Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde motorvei

Startet av mthns, mandag 09. november 2020, klokken 19:35

« forrige - neste »

mthns

Hei alle sammen, jeg er fornøyd med min nye Renault zoe ze. 50, men jeg sliter med å bikke over 220 - 230 km ved motorveikjøring.  Hastigheten jeg pleier å holde er 80 - 110 km/t. Har både prøvd under optimale forhold samt. 1 - 2 grader. Noen som har noe tips for å kunne kjøre lengere? Har forsøkt med cruisekontroll og uten.


Et annet spørsmål: jeg bruker easee til å lade Renault, jeg får lesehastighet på 3.5 - 3.8 kwt  første halvtimen, så faller det ned til 2.8 kwt. Jeg kunne like gjerne ladet den via stikkontakt. Noen som har vært bort i det/ tips triks?

minibiti

Do you drive long trips? Or many small ones?
When did you get your Zoe? If it is one from the first batch, you might need a BMS update to correct a little bug which limits how much of the battery you can access (https://elbilforum.no/index.php?topic=49981.msg910189#msg910189).

Regarding charging, do you connect to your Easee box via the Raydiall adapter?
If so I am afraid so won't get much more than 2.8 kW.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

mthns

I got my car in august and drive long trips often... so there for i dont understand the range of 250km.

Yeah i use raydial to charge,  but its charging 3.8kwt in the begining...and go over to 2.8 kwt

minibiti

Cold and speed affect your range quite drastically, especially if you do not condition the car before departure while still connected to the charger so you start with a warm battery and cabin.
A few weeks ago I managed around 250 km while driving mostly 100-110 km/h at around 5-10C.
What is your average consumption? Mine was around 20 kWh/100km I think.

Regarding the Raydiall, other people have reported the same thing.
I tested it myself once and I got only around 2.4 kW into the battery using the type 2 adapter from a 7 kW charger.
And there are some losses during the conversion from IT to TN so I am not surprised that 400 W were gone like that.
If you want faster charging at home, it is better to have a transformer so that your Easee charger gets TN instead of IT. Then a simple Type 2 to Type 2 cable is enough to connect your car to the Easee. And keep the Raydiall only when you go place with IT only for overnight charging. But this setup costs a bit more ;)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

mthns

My consumption is showing 15 kwt so its something fishy.  How do you warm the battery? Just use app to warm cabin?

Martinschei

Battery is getting heated trough inefficiencies during  charge and use.  So by charging just before departure you have a slightly warmer battery than if you finnished charging long before departure.

minibiti

If I recall properly, if you schedule a pre-conditioning of the car the day before so it is ready and warm at say 07:00 in the morning, it will heat up both the cabin and the battery pack (which it will not do if you just do it 5 min before you leave from the app).

If you consumption is as low as 15 kWh/100km then first of all congratulations because in the conditions you describe, this is a very good one!
And second of all, you may need this BMS upgrade I am talking about in order to unlock the full potential of the battery pack.

But also remember that there are actually more kilometers in the last percentage of battery so you might be surprised by how long you can actually drive until your battery reaches 1-2%. Or have you tried that already?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

mthns

I was a bit optimistic, it was 18 kwh pr 100 km - not 15 kwh. Can I ask them to take a bms upgrade when I take service. I haven't tried to go further low than 10 percent. But maybe I should try :)


My planned charging/heat up doesn't work if I program it in the car system. App works fine

mthns

Hei, jeg klarer forsatt ikke få mer rekkevidde enn 160 km ved 80 % ladet batteri. Vinteren hat ikke vært kald... Er dette vanlig eller må jeg få meg en bms oppdatering ?

minibiti

So that's about 200 km fully charged... At 18 kWh/100km, that is a bit low in my opinion.
If this is a big problem for you, I would go to the garage indeed and ask them what they can do.
Otherwise wait till the next service and ask them for a full check of all software and firmware + a battery health status.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

askekladden

Vedrørende ladingen - jeg erfarer akkurat det samme som deg. Lader også med Easee-lader og raydiall omformeren. Ligger på rundt 2.8 kW. Har faktisk vurdert det som reklamasjonsgrunn...

Diskutert mer her: https://elbilforum.no/index.php?topic=50828.0

mthns

Jeg så nettop at de reklamerer for 3.5 kwh for raydiall ucase som vi fikk med, så 2.8 kwh er jo altfor lite i forhold. Hvordan er rekkevidden på bilen din? jeg har aldri klart å kjøre bilen min mer enn 250 km på 100 % opplading

iDriver

Vi har også fått problemer med rekkevidde på vår.
Skjedde en gang i høst, og har nylig fått det "bekreftet" gjennom CanZe, at SoH har falt til 84%.
Det rimer også med rekkevidden. Med temperaturer på 0-5 plussgrader, og litt motorvei, så er vi heldige om vi klarer 200km. I fjor vinter, kan jeg ikke huske at vi i det hele tatt var under 250km, selv i minus 10 og kaldere. I sommer lå den på typisk 320-350km med litt motorvei. Uten motorvei og på litt roligere landevei, så klarte vi sågar å passere 400km i ferien, med 2 voksne, ett barn og full oppakning.

Bilen skal på service 4/1, så håper å "få tilbake" litt kapasitet da - dette var i alle fall ikke normalt iflg Autoria hvor vi kjøpte den (de mente også fra Renault at det ikke var blitt byttet ett eneste batteri på ZE50 i Norge, og at det nok var software, slik som flere har opplevd).

askekladden

Vi bor ca 11 mil fra Oslo, og på vinterstid har jeg såvidt klart tur/retur på motorvei uten lading, hvis jeg holder rundt 100 km/t i snitt. På sommerstid klarer jeg nok en del mer, men har ikke nok turer på hverken sommer eller vinter til å kunne gi noen gode tall.
Jeg har også opplevd store variasjoner - på en tur brukte nesten 50% mer strøm på turen hjem fra Oslo enn den gjorde til Oslo, og eneste forskjell jeg merket var en del motvind på hjemturen.

mib1986

#14
Her er rekkevidden beregnet til nøyaktig 200km i følge displayet. Bilen kjøres daglig 100km tur/retur, hovedsaklig på motorvei. Bruker da 50% av batterikapasiteten på en tur/retur reise. Bilen er kun noen måneder gammel, gått 7500km. Er dette under hva man kan forvente, eller normalt på motorvei og vinterstid (R135)?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA