Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??

Startet av GeirHM, lørdag 07. november 2020, klokken 12:26

« forrige - neste »

JorEl

#30
Når det gjelder kjøp av ny bil, kommer jeg aldri til å kjøpe noe som går seinere en min S-4,4sek. Da må det bli en Performance X. Dette er også den tøffeste bilen å se på når den akselererer. Storbil som flytter seg såå fort, er litt naturstridig. Herlig å se på faktisk 8)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Sitat fra: Counterpointer på mandag 09. november 2020, klokken 15:27
Må si det ligger en innebygget svakhet i nominasjonsprosessen av finansminister siden den virker være forbeholdt det smukke kjønn.

Pressgruppa tøffelheltene trenger en liten tupp i bakenden
Kona gav meg et par tøfler det sto tøffelhelt på, men også et supermann symbol.....S
Det sterke kjøns svakhet, er svakheten for det svake kjønn..litt lure disse damene :P
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

kodax

Må jo bli djevelsk mye forurensing av all den brenningen i helvete, kan man som elbilist be om at det brukes strøm i stedet? Fortrinnsvis produsert av fornybare energikilder, som jo ikke burde være en utfordring i evigheten..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

GeirHM

Hei, i vår (post)moderne tid er det ingen grunn til å kjønne finansminstrene! Det som kjennetegner en finansminister er kun at vedkomne ikke er saksordfører når kjøpsbeslutningen knyttet til Model X reises i statsråd.

I tillegg har de fleste finansministre dobbeltstemme. Dessverre.

Counterpointer

Sitat fra: GeirHM på mandag 09. november 2020, klokken 15:44
Hei, i vår (post)moderne tid er det ingen grunn til å kjønne finansminstrene!
Er så enig i det siden jeg har den posten i vårt statsråd og skulle jeg trenge backing så er jeg jo transportminister også.

Ps og jeg har fått lov av statsministeren å inneha begge disse postene

Det du må passe litt på er opptelling av stemmer, det kan det bli litt bråk om har jeg hørt.

GeirHM

Enig. Alle forsøk på å skille lovlige fra ulovlige stemmer fører garantert til full oppvask. I ni av ti tilfeller inkluderer vasken absolutt hele huset. Minus bilen. Den teller aldri med i slike oppgjør.

JorEl

Sitat fra: GeirHM på mandag 09. november 2020, klokken 15:57
Enig. Alle forsøk på å skille lovlige fra ulovlige stemmer fører garantert til full oppvask. I ni av ti tilfeller inkluderer vasken absolutt hele huset. Minus bilen. Den teller aldri med i slike oppgjør.
Teslaen er jo som et familiemedlem. Og sikkert elsket av en hver minister. Man må jo sette en grense :police:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

GeirHM

En stakkars beslutningstaker blir angrepet fra alle kanter. Som alle gode statsledere har jeg et knippe mer eller mindre lovlige pressmidler jeg kan ty til ovenfor sittende finansminister. Men hva om selve beslutningen blir fattet på feil grunnlag?

Jeg sikter selvfølgelig til alle rykter om at selskapet skal gjennomføre en totalrenovering av Model S og X programmet i løpet av det kommende året. Hva om det kommer helt nye utgaver med 150 kWt eller mer basert på det nye batteriet de utvikler? Skrekk og gru. Jeg mener, lengre rekkevidde har vært selve trumfkortet i statsråd så langt.

Og nå ser jeg at Tesla i USA plutselig er ute og ansetter 1000 nye salgsmedarbeidere! Hvorfor gjør de det? Hvorfor akkurat nå?

Jeg liker det ikke.

RJK

Du får nedsette en hurtigarbeidende komité, så har du sikkert et forslag på bordet om 1-2 år, som så trenger minst 6 måneders behandlingstid før forslaget sendes ut til offentlig høring.


Først da har du grunnlag for å ta en avgjørelse. Of da er det vel 6-12 måneder til vedtaket er stemt over, og iverksatt...


8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: GeirHM på onsdag 18. november 2020, klokken 14:21
Hva om det kommer helt nye utgaver med 150 kWt eller mer basert på det nye batteriet de utvikler? Skrekk og gru. Jeg mener, lengre rekkevidde har vært selve trumfkortet i statsråd så langt.

Og nå ser jeg at Tesla i USA plutselig er ute og ansetter 1000 nye salgsmedarbeidere! Hvorfor gjør de det? Hvorfor akkurat nå?

Alle de nye batteriene går til TMY. TMS plaid er den første (av X og S) som får de nye batteriene. Vanlig S og X får det tidligst sent i 22. husk at CT og Semi skal ha nye batterier og.

Salgsmedarbeidere trenger de nok, husk at de bygger en ny fabrikk i Texas.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

GeirHM

Jeg er fortsatt bekymret. Tror ikke nedsetting av noen komite eller det å sende dette ut på høring har større for seg. Særlig skal ikke fraksjonen finansministeren kommer fra høres (også kalt svigers). Og hva dem gjør og ikke gjør i Texas gjør meg hvertfall ikke mer avslappa. Siste jeg hørte derfra var at dem skulle innføre særskatteordninger for å straffe de som likevel var så dumme at de valgte elektriske farkoster.

Men nå er terningen kastet. Ny X kommer 30 november. Etter at jeg har overdratt vår trofaste tilbake til selskapet skal jeg dele noen interessante statistikker fra vårt eierskap basert på TeslaFi. Men ikke før. Forøvrig er det ingen andre enn bidragsyterne til denne tråden som noen sinne vil oppdage at vi har fått ny bil. Den nye er nemlig kliss lik den gamle. Synd jeg ikke kan beholde regnummeret. Finansministeren har godkjent utlegget.

Men jeg har sagt til min kontakt hos Tesla at jeg skal skyte ham om  de kommer med ny X i januar. Han har lovet ikke å ta telefonen. Det går nok bra.

JorEl

Gratulerer. Alltid misunnelig på en med ny Tesla ;)
Greit at dere ikke satte ned en komitè, for det er vel det man ofte gjør når ting skal dras ut.
Blir kjekt med tallknusing fra den forrige bilen vs den nye :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Trenger nok ikke være redd for komplett ny X på en stund. Det nærmeste forestående er kanskje MCU, men det gikk jo seks år før de endret forrige gang, så sånn sett skjer det ikke før i 2024.

Lykke til med ny TMX, spent på om de har fikset problemet med vibrasjoner i understellet (hvis du i det hele tatt opplevde det på den gamle da).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: GeirHM på torsdag 19. november 2020, klokken 13:08
Jeg er fortsatt bekymret. Tror ikke nedsetting av noen komite eller det å sende dette ut på høring har større for seg. Særlig skal ikke fraksjonen finansministeren kommer fra høres (også kalt svigers). Og hva dem gjør og ikke gjør i Texas gjør meg hvertfall ikke mer avslappa. Siste jeg hørte derfra var at dem skulle innføre særskatteordninger for å straffe de som likevel var så dumme at de valgte elektriske farkoster.

Men nå er terningen kastet. Ny X kommer 30 november. Etter at jeg har overdratt vår trofaste tilbake til selskapet skal jeg dele noen interessante statistikker fra vårt eierskap basert på TeslaFi. Men ikke før. Forøvrig er det ingen andre enn bidragsyterne til denne tråden som noen sinne vil oppdage at vi har fått ny bil. Den nye er nemlig kliss lik den gamle. Synd jeg ikke kan beholde regnummeret. Finansministeren har godkjent utlegget.

Skaff deg personlig bilskilt. Det kan du overføre til neste bil :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GeirHM

Tusen takk for veldig hyggelige hilsener og lykkeønskninger! Det er alltid stas med ny elektrisk doning. Jeg er veldig spent. Den skal altså ha et teoretisk forbruk (EPA tror jeg) på ufattelige 199 wh/km. Det er det jo ingen andre i denne vektklassen som er i nærheten av.

Jeg er og takknemlig for at dere er faste i troen på at det ikke kommer noe nytt - rett rundt hjørnet. Jeg er fortsatt ikke like sikker på det. Det er akkurat nå en ny utgave med enda bedre spekk ville gjøre det svært vondt å sitte i ledelsen av Bayerische Motorwerke eller være fossilmotorforsker hos VAG. Ja selv Angela Merkel ville legge merke til det, tror jeg. De er allerede svært opptatt av fagforeningsproblematikk og miljøvern lokalt der Elon nå fører opp sin nye fabrikk utenfor Berlin.

Som en liten kuriositet kan jeg nevne hvordan det var å fikle med websiden til Skoda sin nye elektriske SUV. Jeg skriver "fikle" bevisst, fordi siden stadig vekk kræsjet når jeg forsøkte å bruke siden til å bygge meg en fin utgave, slik vi jo er vant til hos Tesla. Og som Lada ... unnskyld ...Skoda la opp til. Og det var mens jeg holdt på med dette jeg la merke til at om jeg valgte firehjulstrekk så ble bilens rekkevidde redusert!! Rart, ikke sant? Jeg mener jeg husker hvor imponert jeg var da jeg kansellerte min 2014 Model S med bakhjulsdrift for en 2015 Model S 85D med firehjulsdrift. Da fikk jeg jo større rekkevidde, ikke mindre! Og det er altså fem år siden. Ingen Tesla sjåfør ofrer vel dette noen tanke i dag? Det er blitt en selvfølge at firehjulsdrift gir oss flere kilometer.

Helt til slutt, jeg skulle gjerne hatt mitt eget personlige bilskilt. Det finnes noen morsomme slik som den Model 3 som kjører rundt lokalt med ByeByeOil (eller noe i den dur). Men den versting Teslaen med senkestag så voldsomme at han subbet nedi bak og med hjul så brede at de så ut som de var fylt med botox, han (det kan bare ikke ha vært en kvinne) hadde også et personlig nummerskilt. Det var garantert ikke et skilt som rekrutterte aktivt flere for miljøvern eller som gjorde at folk flest fikk et nærmere og varmere forhold til Tesla. På det nummerskiltet sto det nemlig bare kort og godt: "I win".

Jeg finner trøst i at den Teslaen ikke var en Model X. Uansett, finansminsteren har bestemt at vi tar det skiltet vi får utdelt. Selvfølgelig har hun det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA