Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??

Startet av GeirHM, lørdag 07. november 2020, klokken 12:26

« forrige - neste »

GeirHM

Det begynte for noen dager siden. Jeg brente av en tusenlapp inne på inventory sidene til Tesla. Jeg kom over en Model X. Den sto sammen med mange andre. Men den hadde "plus" tilføyd til "Long Range"-betegnelsen. Og jeg har fått VIN nummeret. Dette er en "M". Altså en 2021-modell.

Jeg sjekket med regnearket til Finnøy. Det finnes bare en eneste bil på det norske elbilmarkedet som har lengre rekkevidde. Og det er lillebroren. Altså MY21 utgaven av Model S. Ja, blant de bilene som kommer er det egentlig bare biler som fortsatt befinner seg i hodet på designere (og en og annen yppig blåruss) som har lengre rekkevidde.  I følge Finnøy har dette monsteret av en bil et teoretisk  forbruk på 199 wh/km. Det er magi, eller løgn (reklame altså).

I 2014 overbeviste jeg finansministeren om at vi skulle forberede begravelse av vår vakre metallic mercedes med soltak, automat og skinnseter. Det tjente vi fem tusen kroner på. Og jeg er fortsatt usikker på investeringen for kjøper. Jeg sammenlignet mercedesverkstedet vi brukte (alt, alt, for ofte) med flinke heroin-pushere. Vi kjøpte vår første Model S som dessverre tok litt tid på å bli vår. Og jeg forsikret finansministeren om at så mye penger skulle vi aldri igjen bruke på en bil. Ganske enkelt fordi det var den siste vi noensinne skulle kjøpe. For i motsetning til oss som eldes (stadig raskere) så ruster den jo ikke. Det gjorde vår mercedes. Over alt faktisk.

I 2018 ble evighetsprosjektet solgt. Jeg fikk finansministeren med på et nytt. Men det var hennes egen skyld. Hun så Model X på veien før meg. Dessuten var bruktmarkedet for Model S merkelig godt. Det inkluderte til og med biler som hadde brukt opp garantien. Og det ble noen langturer på vår. Ordskiftet i statsråd handlet mest om størrelsen på batteriet. Den endelige flertallsavgjørelsen satt langt inne, og kostet meg vinterpakken og det jålete stereoanlegget. Det ble ingen premiumspakke. Men det ble 100 kWt. Det viste seg å være en riktig avgjørelse. Det er langt til hytta, og hytta er uten innlagt strøm. I tillegg fant vi fort ut at når vi tråkker til på utenlandske motorveier så blir det overraskende hyppige besøk på superladernettverket. Det er som kjent fri fart utenfor Norge. Det var overraskende å se at også finansministeren kom til å dele den oppfatningen etter noen kilometer.

Nå er det tid for nytt statsråd. Jeg vil bytte forrige evighetsprosjekt med et nytt. Uten å bli avslørt. For denne avgjørelsen er virkelig hugget i stein (marmor?). Helt sikkert. Så hva gjør jeg for å komme seirende ut av forhandlingene? Eller bør jeg bare kaste kortene og erkjenne at de tusen kronene jeg har lagt på bordet er tapt?

Her følger noen viktige forhold som jeg selv legger vekt på. Som ved forrige evighetsskifte nærmer eierskapet seg en varighet på tre år. Den gangen var Model 3 på vei inn, men var fortsatt et halvår unna. Nå er det Model Y som kommer. Men den er her ikke ennå. De første kommer vel i mars, tenker jeg? Jeg ser at enkelte aviser skriver at elbilmarkedet går godt. Gjør det det?

Uansett, jeg tror ikke vår Model X har fremtiden foran seg. Når de nye Model Y kommer faller nok verdien av vår dramatisk. Det skjedde med Model S'en vår.  Så beholder vi vår nå, så binder vi oss til masta. Den blir altså den evighetsmaskinen jeg alltid har lovet, om jeg vil det eller ikke. Og snart er alle reparasjoner som kommer noe jeg ikke kan be Tesla om å betale. Da kommer nok heroin-pusher assosiasjonene også tilbake. Jeg liker ikke den tanken.

Problemet med denne argumentasjonen er selvfølgelig at den også er gyldig om vi går for mitt nye evighetsprosjekt. Det vanvittige monsteret på vei over atlanteren vil jo også kjenne trøkket når Model Y er over oss? Jeg tror kanskje at trøkket blir litt mindre. Og det har å gjøre med rekkevidden. Den nye Model X LR plus gruser alle de tyske bilene på markedet (eller som er på vei inn). Forskjellen er stor. Men den er også en god del bedre enn den til Model Y. Se på regnearket til Finnøy (Kjøpe-elbil-seksjonen).

Det er på vinteren dette med rekkevidde er aller viktigst. I følge Finnøy har nye Model X en rekkevidde ved 90% ladning til "vinter pendling" på 412 km. E-tron med det største batteriet har til sammenligning 283 km. Det er en dramatisk forskjell. Min første Model S greide i dette regnearket 301 km og vår nåværende Model X gjør 315 km. Den nye long range utgaven av Model Y skal greie respektable 363 km. Det er likevel mye mindre enn den nye X'en.

Det som i tillegg gjør at jeg ikke gir meg uten kamp handler om at jeg fikk en overraskende god innbyttepris på vår bil fra Tesla. Fordi jeg ikke kjøpte vinterhjula av dem, så får jeg beholde dem til vår nye. Det er originale Tesla-hjul. Men de er kjøpt på Finn. Innbytteprisen de tilbyr er faktisk mye bedre enn den prisantydningen jeg fikk fra en erfaren bruktbilforhandler når jeg trekker fra det de skal ha for salget og hjula jeg beholder.

PS. Lobbyistene i baksetet har jeg kjøpt støtte fra fordi de får varme i baksetet.

Hva ville du ha gjort? Støtter du finansministeren, eller meg? Ville du beholde bilen eller ville du byttet? Eller ventet kanskje? Eller kjøpt noe annet enn Tesla?





automat

#1
Jeg husker tråden med dine forrige forhandlinger med finansministeren. Den var ganske fornøyelig.

Jeg tror hele bruktmarkedet for elbiler blr turbulent når TMY ankommer landet. Og at det vil være en ugunstig periode å selge elbil.

Men på lang sikt tror jeg TMX vil holde seg ganske bra i pris. Den er fortsatt konge på plass og hengervekt, og det kommer relativt få nye biler inn på markedet.

Du får si til finansministeren at hvis det ikke blir bilbytte nå, så må det vente til 2022. Med påfølgende risiko for straksbevilgninger til heroinpusheren
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

pst

Imponerende.
Essensen for meg blir at du ikke har vært på hytta siden 2014 og at barna har urinveisinfeksjon.. ;)
Gled deg til ny Model X !  :D
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

kodax

Hvis du egentlig klarer deg ok med den gamle rekkevidden, så sett heller månedlig av den ekstra summen den nye hadde kostet deg, og bruk av den kontoen når reperasjoner kommer. Da vil dere mest sannsynlig ha en ganske pen sum å bruke på noe gøy når evigheten er slutt.
(Jeg forutsetter at du må ut med noen hundre for å bytte.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Jeg tror TMX selger så lite i nyeste utgave at de kommer til å holde seg greit på bruktmarkedet.

Kan godt si at det koster noen 100k å bytte til ny, men restverdien vil fortsette å synke på den gamle, og utgiftene vil løpe på.

Vi kvittet oss med vår på 90k km, orket ikke å beholde en bil utenfor garanti med innebygd feilkonstruksjon.

Fantastisk bil dog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bidda

#5
Litt i samme båt... men ingen slår X på plass komfort og hengervekt så er redd at det er Konan til kona som blir byttet til Y og jeg beholder X'n som forøvrig har passert 100 000km 😎
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

GeirHM

Takk for tilbakemeldingene! Neste samling i statsråd er fortsatt litt tid fram. Akkurat nå har vi utenrikspolitiske forhold som prioriteres. Jeg sikter til den fyren de fleste av oss håper blir værende på golfbanen for all overskuelig framtid.

Men jeg er svært takknemlig for den lissepasniningen du sendte @turfsurf. Det med redusert verditap knyttet til at Model X ikke lengre er Norges svar på folkevogn skal jeg bruke som trumfkort. Jeg skal derimot ignorere ditt snusfornuftige forslag @kodax om å fylle sparegrisen på periodisk vis for å møte framtidige bilreparasjoner. Hadde jeg hatt det minste snev av fornuft hadde jeg brukt den opprinnelige investeringen i en 85D tilbake i 2014 (ja den kom først i mars 2015) på Tesla aksjer så hadde jeg i dag vært en steinrik kompis av Røkke.

Særinteressene i baksetet har jeg i dag vunnet for prosjektet på permanent vis fordi jeg i tillegg til vinterpakken har lovet at med den nye bilen vil jeg fjerne kravet i forsikringen om at sjåførene må være 25 år. Det med urinveisinfeksjon @pst er lenge siden, her i huset. Får jeg dem på besøk en hel helg er jeg heldig.

Det kritiske er fortsatt å vinne finansministeren for prosjektet. Det med å unngå straksbevilgninger til heroinpushere er et mulig bidrag @automat, men jeg er redd det ikke er nok. Det går mot kabinettspørsmål.

kodax

Sitat fra: GeirHM på lørdag 07. november 2020, klokken 21:19...Jeg skal derimot ignorere ditt snusfornuftige forslag @kodax om å fylle sparegrisen på periodisk vis for å møte framtidige bilreparasjoner...
Djevelens advokat her  ;D
Hva med miljøaspektet? Selv om du selger den gamle bilen og det potensielt gjør at det forsvinner en fossilbil, så er det globalt mer miljøvennlig at gamle biler beholdes framfor at det produseres nye.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

GeirHM

Jeg vet at jeg må senke blikket når Sankt Peter kommer til punktet om min miljøbevissthet. Det startet den dagen jeg kjørte min vakre Model S til en låve på Kløfta. En smarting drev en lukrativ bruktbilgesjeft derfra på internett. For den dagen solgte jeg (en bit av) sjela mi. Det var da jeg la inn en bestilling på en Model X. Det finnes ikke en jævla (?) forsvarsadvokat med møterett hos Sankt Peter som ville greie å overbevise ham om at den bilen har noe som helst med bevaring av miljøet å gjøre.

Så, hva spiller det for rolle at jeg kjøper en til? De kan bare brenne meg på bålet en gang.

I tillegg @kodax så ville vel din argumentasjon gjøre overgangen til elektrisk transport nesten umulig å gjennomføre? For vi skulle jo alle kjøre våre dieseldoninger helt til det ikke var noe igjen av dem før vi byttet til grønnere farkoster. Vi i vår gamle Mercedes var egentlig blant de få som kvalifiserte. Det var bare kjøper'n som så muligheten av å gjøre flere kilometer i den. Dessverre var det en bruktbilselger.

JorEl

Sitat fra: GeirHM på søndag 08. november 2020, klokken 14:18
Jeg vet at jeg må senke blikket når Sankt Peter kommer til punktet om min miljøbevissthet...
...Så, hva spiller det for rolle at jeg kjøper en til? De kan bare brenne meg på bålet en gang.
I følge min mor, som kommer fra landet, er det nok ikke så lett. Hun ble fortalt av presten, som alle andre barna på barneskolen, at når man kom til helvete så skulle flammene slikke opp etter deg , i evig tid. Så å brenne deg på bålet en gang kan likevel bli heftig :angel:
Tror aldri et kjøp av en Tesla, vil bli brukt i mot deg, bare du ikke har lyst på den, for man skal som kjent ikke følge "kjødets lyster"..

Kanskje du kan true ministren(e) med gjennvalg om du ikke får viljen din :P
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

GeirHM

Det er et argument @jorEL for å kjøpe Model Y. For den har jeg overhodet ikke lyst på.

JorEl

Da er du i samme båt/menighet som kona mi. Hun blir sur hver gang jeg prøver å vise et bilde fra Y og 3 innvendig, he he. Av alle Teslabilene jeg har prøvd er det X-performance som har imponert mest. Kona elsker dørene i Xen, de gjør bilen til mer enn en bil. Tøff. :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

GeirHM

Sitat fra: JorEl på søndag 08. november 2020, klokken 18:26
Jeg kikket på denne før i dag, og syntes den passer godt.
https://youtu.be/P4ZfnazTCrc

Tusen takk! Rekkevidde er det viktigste for meg også. Vår 100 har MCU2.5 og jeg har fått bilen oppdatert til HW3, slik at der vil nok ikke forskjellen være like stor som for han som har fått utlevert 2021 utgaven i denne videoen. Men han sier at rekkevidden har økt med 14 %. I følge Finnøys regneark bør forskjellen være enda større. Samtidig sier videoskaperen at han regnet med at nye oppdateringer ville gi ham mer rekkevidde. Jeg håper det stemmer. Ellers noterer jeg at han ikke snakket noe større om forbedringene av fjæring og lyddemping. Dette la den tyske anmelderen av den nyeste utgaven av Raven mye vekt på. Også på YouTube. Det er noe jeg også håper er forbedret.

JorEl

Han sa i videoen at han ikke hadde ladet til 100%, og da er kanskje ikke Battery Management (BMS) stilt inn/kalibrert korrekt. Andre på forumet som kan dette mye bedre enn meg.
Avstands og energimålinger bryr meg ikke, siden jeg ikke kjører så mye. En ekstra tur innom SuC gjør ingenting for meg :) Ble kvitt ladeangst når S75D skjøv E-Golf-2015 ut av gårdsplassen. Men har man en lang strekning, der man vil frem på direkten, så BLIR det jo interessant ;) Lurer likevel hvor stas det hadde vært med et 100batteri.. (Kona/finansministeren min er klar for Xen :P )
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA