Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teslabjørn på ID4 privat visning

Startet av ID4, tirsdag 10. november 2020, klokken 14:05

« forrige - neste »

SveinJ

Artig, bra demo, så nå er det bare og holde ut!
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

hELgenen

Så ut til å være en praktisk bil det der.

Eneste jeg stusser over er prismarginen mot id.3.
Videre er det stor prismargin mellom max 1st og 1st.
Ifølge utsyrslisten mellom de to legger jeg merke til at det egentlig ikke er så mye må ha mellom max 1st og 1st.
I mine øyne ville jeg definitivt lagt penger i : Matrix lys,glasstak og elektrisk betjent bakluke. Men om hele prisforskjellen på godt over 80k faktisk er verdt det er jeg veldig i tvil om..Premium blir det trolig uansett ikke. Er svært spent på hva en godt utstyrt 4wd vil havne på nå. Havner vi tett på 600k så kan det bli relativt kort vei til premium segmentet.

Kires

Skodaen havner på over 600k med vinterhjul hvis man legger på mye utstyr. Da er det «bare» 100k opp til en velutstyrt EQC
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

hELgenen

En kan jo også tenke slik at alternativet "folkebil" med 4wd til 600k er en Bmw ix3 2wd til samme pris...

Kjøper du en 1st 2wd til 430,så synes jeg veien opp til 600k for samme bil,dog med mer utstyr og 4wd, er ganske  lang. Veien opp fra 4wd til 600k og EQC til 699 er tross alt ikke like langt..Men vi får vente å se hva wv gjør med 4wd prisingen..Blir heftig konkurranse i 2021 ser det ut som..

SveinJ

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 10. november 2020, klokken 20:13
En kan jo også tenke slik at alternativet "folkebil" med 4wd til 600k er en Bmw ix3 2wd til samme pris...

Kjøper du en 1st 2wd til 430,så synes jeg veien opp til 600k for samme bil,dog med mer utstyr og 4wd, er ganske  lang. Veien opp fra 4wd til 600k og EQC til 699 er tross alt ikke like langt..Men vi får vente å se hva wv gjør med 4wd prisingen..Blir heftig konkurranse i 2021 ser det ut som..

Glad jeg da har RWD og slipper å lure ;-)
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Øyvind.h

Sitat fra: Kires på tirsdag 10. november 2020, klokken 19:43
Skodaen havner på over 600k med vinterhjul hvis man legger på mye utstyr. Da er det «bare» 100k opp til en velutstyrt EQC
Ble samme vurdering her. Enyaq til rundt 600 (for at den skal være bra utstyrt og ha 4wd) eller 700 for en veldig bra spekket eqc. Valget ble veldig lett. Eqc gir meg såpass mye mer at det ble enkelt å skippe enyaq.

Id4 derimot er litt mer spennende. Nær topp spekket med 4wd bør den lande på 530-540. Da kan jeg vurdere å gi slipp på en del av det eqc er bedre på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

#7
Noen med innside info som vet fordelingen i bestillingene på Max/uten Max?

Selv om en får mye for disse 83.000 så tenker jeg at du er i en prisklasse da der du begynner å konkurrere mot andre biler når du skal selge, som ETron 50, ja veldig mye mindre utstyr og rekkevidde, men AWD og luft samt mer premium etc. Siden jeg vurderer sterkt AWD enten på ID/Enyaq eller TMY er det å sikre seg mot sterkt verdifall viktigst, men blir spennende å se. Ingen AWD kommer ned mot 400 om 1 års tid, men det kommer mange som får kjøpe TMY til 490 ish og da kanskje med opp mot 600 km rekkevidde

Stikkkontakt

Sitat fra: Bjoris på onsdag 11. november 2020, klokken 09:54
Noen med innside info som vet fordelingen i bestillingene på Max/uten Max.

Møller sier 65/35 i favør den billigste.
Men den dyreste ble vel tidlig utsolgt så vet ikke helt hvordan de regner.

Bjoris

#9
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 11. november 2020, klokken 09:56
Sitat fra: Bjoris på onsdag 11. november 2020, klokken 09:54
Noen med innside info som vet fordelingen i bestillingene på Max/uten Max.

Møller sier 65/35 i favør den billigste.
Men den dyreste ble vel tidlig utsolgt så vet ikke helt hvordan de regner.

Ok, ja, det gir vel mening. Langt flere kan betale 400 enn 500! Nei, det blir gøy dette med ny bil igjen. Må vel snart på avvenning når vi sakte, men sikkert går mot normalt verdifall på elbiler også, da nytter det ikke med bilbytte hvert år, men håper jo på at vi kommer oss greit over på en AWD fra den vi får nå

Counterpointer

Må si hengerfesteløsningen på ID4 var helt genial.

Både knapp som utløser, feste for sikkerhetskrok og kontakt montert sideveis integrert i hengerfestet

Her er det mange som kunne lært litt

Radial

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. november 2020, klokken 11:08
Må si hengerfesteløsningen på ID4 var helt genial.

Både knapp som utløser, feste for sikkerhetskrok og kontakt montert sideveis integrert i hengerfestet

Her er det mange som kunne lært litt

Ganske vanlig "tysk" løsning egentlig... Trolig produsentens/leverandørens patent på alle festene deres.

MB har hatt ca samme løsning siden tidlig 2000, og alle VAG jeg kjenner til siste 5-6 årene har denne løsningen.

Synd tillatt hengervekt er så lav, selv en polo tar mer.
Med momentet og effekten i el-motoren, og fraværet av clutch/converter,  må det være helt konge å trekke tungt med el.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

THE

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. november 2020, klokken 11:08
Må si hengerfesteløsningen på ID4 var helt genial.
Bare så synd tillatt tilhengervekt ikke står i stil. Burde vært minst 1500 kg tilhengervekt på ID4!
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øyvind.h

Sitat fra: Radial på onsdag 11. november 2020, klokken 13:42
Med momentet og effekten i el-motoren, og fraværet av clutch/converter,  må det være helt konge å trekke tungt med el.
Å trekke henger med elbil er en lek sammenlignet med fossilbil ja. Det meste jeg har trukket er 2 tonn. Merker stort sett ikke annet enn at effektmeteret går høyere enn normalt. Helt uanstrengt og smidig å kjøre med.
Når jeg trakk (på husken) rundt 1,5 tonn med dieselbilen føles det bare helt feil. Du hører at motoren må jobbe veldig hardt, og den stakkars girkassen/klutchen får virkelig kjørt seg. Med elbil doserer du lydløst med pedalen, både akselerasjon og regenerering.

Sitat fra: THE på onsdag 11. november 2020, klokken 14:27
Bare så synd tillatt tilhengervekt ikke står i stil. Burde vært minst 1500 kg tilhengervekt på ID4!
Håper det blir vesentlig bedre på 4wd. I hvert fall rundt 1500kg.
1000kg er veldig lite. Kan ikke engang hente et lite lass med singel eller jord på en robust henger før du er godt over den grensa.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. november 2020, klokken 14:38
Sitat fra: Radial på onsdag 11. november 2020, klokken 13:42
Med momentet og effekten i el-motoren, og fraværet av clutch/converter,  må det være helt konge å trekke tungt med el.
Å trekke henger med elbil er en lek sammenlignet med fossilbil ja. Det meste jeg har trukket er 2 tonn. Merker stort sett ikke annet enn at effektmeteret går høyere enn normalt. Helt uanstrengt og smidig å kjøre med.
Når jeg trakk (på husken) rundt 1,5 tonn med dieselbilen føles det bare helt feil. Du hører at motoren må jobbe veldig hardt, og den stakkars girkassen/klutchen får virkelig kjørt seg. Med elbil doserer du lydløst med pedalen, både akselerasjon og regenerering.

Sitat fra: THE på onsdag 11. november 2020, klokken 14:27
Bare så synd tillatt tilhengervekt ikke står i stil. Burde vært minst 1500 kg tilhengervekt på ID4!
Håper det blir vesentlig bedre på 4wd. I hvert fall rundt 1500kg.
1000kg er veldig lite. Kan ikke engang hente et lite lass med singel eller jord på en robust henger før du er godt over den grensa.

Enyaq med AWD drar 1200 kg, det har vel vært snakk om 1400 kg på RS versjonen så en kan håpe på dette på ID4 AWD siden den får samme krefter, men det kan jo være andre forhold en drakraft for det er jo nok av i de fleste elbiler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA