Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW iX1 (2022)

Startet av JorgenM, mandag 09. november 2020, klokken 08:32

« forrige - neste »

JorgenM

20. april er vel et godt tips. i7 presenteres den dagen og den er også lagt ut på den tyske BMW-siden Trond.m la ut bilde fra.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Pondus1

Selger på Bilia mente at denne kom til å overgå salget av i4 med god margin. Kommer de med AWD, 450km rekkevidde, hengerfeste og god ladefart blir jo dette en solid pakke til under 500k, som de indikerte. Om den i tillegg gjøres ca 15 cm lengre, er den jo et lett valg. Sitter klar på bestillingsknappen ganske umiddelbart, merker jeg...

1317142119

Blir spennende å se hva de hoster opp av detaljer! Må legge meg på samme list som enkelte andre her og si meg lite imponert over rekkevidden (som da sikkert er med kjipe småfelger og smale ecodekk). Det positive er at BMW har vist seg å være ganske edruelige på WLTP vs virkelig rekkevidde, så det er ikke sikkert dårlig rekkevidde på papiret er så himla dårlig i virkeligheten, sammenlignet med konkurrentene.

Trond.m

#18
Alt over 400 km er jo egentlig bra nok for de fleste. At iX3 går 3 mil lengre tror jeg ikke er avgjørende i forhold til at man får X-drive og at prisen trolig blir lavere. Potensialet er åpenbart til stede for å bli en volumselger. I4 og spesielt M50 er nok rettet mot et smalere marked.

Chimp

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 22. mars 2022, klokken 11:17
Alt over 400 km er jo egentlig bra nok for de fleste. At iX3 går 3 mil lengre tror jeg ikke er avgjørende i forhold til at man får X-drive og at prisen trolig blir lavere. Potensialet er åpenbart til stede for å bli en volumselger. I4 og spesielt M50 er nok rettet mot et smalere marked.

Enig i det, men konkurrentene har lenger rekkevidde. Dog kan man svelge den kamelen hvis prisen er rett og utstyrsnivået er akseptabelt.

LMOR

Jeg er klar for å bestille!
Men må være mer enn 750kg hengervekt
Og at de ikke dropper noe utstyr som iX3 har.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Electric cars in Norway

Sitat fra: Chimp på tirsdag 22. mars 2022, klokken 16:42
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 22. mars 2022, klokken 11:17
Alt over 400 km er jo egentlig bra nok for de fleste. At iX3
Sitat

Enig i det, men konkurrentene har lenger rekkevidde. Dog kan man svelge den kamelen hvis prisen er rett og utstyrsnivået er akseptabelt.

Enig Chimp :+1: rekkevidde er viktigst i dette segmentet av kvalitetsbiler. Men jeg tror den vil uansett selge godt!

LMOR

Jeg er enig med Trond.m her. De aller fleste klarer seg fint med 400km.
Helt unødvendig å kjøre rundt på unødvendige kilo batteri. Unødvendig kostnad. Mindre miljøvennlig.
400km hver dag gir deg 10x gjennomsnittlig kjørelengde i Norge. Kjekt å ha mer på lengre turer, men de fleste av oss gjør ikke det så ofte.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Chimp

Ja 400 km holder! Men det er på hengende håret når det er kaldt og drittvær fra Oslo, Moss osv til feks Trysil.
Så jeg tar større batteri hver dag i uka just in case. Det samme fordi jeg kjører e18 mot sørlandet og der går batteriet tomt svært raskt. Mange har tilsvarende behov, har kanskje kjørt til jobb tidligere på dagen før hytteturen osv, og ønsker ikke ladekø at fredag kveld ødelegger helgen. Så utviklingen går mot biler med 500-600 km, ikke at man skal klare seg med 400 km.

LMOR

Ja, og selvfølgelig er det noen som trenger mer. Og tror de er overrepresentert her inne  :)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Jeg tenker 74 kWh er greit på en mellomstor bil. Kona/e-Niro f.eks kom jo langt med 64. PSA sine 50 er for snaut. X75 var for snau med ca 70 i den store bilen, mens S75 gikk greit. Ca 65 kWh i en etron er for lavt. 72 kWh i iX er akkurat på håret men burde hatt 82. (Da hadde de ikke solgt mange iX50)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

1317142119

#26
Husk at 400 km rekkevidde ikke er 400 km rekkevidde i praksis på familieferie da. Det er en teoretisk øvelse som fungerer hvis du er alene i bilen, kjører normalt pent og deltar i NAF sin rekkeviddetest.

Kjører du som en BMW-sjåfør skal, har hele familien på tur med bagasjerommet lastet til taket, kanskje en takboks i tillegg og durer nedover motorveien mellom Sørlandet/Østlandet eller Østlandet/Sverige, så kan du se langt etter noe mer enn et par timer i bilen før du må lade. Kan ikke snakke for andre enn meg selv, men 2 timer er ikke godt nok mellom hver pause på en familiebil.

Det samme gjelder hvis du bruker den til daglig kjøring. Som med alle andre elbiler, så bruker den enormt mye mer strøm på småkjøring (fordi kupéen skal varmes opp/kjøles ned hver tur). Så de 400 km ser du i praksis aldri noe til såfremt du ikke er singel, kjører som om du eide Nissan Leaf og reiser lett.

Det fungerer absolutt, men er langt ifra det jeg anser som bra.

Trond.m

#27
Sitat fra: 1317142119 på lørdag 26. mars 2022, klokken 15:19
Husk at 400 km rekkevidde ikke er 400 km rekkevidde i praksis på familieferie da. Det er en teoretisk øvelse som fungerer hvis du er alene i bilen, kjører normalt pent og deltar i NAF sin rekkeviddetest.

Kjører du som en BMW-sjåfør skal, har hele familien på tur med bagasjerommet lastet til taket, kanskje en takboks i tillegg og durer nedover motorveien mellom Sørlandet/Østlandet eller Østlandet/Sverige, så kan du se langt etter noe mer enn et par timer i bilen før du må lade. Kan ikke snakke for andre enn meg selv, men 2 timer er ikke godt nok mellom hver pause på en familiebil.

Det samme gjelder hvis du bruker den til daglig kjøring. Som med alle andre elbiler, så bruker den enormt mye mer strøm på småkjøring (fordi kupéen skal varmes opp/kjøles ned hver tur). Så de 400 km ser du i praksis aldri noe til såfremt du ikke er singel, kjører som om du eide Nissan Leaf og reiser lett.

Det fungerer absolutt, men er langt ifra det jeg anser som bra.
Jo, du har et poeng. Men så må man kanskje huske at en av Norges mest solgte elbil, e-tron har hhv. 295 km og 395 km rekkevidde. Så iX1 vil være på nivå med 55, og da vil den nok dekke behovet for de fleste. Men kjører man ofte strekninger på over 25 mil på motorvei, så er behovet annerledes.
Når det er nevnt, så må jeg innrømme at jeg vurderer å bytte til en 60 mils bil, selv om en 40 mil gir minimalt ladebehov underveis for min bruk. Det er mest med tanke på fremtidige ferieturer og langturer (kanskje tom til utlandet). Med 60 mil nominelt, så kan man kjøre 35-40 mil og likevel ligge i intervallet 15-80 %. Det gir større fleksibilitet som kan være praktisk (og litt luksus), selv om det på ingen måte er en nødvendighet. Tenker man på miljøet, så burde man imidlertid ikke velge et batteri som er vesentlig større enn det man trenger til daglig og helgekjøring.

Hen9ng

Sitat fra: 1317142119 på lørdag 26. mars 2022, klokken 15:19
Husk at 400 km rekkevidde ikke er 400 km rekkevidde i praksis på familieferie da. Det er en teoretisk øvelse som fungerer hvis du er alene i bilen, kjører normalt pent og deltar i NAF sin rekkeviddetest.

Kjører du som en BMW-sjåfør skal, har hele familien på tur med bagasjerommet lastet til taket, kanskje en takboks i tillegg og durer nedover motorveien mellom Sørlandet/Østlandet eller Østlandet/Sverige, så kan du se langt etter noe mer enn et par timer i bilen før du må lade. Kan ikke snakke for andre enn meg selv, men 2 timer er ikke godt nok mellom hver pause på en familiebil.

Det samme gjelder hvis du bruker den til daglig kjøring. Som med alle andre elbiler, så bruker den enormt mye mer strøm på småkjøring (fordi kupéen skal varmes opp/kjøles ned hver tur). Så de 400 km ser du i praksis aldri noe til såfremt du ikke er singel, kjører som om du eide Nissan Leaf og reiser lett.


Men ønsker BMW å selge dette som en familiebil? Vil vel fort tenke at unge par, pensjonister o.l er mer i målgruppen for denne bilen.

hELgenen

Trodde dette var en slags erstatning for i3 - dog en liten anelse større. Men kommer den med AWD og krok for 1500 kg - og rom for 400++ liter der bak - vel da blir det jo fort en brysom konkurrent for flere.....
400 km er uansett 400 BMW km i min bok og de pleier å være redelige her....Men 450 er jo bedre enn 400

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA