Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??

Startet av GeirHM, lørdag 07. november 2020, klokken 12:26

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Har fulgt deg nå gjennom flere Statsråd. Og takk for at du deler :+1:  ;D ;D

ToWalkOrDrive

Hmmmm. Kan det ha noe med dekk eller dekktrykk å gjøre? Var det mye graps på veien? Hvor kaldt var det egentlig? -5?

Får ikke håpe det blir fremmet mistillitsforslag...og hva skjer om Tesla kommer med ny fantastisk varmepumpe på Model X Mars 2021......og 100kg lettere dører....
Tesla Model Y                         2021-

np

Hmm... Ikke bra. Fant en ca tilsvarende tur i min fra Fornebu til Elverum Supercharger. Da lå mitt forbruk på 290, om forholdene og det meste annet var halvveis likt, er det vel en reduksjon på ca 10%... Men vanskelig å si. 5kWh på to døgn parkert? Double hmm...
Du kan ikke vise dette vedlegget.
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

GeirHM

Jeg har økt dekktrykket fra 2,8 til 3,1 bar. Tror det gir bedre ikke dårligere driftsøkonomi. Jeg skal sjekke turene mot tidligere turer i teslafi. Husk at teslafi inkluderer også strøm brukt til varme og slikt i bilen. Så tallene der vil alltid være høyere. Dobbeltsukk ganger to. Og så var det dette med vampire drain da... Det er jo alt for høyt! Selv om noe kan forklares av at det er kaldt. Noe kommer tilbake når batteriet blir varmet opp.

kodax

Min X75 mistet 1-2% i døgnet da jeg var på fjellet nå med v2020.48.26. Hva er det i den nye LR+ som trekker så mye mer? Større og annerledes(?) batteripakke som krever mer vedlikehold?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Stig-Arne

Sitat fra: kodax på mandag 04. januar 2021, klokken 23:11
Min X75 mistet 1-2% i døgnet da jeg var på fjellet nå med v2020.48.26. Hva er det i den nye LR+ som trekker så mye mer? Større og annerledes(?) batteripakke som krever mer vedlikehold?
Med på denne. Min X75 stod fra fredag klokken 12 til søndag klokken 12 og tapte ca 2-3 %, da var batteriet lunkent når den ble parkert.


k1

Range mode on eller off?
Opplever selv at dekktrykk har mye å si på forbruket...

GeirHM

Sitat fra: k1 på tirsdag 05. januar 2021, klokken 18:54
Range mode on eller off?
Opplever selv at dekktrykk har mye å si på forbruket...

Range Mode er fjernet som mulighet. Antakelig på alle S/X Raven. Bilen styrer det selv. Eller noen i det solrike California. Sukk. 

GeirHM

Vår hjemtur fra fjellet til laderen på Elverum ble virkelig ingen triumfferd for en gjerrig smart ny utgave av Model X. Vi dro fra hytta knappe tre døgn etter at vi kom opp dit. Og det var godt vi ikke ble der lengre.

Innen jeg startet forvarming av bilen var SoC redusert fra de 58 % vi kom fram til hytta med til 48 %. Det var blitt kaldt så det tok tid å varme bilen slik at is var fjernet fra alle glassflater og jeg turte åpne bakdørene. 12 minus. SoC var redusert til 42 % innen vi begynte hjemturen. Jeg var ikke urolig.

Vi hadde brukt nøyaktig 40% opp til fjells. Nå skulle vi nedover. Det skulle jo normalt kreve en god del mindre energi. Det viste erfaringen og vi hadde jo den smarteste mest energiøkonomiske utgaven av X laget noen gang. - Jeg merker at jeg har overtatt det ironiske tonelaget til sjefen i passasjersetet - og det beklager jeg. Men f*** heller.

Vi trillet inn i Elverum etter en forferdelig kamp for å spare all den energi vi kunne klare med fattige fem - 5 - prosent igjen. Det betyr at vi på 280 km pluss tre døgn uten tilgang til lading hadde brukt 91 % av all den marsiansk smarte spaceX inspirerte teknologibomben av en X hadde av energi å tilby på av sitt rause lager av litium ion.

Det er hakkeflate meg ikke noe å skrive hjem om. Det har jeg formidlet til teknisk avdeling hos Tesla. Der lovet deres medarbeider i Nederland å bekrefte min henvendelse på e-post og deretter følge opp saken internt. Det har ikke  skjedd. Ennå.

Denne turen kan koste meg min statsrådstaburett.

kodax

Det kan høre ut som du har innspill til de 412 km i regnearket til Finnøy...i det minste fikk vel lobbyistene i baksetet varme i baksetet noe av veien?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: kodax på tirsdag 05. januar 2021, klokken 22:20
Det kan høre ut som du har innspill til de 412 km i regnearket til Finnøy...i det minste fikk vel lobbyistene i baksetet varme i baksetet noe av veien?

Jeg prøver å presentere en mer "realistisk" rekkevidde for "commuting", dvs - jobbpendling for de årene vi ikke har hjemmekontor pga Corona- tar dessverre ikke høyde for flere dager med vampire drain og kaldt batteri ;)

En mengde nye elbilister i år som kommer rett fra ICE og opplever at de ikke får sin "lovede rekkevidde" om vinteren i sin nye Audi, VW, MB, Polestar, Renault, Skoda, Maxus, Tesla osv.

Enda flere blir det på tampen av 2021. Med mer realistisk forventning (som selger og importør dessverre bare opplyser om i liten skrift) så hadde det vært færre misfornøyde elbileiere.


jkirkebo

#86
Navigerte du til SuC Elverum? Det kan se slik ut siden bilen brukte batterivarmeren mye. Jeg lar ofte være å navigere til SuC med Model 3 om jeg vil spare strøm. Bilen bruker da mindre strøm på batterivarme, men det går selvsagt på bekostning av ladehastighet når man kommer frem til SuC. Ofte blir jeg stående en stund (pga. at vi skal spise) og da trengs uansett ikke så høy ladehastighet.

For øvrig, med 14 mil opp til hytte uten strøm hadde jeg nok valgt å fylle på litt ekstra fra en 50kW hurtiglader i Koppang eller lignende, mens jeg f.eks handlet inn mat til hytteturen. Har samme problematikk selv og bruker alltid 50kW lader i Dokka eller Gjøvik (hhv. 40km og 70km unna hytta) før vi kjører siste strekket opp. Vi har riktignok kun en X75D da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GeirHM

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på tirsdag 05. januar 2021, klokken 23:01
Sitat fra: kodax på tirsdag 05. januar 2021, klokken 22:20
Det kan høre ut som du har innspill til de 412 km i regnearket til Finnøy...i det minste fikk vel lobbyistene i baksetet varme i baksetet noe av veien?

Jeg prøver å presentere en mer "realistisk" rekkevidde for "commuting", dvs - jobbpendling for de årene vi ikke har hjemmekontor pga Corona- tar dessverre ikke høyde for flere dager med vampire drain og kaldt batteri ;)

En mengde nye elbilister i år som kommer rett fra ICE og opplever at de ikke får sin "lovede rekkevidde" om vinteren i sin nye Audi, VW, MB, Polestar, Renault, Skoda, Maxus, Tesla osv.

Enda flere blir det på tampen av 2021. Med mer realistisk forventning (som selger og importør dessverre bare opplyser om i liten skrift) så hadde det vært færre misfornøyde elbileiere.

Jeg er ingen førstegangskjøper. Dette er vår tredje Tesla og vår femte elbil. Jeg har hatt veldig god hjelp av dine regneark ved vært kjøp av hver ny bil, Finnøy. Først og fremst i sammenligning mellom bilene til de forskjellige produsentene. Samtidig faller denne turen et stykke unna de mer realistiske framskskrivningene du gjør av bilens forventede rekkevidde på vinteren. Men det som er avgjørende er likevel at i sammenligning med tidligere erfaring med vår forrige X100 så blir den forventede forbedring i driftsøkonomi liten.

Det kan godt være at bilen trenger noe nærmere tilsyn. Nybil justeringer altså. Jeg hadde også problemer med vampire drain lenge på vår forrige. Det ble løst først etter et års eierskap da de fant problemer knyttet til bilens 12 volts batteri som hele tiden tappet hovedbatteriet for strøm som årsak.

Det må tilføyes at særlig hjemturen forregikk i veldige lave temperaturer. Det falt fra minus 12 på fjellet til minus 22 nedover Østerdalen. Jeg tror knapt jeg har kjørt lengre avstander i slik kulde. Og batteriet som var kaldt ved start på turen ble faktisk kaldere underveis. Og, ja, jkirkebo, vi kjørte med navigasjon. Jeg ville være sikker på at vi hadde nok til å komme fram. Vi hadde tilgang til alternativ lading både i Koppang og på Rena. Og på meg virket det som om precoditioning av batteriet reduserte på positivt vis kulda og gjorde mer watt tilgjengelig? I det minste ble den stiplede linjen på topp og bunn redusert da den slo inn og prosent ved destinasjon gikk opp et poeng.

turfsurf

Det høye SOC tapet etter parkering kan nok forklares enkelt med at batteriet blir kalt. Sånn var det på alle våre Teslaer. Flere prosent tap det første døgnet ved parkering i streng kulde.

Ellers er det jo sånn at jo mere effektiv en bil er, jo større forskjell får man mellom sommer og vinter. Optimaliseringene som er gjort på LR/LR+ i.f.h.t. 100D var jo mye forbedret elektronikk, lager, dekk osv. Prosentvis vil dette utgjøre mye mindre av totalen om vinteren enn om sommeren.

Hadde forbedringene kommet av større batteri eller mere effektiv oppvarming ville resultatet vært annerledes.

Dette er jo og grunnen til at det er mindre variasjon mellom forbruk sommer/vinter på strømslukere som f.eks etron og I-Pace, enn det er på f.eks i3.

Ser det veldig godt på vår i3 som får omtrent halvert rekkevidde, mens I-Pace kanskje 15% reduksjon på vei til hytta.

For å sitere om ett amerikansk uttrykk: "There's no substitute for kWhs" (leses best med tykk amerikansk aksent)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

np

Indeed, blir interessant om rekkevidden er merkbart bedre på sommerstid. Skulle vel anta det.

Om Model X får Octovalve fra 3/Y, vil det utgjør noen særlig forskjell på rekkevidden på vinterstid?
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA