Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning. Elbilmoms når elbilsalget ligger bak skjema 2025?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 07. november 2020, klokken 14:13

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

#30
Sitat fra: kodax på onsdag 18. november 2020, klokken 21:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. november 2020, klokken 09:24...de fleste står ikke og kikker på fargelaserprinteren fra Canon til 3400,-, og tenker at den er billigst...
Egentlig et spørsmål på et helt annet forum, men hvilken slik printer anbefaler du? Og kommer de med toner, eller må man kjøpe 4 slike, så innkjøpsprisen totalt fort ligger på ca 8000,-?
De har jo noen ulemper, som dårlig oppløsning (typisk 600x600), og er store og tunge, så bruken er vel kanskje mer for de som skriver ut en del og mest i ren tekst?

Dagens fargelaserskrivere har god oppløsning (1200x1200 dpi).
Jeg kjøpte Canon i-Sensys MF628CW for en del år siden. Ser ut til at den er erstattet av nyere modeller, men linker til gammel (den jeg har) og ny (som selges i dag).

De medfølgende tonerne er ikke fulle, men hadde mer utskrifter enn fulle etterfyllings blekkpatroner. (Blekkskrivere  kommer med veldig lite blekk når blekkprinteren selges). Når en må skifte toner på laserskriveren så får en veldig mye toner, men ikke så dyrt som du antyder da heller (474,- x 4 for uorginale, 795,- for Canon). Var kasserer, og skrev ut mye før jeg flyttet alt over i skyen, og fikk skrevet ut mye før jeg måtte skifte patroner. Har ikke skiftet siden. Har skrevet ut en del bilder og, men ikke for å henge på veggen. Da ville jeg brukt Cewe foto-fremkalling.

En annen ting er at det aldri er "paper-jam" osv, og wifi-kobling har bare virket, samt at arkene er ferdig skrevet ut når jeg går inn i boden for å hente arkene (veldig rask - 20 sider i minuttet på det raskeste). Er store og tunge ja, så om du må den i stua så tar den mye plass (men kobles trådløst til husets WIFI, så kan plasseres hvor som helst hvor det er strøm).

Nå utgått: https://www.dustinhome.no/product/5010882525/i-sensys-mf628cw?ssel=false&_ga=2.53783272.1102647972.1605768011-847179034.1605768011

Dette er vel den som er mest lik av de som selges nå (til 3099,-):
https://www.dustinhome.no/product/5011132815/i-sensys-mf643cdw-a4-mfp

https://www.dustinhome.no/group/hardware/skrivere-forbruksvarer/multifunksjonsskrivere/laser-farge?manufacturer=canon
Tesla Model Y                         2021-

ryback

Jeg er enig i Elektrolux sitt forslag om momsfritak opp til et visst punkt. Man får en Id3st til 350k. Jeg tenker at det er et godt utgangspunkt for å starte momsen.

Bompenger mener jeg bør brukes for fjerne rushtrafikk, ikke finansiere ny vei. Nå tror jeg forøvrig at det ville vært mer effektivt å begynne å fordelsbeskatte de som har får gratis parkering fra arbeidsgiver. Å leie en parkeringsplass i Oslo sentrum koster noen tusen i mnd. Noe mange får gratis (som en del av avlønning) fra sin arbeidsgiver.

arthur

Sitat fra: ryback på torsdag 19. november 2020, klokken 10:01
Bompenger mener jeg bør brukes for fjerne rushtrafikk, ikke finansiere ny vei.

Går ikke store deler av inntektene fra bompenger til utvikling av kollektivtrafikken som igjen trolig reduserer presset på veiene, ikke minst i rushtiden?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på torsdag 19. november 2020, klokken 10:34
Sitat fra: ryback på torsdag 19. november 2020, klokken 10:01
Bompenger mener jeg bør brukes for fjerne rushtrafikk, ikke finansiere ny vei.

Går ikke store deler av inntektene fra bompenger til utvikling av kollektivtrafikken som igjen trolig reduserer presset på veiene, ikke minst i rushtiden?

I Stavanger er det ganske komplisert, sånn at der blir det ja, uansett hvordan du spør til du går i sirkel. I tillegg til at bompenger går til vei så går det til masse kollektivtiltak. Og ja, det blir sykkelvei pga bompenger, fordi trafikken ikke øker, og da får Rogaland Joker Nord Jack-Pot fra staten (belønningsmidler i milliardklassen), som gjør at hele sykkelstamveien blir gratis for Rogaland, og de får penger til å støtte buss, veier osv....its complicated... men sykt bra sykkelmotorvei ble det. Første etappe er ferdig (kvart), og allerede så er det mange tusen som har syklet der, og dermed holder sykehusene fri fra overkjørte syklister, som en igjen sparer og tjener penger på.
https://www.dinside.no/reise/vi-har-provd-den-nye-sykkelmotorveien/72849011
Tesla Model Y                         2021-

ryback

Sitat fra: arthur på torsdag 19. november 2020, klokken 10:34
Går ikke store deler av inntektene fra bompenger til utvikling av kollektivtrafikken som igjen trolig reduserer presset på veiene, ikke minst i rushtiden?

Bompenger går noen steder til å utbedre kollektivtrafikk og rushtids-priser "pisker" bilister inn på bussen eller opp på sykkelsetet og det mener jeg er vel og bra.

Men det er nok av steder hvor bompenger brukes for å finansiere nye motorveier. Veibyggingen her til lands tok helt av med FRP i samferdselsdepartementet med store naturinngrep, utslipp og bompenger som resultat.

Amoss

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. november 2020, klokken 07:58
Dagens fargelaserskrivere har god oppløsning (1200x1200 dpi).
Jeg kjøpte Canon i-Sensys MF628CW for en del år siden. Ser ut til at den er erstattet av nyere modeller, men linker til gammel (den jeg har) og ny (som selges i dag).

For å følge opp dette OT temaet..  Har selv ett helt annet bruksmønster enn ToWalk..., veldig sjeldent at jeg behøver å skrive ut noe, men når jeg først trenger så er det viktig for meg å få skrevet ut. Tidligere gjorde jeg som beskrevet tidligere og brukte billige blekkskrivere, men erfarte da at alt av blekk hadde rukket å tørke ut de fleste gangene jeg behøvde å skrive noe, og det ble egentlig ganske dyrt :p

For ett par år siden kjøpte jeg heller en OKI Led skriver til den gang 1.700 inkl. frakt, og denne har fungert helt utmerket. Har enda ikke hatt behov for å bytte ut noen av de medfølgende halvfulle tonerne, og den har alltid fungert som den skal når behovet har dukket opp. God nok oppløsning for mitt behov, men ikke den beste for utskrift av bilder som nevnt.

Tar større plass enn en blekkskriver og er tyngre, men er til gjengjeld stillere - også under bruk - og raskere. Og dobbeltsidig skrift.

Tilsvarende skriver i dag men med støtte for wifi:  https://www.dustinhome.no/product/5011104496/c332dnw til 2.350 + frakt.
(Jeg har C332dn uten wifi).
Model S 85D

RJK

Er veldig off topic, men når dere nå er inne på temaet. Har hatt blekkskriver som har holdt ut i flere år, med begrenset utskrift. "Knepet" var en skriver som alltid stod på, og som kjørte smårens for å holde dysene rene og våte, fremfor å la den stå av i dager og uker av gangen.


Ikke bare brukte den mye mindre blekk enn en skriver som kjørte full rens for hver gang den ble startet opp fordi den ikke visste hvor lenge den hadde stått av, men det ble langt billigere med så lavt blekkforbruk kontra strømmen den brukte på å stå på.


Når den ble moden for utskiftning, så ble den riktignok erstattet av en fargelaser, og ekstra tonerkassetter, som enda ikke er åpnet. Ble riktignok lurt av komplett sine sider, som la den blant multifunksjonskriverne, men når jeg fikk den så fant jeg fort ut at den ikke hadde scanner innebygget.


Men hadde allerede pakket opp da jeg oppdaget det, og trengte å skrive ut noe, så jeg gadd ikke klage. Det lille jeg har måtte scannet, har jeg løst med mobilen, så har ikke savnet scanneren så veldig mye.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

#37
Hele diskusjonen her viser til instinkter fra den gang vi bodde i huler:

Da gjaldt det å sikre seg selv og til nøds familien framfor storsamfunnets interesse. Ser samme tendensene hos hundene mine. Blander jeg pølsebiter (mva frihet) med grønnsaker (mva) luker den største elegant ut kjøttet før restene går til den minste.

Som samfunn kan vi tenke oss matskålen som en pott med begrensede ressurser. Det er bare en viss mengde mva frihet å hente, og det intelligente valget er å fordele denne friheten best mulig.

Løsningen vår med hundene er 2 matskåler slik at både den (resurs) sterke hunden og den minste hunden får pølsebiter

Forslaget mitt til nedtrapping av mva frie grensen ville gitt forutsigbarhet og rettferdigere fordeling av mva friheten og mulighet for å beholde den lengst mulig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no


arthur

Sitat fra: elektrolux på fredag 20. november 2020, klokken 07:28
Hele diskusjonen her viser til instinkter fra den gang vi bodde i huler:

Forslaget mitt til nedtrapping av mva frie grensen ville gitt forutsigbarhet og rettferdigere fordeling av mva friheten og mulighet for å beholde den lengst mulig.

Amen!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Alle snakker om elbilmoms....ingen snakker om andre bilavgifter.
Når en kjøper en Skoda Kodiaq Scout 200hk 4x4 så koster denne skjønnheten 556.000 inkl 195.670 i mva. Uten avgifter koster bilen 360.330. Det er altså 54,3% i avgifter oppå bilprisen før avgifter....og det er fra første krone...

Dersom de har kun merverdiavgift, og kun fra 600.000, så blir det bare en "luksusskatt", og vil ikke bidra til særlig i statskassen. Hvis en forventer 90% elbilsalg i 2021 så blir det fremdeles ikke mye inntekter staten får fra salg av biler...

Tesla bygget først de dyreste elbilene fordi de ville skifte folks oppfatning om hva en elbil er og kan være - en image-bygger. Dersom en setter masse avgifter på elbiler over 600.000 så kan det fort bli at de kule bilene er bensinbiler til 1,2 millioner, mens de kjipe bilene er elbiler. Ofte får en en "trickle down" effekt fra de dyreste bilene til de billigere, og da bør det være i samfunnets interesse at rikingene kjøper elbiler, og så blir det kuleste fra dem (råeste batteriene/elmotorene osv) tilgjengelig på kjipere elbiler et par å etterpå...men er jo klart at forbud fikser det meste....
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ryback på torsdag 19. november 2020, klokken 10:01
Jeg er enig i Elektrolux sitt forslag om momsfritak opp til et visst punkt. Man får en Id3st til 350k. Jeg tenker at det er et godt utgangspunkt for å starte momsen.

Bompenger mener jeg bør brukes for fjerne rushtrafikk, ikke finansiere ny vei. Nå tror jeg forøvrig at det ville vært mer effektivt å begynne å fordelsbeskatte de som har får gratis parkering fra arbeidsgiver. Å leie en parkeringsplass i Oslo sentrum koster noen tusen i mnd. Noe mange får gratis (som en del av avlønning) fra sin arbeidsgiver.


Problemet med en fordelsbeskatning av parkeringsplass slår fryktelig skjevt ut.


Ja, det kan hende noen får en skjult bonus i form av parkeringsplass i Oslo sentrum som man egentlig kunne klart seg uten. Andre må ha det, ihvertfall i en periode, for å klare kabalen med unger i barnehage, og dels barneskolen, eller fordi de faktisk har bruk for bilen i jobb.


Eller kanskje har man helseutfordringer som ikke nødendigvis kvalifiserer til handicap-bevis, men arbeidsgiver ønsker å tilpasse slik at arbeidstaker klarer arbeidshverdagen langt bedre.


Lengre ut av sentrum, og gjerne lengre nord i landet, så er ikke plass et problem. men det er derimot alternativ transport. Bedriften ligger kanskje slik til, at det blir tungvindt å komme frem om man ikke kjører bil, eller det er rett og slett ikke mulig.


Hva som er rett og galt i forhold til om det er en fordel som bør beskattes eller ei, er det kanskje bare arbeidstaker og arbeidsgiver som vet svaret på. Dermed blir fordelsbeskatning fort svært urettferdig, og kan egentlig ikke aksepteres på generelt grunnlag.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ryback

Sitat fra: RJK på fredag 20. november 2020, klokken 12:49Lengre ut av sentrum, og gjerne lengre nord i landet, så er ikke plass et problem. men det er derimot alternativ transport. Bedriften ligger kanskje slik til, at det blir tungvindt å komme frem om man ikke kjører bil, eller det er rett og slett ikke mulig.


Hva som er rett og galt i forhold til om det er en fordel som bør beskattes eller ei, er det kanskje bare arbeidstaker og arbeidsgiver som vet svaret på. Dermed blir fordelsbeskatning fort svært urettferdig, og kan egentlig ikke aksepteres på generelt grunnlag.

Hvis man tar utgangspunkt i markedspris og har et riktig fribeløp så vil man ende opp med at det kun er de som får gratis parkering sentralt i byer som må skatte av dette. Jeg ser på finn.no at en parkeringsplass i der jeg jobber koster 2850,- i mnd.

Fordelsbeskatning er ekstremt urettferdig. Hvis arbeidsgiver sponser ansatte med månedskort, sykkel eller medlemsskap på treningssenter så må arbeidstaker skatte av dette, parkeringsplass derimot er en skattefri fordel.

Electric cars in Norway

Ryback :+1: :+1: Godt poeng synes jeg om fordelsbeskatning. Støtter dette dine momenter om dette.

stefse

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 20. november 2020, klokken 12:29
Alle snakker om elbilmoms....ingen snakker om andre bilavgifter.
Når en kjøper en Skoda Kodiaq Scout 200hk 4x4 så koster denne skjønnheten 556.000 inkl 195.670 i mva. Uten avgifter koster bilen 360.330. Det er altså 54,3% i avgifter oppå bilprisen før avgifter....og det er fra første krone...

Dersom de har kun merverdiavgift, og kun fra 600.000, så blir det bare en "luksusskatt", og vil ikke bidra til særlig i statskassen. Hvis en forventer 90% elbilsalg i 2021 så blir det fremdeles ikke mye inntekter staten får fra salg av biler...

Tesla bygget først de dyreste elbilene fordi de ville skifte folks oppfatning om hva en elbil er og kan være - en image-bygger. Dersom en setter masse avgifter på elbiler over 600.000 så kan det fort bli at de kule bilene er bensinbiler til 1,2 millioner, mens de kjipe bilene er elbiler. Ofte får en en "trickle down" effekt fra de dyreste bilene til de billigere, og da bør det være i samfunnets interesse at rikingene kjøper elbiler, og så blir det kuleste fra dem (råeste batteriene/elmotorene osv) tilgjengelig på kjipere elbiler et par å etterpå...men er jo klart at forbud fikser det meste....
Spørsmålet er egentlig ikke om "riking"-moms på elbiler eller ikke, men hva partiene har tenkt å gjøre med de FOSSILE ALTERNATIVENE i samme priskategori. Det er spørsmålet elbilforeningen bør stille til spesielt dieselpartiet SP.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA