Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??

Startet av GeirHM, lørdag 07. november 2020, klokken 12:26

« forrige - neste »

geear

Har 300m2 oppvarmet areal i huset her, stuetemp hele døgnet, store vindusflater og ikke TEK10/17-spec isolasjon, varmer allikevel alt med kun en luft-luft varmepumpe som trekker maks 950W og en luft-vann som trekker maks 1700W, og også tar seg av tappevann (får hjelp av en 3kW elkolbe for å dra tappevannet fra 50 til 78 grader). Uansett hadde ikke en 2,5kW ren elovn gjort mye nytte sammenlignet med varmepumpene, og selv om forutsetningene ikke er helt like, så bruker vel Model X-en omtrent 2,5kW bare i varme for å holde den lille kupéen varm og lunk i batteripakka... varmepumpeteknologien er bevist forlengst. Totalregnskapet kommer allikevel an på innkjøps og serviceutgiftene, men i en bil, der rekkevidden også økes, så tilfører varmepumpa også en økt bruksglede/nytte på lik linje med større batteripakke..

Har bare en luft-luft på 950W i frittstående garasje også, med uisolert dobbelport, holder fint 20 grader der inne.

Stig-Arne



Sitat fra: GeirHM på fredag 15. januar 2021, klokken 16:20
J.

Og jeg lar meg heller ikke imponere av det med varmepumpe. Det går vel med den som vår luft til vann vp hjemme. Når strømmen er dyrest og gradestokken mest blå da får du fint lite gevinst av den.


Teslabjørns sine videoer med Model 3 med varmepumpe  sammenlignet med hans 2019 Model 3 med PTC element viser vel det ganske fint. 700 watt mot 2 kW eller noe i den duren for å holde bilen varm. Det utgjør faktisk en hel del km.

Så om man holder på 100 kWt batteripakken, men senker forbruket på oppvarming så ender man opp med netto lengre rekkevidde som ikke er ubetydelig. Særlig på vinteren. Forskjellen på sommer bli jo noe mindre.

Stig-Arne

Sitat fra: GeirHM på fredag 15. januar 2021, klokken 16:20

Men ingen deler vist min nysgjerrighet når det gjelder dieselaggregater som redning på fjellet for en kald Tesla?  Hva vil forbruket av diesel for eksempel være for å etterfylle vårt batteri med circa ti kilowatt på en uke? Og er det i det hele tatt praktisk mulig? (Se link til aggregat i mitt forrige innlegg).

Ett Honda bensin aggregat som leverer 2200 watt, det vil si at du kanskje får 2000 watt pr time inn på bilen med diverse tap.
Om du da ønsker 10 kWt inn på bilen, så må du lade i 5 timer.
Aggregatet er oppgitt til 3,2 timer på 100 % belastning på en tank som jo da er 3,2 liter.
3,2 liter bensin koster deg 48 kr, (15 kr literen)hvor du får 6,4 kWt inn på batteriet i beste fall på en tank.

Så hver kWt koster deg da 7,5 kr. Overraskende billig i forhold til hurtiglading hos Ionity. Så for 10 kWt får du en bensinregning på 75 kr.

Som nødløsning er det jo greitt. Miljøvennlig er det jo slettest ikke. Får aggregat som driftes på gass også.

PS: vet du spurte om dieselaggregat, men de vokser ikke på trær. Så tok ett på bensin istedet :)

Counterpointer

Sitat fra: Stig-Arne på fredag 15. januar 2021, klokken 18:08
Som nødløsning er det jo greitt. Miljøvennlig er det jo slettest ikke.
Vet ikke om jeg er enig i denne. Det er meg bekjent slik at det faktisk blir flere km ved å konvertere fossilt til kwt med aggregat enn å fylle samme mengde fossilt på en vanlig bil.

Uansett er det her så små mengder drivstoff det er snakk om at det ikke betyr så mye. En tur med fossilbil til omtalte hytte vil kunne drive et aggregat i overskuelig fremtid.

Stig-Arne

Sitat fra: Counterpointer på fredag 15. januar 2021, klokken 18:35
Sitat fra: Stig-Arne på fredag 15. januar 2021, klokken 18:08
Som nødløsning er det jo greitt. Miljøvennlig er det jo slettest ikke.
Vet ikke om jeg er enig i denne. Det er meg bekjent slik at det faktisk blir flere km ved å konvertere fossilt til kwt med aggregat enn å fylle samme mengde fossilt på en vanlig bil.

Uansett er det her så små mengder drivstoff det er snakk om at det ikke betyr så mye. En tur med fossilbil til omtalte hytte vil kunne drive et aggregat i overskuelig fremtid.
Hva man sammenligner med spiller ingen rolle. Miljøvennlig er det jo ikke uansett så lenge man svir av fossilt drivstoff. Men som en nødløsning så kan det jo fungere. Men som sagt, finnes aggregat som drives av gass også om man skal tenke miljø.

GeirHM

Dieselaggregater vokser hos hyttebutikkene. 😊 Det jeg har sett på gir 6,8 kW og på halv belastning (redusert støy og slitasje) gir den fortsatt over 3kW og går på avgiftsfri diesel.

GeirHM

Sitat fra: Counterpointer på fredag 15. januar 2021, klokken 18:35
Sitat fra: Stig-Arne på fredag 15. januar 2021, klokken 18:08
Som nødløsning er det jo greitt. Miljøvennlig er det jo slettest ikke.
Vet ikke om jeg er enig i denne. Det er meg bekjent slik at det faktisk blir flere km ved å konvertere fossilt til kwt med aggregat enn å fylle samme mengde fossilt på en vanlig bil.

Uansett er det her så små mengder drivstoff det er snakk om at det ikke betyr så mye. En tur med fossilbil til omtalte hytte vil kunne drive et aggregat i overskuelig fremtid.

Herlig, alibiet er sikret. Tusen takk! Men askepterer bilen påfyll fra en slik kilde?

geear

Kommer nok an både på ladekladd og aggregatet, men når du snakker om aggregat i 30k-klassen så vil jeg tro det er uproblematisk.

Men må jo si at det er ganske vilt at det skal være nødvendig. Har vurdert det samme selv, men da å hive aggregatet som står på hytta over på scooteren og kjøre å sette bilen på lading, men har vel enn så lenge tenkt at det er mye bry i stedet for noen minutters hurtiglading.

geear

Sitat fra: Counterpointer på fredag 15. januar 2021, klokken 18:35
Sitat fra: Stig-Arne på fredag 15. januar 2021, klokken 18:08
Som nødløsning er det jo greitt. Miljøvennlig er det jo slettest ikke.
Vet ikke om jeg er enig i denne. Det er meg bekjent slik at det faktisk blir flere km ved å konvertere fossilt til kwt med aggregat enn å fylle samme mengde fossilt på en vanlig bil.

Uansett er det her så små mengder drivstoff det er snakk om at det ikke betyr så mye. En tur med fossilbil til omtalte hytte vil kunne drive et aggregat i overskuelig fremtid.
Det er heller ikke akkurat miljøvennlig å kjøre rundt i en Model X.

Vil ellers tro at det er mer optimal forbrenning og bedre eksosrensing på en moderne bil enn et aggregat, men fordelwn til aggregatet er at det kan gå på jevnt høy belastning med relativt høy effektivitet, mens en bil stadig lurker rundt på lav belastning.

Stig-Arne

Sitat fra: geear på fredag 15. januar 2021, klokken 19:41
Sitat fra: Counterpointer på fredag 15. januar 2021, klokken 18:35
Sitat fra: Stig-Arne på fredag 15. januar 2021, klokken 18:08
Som nødløsning er det jo greitt. Miljøvennlig er det jo slettest ikke.
Vet ikke om jeg er enig i denne. Det er meg bekjent slik at det faktisk blir flere km ved å konvertere fossilt til kwt med aggregat enn å fylle samme mengde fossilt på en vanlig bil.

Uansett er det her så små mengder drivstoff det er snakk om at det ikke betyr så mye. En tur med fossilbil til omtalte hytte vil kunne drive et aggregat i overskuelig fremtid.
Det er heller ikke akkurat miljøvennlig å kjøre rundt i en Model X.

Vil ellers tro at det er mer optimal forbrenning og bedre eksosrensing på en moderne bil enn et aggregat, men fordelwn til aggregatet er at det kan gå på jevnt høy belastning med relativt høy effektivitet, mens en bil stadig lurker rundt på lav belastning.

Ingenting av hva vi mennesker gjør er miljøvennlig men det er nå en annen diskusjon, men handler vel om å gjøre det som er mest skånsomt kanskje ?

hemi

Det går uproblematisk å lade på aggregat  typ honda, jeg har gjort det på i3 og tesla med medfølgende schuko ladere, på tesla testet jeg også 16a med den blå adaptern (2stk honda eu20 i paralell med lastdeling)

jeg har gjort det for å slippe hurtiglade når jeg har vært i skogen og uansett skulle ha strøm til ting opp å gå.

Er endel år siden, men det var én hurtiglader på hele strekket og det var.. dritt.

GeirHM

Sitat fra: geear på fredag 15. januar 2021, klokken 19:39
Kommer nok an både på ladekladd og aggregatet, men når du snakker om aggregat i 30k-klassen så vil jeg tro det er uproblematisk.

Men må jo si at det er ganske vilt at det skal være nødvendig. Har vurdert det samme selv, men da å hive aggregatet som står på hytta over på scooteren og kjøre å sette bilen på lading, men har vel enn så lenge tenkt at det er mye bry i stedet for noen minutters hurtiglading.

Hahaha! Jeg har ikke scooter...

Mer seriøst. Vi må oppgradere hytta med et offgrid opplegg. Solceller, batteri OG dieselaggregat. Det anlegget vi arvet gjør at vi nå er over på LED kulykter fra Biltema. Fordi de blybatteriene som er der er omtrent på alder med generasjonen vi arver. Jeg fantaserer om å bruke motorsagen på gluggene de kaller vinduer og dette med litt mer strøm. Uansett i dette inngår aggregat. OG skjøteledning. Billigere enn scooter... 😊

GeirHM

Sitat fra: geear på fredag 15. januar 2021, klokken 17:43
(...)
Har bare en luft-luft på 950W i frittstående garasje også, med uisolert dobbelport, holder fint 20 grader der inne.

Noe mer referanse til denne?

Counterpointer

Sitat fra: GeirHM på fredag 15. januar 2021, klokken 19:25
Sitat fra: Counterpointer på fredag 15. januar 2021, klokken 18:35
Sitat fra: Stig-Arne på fredag 15. januar 2021, klokken 18:08
Som nødløsning er det jo greitt. Miljøvennlig er det jo slettest ikke.
Vet ikke om jeg er enig i denne. Det er meg bekjent slik at det faktisk blir flere km ved å konvertere fossilt til kwt med aggregat enn å fylle samme mengde fossilt på en vanlig bil.

Uansett er det her så små mengder drivstoff det er snakk om at det ikke betyr så mye. En tur med fossilbil til omtalte hytte vil kunne drive et aggregat i overskuelig fremtid.

Herlig, alibiet er sikret. Tusen takk! Men askepterer bilen påfyll fra en slik kilde?
Som hemi nevner er det mulig å lade på forholdsvis små aggregater så at et 30k diesel skulle levere helt grei mengde elektroner for bilen er nok meget mulig.

Tesla bryr seg ikke om opphavet til elektronene

Skulle statsråd gå inn for total grønn politikk så får du kjøpe Co2 kvoter for drivstoffet til aggregatet Det blir ikke mange kronene

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA