Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW iX1 (2022)

Startet av JorgenM, mandag 09. november 2020, klokken 08:32

« forrige - neste »

Trond.m

i3 og X1 oppfatter jeg å være rettet mot forskjellige bruksområder. X1 kanskje ikke bilen for familier med 2 barn og hund, men for små familier, unge par, pasjonister etc. er den optimal. Markedet for denne typen bil er stort. Tiguan og Kuga er vel biler i samme segment, kompakt-klasse SUV.

LMOR

Alle legger det frem som en erstatning for i3. Så jeg tenker den utvider kundegruppen. IX1 er ikke like perfekt bybil, men det blir en minste BMWen en kan få kjøpt. Alternativet er en Mini, men den blir for liten/lav for mange i3 kjøpere og er ikke en ekte BMW.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Chimp

#32
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. mars 2022, klokken 15:39
Trodde dette var en slags erstatning for i3 - dog en liten anelse større. Men kommer den med AWD og krok for 1500 kg - og rom for 400++ liter der bak - vel da blir det jo fort en brysom konkurrent for flere.....
400 km er uansett 400 BMW km i min bok og de pleier å være redelige her....Men 450 er jo bedre enn 400

I3 er en nisjebil, bybil.
X1 og ix3  faktisk ganske like. Så på dem nesten ved siden av hverandre her om dagen. Bagasjerom er ganske like, x1 mister bittelitt i bredden og høyden, det var visuelt vanskelig å se. Mener å huske at ix3 er rundt 550 liter og x1 har 505?
Men x1 har et mye mindre ruvende ytre enn ix3. Så skal man ikke glemme at ix3 har et enormt panser med mye tomrom.

Ser ingen grunn til at ix1 blir mindre enn x1 ihvertfall, så jeg tror den vil kaniballisere mye av salget til ix3. Gitt at den får ok rekkevidde og awd selvsagt.

Jeg tenker ihvertfall å ha både i3 og ix1, det ville jeg ikke gjort hvis begge var småbiler. Ix1 blir min hyttebil. Men vi får se, mulig det er jeg som bommer.

1317142119

Sitat fra: Hen9ng på tirsdag 29. mars 2022, klokken 15:27
Men ønsker BMW å selge dette som en familiebil? Vil vel fort tenke at unge par, pensjonister o.l er mer i målgruppen for denne bilen.
Kan godt hende BMW ønsker å pushe iX3 på familier, men iX1 vil være en helt normalstørrelse på helt ordinære familiebiler. Det er på ingen måte en liten bil. En sammenligning av dagens X1 mot andre populære familiebiler (merk at dette er dagens X1 - ikke den forventede litt større nye generasjonen X1/iX1):

Pondus1

Var innom Bilia i går. Selger visste ikke mye, men anslo lansering på ettersommeren, med levering i 2023. Ikke noe nytt, mao.

bmw2002

BMW iX1 forventes å bli 460cm lang. Merkbart større enn dagens modell.

Chimp

13 cm kortere enn ix3, men den har jo et stort tomrom i panser. Kan den ha utnyttet plassen bedre og samtidig ha AWD så er denne en vinner. Litt synd med rekkevidden selvsagt, men det er tilstrekkelig for oss som hytte- og bybil.

Kjedelig at bmw annonserer prisoppgang på alle modeller fra 1 juni og samtidig fjerner noe av storkunderabatten, siden ix1 vel skal lanseres etter dette

Tin

Sitat fra: Chimp på mandag 09. mai 2022, klokken 17:52
13 cm kortere enn ix3, men den har jo et stort tomrom i panser. Kan den ha utnyttet plassen bedre og samtidig ha AWD så er denne en vinner. Litt synd med rekkevidden selvsagt, men det er tilstrekkelig for oss som hytte- og bybil.

Kjedelig at bmw annonserer prisoppgang på alle modeller fra 1 juni og samtidig fjerner noe av storkunderabatten, siden ix1 vel skal lanseres etter dette

Storkunde fra 8 til 4%?

Chimp

Sitat fra: Tin på mandag 09. mai 2022, klokken 20:21
Sitat fra: Chimp på mandag 09. mai 2022, klokken 17:52
13 cm kortere enn ix3, men den har jo et stort tomrom i panser. Kan den ha utnyttet plassen bedre og samtidig ha AWD så er denne en vinner. Litt synd med rekkevidden selvsagt, men det er tilstrekkelig for oss som hytte- og bybil.

Kjedelig at bmw annonserer prisoppgang på alle modeller fra 1 juni og samtidig fjerner noe av storkunderabatten, siden ix1 vel skal lanseres etter dette

Storkunde fra 8 til 4%?

Har ikke sett noen uttalelse fra BMW-ansatte eller liknende, kun rykter om at noe av storkunderabatten skal fjernes


Vw e up

Ser interessant ut. 🚘🙂

daktari

https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=56423 Bilder av spionbilen.
Ser ut som denne får også et laangt panser da det er en kombi el- og bensin-plattform. Forbruk 17,3 til 18,4 kWt er i grunn identisk med ID.4 sitt oppgitte WLTP-forbruk, men sistnevnte får vel ganske sikkert mye mer innvendig plass og har større batteri.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chimp

Sitat fra: daktari på tirsdag 10. mai 2022, klokken 14:57
https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=56423 Bilder av spionbilen.
Ser ut som denne får også et laangt panser da det er en kombi el- og bensin-plattform. Forbruk 17,3 til 18,4 kWt er i grunn identisk med ID.4 sitt oppgitte WLTP-forbruk, men sistnevnte får vel ganske sikkert mye mer innvendig plass og har større batteri.
Ja det er jo MEB som er konkurrent her, spørsmålet er hva de legger seg på i pris mtp den får kortere rekkevidde og antakelig noe mindre plass. Men kanskje bagasjerom blir mer praktisk? Jeg synes ihvertfall ikke bagasjerom i q4 er noe å skryte av, mens ix3 har stooort bagasjerom som jeg mener er like bra/bedre enn feks etron (litt bedre fordi det er høyere og bredere, men ikke like dypt). Spent på hva de får til

daktari

#43
Enig. Skoda har vel det mest firkantede bagasjerommet av de 3.
Det var en kar som la ut bilder av etrpn under ID.4, og man ser at kupeen er like stor selv om snuten på eteon er 30 cm lenger. Fare for noe slikt på iX1 også er jeg redd.
Er også bekymret for at iX1 får kardangtunnel.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

02jan

Synes Enyaqen har akseptabel størrelse på bagasjeplass i forhold til hva jeg forventer,men mulig andre biler er bedre.

Noen av grunnspørsmålene jeg ville hatt svar på før sjekk av detaljer er:
Hvilket land produseres bilen i ?
Hvilke oppsett på driverk, fwd eller rwd bias ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA