Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teslabjørn på ID4 privat visning

Startet av ID4, tirsdag 10. november 2020, klokken 14:05

« forrige - neste »

Øyvind.h

#30
Sitat fra: Bjoris på fredag 13. november 2020, klokken 20:13
Hvorfor vurderer du å bytte en EQC? Er ikke den bedre på det meste da? Klart  ID4 blir billigere, men blir det ikke ett voldsomt tap på EQC?
Verditapet pt på EQC`en er ikke ille fordi jeg fikk en god pris ved kjøp, og fabrikken er fortsatt treg på leveranser noe som gjør at det er relativt lite biler på finn. Eierne virker veldig fornøyd og det rapporteres svært få feil. Det ser faktisk ut som jeg kunne gått i 0 ved å selge akkurat nå og er inne på tanken om å bestille en ny EQC for levering til våren.

ID4 og EQC treffer noenlunde samme behov. De virker relativt like på plass og rekkevidde. EQC`en er betydelig sprekere, har bedre hengervekt og er etter alle solemerker mer komfortabel/bedre støydempet enn ID4. Byggekvaliteten og finish er nær perfekt. Men det er alltid ett og annet som kunne vært bedre. Den perfekte bilen finnes ikke og ser ikke ut til å komme i nærmeste fremtid.

Jeg synes ID4`en er en spennende bil. Den når nok ikke helt opp til EQC`en på en del områder, men det er bare å forvente når en går ned 200k i pris. Derimot tror jeg ID4 er en bra bil i sitt segment/prisklasse.
Så lenge VAG får kontroll på software og leverer en feilfri app neste år kan det også være den blir beholdt en stund.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

Jeg har aldri prøvekjørt EQC, men forstår jo at du vurderer ID 4 om du kommer ut av det nesten uten tap!! Imponerende, spesielt når det nå kommer biler som matcher på alt utenom status og kanskje støy.

Lurer jo litt på hvordan det feks skal gå Audi ETron 50 nå når VAG kommer med 3 versjoner av MEB som vil omtrent matche på plass til mye lavere pris samtidig som rekkevidden er +150 km lengre...

hELgenen

ID.4 føles nok litt mer romslig innvendig enn EQC vil jeg tro. EQC føles i alle fall en anelse kompakt. Litt som om noen har lagt en dyne rundt deg. Nå har jeg ikke kjørt ID.4, men forventer jo at den på langt nær gir samme komfort. Jeg tror også 2021 kan bli et annerledes år mhp elbil - det er mange nå som føler på momsspøkelset i 2022 og står klar til å handle.  Men, Norge har søkt EU om avgiftsfritak også i 2022  - så dette kan fort ende opp som en valgkampsak for enkelte partier  - slik at hvor dette ender vet vi jo ikke før etter valget i 2021.
Men tror ID.4 vil være en bil mange vurderer i 2021 som fornuftsvalget. Den har mange av de egenskapene vi nordmenn setter god pris på. God bagasjeplass, høy bakkeklaring,hengerfeste med 1 tonn eller mer på kroken,takrails,skiluke og du kan få den med 4WD, samt at rekkevidden er helt ok.  Den er kanskje også en bil forsikringselskapene anser som en bil det ikke bør bli alt for dyrt å forsikre; da den ikke har så høye ytelser, produseres i stort antall så deler bør kunne skaffes osv.. Kort og godt en bil som mange nok føler treffer godt.  EQC er jo der oppe i premium segmentet som tradisjonelt har opplevd premium verditap. Så langt har dette premium tapet ikke slått inn for elbiler, men dette vil en jo måtte regne med normaliserer seg etterhvert...eller?

Kires

#33
Å sammenligne EQC mot id4 blir litt som å sammenligne en max utstyrt GLC 43 AMG mot en Tiguan 2.0 tdi, to forskjelliger klasser. Folk vil sette pris på premium selv om det er elbil, mange som misser det virker det som
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

moonbuggy

Sitat fra: hELgenen på lørdag 14. november 2020, klokken 11:10
EQC er jo der oppe i premium segmentet som tradisjonelt har opplevd premium verditap. Så langt har dette premium tapet ikke slått inn for elbiler, men dette vil en jo måtte regne med normaliserer seg etterhvert...eller?
For mange blir det en blåmandag når visse realiteter om nyere biler, spesielt el-biler, slår inn.
Utall av spesialiserte sensore, kretser og bokser, ofte kjøpt fra 3. part, som knapt lar seg reparere og som koster flesk. Noen år på baken, utenfor garantitiden, blir fasiten at selv bagatellmessige reparasjoner prises høyere enn bilens verdi. Software og innebygget diagnostikk vil også stoppe disse bilene selv med bagatellmessige feil ved sikkerhetsrisiko.
Kort sagt, levetiden for disse bilene vil nærme seg annen forbrukselektronikk. Restverdien etter garantitiden blir deretter. Dette vil bruktprisene reflektere etter hvert...

Trond.m

Sitat fra: Bjoris på lørdag 14. november 2020, klokken 10:24
Jeg har aldri prøvekjørt EQC, men forstår jo at du vurderer ID 4 om du kommer ut av det nesten uten tap!! Imponerende, spesielt når det nå kommer biler som matcher på alt utenom status og kanskje støy.
Jeg har akkurat tilbakelagt 1000+ km i en 21 modell EQC. Uten tvil den beste elbilen jeg har hatt, og selv om jeg også har en id.4 i bestilling tror jeg det blir vanskelig å kvitte seg med EQC. Har også noen tusen km i e-tron 50 SUV og SportBack, så jeg har et godt grunnlag for å sammenlikne. Id.4 gir utrolig mye bil for pengene, men den skal løfte seg mye i opplevd kvalitet fra id.3 om den skal gi noe i nærheten av den komforten EQC gir. Så det har egentlig lite med prestisje å gjøre for min del. Men nå har vi visst sporet av her...

Bjoris

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 14. november 2020, klokken 16:08
Sitat fra: hELgenen på lørdag 14. november 2020, klokken 11:10
EQC er jo der oppe i premium segmentet som tradisjonelt har opplevd premium verditap. Så langt har dette premium tapet ikke slått inn for elbiler, men dette vil en jo måtte regne med normaliserer seg etterhvert...eller?
For mange blir det en blåmandag når visse realiteter om nyere biler, spesielt el-biler, slår inn.
Utall av spesialiserte sensore, kretser og bokser, ofte kjøpt fra 3. part, som knapt lar seg reparere og som koster flesk. Noen år på baken, utenfor garantitiden, blir fasiten at selv bagatellmessige reparasjoner prises høyere enn bilens verdi. Software og innebygget diagnostikk vil også stoppe disse bilene selv med bagatellmessige feil ved sikkerhetsrisiko.
Kort sagt, levetiden for disse bilene vil nærme seg annen forbrukselektronikk. Restverdien etter garantitiden blir deretter. Dette vil bruktprisene reflektere etter hvert...

Dette er bare tull, alle biler har en masse elektronikk og de som bygger dem har selvsagt tenkt på at ting må byttes og repareres...

Bjoris

Sitat fra: Trond.m på lørdag 14. november 2020, klokken 16:42
Sitat fra: Bjoris på lørdag 14. november 2020, klokken 10:24
Jeg har aldri prøvekjørt EQC, men forstår jo at du vurderer ID 4 om du kommer ut av det nesten uten tap!! Imponerende, spesielt når det nå kommer biler som matcher på alt utenom status og kanskje støy.
Jeg har akkurat tilbakelagt 1000+ km i en 21 modell EQC. Uten tvil den beste elbilen jeg har hatt, og selv om jeg også har en id.4 i bestilling tror jeg det blir vanskelig å kvitte seg med EQC. Har også noen tusen km i e-tron 50 SUV og SportBack, så jeg har et godt grunnlag for å sammenlikne. Id.4 gir utrolig mye bil for pengene, men den skal løfte seg mye i opplevd kvalitet fra id.3 om den skal gi noe i nærheten av den komforten EQC gir. Så det har egentlig lite med prestisje å gjøre for min del. Men nå har vi visst sporet av her...

ID4 er minimalistisk og bygd med fokus på økonomi i større grad enn premium merkene. Folk har mye penger og betaler for premium, men i elbilverden er det rart at folk bil betale så mye mer for biler med så dårlig rekkevidde.

SveinJ

Det er jo som vanlig solid utglidning fra det opprinnelig trådstart, etter tre innlegg blåste det hele vekk.

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

4Matic Fanatic

Sitat fra: Bjoris på lørdag 14. november 2020, klokken 18:18
ID4 er minimalistisk og bygd med fokus på økonomi i større grad enn premium merkene.
Folk har mye penger og betaler for premium, men i elbilverden er det rart at folk bil betale så mye mer for biler med så dårlig rekkevidde.
Alle vurderer vel forskjellig, jeg irriterer meg mest over at VW bygger biler som ID3 og 4 og ikke legger på 10.000kr i innkjøp av materialer som faktisk ser ut som det kunne stått i en VW.
Begge er fine biler men å tenke at man skulle tilbringe timer inni det der interiøret gjør at de forsvant som en mulig fremtidig erstatter fra eGolf'en ganske kjapt.

Dersom da prisen med 4WD nærmer seg EQC, eTron og I-Pace... da ville jeg heller ladet 2 ganger ekstra på hurtiglader i året og kose meg resten av tiden.

No-name

Sitat fra: Bjoris på lørdag 14. november 2020, klokken 18:18
Sitat fra: Trond.m på lørdag 14. november 2020, klokken 16:42
Sitat fra: Bjoris på lørdag 14. november 2020, klokken 10:24
Jeg har aldri prøvekjørt EQC, men forstår jo at du vurderer ID 4 om du kommer ut av det nesten uten tap!! Imponerende, spesielt når det nå kommer biler som matcher på alt utenom status og kanskje støy.
Jeg har akkurat tilbakelagt 1000+ km i en 21 modell EQC. Uten tvil den beste elbilen jeg har hatt, og selv om jeg også har en id.4 i bestilling tror jeg det blir vanskelig å kvitte seg med EQC. Har også noen tusen km i e-tron 50 SUV og SportBack, så jeg har et godt grunnlag for å sammenlikne. Id.4 gir utrolig mye bil for pengene, men den skal løfte seg mye i opplevd kvalitet fra id.3 om den skal gi noe i nærheten av den komforten EQC gir. Så det har egentlig lite med prestisje å gjøre for min del. Men nå har vi visst sporet av her...

Folk har mye penger og betaler for premium, men i elbilverden er det rart at folk bil betale så mye mer for biler med så dårlig rekkevidde.

Må da være mulig å vurdere andre ting ved elbil kjøp utenom rekkevidde.  Plass, utseendet, komfort,  relasjoner til forhandler...  Masse ting som spiller inn,  så lenge grunnleggende rekkevidde er på plass.

Bjoris

Enig i at interiøret i ID3 er litt vel simpelt, men i ID4 har de lagt lista høyere og setene ser også mye bedre ut. Mulig Enyaq er bilen de har lagt litt ekstra i innnvendig, men virket dyrt om en ville oppgrader der.

Alt er ikke rekkevidde, men i mitt hodet er alt under 500 km WLTP for lite til at ikke rekkevidden er en problemstilling.

En kan jo mene mye om dette, men så ganske mange ETron i ladekø i sommer, mens vi med daværende ENiro kjørte hele dagen og ladet om natten. I årene som kommer blir dette med kø ett problem i Norge. Det å stoppe i 30 min kan de fleste, men det å kjøre rundt å stå i kø for å lade i 30 min er ett usikkerhetsmoment som de færrest syns er noe særlig ok...

Bjoris

Tilbake til topic;

Bjørn Nyland ble rett og slett oppriktig imponert over utseende på ID4 og jeg kjenner meg igjen i den opplevelsen. Jeg kikket på ID4 før Enyaq ble lansert, men oppdaget rett og slett ikke at designet var så bra. Tvert i mot hadde jeg konkludert med at det var merkelig at ikke VW hadde klart noe bedre så bra som Enyaq ble seende ut!

Andre som har hatt same opplevelse? Andre aha opplevelse er pris, jeg var forberedt på å måtte betale ca 550 for vår neste bil som var tanken at skulle ha AWD, men når 1ST kom til bare 427 så kom vi fort til at selv om det mangler litt utstyr og AWD så er 120 mindre for samme bil og faktisk 50 km mer rekkevidde uten AWD, så bra pris at vi heller kan redusere investeringen betraktelig.

Jeg har aldri følt meg så sikker på at ett planlagt bilkjøp blir bra som med denne bilen!:)


ihaal

De aller fleste trodde vel at ID4 skulle bli litt dyrere enn Enyaq. At Enyaq med 2wd blir så mye dyrere enn ID4 1st kom vel som et sjokk på alle. Du får jo ikke specce selv og jeg skulle gjerne betalt 5000 kr mer for 1st og fått f.eks 360-kamera, men alt i alt er pakken meget attraktiv, ikke minst med tanke på bruktmarkedet hvor det neppe blir flust av SUVer med 50 mil rekkevidde til godt under 400 000 med det første. Hadde nok kjøpt med 4wd om jeg kunne ha ventet, men står for tiden uten bil og da fristet det med levering i januar.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

SveinJ

Sitat fra: Bjoris på mandag 16. november 2020, klokken 01:18
Tilbake til topic;

Bjørn Nyland ble rett og slett oppriktig imponert over utseende på ID4 og jeg kjenner meg igjen i den opplevelsen. Jeg kikket på ID4 før Enyaq ble lansert, men oppdaget rett og slett ikke at designet var så bra. Tvert i mot hadde jeg konkludert med at det var merkelig at ikke VW hadde klart noe bedre så bra som Enyaq ble seende ut!

Andre som har hatt same opplevelse? Andre aha opplevelse er pris, jeg var forberedt på å måtte betale ca 550 for vår neste bil som var tanken at skulle ha AWD, men når 1ST kom til bare 427 så kom vi fort til at selv om det mangler litt utstyr og AWD så er 120 mindre for samme bil og faktisk 50 km mer rekkevidde uten AWD, så bra pris at vi heller kan redusere investeringen betraktelig.

Jeg har aldri følt meg så sikker på at ett planlagt bilkjøp blir bra som med denne bilen!:)


Endelig tilbake til trådstart tema. Jeg var på Enyak visning og har bare sett i.d 4 gjennom vindu, men er ikke i tvil om hvilken av de to Seim ser mest «moderne» ut. Glad jeg har bestilt VW. Det jeg har «mest brukt for» er hengerfeste og mulighet for takstativ. Resten er bra på begge og sikkert mer enn nok for de fleste.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA