Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teslabjørn på ID4 privat visning

Startet av ID4, tirsdag 10. november 2020, klokken 14:05

« forrige - neste »

hELgenen

Jeg har fått bekreftet 1200 kg på ID.4 AWD

Radial

Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. november 2020, klokken 16:23
Jeg har fått bekreftet 1200 kg på ID.4 AWD

Ikke verdt prisen for 4wd med den hengervekta ::)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Bjoris

Sitat fra: Radial på onsdag 11. november 2020, klokken 17:43
Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. november 2020, klokken 16:23
Jeg har fått bekreftet 1200 kg på ID.4 AWD

Ikke verdt prisen for 4wd med den hengervekta ::)

Hvordan kan du si det når vi ikke vet prisen enda ;D

Radial

#18
Sitat fra: Bjoris på onsdag 11. november 2020, klokken 21:24
Sitat fra: Radial på onsdag 11. november 2020, klokken 17:43
Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. november 2020, klokken 16:23
Jeg har fått bekreftet 1200 kg på ID.4 AWD

Ikke verdt prisen for 4wd med den hengervekta ::)

Hvordan kan du si det når vi ikke vet prisen enda ;D

Enyaq iv80 til iv80X = 29k.
Er neppe noe mindre på ID4, heller litt dyrere tenker jeg🙂

Misforstå meg ikke, 4wd er fint og det er ikke dyrt med 30k for 4wd, det er omtrent vanlig for VAG i dag.
Det er bare elendig hengervekt til en 4wd å være, derfor ikke verdt "pengene" 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

magfred

Litt usikker på om man kan ta utgangspunkt i mellomlegget mellom iv80 og iv80x når man estimerer pris for AWD til ID.4. Jeg mener at det som ligger ut av informasjon per nå peker på at ID.4 AWD vil komme med 306 hk og ikke 265 hk som på iv80x (Skoda forbeholder nok 306 hk til VRS-modellen). Her kan kanskje de som har lagt inn reservasjon på ID.4 AWD bekrefte hvilken motorstyrke som er oppgitt?

Er vel lite sannsynlig at man får 100 hk hos VW til samme mellomlegg som Skoda tar for 60 hk? Hvis man runder av litt så tar Skoda ca 500 kr per hk fra iv80 til iv80x, og hvis man benytter samme logikk for VW vil vel mellomlegget lande på rundt 50K NOK.

Mulig at VW lanserer en egen variant med 265 hk, men kan ikke si at jeg har sett noe presentert rundt dette til nå.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

ihaal

På reservasjonen står det ikke noe om motorstyrke, kun "Volkswagen ID.4 firehjulstrekk".
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

magfred

Sitat fra: ihaal på torsdag 12. november 2020, klokken 11:50
På reservasjonen står det ikke noe om motorstyrke, kun "Volkswagen ID.4 firehjulstrekk".

Ok. Her er et par kilder som viser til 300+ hk, riktignok amerikanske så mulig vi får andre valg i Europa:
https://www.autotrader.com/car-reviews/2021-volkswagen-id-4-review
https://www.cargurus.com/Cars/2021-Volkswagen-ID.4-Overview-c30939
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

Lepet65

Det er jo tydelig at VW ikke har tro på sine egne elbilers ytelse, men stoooor tro på bensinmotorene.


Luna

Sitat fra: THE på onsdag 11. november 2020, klokken 14:27
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. november 2020, klokken 11:08
Må si hengerfesteløsningen på ID4 var helt genial.
Bare så synd tillatt tilhengervekt ikke står i stil. Burde vært minst 1500 kg tilhengervekt på ID4!
Det er nok mange med førekort klasse B som syntes det holder med 1000kg. Bilen veier 2049 kr og med last oppgis det til 2660kg. Skal man ha tyngre henger må førekortet utvides siden det er gyldig til 3500kg. De fleste har ikke behov for å utvide førekortet til B96 eller mer.

Øyvind.h

Polo er jo et skikkelig trekk-beist, så ikke rart den kan matche ID4 på hengerkapasitet :D
Men det er jo en illustrasjon av hvor snau hengervekt de har utstyrt bilen med når en sammenligner med fossilbiler i konsernet. Elbil er nydelig å trekke tung henger med. Har 1800kg i dag, og selv det er litt snaut.
Med bare 1000kg blir det nok noen situasjoner hvor jeg må byttelåne bil med en i familien.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Enig der mhp hengervekt - men førerkort jungelen blir jeg aldri helt klok på ettersom det opp gjennom årene har vært så mange overgangsregler - noen var så enkle at man bare kunne møte opp, ta nytt bilde og så beholde en rett man hadde fra før - mao ren betaling til staten uten innhold eller økt kunnskap. Gjorde man ingenting aktivt ved alle disse overgangsordningene så ble man gradvis barbert rettigheter og sittende igjen med B til slutt - og da gjelder vel maks totalvekt på 3500 kg i sum på bil og henger, der det er hengerens maks tillate last (altså det som er stemplet i vognkortet på hengeren) som går inn. Mao. har man en bil på over 2500 kg, så er det fort slutt på å håndtere den vanlige "folkehengeren" på ca 1000 kg. Har man BE eller B96  så åpner det i alle fall kunne bruke litt større hengere. Det frekkeste med alle disse overgangsordningene var at man faktisk fikk beskjed om at det ikke hastet så mye å ordne opp i dette....Så de som hørte på vegvesenet sitt råd ble "lurt" til å gi fra seg rettigheter og så måtte betale ekstra  for å få dette tilbake i ettertid ved mer omfattende kurs og kostnad. Men ettersom elbilene stadig blir tyngre med større batteripakker kan det jo fort ende med at noen tror de kan kjøre noe de kanskje ikke lenger kan - 1000 kg rekker lenge for mange og min grense går akkurat der. Men flere andre har 750 kg ser jeg - og da snakker vi om en vektklasse som faktisk gjør at utvalget av fornuftige hengere begrenses fort......Så at VW i det minste havnet på min 1000 kg synes jeg var en genistrek. 1500 kg hadde dog vært ennå mer genialt........

Radial

#26
Førerkort-diskusjoner føler jeg er irrelevant for folk flest 🙂

Ingen plages nevneverdig med begrensninger rundt hengervekt så lenge det er opp til 2200-2500kg mulighet der. da er bilen veldig allsidig. Går veldig mange Kodiaq, Tiguan, Passat og superb med fine hengervekter...Er bare synd MEB bilene ikke kan matche det fossile alternativet, selv med denne satsingen. 🙂

Og dette er synd, for el må være helt konge å trekke med🙄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

eikerkongen

Her er en annen presentasjon hvor du får presentert fullspekka og en litt mindre utstyrt ID4. Presentert av en tysker på engelsk. Faktisk mindre slitsomt enn "engelsken" til TB...
;-)

https://youtu.be/8Mh7BcIN77I

Bjoris

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 12. november 2020, klokken 15:29
Polo er jo et skikkelig trekk-beist, så ikke rart den kan matche ID4 på hengerkapasitet :D
Men det er jo en illustrasjon av hvor snau hengervekt de har utstyrt bilen med når en sammenligner med fossilbiler i konsernet. Elbil er nydelig å trekke tung henger med. Har 1800kg i dag, og selv det er litt snaut.
Med bare 1000kg blir det nok noen situasjoner hvor jeg må byttelåne bil med en i familien.

Hvorfor vurderer du å bytte en EQC? Er ikke den bedre på det meste da? Klart  ID4 blir billigere, men blir det ikke ett voldsomt tap på EQC?

Radial

Sitat fra: Bjoris på fredag 13. november 2020, klokken 20:13
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 12. november 2020, klokken 15:29
Polo er jo et skikkelig trekk-beist, så ikke rart den kan matche ID4 på hengerkapasitet :D
Men det er jo en illustrasjon av hvor snau hengervekt de har utstyrt bilen med når en sammenligner med fossilbiler i konsernet. Elbil er nydelig å trekke tung henger med. Har 1800kg i dag, og selv det er litt snaut.
Med bare 1000kg blir det nok noen situasjoner hvor jeg må byttelåne bil med en i familien.

Hvorfor vurderer du å bytte en EQC? Er ikke den bedre på det meste da? Klart  ID4 blir billigere, men blir det ikke ett voldsomt tap på EQC?

Hverken bakseteplass eller bagasjerom på eqc er noe å skryte av ihvertfall..🙂
ID4 virker god på plass i denne videoen, og praktisk. Eqc er ett sammensurium, sterkt preget av stort batteri i ett chassis for fossilt drivstoff 🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA