Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning. Elbilmoms når elbilsalget ligger bak skjema 2025?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 07. november 2020, klokken 14:13

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Hva mener du?
Les under fra Motor.no. Ja, det med 2025 visste vi kansje, vi her inne - men er det da sikkert smart av Erna og innføre elbilmoms? Gi din stemme på denne høyst uformelle avstemningen. Legg til nye svar eller skriv kommentar så legger jeg det inn. Vi vet hva høyre foreslår fra tidligere diskusjoner her inne. Bla denne diskusjonen: https://elbilforum.no/index.php?topic=53473.0 
Emne: Høyre har bestemt seg - mer avgift på elbil  (Lest 1929 ganger).

Kopi fra Motor.no nyheten, lenke og bilde under.

ELBILBØLGEN: Stadig flere velger elbil, men salget halter etter 2025-målet.

Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN

Nye beregninger fra TØI:
Elbilsalget ligger bak skjema til 2025-målet

Samtidig som politikerne har startet debatten om innføring av elbil-moms, konstaterer NAF og Transportøkonomisk Institutt at elbil-veksten ligger bak skjema til 2025-målet.

PETER RAAUM
REDAKTØR MOTOR
PUBLISERT 06/11 2020 - 14:52
https://motor.no/elbil-naf-stortinget/elbilsalget-ligger-bak-skjema-til-2025-malet/185020

elektrolux

Burde vært full mva fra 400 000 NOK for 2021. Fra 300 000 NOK fra 2022.  Fra 200 000 NOK fra 2023. Fra 100 000 NOK for 2024, og uten momsfritt beløp fra 2025.

Enkelt å forholde seg til, og effektiv måte å beholde en viss grad av mva fritak helt til 2025
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electric cars in Norway

elektrolux :+1: ser den. Da blir det vel slik som firmabil satser på elbil nybilprisene.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektrolux på lørdag 07. november 2020, klokken 15:00
Burde vært full mva fra 400 000 NOK for 2021. Fra 300 000 NOK fra 2022.  Fra 200 000 NOK fra 2023. Fra 100 000 NOK for 2024, og uten momsfritt beløp fra 2025.

Enkelt å forholde seg til, og effektiv måte å beholde en viss grad av mva fritak helt til 2025
Hvis du setter et 1-tall foran alle de beløpene blir det bra...da har vi nok bidratt nok til at elbil har et godt fotfeste i verden, og bensinbiler avskaffet.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

#4
Regjeringen var klar over at klimakur 2030 ville være oppnåelig men krevende. Det virker ganske rart å legge på moms i 2022 om 2025 målet om nullutslipp nybilsalg allerede er tapt.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

elektrolux

Vil påstå at salget er mer avhengig av bomfritak enn mva. Alle undersøkelser viser at dette er viktigste motivasjon for å kjøpe elbil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

trykkertor

Men får vi da med oss distriktene? Der hvor det ikke finnes bommer.....
Uansett hva elbilen får av letter eller avgifter/mva, så må differansen mellom fossil og el være så store at "det merkes".

Speeder

Sitat fra: elektrolux på søndag 08. november 2020, klokken 09:42
Vil påstå at salget er mer avhengig av bomfritak enn mva. Alle undersøkelser viser at dette er viktigste motivasjon for å kjøpe elbil.
Link til alle disse?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Electric cars in Norway

Jeg tror både redusert bomavgift/ ev bomfritak og null mva er viktig for å nå 2025 målet.

vinterdekk

Sitat fra: elektrolux på søndag 08. november 2020, klokken 09:42
Vil påstå at salget er mer avhengig av bomfritak enn mva. Alle undersøkelser viser at dette er viktigste motivasjon for å kjøpe elbil.

Personlig var jeg mer påvirket av infrastruktur og modellutvalg enn bomringer da jeg kjøpte nåværende bil. Bomringer rammer som kjent veldig ujevnt, og veiprising er ennå ikke ett alternativ. Med veiprising hadde man kanskje hatt ett mer målrettet verktøy som kunne favorisert nullutslipp uansett hvor man bor, men ikke med bomavgift. TØI sier momsfritaket bør opprettholdes lengre.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

elektrolux

#10
Sitat fra: Speeder på søndag 08. november 2020, klokken 13:31
Sitat fra: elektrolux på søndag 08. november 2020, klokken 09:42
Vil påstå at salget er mer avhengig av bomfritak enn mva. Alle undersøkelser viser at dette er viktigste motivasjon for å kjøpe elbil.
Link til alle disse?

Denne undersøkelsen viser at 45% av potensielle kjøpere faller fra om bomfritak forsvinner:

https://elbil.no/to-helt-avgjorende-elbilgoder/

I mitt disfavør viser den også at pengene rår mer enn prinsipper og fritak for mva er enda viktigere for folk flest.

Like fullt. mva kommer, og spørsmålet er om vi skal støtte de som kan bla opp 1 mill med 150 000 kr i momsfritak, og la menigheten kunne kjøpe biler som ID3 momsfritt.

Legg til mitt forslag i avstemningen og se hva folket mener. Gradvis nedjustert momsfri grense og fri bom, eller full fest videre til systemet kneler. Kall det gjerne en justert AP mva
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Undersøkelsen er 6 år gammel. I mellomtiden har "gratis bom" forsvunnet.

I 2014 ble det solgt ca 21.000 elbiler av totalt 144.000 biler.

I 2019 ble det solgt over 60.000 elbiler, av totalt 142.000 personbiler.

I perioden hvor gratis bom er forsvunnet har altså salget av elbiler mer enn tredoblet seg, og det har vel også økt videre i 2020. Selv om elbilene betaler mer i bommen.

Det illustrerer meget tydelig at kjøperne ser på hva en samlet får med elbilen, ikke hva ett enkelt parameter betyr.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jejl

En 6 år gammel undersøkelse forteller lite.
Bompenger utgjør veldig lite for de fleste sammenlignet med moms.
For vår del tilsvarer dagens bompenger i Stavangerområdet ca 100 års kjøring sammenlignet med full moms på de to elbilene vi kjører.

elektrolux

Og det er vel nettopp det som er poenget her.

Staten ønsker pengene våre, samtidig som de ( i alle fall offisielt ) ønsker at vi kjører elektrisk.

Om de ønsker å nå klimamålet koster altså bomfrihet minimalt i forhold til mva frihet og burde derfor vært videreført.

Slipper vi bom kjører vi kanskje i stedet for å fly. Her på vestlandet er f.eks turen Stavanger til Bergen dyrere i bom og ferge enn en flybillett.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rævedilter

Sitat fra: elektrolux på mandag 09. november 2020, klokken 09:47
Slipper vi bom kjører vi kanskje i stedet for å fly. Her på vestlandet er f.eks turen Stavanger til Bergen dyrere i bom og ferge enn en flybillett.
Litt seriøsitet kan du iallefall komme mens pusher bompengeagenden din..
Her er kostnad for ferje & bom Bergen- Stavanger med elbil:
Bare flybussen koster 119+136, vert lite att til flybilett da.... 60 øre.....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA