Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beholde BMW i3 eller gå for Tesla Model 3?

Startet av PrebenMS, søndag 08. november 2020, klokken 10:38

« forrige - neste »

PrebenMS

Jeg ser på å bytte ut min kjære i3 (2019 modell) for en Tesla modell 3 etter den har gått ned i pris og med den gunstige renten. Jeg regner med at jeg ikke går så mye i tap hvis jeg selger i3'en nå, men hvor mye verditap må jeg påregne på en Modell 3 de neste årene?

Jeg har alltid hatt lyst på en Tesla, men så er spørsmålet om det blir for dyrt i lengden. Om jeg kommer til å gå på et kjempetap om jeg ønsker å selge den om 3 år etc, med tanke på at vi nok kjøper et hus om 2-3 år. Er det noen med erfaring fra en lignende situasjon som har noen tanker å hjelpe til med på veien? Jeg tenker jo at i3'en er det mest økonomiske valget, men jeg ønsker å ta den overgang før eller siden uansett.

1000kwh

Aldri gunstig å selge en ny bil etter 1 år. Det er jo da det største verditapet kommer.

PrebenMS

Sitat fra: 1000kwh på søndag 08. november 2020, klokken 11:57
Aldri gunstig å selge en ny bil etter 1 år. Det er jo da det største verditapet kommer.
Det skjønner jeg. Men jeg fikk en god deal på i3'en, så om jeg selger den nå, så går jeg ca i 0. Men om jeg beholder den i 2-3 år til, så vil jeg nok ikke få like mye for den. Men så er spørsmålet om jeg vil ha TM3 LR i 2-3 år eller i 10 år. Slik jeg ser på det, så om jeg tar overgangen nå, så vil det ikke lønne seg med et perspektiv på 2-3 år, men om jeg tenker lenger enn det, så kan det være greit å gjøre byttet nå.

1000kwh

Sitat fra: PrebenMS på søndag 08. november 2020, klokken 12:06
Sitat fra: 1000kwh på søndag 08. november 2020, klokken 11:57
Aldri gunstig å selge en ny bil etter 1 år. Det er jo da det største verditapet kommer.
Det skjønner jeg. Men jeg fikk en god deal på i3'en, så om jeg selger den nå, så går jeg ca i 0. Men om jeg beholder den i 2-3 år til, så vil jeg nok ikke få like mye for den. Men så er spørsmålet om jeg vil ha TM3 LR i 2-3 år eller i 10 år. Slik jeg ser på det, så om jeg tar overgangen nå, så vil det ikke lønne seg med et perspektiv på 2-3 år, men om jeg tenker lenger enn det, så kan det være greit å gjøre byttet nå.
Ville kanskje solgt i3en først, for det er jo ikke sikkert du får så mye som du tror.

Ut over det så må du jo nesten vurdere selv hva du har råd til. Skal du låne 100% er det jo grunn til å tro at å beholde en billigere bil er lurt

PrebenMS

Sitat fra: 1000kwh på søndag 08. november 2020, klokken 12:52
Sitat fra: PrebenMS på søndag 08. november 2020, klokken 12:06
Sitat fra: 1000kwh på søndag 08. november 2020, klokken 11:57
Aldri gunstig å selge en ny bil etter 1 år. Det er jo da det største verditapet kommer.
Det skjønner jeg. Men jeg fikk en god deal på i3'en, så om jeg selger den nå, så går jeg ca i 0. Men om jeg beholder den i 2-3 år til, så vil jeg nok ikke få like mye for den. Men så er spørsmålet om jeg vil ha TM3 LR i 2-3 år eller i 10 år. Slik jeg ser på det, så om jeg tar overgangen nå, så vil det ikke lønne seg med et perspektiv på 2-3 år, men om jeg tenker lenger enn det, så kan det være greit å gjøre byttet nå.
Ville kanskje solgt i3en først, for det er jo ikke sikkert du får så mye som du tror.

Ut over det så må du jo nesten vurdere selv hva du har råd til. Skal du låne 100% er det jo grunn til å tro at å beholde en billigere bil er lurt
Ja, det blir eventuelt fullt lån første 3 årene (med 0,25 rente), og så betale ned 2-300 000 for å utnytte rentene. Men usikker på hvor mye jeg går i tap om jeg gjør det sånn vs å beholde i3'en.

1317142119

Bil er et tapsprosjekt i nesten alle tilfeller uansett. Skal du kun tenke økonomi, så var i3 feil valg også (siden det finnes rimeligere biler på markedet).

Dersom drømmen din er å kjøre Tesla, så tenker jeg at du skal gå for det nå som du har mulighet. Det er ikke en dyr bil og den bør være enkel å selge igjen hvis du skulle ha behov for penger en gang i fremtiden. La det ikke være noen tvil: det er dyrere å selge i3 nå og kjøpe ny bil i stedet for å beholde i3. Men ingen kan spå verditapet til en Model 3 og det blir vanskeligere å realisere drømmen når dere skal kjøpe hus om 3 år. Ikke vet du om du finner et fint hus som passer din økonomi om 3 år heller.

chargedup

Mitt tips: Behold i3 fram til model Y kommer, for å se om prisene på brukte model 3 faller. Hvis de får et "markant" fall i bruktpris kjøper du en lett brukt model 3. Hvis prisene ikke får noe markant fall, kjøp ny eller behold i3.
Bakdelen med å vente er at man ikke vet når rentekampanjen tar slutt.
Fordelen med å vente er at du da vet hvordan det største usikkerhetsmomentet vedr verditap utvikler seg når den største "konkurrenten" (model Y, som unektelig har en mer populær form i SUV (CUV) enn sedan sett med norske øyne) har kommet. Idag skiller det ca 90' i nypris mellom de to i Norge og da vil nok mange tenke seg om to ganger før de bytter sin brukte model 3 til en ny model Y, men hvis prisforskjellen er så liten som i USA (ca 40') vil jeg tro at det kommer endel brukte model 3 på finn som kan være med på å trekke bruktprisene nedover.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

RJK

Sitat fra: chargedup på mandag 09. november 2020, klokken 12:28
Mitt tips: Behold i3 fram til model Y kommer, for å se om prisene på brukte model 3 faller. Hvis de får et "markant" fall i bruktpris kjøper du en lett brukt model 3. Hvis prisene ikke får noe markant fall, kjøp ny eller behold i3.
Bakdelen med å vente er at man ikke vet når rentekampanjen tar slutt.
Fordelen med å vente er at du da vet hvordan det største usikkerhetsmomentet vedr verditap utvikler seg når den største "konkurrenten" (model Y, som unektelig har en mer populær form i SUV (CUV) enn sedan sett med norske øyne) har kommet. Idag skiller det ca 90' i nypris mellom de to i Norge og da vil nok mange tenke seg om to ganger før de bytter sin brukte model 3 til en ny model Y, men hvis prisforskjellen er så liten som i USA (ca 40') vil jeg tro at det kommer endel brukte model 3 på finn som kan være med på å trekke bruktprisene nedover.


Joda, vi vet akkurat når rentekampanjen slutter denne gangen, da det er annonsert at denne kun gjelder frem til nyttår. Spørsmålet er i tilfelle om den gjentas/forlenges eller ikke,


Forresten virker det som alt av "inventory cars" mer eller mindre er solgt nå. Men om du "forhåndsbetaler" hele bilen før nyttår (signert og godtatt alle avtaler innen årsslutt), men ikke får levering før uti februar/mars, så får du kanskje være med på denne kampanjen likevel. Dog, her må man sjekke med Tesla/DNB hva som gjelder.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

chargedup

Joda, jeg har hørt mange forhandlere skryte av tidsbegrenset tilbud, men så går det et par uker og vipps så er tilbudet tilbake igjen. Tesla opplyser heller ikke noe om hvor lenge tilbudet varer på sine nettsider som jeg kan finne, men jeg har også hørt jul/nyttår.
Går lenger og lenger mellom de gode tilbudene på inventory model 3 det siste året og det tyder på at de selger bra. I forrige uke var vel prisen på inventory ca lik som bygg din egen bil, så da kan man jo heller velge selv. Generelt har det "kun" vært billige inventory model 3 i korte perioder (normalt den siste uken før nytt kvartal og ikke alle kvartal, juni 2019 er siste gang jeg husker ordentlige tilbud).

Jeg venter selv på at model Y skal komme før jeg tar en avgjørelse på ny model Y (eller andre ikke sedaner) vs brukt model 3 (evt ny slik brutbilprisene er idag, selv om det noen ganger dukker opp eksemplarer til ca 400' som ikke har gått over 30'km). Hvis man ser tilbake på elbiler og bruktbilpriser det 1. halvåret i 2019 hadde de et større fall da og hovedgrunnen til det var at model 3 kom. Om det samme skjer når model Y kommer er ikke sikkert, men hvis det skjer, er det et perfekt tidspunkt å kjøpe en brukt model 3 og på den måten få et så lavt verditap som mulig. Merk at jeg personlig ikke ser på rentetilbudet som så viktig da den effektive renten til Tesla/DNB blir 1,9% etter alle gebyrer og da kan jeg finansiere det billigere på andre måter, så jeg har ikke tatt hensyn til rentetilbudet i mine vurderinger.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Amex

Den effektive renten er langt lavere enn 1,9% de første tre årene. Etter tre år baker man lånet inn i boligen, da renten da stiger til 3,2%
->Tesla M3 reservert 01.04-16

2ris

Stemmer.

Med forbehold om feil:

For en hvit Long Range uten vinterdekk, uten krok, uten FSD:
Nominelt 0.25% første 3 år (flytende – dvs. kan absolutt øke), deretter markedsrente (laveste billån pr. i dag: nominelt 2.6%, kan også øke):

EK 1000,-, totalt 10 år løpetid,
•   Første 3 år: 0.53% eff. rente
•   Etter 3 år: 2.98% eff. rente

EK 100000,-, totalt 10 år løpetid,
•   Første 3 år: 0.61% eff. rente
•   Etter 3 år: 3.07% eff. Rente

EK 1000,-, totalt 5 år løpetid,
•   Første 3 år: 0.57% eff. rente
•   Etter 3 år: 3.24% eff. rente

EK 100000,-, totalt 5 år løpetid,
•   Første 3 år: 0.66% eff. rente
•   Etter 3 år: 3.41% eff. Rente

Dvs., hvis man har hele kjøpesummen i cash, renta ikke øker de første 3 år, og man har en sparekonto med mer enn 0.66% sparerente, er det en god deal å ta opp lån, og cashe det inn etter 3 år.

chargedup

Ja, det er sant, det er absolutt rimelig rente de tilbyr, men de tar også 5150 i gebyrer de første 3 årene.
"Problemet" er at jeg da beholde bilen i ca 1 år for at billån skal lønne seg vs å ta det inn i rammen på boliglånet (1,1% effektiv rente, altså uten gebyrer) pga etableringsgebyr som kommer ved låneopptak (og termingebyr) på billånet fra DNB/Tesla. Fordi jeg ikke gadd å regne på det, tok jeg den enkle versjonen med den effektive renten Tesla oppgir og sa at synspunktene mine ikke tok hensyn til rentetilbudet i forrige innlegg.

Jeg tror uansett ikke renten er den største kostnaden ved å eie bilen over 3 år (om man skulle måtte betale 0,25 nominell rente eller 1,1% effektiv), det er det verditapet som er. Rentetilbudet er et salgstriks som i mine øyne utgjør lite av totalkostnaden ved å eie en bil. Jeg er inneforstått med at ikke alle kan bake det inn i ramme/boliglån og derfor ser på rentetilbudet i forhold til en effektiv rente oppe i 5% (4,95% var beste jeg fant med 1000 i EK over 10 år) og at de dermed regner en annen kostnad på alternativ finansiering enn meg.

Jeg mener at man kan ha noe å tjene på å vente dersom bruktbilprisene skulle gå ned. Ny nå er såklart billigere sett mot ny etter rentetilbud, gitt at nybilprisene er like. Jeg er ganske sikker på at verditapet på ny model 3 blir høyere på 1-2 år fra nå, enn det har vært på 1-2 år til nå. Om forskjellen blir stor eller liten blir ren gjetting. Jeg følger med på bruktmarkedet for model 3, så lenge jeg har en bil som jeg klarer leve med (som ikke har hatt noe verditap siden april) er jeg fortsatt avventende. Jeg kan ta med at jeg bommet kraftig på markedet og solgte min model 3 i mars/april like før prisstigningen på nybil fra Tesla og tapte fort 20' på det, så mine spådommer kan være helt på trynet :P
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Amex

1,1% effektiv rente på boliglån kan vel umulig stemme.

Enig i at det kan være risiko for større verditap på en model 3 de neste årene pga mange nye elbilmodeller. Men, husk at folk flest ikke kjøper helt ny bil. Mange ønsker å kjøpe en 2-3 år gammel bil hvor størstedelen av verditapet er tatt. Tror det er et stort segment i området 350-400k for en Tesla model 3, som ikke vil strekke seg opp til 500' for en ny, eller annen bilmodell. Mitt anslag er at en 2 år gammel Model 3 vil kunne reselges for ca 400'-420'. 3 år gammel 350-400'.

Da klarer man ca å holde tritt med verditapet på bilen med nåværende teslalån. Det klarer man ikke ved 3,5% nom rente.

En annen vesentlig fordel med billån kontra boliglån er at man ikke binder opp ledig egenkapital i boligen. Dette kan være svært fordelaktig om man skal bytte bolig, eller låne opp ifb med oppussing etc.

Slik jeg som bankmann ser det, er denne rentekampanjen av stor verdi.
->Tesla M3 reservert 01.04-16

chargedup

Nybygger.no har hatt 1,1% effektiv rente på rammelån over 2 mill (maks 50% av boligens verdi) i over en måned nå. Følger ikke folk i bransjen med på finansportalen :P

2 år gammel model 3 til 400-420' tipper jeg er rundt det "normal km stand" trolig blir liggende til på finn i desember (så nesten 2 år gammel). Har allerede blitt lagt ut noen rett over 400', men de har gått fort. Jeg tipper bruktbilpris vil bli noe lavere når Tesla kommer med model Y (eller kanskje allerede i desember hvis mange har bestilt ny og "må" kvitte seg med gammel bil).
Ved å få en ny bil i desember og beholde den i 2-3 år trenger man ikke tape mer enn det som er skissert i innlegget over av Amex.

Det er vanskelig å spå markedet mtp alle nye elbiler som kommer, men jeg mener man burde legge til grunn litt høyere verditap enn det model 3 har hatt på straks 2 år til nå (ja, det finnes noen få som kun betalte 430' for AWD LR slik at verditapet ikke finnes, men hvis man ser på de som betalte ca 490' som "massene" gjorde), når man regner på det og heller bli positivt overrasket om 2-3 år hvis det skulle vise seg å være feil. Jeg tror en ny model Y har mindre verditap i kroner og øre i forhold til en ny model 3.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Amex

Sitat fra: chargedup på torsdag 12. november 2020, klokken 18:05
Nybygger.no har hatt 1,1% effektiv rente på rammelån over 2 mill (maks 50% av boligens verdi) i over en måned nå. Følger ikke folk i bransjen med på finansportalen :P

Aldri hørt om. Er vel noen spesielle krav for å få denne renten? 50% belåning maks ja. Da ryker vel den renten når man skal ha Tesla til en halv million  ;)

Hvorfor vente på Y, når Y med bedre batterier og lengre rekkevidde kommer i 2022? Blir vel verditap på Y 2021 da?

Man kan ikke vente på alt nytt. Det er et stort segment for 2-3 år gamle biler, og Tesla har vist seg å ha god annenhåndsverdi. Deler ikke ditt syn om kraftig verdifall, men ja det er fornuftig å budsjettere med det.

->Tesla M3 reservert 01.04-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA