Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??

Startet av GeirHM, lørdag 07. november 2020, klokken 12:26

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: JorEl på søndag 31. januar 2021, klokken 16:27
Sitat fra: RJK på søndag 31. januar 2021, klokken 00:56
Sitat fra: JorEl på lørdag 30. januar 2021, klokken 15:39
Jeg foreslår at TS, koser seg med den bilen han har. Han laget en kjekk tråd om sine vurderinger rundt kjøpet. Kjekt for oss andre :+1:

Synes de nye bilene er pene, men spille spill gjør jeg i stua...Nye LR og Plaid kommer med 1850batterier...skjerm innfelt i dash er fremdeles penere....nye bilene er kanskje dyrere?

Om han har bil med 1850-batterier, så bør han definitivt klage og få standard Tesla 18650-batterier. Det kan forklare rekkeviddeproblemene...  ;D

Tråden er underholdende den. For egen del fulgte jeg opp den pågående spøken om tøfler, for vi er vel alle litt tøffelhelter overfor våre frøkner, i større eller mindre grad.
Ok størrelsen har noe å si, 1865, da  :-X :)
Fikk forresten noen tøfler, for noen måneder siden, av min kone. Men de hadde et slags supermann-emblem på seg, så jeg valgte og legge vekt på det positive. 8) :-[ 8)
Når jeg tenker meg om, så står Teslaen i kona sitt navn, men jeg betaler forsikringen :-X


Bare pass på at det ikke var din kones dårlig skjulte melding, ved å sette emblemet på en suppeboks, og med emblem dekorert med vinger i tillegg, som kan minne om vingene til en norsk fugl som ofte blir nevnt når noen sier noe som får den andre til å riste på hodet. sideveis...


Hehehe!


Si fra om denne ble for kryptisk. Jeg har en tendens til å tenke i baner som ikke alle følger... ;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

GeirHM

Livet går videre. Her er en sammenligning mellom forbruket til finansminsteren (bilen, ikke sjefen) og evighetsmaskinen som kan være av interesse. Bildet fra Finansminsteren øverst. Jeg har tatt for meg det bilen selv oppgir (altså ikke inkludert varme og slikt som TeslaFi vil inkludere) ved dekkskifte fra vinter til sommer på min TMX100 fra april 2018 og min TMX Long Range Plus fra oktober 2020. (Måned angir når på året bilene ble produsert).

Sammenligningen viser at forbruket er redusert med omlag 10 % og antakelig er forskjellen enda litt større.

Grunnen til at forskjellen nok kan være noe større har å gjøre med at vår nye bil kom på veien 30 november og fikk på vinterhjula først da. Normalt skifter jeg til vinterhjul i første uka av oktober. I denne perioden (to måneder og ca 3000 km) er forbruket mye lavere enn det er midtvinters). Finansministeren brukte da også i snitt 240 wt/km i denne perioden, mens altså totalforbruket for forrige vinter med samme bil var 258 wt/km.

Det som er like sikkert som amen i kjerka er at når bilen (evighetsmaskinen, finansministeren og vår Model S før det, Blade Runner) alle sammen sløser vekk omlag 2 kWt i døgnet når de står på fjellet ikke tilkoblet strøm og fryser fordi det er inn i granskauen kaldt. Sånn er det og sånn blir det sikkert til all tid. Når bilen derimot står i varm garasje halveres sløseriet. Minst.

Vi planlegger nå et off-grid system på hytta med et monster av et diesel strømaggregat (vannkjølt som bruker 3,5 liter i timen på å forsyne bilen med 9 kW i timen). Aggregatet skal samtidig være kjernen i el-forsyningen til hytta som selvfølgelig skal være basert på solcellepanel og et batteri basert på gamle elbilbatterier. Jeg må bare finne ut av hvorfor engelskmenn betaler 60k for aggregatet mens vi er på berget må ut med 90k. Her vil nok jeg gjerne være engelsk. Akkurat der er finansministeren (sjefen, ikke bilen) helt enig.

Svein_H

2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

GeirHM

Ikke mange. Jeg foretrekker å gå barbeint. :-)

JorEl

TMX Long Range Plus med 10% bedre effektivitet, skulle bli mange flere mil det enn den forrige Xen :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA