Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning. Elbilmoms når elbilsalget ligger bak skjema 2025?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 07. november 2020, klokken 14:13

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Ser vi kan se en trend nå og det er alternativet "Nei, Erna, ikke elbilmoms når elbilsalget ligger bak skjema
18 (69.2%)"

Men vi har enda ikke fått inn resultatene fra de mange "vippestatene"...rundt omkring i Norge. he he :D ;D litt gøy må man ha det i disse korona tider 8) 8)

Speeder

Sitat fra: elektrolux på mandag 09. november 2020, klokken 07:04
Sitat fra: Speeder på søndag 08. november 2020, klokken 13:31
Sitat fra: elektrolux på søndag 08. november 2020, klokken 09:42
Vil påstå at salget er mer avhengig av bomfritak enn mva. Alle undersøkelser viser at dette er viktigste motivasjon for å kjøpe elbil.
Link til alle disse?

Denne undersøkelsen viser at 45% av potensielle kjøpere faller fra om bomfritak forsvinner:

https://elbil.no/to-helt-avgjorende-elbilgoder/

I mitt disfavør viser den også at pengene rår mer enn prinsipper og fritak for mva er enda viktigere for folk flest.
Nettopp, du skrev at alle undersøkelser viser viser at bimpenger er viktigst? Og finner en undersøkelse, som til alt overmål viser at mva fritak er viktigst.

Du må snart innse at din fanatiske holdning til bompenger ikke er noe som deles av massene.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

elektrolux

Sitat fra: Rævedilter på mandag 09. november 2020, klokken 12:54
Sitat fra: elektrolux på mandag 09. november 2020, klokken 09:47
Slipper vi bom kjører vi kanskje i stedet for å fly. Her på vestlandet er f.eks turen Stavanger til Bergen dyrere i bom og ferge enn en flybillett.
Litt seriøsitet kan du iallefall komme mens pusher bompengeagenden din..
Her er kostnad for ferje & bom Bergen- Stavanger med elbil:
Bare flybussen koster 119+136, vert lite att til flybilett da.... 60 øre.....

"Normal" pris på fly er 399.- og de få gangene jeg flyr kjører jeg #bomfrie scooter til flyplassen

Fly tar i underkant av 2t inkludert transport og innsjekking, mens kjøreturen til Bergen tar i underkant av 5t. Samtidig koster lading mer enn diesel, og regner en nokså konservative 3kr/km i verditap blir totalkostnaden på bilturen på nærmere 1000kr.

Poenget er at vi skal betale ut av hvitøyet for å bevege oss med bil, mens en kan fly med champagne i glasset uten samme skaden på lommeboka.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#18
Sitat fra: Speeder linker=topic=53714.msg933964#msg933964 date=1604960657
Sitat fra: elektrolux på mandag 09. november 2020, klokken 07:04
Sitat fra: Speeder på søndag 08. november 2020, klokken 13:31
Sitat fra: elektrolux på søndag 08. november 2020, klokken 09:42
Vil påstå at salget er mer avhengig av bomfritak enn mva. Alle undersøkelser viser at dette er viktigste motivasjon for å kjøpe elbil.
Link til alle disse?

Denne undersøkelsen viser at 45% av potensielle kjøpere faller fra om bomfritak forsvinner:

https://elbil.no/to-helt-avgjorende-elbilgoder/

I mitt disfavør viser den også at pengene rår mer enn prinsipper og fritak for mva er enda viktigere for folk flest.
Nettopp, du skrev at alle undersøkelser viser viser at bimpenger er viktigst? Og finner en undersøkelse, som til alt overmål viser at mva fritak er viktigst.

Du må snart innse at din fanatiske holdning til bompenger ikke er noe som deles av massene.

Egentlig gode nyheter, for så lenge folk flest støtter opp om en slik usosial og heldigvis unngåelig skatt (for de som kan kjøpe seg fri) går mine penger til nettopp å kjøpe meg fri for bom.

I mitt statsbudsjett ville det kostet mer å forurense, og mindre å bevege seg miljøvennlig mellom hus, familie og jobb.

Imens tilpasser vi oss og vil spesielt nevne flere nydelige #bomfrie MC turer med eksossykkelen i sommer. Suste forbi bommene uten å legge igjen et øre til en konto som lekker midler som en sil til lederlønninger, honorarer, fester og reisevirksomhet. Glad for at i alle fall bensinavgiften bidro litt til å holde skole og helsevesen i drift, og ikke minst uten slike tap.

Ufattelig at Norge som omtrent eneste landet i verden har klart å lure inn en slik minsteskatt for noen uheldige og som i praksis gjør Norge til det landet i verden det er dyrest å kjøre elbil i. De 5 km jeg må til favoritt bakeren, Brustadbua, koster meg 2 kr/km i bom hadde jeg brukt en av elbilene mine, mens budbiler, taxi og andre storbrukere av veien kjører gratis minst halve måneden med sine biler grunnet passeringstaket.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rævedilter

P.t. utgjer bompenger relativt lite i et elbilbudsjett for dei aller fleste.
Mva spart utgjer jo 12500 i året for ein elbil til 500 000,- avskreve over 10 år.
Bompenger i snitt er kr 5200,- (for alle biltyper, 2019  tall) og det under det halve for el bil så bompenger  i snitt utgjer vel 20% av mva besparelse, litt feil da elbil tettheten i byene er høgare, men maks 30% vil eg anta i snitt for elbiler.
Her er fra i sommerferien:
https://www.nettavisen.no/okonomi/dette-koster-norgesferien-deg-i-bompenger/3423991900.html

Rævedilter

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 10. november 2020, klokken 07:44
"Normal" pris på fly er 399.- og de få gangene jeg flyr kjører jeg #bomfrie scooter til flyplassen
Eg har dagpendla til Stavanger fra Bergen i mange år, kan ikkje huske ein einaste billett til den prisen....
Og scooteren er litt tung å få med på flyet sjølv om den er bomfri, ellers måtte eg jo har ein ståande fast i Stavanger i parkeringshuset og ein utenfor når parkeringshuset brenn.

Daniel_0007

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 10. november 2020, klokken 08:20
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 10. november 2020, klokken 07:44
"Normal" pris på fly er 399.- og de få gangene jeg flyr kjører jeg #bomfrie scooter til flyplassen
Eg har dagpendla til Stavanger fra Bergen i mange år, kan ikkje huske ein einaste billett til den prisen....
Og scooteren er litt tung å få med på flyet sjølv om den er bomfri, ellers måtte eg jo har ein ståande fast i Stavanger i parkeringshuset og ein utenfor når parkeringshuset brenn.


Masse norwegian avganger til 399 nå men ja kanskje var dyrere når korona ikke var, uansett er man mer enn 2 så lønner seg fort mer med bil.
Model 3 2019 LR Rwd

elektrolux

Forslaget mitt går i praksis ut på at flere skal kunne kjøpe rimelige elbiler mva fritt lenger, og slippe bomkostnader.

Om menigheten mener vi heller skal kjøre på første klasse så lenge det lar seg gjøre, inkludert mva frie monsterbiler til langt over millionen på bekostning av de som i dag sliter med å komme seg over den barriæren det tross alt er å oppgradere til en rimelig elbil får vi være enige om å være uenige.

Her støtter i alle fall jeg AP sitt forslag om mva fra en gitt sum.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 10. november 2020, klokken 12:07
Om menigheten mener vi heller skal kjøre på første klasse så lenge det lar seg gjøre, inkludert mva frie monsterbiler til langt over millionen på bekostning av de som i dag sliter med å komme seg over den barriæren det tross alt er å oppgradere til en rimelig elbil får vi være enige om å være uenige.
Det er ikke monsterbiler når man vil sette grensen i området 400-600 tusen. Og så overser du lett en ting, det du kaller monsterbiler frakter ofte 4-5 personer utslippsfritt, mens småbilene stort sett frakter 1-2, kanskje 3 personer.

Dvs at bidraget fra staten pr personkm er mye mindre enn for småbilene. Alternativet er jo selvfølgelig at de som trenger plass kjøper to mindre biler. F.eks kunne vi fint hatt to TM3 i stedet for en TMX i den perioden vi hadde behov for så stor bil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


ToWalkOrDrive

Sitat fra: kodax på mandag 16. november 2020, klokken 16:44
https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=8557
Ja, det blir spennende å se regjeringsforhandlingene etter valget neste høst. Er nok ikke mange scenarier som gir 0 mva i 2022...særlig ikke når alle de nye elbil-modellene begynner å rulle ut på veiene i 2021 fra VW/Skoda som Enyaq og ID4 + Tesla Model Y.

Jeg tenker at det viktigste for å få folk til å kjøpe elbil er lav kjøpspris. Blir litt som når folk kjøper printere....de fleste står ikke og kikker på fargelaserprinteren fra Canon til 3400,-, og tenker at den er billigst, siden den har tonere som gjør at TCO (Total Cost of Ownership) over 5 år er mye lavere enn om de kjøper den kjipeste blekkskriveren til 999,-, hvor blekkpatronene må skiftes ofte, enten fordi de blir brukt opp veldig raskt eller fordi de tørker inn, om ikke andre deler på printeren får størknet blekk på seg, og du sliter med å få den ren...og må gjerne kjøpe ny.

I 2014 satte jeg opp et sammenligningsregnskap i Excel (cash flow diskontert til den dagens verdi) og sammenlignet å kjøpe en ny Toyota Avensis eller Tesla Model S 85, og selv med konservative estimater på elbilfordeler så vant Teslaen for mitt bosted/kjøremønster....men få sitter sånn og finregner, men ser de at bilprisen er lavere enn for en tilsvarende hybrid-bensinbil, så skjønner de at dette blir mye billigere, som kan oppveies mot ulempene (som blir mindre og mindre).

Tipper at i 2023 så er det ekstremt få, både når det gjelder profesjonelle og privatbiler, som kjøper bensin/hybrid. Da vil batteriteknologien gå enda et lite hakk fremover, men viktigere er at da har alle de store bilfirmaene først og fremst elbiler utstilt i butikken....ser at til og med Toyota Proace Verso nå skal komme med elbil (ok - bygget av PSA sånn ca). Sånn ellers så virker det som at Toyota RAV4 plugin-hybrid er eneste bilen med bensin som har livets rett i 2024....men ikke i 2025...

Dersom AP / MDG og gjengen kommer i regjering forventer jeg at de bare gjør det enkelt...de forbyr salg av bensinbiler i 2025....og så kan de sette hvilken avgift de vil på elbiler....sånn som de gjorde før.....da VW Passat 1,9 Diesel i 2003 kostet over 400.000 i datidens kroner. Akkurat her tenker jeg forbud er helt ok, om verden ikke får for mye knapphet på batteri-ingrediensene, og ikke finner på noe annet nytt som gjør batterier gammeldags.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

#26
Ai ai. Hva skjer da? Mye dyrere fra bare kr 600' ? Aftenposten fra i kveld. Ligger bak betalingsmur, ser det ikke.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/56nG7K/ap-og-sv-vil-innfoere-moms-paa-elbiler-over-600000-kroner-sp-kan-komme

kodax

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. november 2020, klokken 09:24...de fleste står ikke og kikker på fargelaserprinteren fra Canon til 3400,-, og tenker at den er billigst...
Egentlig et spørsmål på et helt annet forum, men hvilken slik printer anbefaler du? Og kommer de med toner, eller må man kjøpe 4 slike, så innkjøpsprisen totalt fort ligger på ca 8000,-?
De har jo noen ulemper, som dårlig oppløsning (typisk 600x600), og er store og tunge, så bruken er vel kanskje mer for de som skriver ut en del og mest i ren tekst?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Electric cars in Norway

#28
Nå drar det seg til i denne saken og på TV2 nyhetene i dag morges nå nettopp så er det nyheter om dette. Nå legges det vel opp til for alle politiske partiene å selge inn sine momenter.

Herlig at saken ikke er avgjort enda.

Men nå er det jo slik at endringer nå fra i dag vil vel uansett gå mot det verre eller bedre alt etter hva man selv mener.

Dette kommer til å være i nyhetsbildet nå fremover. Kansje på Debatten på NRK snart med Fredrik Solvang. Det hadde vært gøy :+1: :+1:

Oversikten øverst viser dette "Nei, Erna, ikke elbilmoms når elbilsalget ligger bak skjema" - 70%

"Ja Erna, elbilmoms selv om elbilsalget ligger bak skjema" - 19%


Nettavisen har også dette nå på forsiden: https://www.nettavisen.no/okonomi/bade-ap-og-sv-vil-ha-moms-pa-elbiler-over-600000-kroner/3424048904.html

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA