Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla annerkjenner problemene med eMMC på MCU1

Startet av HKS, mandag 09. november 2020, klokken 23:42

« forrige - neste »

Kimpala

Lurer på om å bytte den 8gb eMMC'n hjelper noe på treig skjerm...?
X
3

HKS

64GB som er på oppdatert MCU1 og MCU2 vil kunne hjelpe ja. For liten lagringsplass vil være et problem, spesielt hvis du har lite plass igjen.

Det kan ofte bli problemer med delevis fylte blokker på disken. Dere kan lese mer om det her:
https://www.howtogeek.com/165542/why-solid-state-drives-slow-down-as-you-fill-them-up/
Tesla Model 3 Long Range

magnussen01

Dersom Tesla betaler tilbake for skifte av eMMC hos 3. part der man strengt talt kan bytte uten at det er noe galt, så bør det vel nærme seg at Tesla bytter disse preventivt som en service bulletin? Eller er jeg altfor optimistisk?

Kimpala

Sitat fra: magnussen01 på torsdag 12. november 2020, klokken 11:01
Dersom Tesla betaler tilbake for skifte av eMMC hos 3. part der man strengt talt kan bytte uten at det er noe galt, så bør det vel nærme seg at Tesla bytter disse preventivt som en service bulletin? Eller er jeg altfor optimistisk?

Uten at det er noe galt er jo relativt, min er for treig og det har jeg liten tru på at fikses med sw. Jeg har veldig lyst på kjappere skjerm nå. Nesten så jeg vurderer å bruke 29 tusen. Men kan jo ikke det før Tesla fikser sånn at den fungerer som når jeg kjøpte den...
X
3

o.b.lix

Sitat fra: Kimpala på torsdag 12. november 2020, klokken 21:32
Jeg har veldig lyst på kjappere skjerm nå. Nesten så jeg vurderer å bruke 29 tusen.

Husk at MCU2 er treg den også, bare ikke like treg som MCU1, men MCU2 skal også drive lilleskjermen, pluss all animasjon fra HW3. Prosessor har omtrent en tredjedel kapasitet som iphone 7 fra 2016...

"mcu3" fra model3 har ikke egen prosessor i det hele såvidt jeg vet, alt blir styrt av hw3-prosessor. Korriger meg om jeg tar feil her...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

HKS

Sitat fra: o.b.lix på fredag 13. november 2020, klokken 15:11
Sitat fra: Kimpala på torsdag 12. november 2020, klokken 21:32
Jeg har veldig lyst på kjappere skjerm nå. Nesten så jeg vurderer å bruke 29 tusen.

Husk at MCU2 er treg den også, bare ikke like treg som MCU1, men MCU2 skal også drive lilleskjermen, pluss all animasjon fra HW3. Prosessor har omtrent en tredjedel kapasitet som iphone 7 fra 2016...

"mcu3" fra model3 har ikke egen prosessor i det hele såvidt jeg vet, alt blir styrt av hw3-prosessor. Korriger meg om jeg tar feil her...
MCU i Model 3 bruker samme hardware som MCU2 i Model S/X, så samme Intel Atom prosessor.
Model 3 har bare hovedskjermen på 1920x1200.

Model S/X så driver som du sier MUC2 to skjermer, hovedskjermen på 1200x1920 og instrument cluster på 1920x720.

GPU i Intel Atom-prosessoren er Intel HD Graphics 505
Tesla Model 3 Long Range

mthoring

#21
Sitat fra: o.b.lix på fredag 13. november 2020, klokken 15:11
[...]
"mcu3" fra model3 har ikke egen prosessor i det hele såvidt jeg vet, alt blir styrt av hw3-prosessor. Korriger meg om jeg tar feil her...

Skulle til å korrigere deg og si at du tar feil, men når jeg kikket litt rundt på interwebben så ser det ut til at du er inne på noe, selv om utsagnet fortsatt er feil.

I 3/Y er MCU og AP bundlet sammen i en sandwich (som noen kaller en ICU), så det blir i hvertfall påstått at når det er behov for å bytte en av delene så bytter de ut hele sandwichen. Det er dog likevel separate maskiner, som i S/X, og fortsatt en Intel Atom som driver MCU-biten av ICUen.



Kilde: https://teslatap.com/articles/autopilot-processors-and-hardware-mcu-hw-demystified/
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Motorwatt

Nå ser det ut som om NHTSA vurderer en tvungen tilbakekalling på grunn av MCU-feil. Tesla økte garantitiden, men myndighetene har nå funnet så mange biler med feil at dette ikke er nok (30% på biler det omfatter hittil). Tesla burde heller tatt en frivillig tilbakekalling.

Kilde: https://electrek.co/2020/11/17/tesla-mcu-car-touchscreen-failure-rate-nhtsa-recall/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

k1

Dersom det blir en tvungen tilbakekalling, ville det vel være gunstig for alle parter å få et bedre tilbud på oppgradering fra MCU1 til MCU2 enn dagens?
Gratis arbeid og rabatterte deler (MCU2-MCU1 ny minnebrikke etc kost) for eksempel...

blyat

Er en av symptomene for defekt minnebrikke ultratreg oppstart? TMX lev 03-18 (antar MCU1) bruker ofte 30-60sek bare for å få lov til å starte å kjøre.
TMY s/s 19'' - best 13.05
TMX 75 2018

Simen1

#25
Jeg var innom Tesla og de sa i dag at eMMC ikke ble skiftet preventivt. Dessuten mente de bilen min var over garantien med sine 168 000 km, selv om jeg har bedt om ny eMMC på garantien siden før 160 000 km, da jeg trodde det var årsak til at digitizeren min bare virker av og til. Håper NHTSA får gjennom at dette skal fikses preventivt og at jeg får det på garantien siden jeg klagde på det før garantien gikk ut.

Dette burde vært fikset preventivt på alle bilene uansett km-stand og produksjonsdato. Det hadde jo ikke kostet den mye å ta med de ytterst få model S-ene som ble produsert før november 2012. Eller å spandere det på de som har "spart planeten for mest CO2" som de sier det så fint på hjemmesidene. Altså de med høy km-stand.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

HKS

Sitat fra: blyat på tirsdag 24. november 2020, klokken 12:27
Er en av symptomene for defekt minnebrikke ultratreg oppstart? TMX lev 03-18 (antar MCU1) bruker ofte 30-60sek bare for å få lov til å starte å kjøre.
Nei, det ble jeg fortalt at var på grunn av en bug.
De slo av "Energy Saving" i menyene på bilen, etter det har jeg ikke hatt dette problemet.
Tesla Model 3 Long Range

k1

Sitat fra: HKS på onsdag 25. november 2020, klokken 09:19
Sitat fra: blyat på tirsdag 24. november 2020, klokken 12:27
Er en av symptomene for defekt minnebrikke ultratreg oppstart? TMX lev 03-18 (antar MCU1) bruker ofte 30-60sek bare for å få lov til å starte å kjøre.
Nei, det ble jeg fortalt at var på grunn av en bug.
De slo av "Energy Saving" i menyene på bilen, etter det har jeg ikke hatt dette problemet.

Samme beskjed her, men da med vampire drain på >5% pr døgn...

Øggen

#28
Sitat fra: k1 på onsdag 25. november 2020, klokken 10:58
Sitat fra: HKS på onsdag 25. november 2020, klokken 09:19
Sitat fra: blyat på tirsdag 24. november 2020, klokken 12:27
Er en av symptomene for defekt minnebrikke ultratreg oppstart? TMX lev 03-18 (antar MCU1) bruker ofte 30-60sek bare for å få lov til å starte å kjøre.
Nei, det ble jeg fortalt at var på grunn av en bug.
De slo av "Energy Saving" i menyene på bilen, etter det har jeg ikke hatt dette problemet.

Samme beskjed her, men da med vampire drain på >5% pr døgn...

Og denne såkalla buggen gjelde på software( versjon)??
Edit: Beklager å spesifisere
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

k1


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA