omstendigheter. Veldig fort gjort å få en uoppmerksom medtrafikant inn i bagasjerommet.
Husk å følg med i speilet og vik tilside eller øk farten raskt hvis du ser noen komme raskt bakfra hvis du kjører forbi på motorvei i lav fart. Rechts fahren!

Det er ikke trygt å kjøre 60 på motorveien. Bakerste kjøretøy i en militærkolonne har egen varsling, det er vel en grunn til det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. mai 2021, klokken 11:32
Sitat fra: Tut tut på fredag 07. mai 2021, klokken 19:13
Men eg meiner at det er tryggare å liggja i 60 km/t på motorveg med 110-grense, fordi det er så lett å køyra forbi.
Det er absolutt ikke tryggere å ligge i 60 på motorvei enn på landevei. Da blir hastighetsforskjellen stor, og er trafikken tett nok vil du få en flaskehals der folk må bytte fil for å komme forbi deg. Dermed må folk begynne å bremse opp, og man får trekkspileffekt bakover, og potensiell kjedekollisjon.

Å uttale noe slikt viser total mangel på forståelse for dynamikken i trafikk på motorvei. Det er ikke uten grunn at på mange motorveier er det forbudt for saktegående kjøretøy i de ytterset filene, og innimellom minimum anbefalt fart.
Enig. Få en 3T SUV i hekken med 60-70 km/t differanse og mer er ikke bra for helsa. Hvis man må holde 60 for å komme frem, kjør på landeveien!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hanche

Sitat fra: daktari på lørdag 08. mai 2021, klokken 11:32
Det er ikke trygt å kjøre 60 på motorveien. Bakerste kjøretøy i en militærkolonne har egen varsling, det er vel en grunn til det.
Av samme grunn setter jeg gjerne på nødblinklysene når jeg kommer til et sted på motorveien der det er full stopp eller svært langsom trafikk, inntil jeg ser i speilet at de bak meg har oppfattet situasjonen og bremser ned. Jeg vet ikke om det er helt etter boka, men jeg gjør det likevel.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

daktari

Vanlig på kontinentet,  en regel tror jeg, og sprer seg hit også. Positivt. De fleste nye biler slår også på nødblink ved bråbremsing automatisk.

Men hvordan gikk det med iMiev-tor-turen?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tut tut

Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. mai 2021, klokken 11:32
Sitat fra: Tut tut på fredag 07. mai 2021, klokken 19:13
Men eg meiner at det er tryggare å liggja i 60 km/t på motorveg med 110-grense, fordi det er så lett å køyra forbi.
Det er absolutt ikke tryggere å ligge i 60 på motorvei enn på landevei. Da blir hastighetsforskjellen stor, og er trafikken tett nok vil du få en flaskehals der folk må bytte fil for å komme forbi deg. Dermed må folk begynne å bremse opp, og man får trekkspileffekt bakover, og potensiell kjedekollisjon.

Å uttale noe slikt viser total mangel på forståelse for dynamikken i trafikk på motorvei. Det er ikke uten grunn at på mange motorveier er det forbudt for saktegående kjøretøy i de ytterset filene, og innimellom minimum anbefalt fart.

Eg snakkar om norske motorvegar. Der er det lov å trekka hengar utan bremser. Hengar utan bremser og med last er ikkje lov å køyra raskare enn 60 km/t.

Eg har prøvd å køyra i 60 på motorveg og på bygdeveg. På bygdevegen lagar eg ein propp heilt til eg finn ein plass der eg kan køyra til side og sleppa forbi, eller til den bak meg synest det er trygt nok å køyra forbi. Av og til er desse forbikøyringane ganske stygge, i svingar eller med liten margin til møtande trafikk.

På motorvegen er det lett å sjå på lang avstand at eg køyrer sakte, og det er lett å leggja seg ut tidleg og køyra forbi. Heilt trygt, for det er jo ingen møtande trafikk. Eg prøver sjølvsagt å ikkje køyra når det er veldig mykje trafikk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA