Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW iX1 (2022)

Startet av JorgenM, mandag 09. november 2020, klokken 08:32

« forrige - neste »

JorgenM

Lager like så godt en egen tråd for denne.

Skal komme i 2022.
Minst 2 varianter.
- en med 1 motor og kun RWD
- en med 2 motorer og 4WD

Siste bildene (med kamuflasje):
https://bmwi.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1772861

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

1317142119

Spennende! Virker nesten som de gjør det samme med iX3 og iX1: baserer de på dagens fossilversjon. Basert på bildene, ser det ut til at også denne får de gamle nyrene. Heldigvis, tør jeg påstå.

Stikkkontakt

Sitat fra: 1317142119 på mandag 09. november 2020, klokken 09:08
Spennende! Virker nesten som de gjør det samme med iX3 og iX1: baserer de på dagens fossilversjon.

Ja, BMW har vel ikke noen dedikert elbilplattform enn så lenge.
Men jeg sliter litt med å forstå enkeltes aversjon mot delte plattformer.
Mange av de gjerrigste elbilene er jo basert på fossilplattformer. eNiro, Kona EV, Ioniq, e-Golf osv.

1317142119

Det gjør ikke meg noe. iX3 har foreløpig klatret til topps på kjøpslisten min og jeg jobber med å overbevise finansministeren om å bytte ut familiebilen vi har i dag med den. Det var mer en kommentar om at det er en interessant vending. De lanserer noen nye biler med passe store nyrer, mens andre lanseres med neseborene til Pumba. 

Men at det er utfordringer er det ingen tvil om. Ikke bare fordi man ikke utnytter plassen i kupeen optimalt (tenk innvendig plass i i3 kontra en like kort fossilbil), men fordi BMW ikke utnytter plassen utenfor kupeen heller. F.eks. under panseret på iX3 er det ingen ting. Med unntak av noen småting og ledninger, så er det ganske tomt der. Der kunne de ha designet en kjempediger brønn til bagasje. Er nok 100-150 liter uutnyttet bagasjeplass (enda mer hvis de hadde pakket det som allerede er der litt smartere).

RJK

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 09. november 2020, klokken 09:19
Sitat fra: 1317142119 på mandag 09. november 2020, klokken 09:08
Spennende! Virker nesten som de gjør det samme med iX3 og iX1: baserer de på dagens fossilversjon.

Ja, BMW har vel ikke noen dedikert elbilplattform enn så lenge.
Men jeg sliter litt med å forstå enkeltes aversjon mot delte plattformer.
Mange av de gjerrigste elbilene er jo basert på fossilplattformer. eNiro, Kona EV, Ioniq, e-Golf osv.


Rimelig sikker på at dette ikke skyldes at det er basert på ice-variantene, men fordi enkelte produsenter har lagt pengene på utviklingen i en effektiv drivlinje. Og at de har hatt et litt anderledes fokus en jalla-blingbling som enkelte andre.


Blir ihvertfall veldig spennende å se dems versjoner av elbiler på ren elbilplattform.


Og Tesla med varmepumpe vil nok rykke litt fra resten på rekkevidde, når tapet blir mindre enn det er nå.Håper de rekker å få en 2021-modell med vinterpumpe med på vintertesten, og gjerne og en SR+ selv om den ikke har dette, men fordi Kina-versjonen har et helt annet batteri.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

#5
Synes estimert rekkevidde på iX1 var overraskende lav til å være en ny bil i 2022. Det kan samtidig bety at prisen blir gunstig for å være konkurranseduktig. 400+ km rekkevidde er nok tilstrekkelig for mange, men hadde trodd de ville strekke seg mot 500 km. Men BMW har nok tenkt at den ikke skal knuse rekkevidden til iX3 og iX40. I praksis vil vel alle disse 3 få tilnærmet lik rekkevidde.

Fra bmw.de:

BMW iX1: Stromverbrauch in kWh/100 km: - (NEFZ) / 18,4 – 17,3 (WLTP)*; Elektrische Reichweite (WLTP) in km: 413 – 438*. * Prognosewerte auf Basis des bisherigen Entwicklungsstands des Fahrzeugs.

Chimp

Enig, jeg trodde vi skulle se 500km. Det som overrasker meg, hvis det stemmer, er at de da ikke har brukt samme batteristørrelse som i ix3.

Ref denne: https://insideevs.de/news/574348/bmw-ix1-start-reichweite-stromverbrauch/

Google translate:
Til sammenligning: BMW iX3 klarer opptil 461 km med sitt 74 kWh netto batteri;  minimum strømforbruk her er 18,5 kWh.  Forskjellen mellom batterikapasiteten regnet ut fra forbruk og rekkevidde (85 kWh) og faktisk kapasitet (74 kWh) er 13 prosent.  Hvis ladetapet i BMW iX1 er like stort, må den ha et batteri på 66 kWh.

Kan det evt være at de i Tyskland ikke lanserer AWDversjonen med det største batteriet (?)


turfsurf

Skuffende. De med litt mindre biler har tydeligvis ikke behov for å kjøre langt. Legger seg på samme linje som Mercedes.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Chimp

Sitat fra: turfsurf på søndag 20. mars 2022, klokken 10:10
Skuffende. De med litt mindre biler har tydeligvis ikke behov for å kjøre langt. Legger seg på samme linje som Mercedes.

Synes jo det er ekstra rart når de har gjort denne bilen 15cm lenger enn forrige modell. Det er jo ikke en utpreget småbil, men en reell konkurrent til MEB som en familiebil. Her kan de jo virkelig få en volummodell, men da kan de ikke kjipe på batteriet.
Så jeg håper dette er tall for Tyskland og ikke Norge sin AWD variant. Da dropper jeg heller og velger ix3, selvom den ikke har AWD. Jeg trenger egentlig plassen i en ix3 men tenkte ix1 kunne holde hvis alt annet stemmer. Men skal ikke ta valget før all info foreligger.

Vw e up

Fikk msil fra Bilia om at den skal lanseres snart, noen som vet om den lanseres sammen med Ix7🚘 i Beijng.

Trond.m

Er vel like greit administrator flytter denne tråden direkte under «BMW»

Pondus1

#11
Sitat fra: Chimp på søndag 20. mars 2022, klokken 12:09
Sitat fra: turfsurf på søndag 20. mars 2022, klokken 10:10
Skuffende. De med litt mindre biler har tydeligvis ikke behov for å kjøre langt. Legger seg på samme linje som Mercedes.

Synes jo det er ekstra rart når de har gjort denne bilen 15cm lenger enn forrige modell. Det er jo ikke en utpreget småbil, men en reell konkurrent til MEB som en familiebil. Her kan de jo virkelig få en volummodell, men da kan de ikke kjipe på batteriet.

Er lengden bekreftet noe sted? Har sett både at den blir uendret og økt til ca 4,6m.

Fikk høre fra Bilia for et par mnd siden at de forventet lansering og mulighet for bestilling i april, men leser at det nå forventes salgsstart mot slutten av året. Noen med mer info? Kan jo fort bli 2024 før man får bilen da, slik stås er nå.

Trond.m

Tror nok salgsstart er nært forestående. Ellers ville den nok ikke ligget på denne siden allerede nå. Det vil jo bare ødelegge for salget av andre modeller.

Vw e up

#13
Har også fått mail fra Bilia om dette samt teaser på Instagram. Lansering i våres er mitt tips. 🚘🙂

Chimp

Lansering mai, juni og juli har jeg hørt fra hhv bilia, bavaria og sulland. Så de er ikke helt samstemt, men snart!
Lengden er ikke bekreftet noe sted, har bare lest det flere steder at den blir strukket ift dagens x1, men selvsagt - alt dette kan ha spunnet ut fra 1 og samme kilde.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA