Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID.4 i Norge

Startet av toref, tirsdag 10. november 2020, klokken 08:10

« forrige - neste »

anorway

Noen som  vet om ID4 fortsatt står hos Møller på Frysja?

golo

Sitat fra: anorway på torsdag 26. november 2020, klokken 19:33
Noen som  vet om ID4 fortsatt står hos Møller på Frysja?
Jeg var i området i forrige uke og da ville jeg ta en titt på den men var borte.

SveinJ

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

thorerik

Er det noen som vet om det fremdeles er en bil man kan se i Norge? (Oslo området)

SveinJ

Sitat fra: thorerik på onsdag 06. januar 2021, klokken 12:52
Er det noen som vet om det fremdeles er en bil man kan se i Norge? (Oslo området)

Ryktene sier at den er sendt tilbake for lenge siden.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Bjoris

Hadde jo vært gøy om Møller klarte å hoste opp en til NAF sin test, det hadde vært meget interessant

Tjafsaren

Tror jeg neppe de gjør før de har spytta ut en hæv med id4 til kunder.. eventuelt skrevet masse kontrakter.

Kanskje de lærer av id3 og leverer til test for å vise hvor mye de har lært av id3-fiaskoen :o

Bjoris

Det blir litt lite nyansert å bare anta at ID4 blir ett like stort problem som ID3 når en vet at problemene skyldes uferdig programvare. Nå kommer ingen ID4 til Norge med uferdig programvare så problemet er isolert til ID3 og de som har problemer får ny midlertidige versjon som ser ut til å ha nesten null problem så en må gjerne koke suppe på dette lenge enda, men det er lite som tyder på at ID kommer til å ha mer enn normalt med barnesykdommer på ny programvare. Egentlig litt fortjent for VW som leverer ut uferdig produkt, men ser jo at folk velger Kona til samme pris som ID4 pga alle ryktene og da blir jeg litt lei meg rett og slett!!

hELgenen

Vil jo anta at disse software problemene løses. På papiret fremstår ID.4 som en fornuftig familiebil for det Europeiske markedet. Den er praktisk, har takrails , hengerfeste, bakkeklaring, ok bagasjerom osv - alt hva hvermansen egentlig ønsker.
Den har dog ikke ekstreme elbil ytelser eller et spennende infotainment system - men fremstår som en litt kjedelig praktisk bil for massene. Derfor tror jeg denne bilen blir årets bestselger innen elbil segmentet. Model Y vil sikkert ønske å konkurrere her, men jeg tror Model Y treffer bedre hos entusiasten - når alt kommer til alt tipper jeg hvermansen ønsker et trygt bilhold hos en litt traust forhandler i nabolaget. Og jeg tror faktisk hvermansen bryr seg om panelgaps og slike ytre lyter som en finner hos Tesla - og akkurat nå har Tesla ikke kontroll på dette dessverre.  I valget mellom Tesla model Y og VW.ID4 fremstår i mine øyne ID4. som et noe tryggere, men kjedeligere kjøp en Model Y. 

Jeg står på venteliste for prøvekjøring - har gjort det lenge, og ble vel lovt dette i Desember senest - og har ikke hørt noe ennå. Så jeg antar at de ikke har noen biler i Norge ennå. Og selgeren jeg har pratet med sier at de har forsinkelser pga. denne software oppgraderingen de venter på - og jeg forstår det også at de rullet ut mange biler til Nederland uten software fiks pga. nye avgiftsregler der. På meg virket det som de forsøkte å få inn biler til Norge uten software fiks, men fabrikken sa nei.

Bjoris

Sitat fra: hELgenen på mandag 11. januar 2021, klokken 08:52
Vil jo anta at disse software problemene løses. På papiret fremstår ID.4 som en fornuftig familiebil for det Europeiske markedet. Den er praktisk, har takrails , hengerfeste, bakkeklaring, ok bagasjerom osv - alt hva hvermansen egentlig ønsker.
Den har dog ikke ekstreme elbil ytelser eller et spennende infotainment system - men fremstår som en litt kjedelig praktisk bil for massene. Derfor tror jeg denne bilen blir årets bestselger innen elbil segmentet. Model Y vil sikkert ønske å konkurrere her, men jeg tror Model Y treffer bedre hos entusiasten - når alt kommer til alt tipper jeg hvermansen ønsker et trygt bilhold hos en litt traust forhandler i nabolaget. Og jeg tror faktisk hvermansen bryr seg om panelgaps og slike ytre lyter som en finner hos Tesla - og akkurat nå har Tesla ikke kontroll på dette dessverre.  I valget mellom Tesla model Y og VW.ID4 fremstår i mine øyne ID4. som et noe tryggere, men kjedeligere kjøp en Model Y. 

Jeg står på venteliste for prøvekjøring - har gjort det lenge, og ble vel lovt dette i Desember senest - og har ikke hørt noe ennå. Så jeg antar at de ikke har noen biler i Norge ennå. Og selgeren jeg har pratet med sier at de har forsinkelser pga. denne software oppgraderingen de venter på - og jeg forstår det også at de rullet ut mange biler til Nederland uten software fiks pga. nye avgiftsregler der. På meg virket det som de forsøkte å få inn biler til Norge uten software fiks, men fabrikken sa nei.

Veldig enig i vurderingen. Som antakelig for mange andre har også vårt valget stått mellom blant annet TMY og ID4. Har fortsatt reservasjon på TMY så vi får se, dersom det er gunstig å selge ID4 når TMY er klar så er det ikke utelukket, men det er noen praktiske ting med Tesla jeg har gått litt lei av. Det ene er disse rammeløse vinduene, de fryster og joda en masse med silicon etc hjelper, men det er og blir California style. Vi har ett spes problem med dette på fjellet da vi parkerer i oppvarmer garasje så det fryser og tiner flere ganger pr dag.

Ellers har jeg irritert meg i hel over dårlige vindusviskere både har de hatt mye lyd og samtidig fungert dårlig,  kan være bedre nå, men har vel ikke inntrykk av det. Så kommer håndtakene som bare er heilt fiasko syns jeg. På toppen trøblete takbøyler, ikke skiluke heller, men på Y kan du legge ned midtsete riktig nok, men da er en mer eksponert for at bagasje kan komme flyvende. Fruen er skeptisk til bare en skjerm i midten. Sikkert noe en kunne vent seg til, men ja, det blir mange minuser på det praktiske og mange pluss i "karusell" kollonnen, men vi kjører egentlig aldri karusell så for oss er ID4 mest sannsynlig enn mye bedre bil, så kan det være helt annerledes for andre. Siste spiker i kisten for meg er at ID4 hevdes å være både mer komfortable og vesentlig mer støysvak enn TMY, noe jeg setter stor pris på med en bil. Når så prisen på første versjon iallefall er langt lavere enn TMY om du kan klare deg uten AWD og en del kjekt å ha utstyr (og noe som jeg virkelig skulle likt å hatt som el.seter) så ja, da ble det slik denne gangen.

Det kommer ikke demobiler før vi første får bilene iflg min selger så da blir det vel Mars før du får prøvd den:)

hemi

Problemet med VAG og elbil er jo at de prøver å utkonkurrere tesla i dårlig kundebehandling og rare feil.

Tesla fikser jo mye feil i FW de pusher kontinuerlig + ladenettverk, det + rekkevidde er jo eneste grunnen til at folk kjøper det.

Dørhåndtak på tesla... rammeløse vinduer... glasstak med feste for takboks, vinger på model X... djiz så lite imponerende fancy dilldall. Rammeløse vinduer er kult på skikkelig sportsbil, ikke på billig bruksbil.

Jeg er lei av løgn fra produsenter (alle), så har havnet på at jeg faktisk vil prøve bilene før jeg bestiller.

Hadde nok litt mer håp både på ID3 og ID4 enn det som ble virkelighet.

hELgenen

Sitat fra: hemi på mandag 11. januar 2021, klokken 11:37

Hadde nok litt mer håp både på ID3 og ID4 enn det som ble virkelighet.

Nå vet jo ingen hva slags problemer det er med ID.4 ennå...
Så hva som blir virkelighet her vet ingen - vi får se.
VW tok i alle fall grep med ID.3 feilene - de vil de tydeligvis ikke ha overført til ID.4

hemi

Så alle ID3 er bugfree nå?


hELgenen

Sitat fra: hemi på mandag 11. januar 2021, klokken 12:34
Så alle ID3 er bugfree nå?

Nei - det tror jeg ikke fordi de venter på mange av de samme fiks som id.4 skal få.
Dette er ikke klart ennå - derfor ID.4 faktisk er holdt tilbake.
Som jeg sa tidligere :

Sitat
VW tok i alle fall grep med ID.3 feilene - de vil de tydeligvis ikke ha overført til ID.4

Altså lest slik : Når de så alle feilene med ID.3 så stoppet det leveransen av ID.4 til Norge - de vil ikke
ha disse feilene på denne bilen. ID.3 vil selvfølgelig også få mange av de samme rettelsene - når de er klare

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 11. januar 2021, klokken 12:38
Når de så alle feilene med ID.3 så stoppet det leveransen av ID.4 til Norge - de vil ikke
ha disse feilene på denne bilen.
Det jeg lurer på er hvorfor det er greit å levere ut ID.4 med disse bugsene i Nederland?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA