Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tomt batteri over natten

Startet av Evolution, søndag 08. november 2020, klokken 21:23

« forrige - neste »

Evolution

Hei. De siste to ukene har jeg opplevd to ganger at min 2014 i3 går nesten tom for strøm ila natten. Bilen står ute ca +5/+8 om natten. Batteri går ned fra ca 80% på kvelden kl 1900 til 10% på formiddagen kl 1100. Veldig merkelig, ingen automatisk klimaoppvarming av bilen er stått på. Jeg kommer til bilen og møter en nesten tom batteri.
Hva kan dette være? Har noen opplevd lignende?

bmw i3 60Ah 2014 (kjøpt 2020)
bmw 318d 150hp 2016 (kjøpt 2019)

Toalmar

Har du oppsøkt verksted for å få sjekket batteriet ditt?
Jeg hadde kontaktet dem umiddelbart for en sjekk av tilstand
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Evolution

Verkstedet til bmw sier at batteriet er i orden.
bmw i3 60Ah 2014 (kjøpt 2020)
bmw 318d 150hp 2016 (kjøpt 2019)

Orbit

Dersom du fullader bilen, kan du da kjøre 120++ km før det begynner å bli faretruende tomt? Og faller da %-visningen jevnt med kjørte kilometer?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

moonbuggy

BMW sier batteriet er ok. Den mest nærliggende løsningen er jo at noen "andre" har brukt bilen i mellom 19.00 og 11 dagen etter? Flere som har nøkkel? Sjekket du km stand?
Et batteri som mister 70% i løpet av natten, vil jo vise samme tendens ellers også og gitt store problemer under kjøring, og BMWs sjekk ville avdekket problemer...

Erik Ola Ulvestad

Blir det ca 15kWh som blir svidd av på 16timar? Dvs nesten 1000W kontinuerlig. Besynderlig...

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

pberg

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Orbit

Stemmer, så om den har hengt seg opp på konstant varming, så vil det kunne leses av som batteritemeperatur vesentlig over omgivelsestemperatur i servicemenyen.

Batterivarmingen er også en del av høyspenningssystemet, så det er ikke noen vanlig sikring under hanskerommet som kan trekkes for å slå av denne.

Hvilken utetemperatur vises i instrumentclusteret? Kan det være et utetemperaturføleren (sitter under støtfanger foran høyre forhjul) er skadet, og bilen tror det er grisekaldt ute og nødvarmer batteriet? Denne sensoren er i så fall et enkelt bytte.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

moonbuggy

Sitat fra: Orbit på torsdag 12. november 2020, klokken 12:41

Hvilken utetemperatur vises i instrumentclusteret? Kan det være et utetemperaturføleren (sitter under støtfanger foran høyre forhjul) er skadet, og bilen tror det er grisekaldt ute og nødvarmer batteriet? Denne sensoren er i så fall et enkelt bytte.
Jeg trodde jo ikke det fantes nødvarming av batteriet i i3?
Normalt starter vel bare 1000w elementet om man er koblet til nettet, har satt starttidspunkt og batteritemp er godt under 10 grader. Kobler seg ut når batteritemp når 10 grader. Men, det kan kanskje tenkes "kortslutning" hvor varmeelementet er koblet inn permanent, men neppe forårsaket av utetempføleren når andre forutsetninger også kreves...

Evolution

Sitat fra: Orbit på onsdag 11. november 2020, klokken 12:59
Dersom du fullader bilen, kan du da kjøre 120++ km før det begynner å bli faretruende tomt? Og faller da %-visningen jevnt med kjørte kilometer?
Ja til begge.
bmw i3 60Ah 2014 (kjøpt 2020)
bmw 318d 150hp 2016 (kjøpt 2019)

Orbit

Neste gang det skjer, gå inn i servicemenyen og les av batteritemperatur. Dersom den er vesentlig over utetemperaturen (sjekk noen ganger først så ser du hvordan det er når bilen oppfører seg normalt), er det batterivarmingen koblet seg inn og har tømt det meste. Da vet du i så fall hva som skjer, men det er likevel et mysterium hvorfor det skjer.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Evolution

Sitat fra: Orbit på mandag 16. november 2020, klokken 19:18
Neste gang det skjer, gå inn i servicemenyen og les av batteritemperatur. Dersom den er vesentlig over utetemperaturen (sjekk noen ganger først så ser du hvordan det er når bilen oppfører seg normalt), er det batterivarmingen koblet seg inn og har tømt det meste. Da vet du i så fall hva som skjer, men det er likevel et mysterium hvorfor det skjer.

Takk for det Orbit! Jeg skal sjekke det ut.
bmw i3 60Ah 2014 (kjøpt 2020)
bmw 318d 150hp 2016 (kjøpt 2019)

Evolution

#12
Oppdatering i saken:
Når bilen er låst har jeg funnet ut at lysinstilling-lysene slokner aldri i min i3 (se vedlagte bilder). Kan det være det som trekker strøm om natten og taper batteri for strøm?

Det er 3 ting som lyser i bilen når den er låst: orange ringen blinker rundt startknappen, rød varsellys knappen og lysinstilling-lysene til venstre for rattet.

Kan dere som har i3 sjekke om de samme 3 tingene lyser i bilen deres, når bilen er låst?
Kan dette være årsaken til at min i3 mister så mye strøm?

Bilder:
https://ibb.co/pjk9qgZ
https://ibb.co/7KN8rrL
bmw i3 60Ah 2014 (kjøpt 2020)
bmw 318d 150hp 2016 (kjøpt 2019)

hELgenen

Ingenting lyser i min bil etter en stund - foruten blinkingen fra alarmen.

Nå kan jeg ikke i min villeste fantasi tro at noen lys her og der skulle ha noe med hovedbatteriet å gjøre - ei heller kunne dra så mye energi ut av det som det du forteller. Lysene får forøvrig sin energi fra 12V batteriet.
At de lyser - om jeg forstår deg rett - konstant - tyder vel mer på at bilen står å f.eks akklimatiserer hele tiden.
Har du sjekket på appen? Er bilen kjøpt brukt så antar jeg forrige eier må ha fjernet sin adgang til bilen - om ikke så kunne jo en iherdig spøkefull av en tidligere eier drive med akklimatisering av bilen din hele tiden.....Og da forutsetter jeg at bilen ikke er tilkoblet lader (for da skjer dette via tilkoblet strøm)
Nå er jeg ikke tilhenger av slike utspekulerte konspirasjons lignende teorier - men så mye energi som tappes her så må det jo være mye varme som utvikles - så mye energi forsvinner bare ikke uten spor for å si det slik......

Klykken

Klimatisering kan kun kjøres to ganger uten at bilen kjøres. Og vil ikke starte hvis batteri har for lav SoC.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA