Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

38KW firmware

Startet av stikksaga, mandag 09. november 2020, klokken 09:42

« forrige - neste »

stikksaga

Har hatt Ioniq-en inne på service hvor jeg fikk oppdatert firmware. Til min overraskelse (forskrekkelse) ser det ut til at man ikke lenger får et "3-delt" display. Det ser heller ikke ut til at man får sendt en ny destinasjon til bilen vha Bluelink-appen. (Appen påstår at den blir sendt, men den dukker ikke opp i bilen) Er det noen flere som har opplevd dette, evt funnet en løsning på det?

Storfe

Har fått samme software selv. 3delt skjerm er ikke så farlig.
Radioen derimot er helt håpløs, ser ut som de har kopiert layout fra en bilradio fra 1965. Elendig utnyttelse av skjermen, mye trykking for å bytte radio fra hurtiglista.

stikksaga

Ja, jeg prøvde igjen i dag å sende en adresse til bilen, men den dukket ikke opp. I tillegg all den trykkinga for å komme dit du skal. Jeg synes heller dette var en nedgradering i forhold til forrige versjon.

goggo

Noen som vet om det finnes noen Youtube videoer som sammenligner før og etter versjonene?

Jeg har forstått at den nye SW versjonen for KIA biler med 10 tommer skjerm har fått userprofiles, der man kan ha forskjellig oppsett for hver bruker/sjåfør. Er det slik på den nye Ioniq versjonen også?

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

stikksaga

#4
Ja, du har userprofiles som må velges når du slår på bilen. (enda mer trykking) I tillegg har de lagt på noen mediaspor med lyd som går i loop sånn at du kan høre på skogslyder/havet/snø... veeldig brukbart...not. Jeg har ikke sett noen youtube-videoer av den.

goggo

Sitat fra: stikksaga på tirsdag 10. november 2020, klokken 08:37
Ja, du har userprofiles som må velges når du slår på bilen. (enda mer trykking) I tillegg har de lagt på noen mediaspor med lyd som går i loop sånn at du kan høre på skogslyder/havet/snø... veeldig brukbart...not. Jeg har ikke sett noen youtube-videoer av den.

Takk.
Må man velge userprofil hver gang? Og får enda flere lyder ved oppstart?
Da tror jeg min neste service blir hos ikke-merkeverksted, så slipper jeg å få denne oppgraderingen :)

Når jeg kjører på ukjente steder og trenger oppdatert kart så bruker jeg likevel Android Auto, så jeg er ikke avhengig av siste kartversjon i bilen.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Tjomsas

På min e-niro må jeg ikke velge aktivt hver gang hvis det er samme person som bruker bilen. Det eneste jeg må trykke på er den sedvanlige sikkerhetsmeldingen, så defaulter den til hjemskjermen.

Storfe

Hva er det som styres av denne brukerprofil-innstillingen?
Og er den knyttet mot nøkkel? (Tviler vel siden bilen ikke klarer å justere setet etter nøkkel...)

stikksaga

Har ikke funnet ut at denne styres av nøkkel, nei, men det er riktig som du sier at man slipper å velge denne hvis det er samme sjåfør som skal kjøre igjen. Kartet ble ikke bedre etter "oppgraderingen". En "ny" vei som er et år gammel er ikke tegnet inn på det "oppdaterte" kartet heller. Jeg ville nok ha tatt servicen på et ikke-merkeverksted, dersom jeg visste dette tidligere, ja. I alle fall fått de til å ikke oppgradere headunit-en.

Storfe

Verkstedet ringte og spurte om de skulle oppgradere software, de var visstnok pålagt å spørre pga gdpr.
Visuelt ser ny software noe bedre ut.
Men sammenlignet med den andre bilen i huset her (Tesla) så fremstår brukervennligheten på linje med en russisk romrakett fra 1960.

goggo

Sitat fra: Storfe på tirsdag 10. november 2020, klokken 10:55
så fremstår brukervennligheten på linje med en russisk romrakett fra 1960.

På samme nivå som Hyundai sin flotte Bluelink APP, altså...

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

stikksaga

Sitat fra: goggo på tirsdag 10. november 2020, klokken 11:42

På samme nivå som Hyundai sin flotte Bluelink APP, altså...

Mvh
Hugo
Nei, den funker bra den, men i denne versjonen av firmware så er muligheten til å sende destinasjon via appen til bilen borte.

Storfe

#12
Under menyen for brukerprofil kan man gjøre en knytning til mobiltelefonen.
På bilen står det at prosessen må startes fra mobiltelefonappen (bluelink), og i appen kommer det feilmelding om at enkelte funksjoner ikke virker, fordi bilen ikke er knyttet opp.
Men jeg finner ingen valg i appen for å knytte bilen til appen.
(Bilen er knyttet til appen på generell basis fra før firmware ble oppgradert i bilen, men det virker som noe mer må knyttes sammen i forbindelse med dette med user profiles).

Radiooppsett og navigasjonsoppsett + en del andre innstillinger følger forøvrig user profiles.

Appen har en funksjon for å sikkerhetskopiere innstillinger i bilen til skyen, men dette virker ikke pga problemer som nevnt innledningsvis her.

Tjomsas

Sitat fra: Storfe på onsdag 11. november 2020, klokken 22:32
Under menyen for brukerprofil kan man gjøre en knytning til mobiltelefonen.
På bilen står det at prosessen må startes fra mobiltelefonappen (bluelink), og i appen kommer det feilmelding om at enkelte funksjoner ikke virker, fordi bilen ikke er knyttet opp.
Men jeg finner ingen valg i appen for å knytte bilen til appen.
(Bilen er knyttet til appen på generell basis fra før firmware ble oppgradert i bilen, men det virker som noe mer må knyttes sammen i forbindelse med dette med user profiles).

Radiooppsett og navigasjonsoppsett + en del andre innstillinger følger forøvrig user profiles.

Appen har en funksjon for å sikkerhetskopiere innstillinger i bilen til skyen, men dette virker ikke pga problemer som nevnt innledningsvis her.

På min e-niro gjorde jeg denne "andre" tilknytningen fra bilen. Kanskje du egentlig må gjøre det på Ioniq også? Fikk også feilmeldinger i appen før jeg gjorde dette, blant annet virket ikke "Kjøretøydiagnostikk" og "Nytt bilde".

Storfe

Du valgte dette fra ett valg under userprofiles?
Når jeg velger dette valget får jeg beskjed om at jeg må legge til bilen i appen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA